Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur ser din nyårsmeny ut?

Featured Replies

Publicerat

Finns 2 sätt jag vet om.

1a: koka ihop det på låg värme i en gryta först, sen häller du det i formen när det nästan har den konsistensen du vill att den ska ha.

2a: häll allt i en form från början och ha i ca 2-3teskedar maizena/potatismjöl som du blandat i grädden innan du slagit på den. Detta går fortare, men blir inte lika bra =)

Gött, tack :)

  • Svar 95
  • Visningar 9,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Någon form av kött och en hel del sprit.

  • Per Gustafsson
    Per Gustafsson

    Jag är i chocktillstånd! Jag är inte den som brukar gnälla på maten men det här tog priset på dålig nyårsmat! "Juleskinken" var btw kassler... Nä idag skulle man allt vart hemma i Sverige o fir

  • Förrätt: Ingen, orkar inte göra någon. En stor stark i så fall. Huvudrätt: Smörslungade rundbricketter (Läs; stekt falukorv) med små naggande poncherade pastabitar (Läs; kokta mackaroner) Desert: In

Posted Images

Publicerat

Förrätt: Ingen, orkar inte göra någon. En stor stark i så fall.

Huvudrätt: Smörslungade rundbricketter (Läs; stekt falukorv) med små naggande poncherade pastabitar (Läs; kokta mackaroner)

Desert: Inverterad ubåt (läs; ett glas med Jäger och ett snappsglas med öl som sänks ned)

 

Borde funka?!

 

Du skämmer allt bort dig!

Publicerat

Förrätt: Ingen, orkar inte göra någon. En stor stark i så fall.

Huvudrätt: Smörslungade rundbricketter (Läs; stekt falukorv) med små naggande poncherade pastabitar (Läs; kokta mackaroner)

Desert: Inverterad ubåt (läs; ett glas med Jäger och ett snappsglas med öl som sänks ned)

Borde funka?!

Ja vem fan ordnar finkäk på amatörernas afton :)

Publicerat

För att få grädde att tjockna, blanda med färskost tex philadelphia ca 50/50. Har även hört att mozzarella funkar bra.

Publicerat

För att få grädde att tjockna, blanda med färskost tex philadelphia ca 50/50. Har även hört att mozzarella funkar bra.

Ner i formen eller ska de med kokas?

Tack för tipset :)

Publicerat

Häll båda delar i en kastrull och värm på tills osten smält, sen på potatisen. Rör om medan osten smälter. Det stelnar mer och mer vartefter gratängen kallnar sen.

Publicerat

Hur fan lyckas man med potatisgratäng? Brukar ta grädde så de täcker men de blir så rinnigt. Vill ha den fast o krämig....

Pisspotatis

Längre tid i ugnen = mer avdunstning av vatten = tjockare gratäng = bättre smak, konsistens och koncentration av de nyttiga kalorierna! Man ska nästan ana en lätt kola/knäcksmak, då har grädden reducerat tillräckligt. Använd ingen matlagningsskit eller lågpris/lågfett variant, det ska vara RIKTIG grädde med 40% fettinnehåll!

Publicerat

Längre tid i ugnen = mer avdunstning av vatten = tjockare gratäng = bättre smak, konsistens och koncentration av de nyttiga kalorierna! Man ska nästan ana en lätt kola/knäcksmak, då har grädden reducerat tillräckligt. Använd ingen matlagningsskit eller lågpris/lågfett variant, det ska vara RIKTIG grädde med 40% fettinnehåll!

äntligen nån som har fattat.

kanske bör förklaras att längre tid i ugnen betyder lägre temperatur annars blir det bränt!

Publicerat

äntligen nån som har fattat.

kanske bör förklaras att längre tid i ugnen betyder lägre temperatur annars blir det bränt!

Japp, 75-90 minuter i 225 grader funkar INTE!  :happy:

Publicerat

testa gärna med rättika istället för potatis, ger en kryddigare smak1

Men dessa bör förkokas för att bli av med vätska eller möjligen 3 timmar i 150 grader!

Publicerat

Är nog det jag gör fel, kör på för hög temp. Är 150 ok nån timma om man förkokar?

Publicerat

Tack för alla tips! Ska prova två varianter. Börjar koka en variant i traktörpanna, sedan lägger ja in hela pannan i ugnen.

Publicerat

Är nog det jag gör fel, kör på för hög temp. Är 150 ok nån timma om man förkokar?

nej

150 grader nån timme under folie sen typ 200 grader i 30 min utan folie så osten får färg

Publicerat

nej

150 grader nån timme under folie sen typ 200 grader i 30 min utan folie så osten får färg

Ok :)

Publicerat

Glöm förkokningen, gör rätt från början så blir det kanon!

Potatisgratäng Qvarnhill style:

Fast potatis t.ex Asterix, skiva tunnt, gärna på en mandolin eller liknande. Se till att sära på skivorna när du lägger dem i den VÄL, MED SMÖR SMORDA formen. Fyll knappt halvvägs upp i formen. Salta och peppra, peppar i det svenska köket är nymald VITPEPPAR. Strö över finstrimlad purjolök, använd bara det gröna på löken, se till att den är väl sköljd och ordentligt finstrimlad. Du kan vara rejält generös med purjo. Pressa 2-3 vitlöksklyftor, gärna och helst färsk vitlök. Strö också på ett lager med vällagrad riven ost, gärna Västerbotten t.ex. På med topplagret av potatis och salta samt peppra lite på toppen också. Ett par/tre rejäla klickar med SMÖR samt häll på VISPGRÄDDE 40%, strax under det övre potatislagret och in i mitten av ugnen, 175 grader i typ 75 minuter. Kolla med sticka så att pärerna är färdiga rakt igenom och blir det för färgat, täck med lite folie. Sista 5 minuterna i ugnen så strör du lite ost på ovansidan också. Nu ska du ha en välsmakande och krämig gratäng där man ändå fattar att man äter potatis och inte bara nå'n vitlökssmakande gegga.

