Publicerat December 30, 201312 yr Entre: Crustades fyllda med rökt älghjärta i vispad grädde toppade med hjortron. Huvudrätten blir dovhjortsadel med hasselbackpotatis. Sås redd på skyn samt någon form av grönt till.(troligtvis brytbönor, sparris eller liknande) Efterrätt: Vaniljpanacotta med limemarinerade bär.(hallon och björnbär) (Det mesta egenhändigt hämtat ur vår natur.....)
Publicerat December 30, 201312 yr Här äts det gratinerad hummer till förrätt, helstekt black angus biff med rostade rotsaker och hemslungad bea till varmrätt och panacotta med vit choklad till efterrätt. Till detta dricks det öl, amarone och avslutar med en wirre:) Hade hellre ätit en " vild " varmrätt men resten av sällskapet har tydligen fått nog med viltkött iår:/
Publicerat December 30, 201312 yr Nån som har tips på en god tillagning av en älgfilé? Enkel file. Ta 2-3 dl rödvin(samma sort som du tänker servera till)Rör ner lite salt och vitpeppar ev några msk olivolja. Häll över i en påse och ner med med filen. Låt dra några timmar. In i ugnen i 45-60 min åå 125-150 värme. Ta fram filen och linda den i smörpapper och låt den vila i 15-20 min innan du skär upp den.
Publicerat December 31, 201312 yr Förrätt: Bara någon drink eller öl. Huvudrätt: Soppa på egenfångad Öresundstorsk med lite bröd som tilltugg. Efterrätt: Vaniljglass med varma bär och kalla melon- och ananasbitar.
Publicerat December 31, 201312 yr Entre: Crustades fyllda med rökt älghjärta i vispad grädde toppade med hjortron.Huvudrätten blir dovhjortsadel med hasselbackpotatis. Sås redd på skyn samt någon form av grönt till.(troligtvis brytbönor, sparris eller liknande) Efterrätt: Vaniljpanacotta med limemarinerade bär.(hallon och björnbär) (Det mesta egenhändigt hämtat ur vår natur.... Crustaderna är kanon! Smakar mumma!
Publicerat December 31, 201312 yr Förrätt: ceviche(eller hur i h-e det nu stavas) på räkor, lax, avocado, mango lime och chili. Huvudrätt: helstekt rostas med hasselbackspotatis, sparris, rödvinssky och hemslagen bearnaise. Dessert: passionsfruktsparfait med fruktsallad. Sent from my GT-I9210 using Tapatalk
Publicerat December 31, 201312 yr Enkel file. Ta 2-3 dl rödvin(samma sort som du tänker servera till) Rör ner lite salt och vitpeppar ev några msk olivolja. Häll över i en påse och ner med med filen. Låt dra några timmar. In i ugnen i 45-60 min åå 125-150 värme. Ta fram filen och linda den i smörpapper och låt den vila i 15-20 min innan du skär upp den. Jag brukar bryna till den på stekpannan först , sen som ovan( vitlök glöm inte denna krydda)
Publicerat December 31, 201312 yr Entre: Crustades fyllda med rökt älghjärta i vispad grädde toppade med hjortron. Huvudrätten blir dovhjortsadel med hasselbackpotatis. Sås redd på skyn samt någon form av grönt till.(troligtvis brytbönor, sparris eller liknande) Efterrätt: Vaniljpanacotta med limemarinerade bär.(hallon och björnbär) (Det mesta egenhändigt hämtat ur vår natur.... Crustaderna är kanon! Smakar mumma! undrar om man kan återanvända rödvinet, tex som matlagningsvin till kocken, men då får man kanske strunta i kryddorna.....
Publicerat December 31, 201312 yr Förrätten blir kycklingbrochetter (hur det nu stavas) enligt receptet på Galnes blogg Till varmrätt blir det file från kronhjort med en potatisgratäng toppad med lite varierade rotfrukter Desserten blir en kladdkaka med glass
Publicerat December 31, 201312 yr Här blir det endast varmrätt och kanske efterrätt om jag orkar göra den Varmrätt: Ugnstekt fläskytterfilé med pommes, svartvinbärsgelé och en smarrig champinjonsås. Efterrätt: Chokladfondant med vaniljglass. Och ikväll blir det en dram Ardbeg Uigeadail att sitta och njuta utav
Publicerat December 31, 201312 yr Förrätt, avocado med räkor och rom. Varmrätt, tjälknöl av älg med potatisgratäng. Efterrätt äter vi aldrig, blir en wiskypinne istället. Allt serbverat i en flock finnspetsvalpar
Publicerat December 31, 201312 yr Här blir det endast varmrätt och kanske efterrätt om jag orkar göra den Varmrätt: Ugnstekt fläskytterfilé med pommes, svartvinbärsgelé och en smarrig champinjonsås. Efterrätt: Chokladfondant med vaniljglass. Och ikväll blir det en dram Ardbeg Uigeadail att sitta och njuta utav Slàinte!
Publicerat December 31, 201312 yr Bilder på det tafatta försöket till förrätt. Kräftsoppa och "snittar" med parmesankräm samt rökt nötrulle och pepparrotsvisp toppat med strössel av rökt vildsvinshjärta. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.
Publicerat December 31, 201312 yr Och ikväll blir det en dram Ardbeg Uigeadail att sitta och njuta utav Nej drick inte den!!! Skicka den till mig istället, du kan få adressen via pm! Sent from my GT-P3110 using Tapatalk
Publicerat December 31, 201312 yr Bilder på det tafatta försöket till förrätt. uploadfromtaptalk1388510508183.jpg Kräftsoppa och "snittar" med parmesankräm samt rökt nötrulle och pepparrotsvisp toppat med strössel av rökt vildsvinshjärta. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. rökt nötrulle och pepparrotsvisp toppat med strössel av rökt vildsvinshjärta. recept tack! blev som sagt lite såld på kias canape med rökt hjärta!
Publicerat December 31, 201312 yr Detta är en populär post. Jag är i chocktillstånd! Jag är inte den som brukar gnälla på maten men det här tog priset på dålig nyårsmat! "Juleskinken" var btw kassler... Nä idag skulle man allt vart hemma i Sverige o firat nyår på riktigt! Så nu får det bli en grogg på alkoholfri julöl o handsprit för att få upp humöret så skjuter vi nödraketer vid 12slaget... Gott nytt år på er pojkar o flickor Just det ni har jävligt bra smak! Mvh:Per
Publicerat December 31, 201312 yr Så nu får det bli en grogg på alkoholfri julöl o handsprit för att få upp humöret så skjuter vi nödraketer vid 12slaget... Farsan hade julbord för 20 år sedan med de anställda i hemmet. rökta rådjurslåret tog slut så det slängdes ner till taxen. efter några groggar(10st) så tog brännvinet slut så den sista groggen var på klass 2 öl och beska droppar, efter den tog dom upp rådjurslåret och karvade väck lite till! Jo gott nytt år på er!
Publicerat December 31, 201312 yr rökt nötrulle och pepparrotsvisp toppat med strössel av rökt vildsvinshjärta. recept tack! blev som sagt lite såld på kias canape med rökt hjärta! Rökt köttet själv i Bradley. Blanda 1 dl hårt vispad grädde med 2-3 msk creme fraiche och två burkar/tuber pepparrot. Blanda ihop. Stryk på en generöst lager visp på färskt tunnbröd, skiva och hacka köttet till små bitar. Rulla ihop och skiva 1 cm tjocka skivor, lägg upp på fat. Hacka det som ska bli strössel så fint det går. Detta ska helst vara väldigt hårt rökt och således ganska torrt, så att det smular bra och strö över alltihop.
Publicerat December 31, 201312 yr Jag är i chocktillstånd! image.jpg Vi hade pinnekött på julafton ombord.... Men ikväll fick vi beef wellington. Min uppfattning om vad som är gott skiljer sig mycket från norskarnas...
Publicerat December 31, 201312 yr Vi hade pinnekött på julafton ombord.... Men ikväll fick vi beef wellington. Min uppfattning om vad som är gott skiljer sig mycket från norskarnas... Haha ja det är ju tragiskt vilken matkultur de har! Håll med om att det där förbannade pinnekjøttet luktar som när man kokar bockhorn som i augustivärmen legat bortglömda några dagar i solen På annandagen fick vi faktiskt älgfilé o det hade de verkligen lyckats med!
Publicerat December 31, 201312 yr Jag är i chocktillstånd! image.jpg Jag är inte den som brukar gnälla på maten men det här tog priset på dålig nyårsmat! "Juleskinken" var btw kassler... Nä idag skulle man allt vart hemma i Sverige o firat nyår på riktigt! Så nu får det bli en grogg på alkoholfri julöl o handsprit för att få upp humöret så skjuter vi nödraketer vid 12slaget... Gott nytt år på er pojkar o flickor Just det ni har jävligt bra smak! Mvh:Per Måste va minst 1000sek/h! för att jobba där me den maten en nyår;-) Hoppas du har förbannat bra betalt! Tycker riktigt synd om di. S.
Publicerat December 31, 201312 yr Måste va minst 1000sek/h! för att jobba där me den maten en nyår;-)Hoppas du har förbannat bra betalt! Tycker riktigt synd om di.S. Tack för visad omtanke! Det värmde Hade jag haft så bra betalt så hade jag kunnat vara här nästa år med 100% o helgdagsersättning har vi men efter den här middagen så känns det som allt för dåligt betalt!
Publicerat December 31, 201312 yr Rökt köttet själv i Bradley. Blanda 1 dl hårt vispad grädde med 2-3 msk creme fraiche och två burkar/tuber pepparrot. Blanda ihop. Stryk på en generöst lager visp på färskt tunnbröd, skiva och hacka köttet till små bitar. Rulla ihop och skiva 1 cm tjocka skivor, lägg upp på fat. Hacka det som ska bli strössel så fint det går. Detta ska helst vara väldigt hårt rökt och således ganska torrt, så att det smular bra och strö över alltihop. Tackar,,men Allt detta på 1 skiva tunnbröd? eller räcker det till 2-3 st?