Lycka till å GOTT nytt år!

Tack! Låter super :)

Gott nytt på dig!

Publicerat

Glöm förkokningen, gör rätt från början så blir det kanon!

 

Potatisgratäng Qvarnhill style:

 

Fast potatis t.ex Asterix, skiva tunnt, gärna på en mandolin eller liknande. Se till att sära på skivorna när du lägger dem i den VÄL, MED SMÖR SMORDA formen. Fyll knappt halvvägs upp i formen. Salta och peppra, peppar i det svenska köket är nymald VITPEPPAR. Strö över finstrimlad purjolök, använd bara det gröna på löken, se till att den är väl sköljd och ordentligt finstrimlad. Du kan vara rejält generös med purjo. Pressa 2-3 vitlöksklyftor, gärna och helst färsk vitlök. Strö också på ett lager med vällagrad riven ost, gärna Västerbotten t.ex. På med topplagret av potatis och salta samt peppra lite på toppen också. Ett par/tre rejäla klickar med SMÖR samt häll på VISPGRÄDDE 40%, strax under det övre potatislagret och in i mitten av ugnen, 175 grader i typ 75 minuter. Kolla med sticka så att pärerna är färdiga rakt igenom och blir det för färgat, täck med lite folie. Sista 5 minuterna i ugnen så strör du lite ost på ovansidan också. Nu ska du ha en välsmakande och krämig gratäng där man ändå fattar att man äter potatis och inte bara nå'n vitlökssmakande gegga.

 

Lycka till å GOTT nytt år!

tre klyftor, nja 6 i alla fall!

sen gärna 150 grader 80 min med folie, sen 15 min på 175 grader utan folie

Publicerat

tre klyftor, nja 6 i alla fall!

sen gärna 150 grader 80 min med folie, sen 15 min på 175 grader utan folie

Ska man göra vitlöksgratäng, ja då ska man ha 6 klyftor men jag trodde vi snackade potatisgratäng här... Under mina snart 40 år som kock har mitt recept aldrig svikit mig!

Publicerat

nja väg vit löken och potatisen, är det mer vitlök än potatis så är det en vitlöksgratäng annars inte!

sen ska det inte stinka vitlök men tre klyftor är för lite!

Publicerat

Du skämmer allt bort dig!

KORV????? Äter du sånt?

Publicerat

Ska man göra vitlöksgratäng, ja då ska man ha 6 klyftor men jag trodde vi snackade potatisgratäng här... Under mina snart 40 år som kock har mitt recept aldrig svikit mig!

Fan vad nöjd jag är som fått recept av en kock :D

Publicerat

Glöm förkokningen, gör rätt från början så blir det kanon!

 

Potatisgratäng Qvarnhill style:

 

Fast potatis t.ex Asterix, skiva tunnt, gärna på en mandolin eller liknande. Se till att sära på skivorna när du lägger dem i den VÄL, MED SMÖR SMORDA formen. Fyll knappt halvvägs upp i formen. Salta och peppra, peppar i det svenska köket är nymald VITPEPPAR. Strö över finstrimlad purjolök, använd bara det gröna på löken, se till att den är väl sköljd och ordentligt finstrimlad. Du kan vara rejält generös med purjo. Pressa 2-3 vitlöksklyftor, gärna och helst färsk vitlök. Strö också på ett lager med vällagrad riven ost, gärna Västerbotten t.ex. På med topplagret av potatis och salta samt peppra lite på toppen också. Ett par/tre rejäla klickar med SMÖR samt häll på VISPGRÄDDE 40%, strax under det övre potatislagret och in i mitten av ugnen, 175 grader i typ 75 minuter. Kolla med sticka så att pärerna är färdiga rakt igenom och blir det för färgat, täck med lite folie. Sista 5 minuterna i ugnen så strör du lite ost på ovansidan också. Nu ska du ha en välsmakande och krämig gratäng där man ändå fattar att man äter potatis och inte bara nå'n vitlökssmakande gegga.

 

Lycka till å GOTT nytt år!

King Edward, ingen peppar men frikostigt med kummin aldrig nån annan form av lök utom som du säger några klyftor vitlök, massor av grädde men ingen ost, så ser min potatisgratäng ut. Lagom med salt och mellan varven av potatis och in i ugnen i låg temperatur och lång tid. Mums.

Publicerat

Förrätt: Några Norrlands Guld

Huvudrätt: Grillad älgfilé och rådjursadel med potatisgratäng

Efterrätt: Irish Coffee och en promenad

Publicerat

Sonen har bestämt. Det blir Tacos med tillhörande dricka. Efter det marängswiss. Sen ner i baren på med hög Rock n Roll så hundarna slipper höra raketerna. Självklart dartturnering för dom som behagar komma hit :thumbsup:

Publicerat

Det enda jag har med mig är kronkalvsinnanlår och ryggfile. Resten sköter värden.....ingen aning vad det blir....

iPad Tapatalk HD

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.