Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jag har mest troligt tappat min jaktkamrat

Featured Replies

Publicerat

fungerar det inte att spela ner blocket med motor/hand winch, blocket ligger i  nedlut.

fästpunkter finns i över och underkant

Gissningsvis ligger blocket på en 16-1700kg

• Svar 124
  • Visningar 12,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Det första blocket är egentligen inte problemet, det är urberget runt om, där är det bara tunna sprickor....men jag har inte gett upp än, hoppet lever.

Publicerat
  • Författare

Har fått tag på 2 olika inspektions utrustningar som jag kan låna för att försöka se ner i berget......hoppet lever..

Publicerat

Lider med dig Alfie, lycka till med inspektions utrustningen!!!!

Mvh

Publicerat

Om du behöver lyftblock, spaklyftblock och annan lyftutrustning skicka ett PM till mig

Hoppas nu att det löser sig

Publicerat

Alf! Säg bara till så drar vi ihop ett gäng och försöker lösa det.

Något måste vi ju kunna göra och är vi någa stycken så måste vi åstadkomma nånting.

Vi lider med dig och vi hjälper dig!

Publicerat
  • Författare

Grytet ligger utanför Boden i Norrbotten.....militären har annat att göra, så där får man inte någon hjälp....grytet ligger eländigt till, uppe emot ett berg i en sluttning, en skogsmaskin kan kanske hugga en väg dit, men det tar ju tid och markägaren lär som sagt inte uppskatta ett sånt tilltag, nä...det är handkraft eller inget som gäller, och med handkraft är det inte riskfritt på långa vägar att göra en insatts, det räcker med en olycka, men vi får se vad kamera inspektionen kan ge.....

Publicerat

Fan vad trist att läsa detta, hoppas det löser sig till det bättre.

Hoppas hoppas

/

Jonas

Publicerat

Alf

Ring och prata med Harry thorneus, chef Norrbottensgruppen, hemvärnet. Jag är inte säker men han kanske kan hjälpa till, värt att testa i alla fall.

Lycka till och jag hoppas verkligen det löser sig. Skulle jag bott närmare och inte varit på G att flytta idag och imorgon 8vilket jag är) så hade ja kommit på stört och hjälpt till.

Publicerat

Har du pratat med någon sprängare...den vi använd var jätte skicklig och utan det skulle vi inte kunnat gör något åt den hunden som hade fastnat.

Är dom skickliga och du vet ungfär var hunden är tror jag att det är ända lösningen av bilderna att bedömma.

Publicerat

Jag åker dit nu.

Kommer att ta lite bilder.  :-

Hoppas hon lever.

Publicerat

Bedrövligt, en mardröm! Att hundar kan råka illa ut vet alla jägare, men att leva med okunskapen vad som verkligen hänt är vidrigt.

Lider med dig min vän.

Publicerat

Fyyfan!

Har aldrig varit i din situation men förstår att det måste vara hemskt!

Jag håller alla tummar ja har....

Publicerat

hur går det för er? något livstecken? ??? :-

Publicerat

Kommit tillbaka nu.  :(

Varit in c:a 6 meter med avloppskamera.

Tony hade fixat kameror.

Inget syntes till.

Här lite bilder.

post-18-1158604548_thumb.jpg

post-44-1158604548_thumb.jpg

post-44-1158604549_thumb.jpg

post-44-1158604550_thumb.jpg

Publicerat

.

post-18-1158604669_thumb.jpg

post-44-1158604669_thumb.jpg

Publicerat

.

post-18-1158604738_thumb.jpg

Publicerat

Ja som ni ser är det inte det bästa stället att gräva på.

Kolla på sista bilden får ni se hur brant det är också.  :-

Stenarna väger nog 2-3 ton styck..

Publicerat

Det här ser inte bra ut, >:( men jag hoppas ändå att det löser sig.

Publicerat
  • Författare

Det är endast små glipor mellan blocken som är fyllda med jord/mossa, blocken som sådana ligger omlott och ger inte någon möjlighet att titta eller komma ner för att se något, enda vägen in var via ingången och vi kom som sagt in ca 5-6m innan passagen är blockerad av en sten som man måste ta sig över.

För att kunna flytta på dessa block behövs sprängning i någon form, pga den lutning som är så föreligger stor risk att ovaför varande block kommer att glida neråt, det är omöjligt att säga vad som skulle hända, men jag känner att jag inte i detta läge vill ta en sådan chansning och kanske göra situationen ännu värre än vad den redan är.

Har kunnig folk som kommer om det blir dax för att ta till sprängning, så det i sig är inte något problem.

Återigen ett stort tack för erat engagemang, det värmer i denna svåra stund, tack Beretta för din insatts i går.

Har varit dit på morgonen för att lägga ut mera mat längre in i gången, varmt kött avkok som skall ge bra lukt och förhoppningvis kunna ge henne ork att ta sig ut.

Jag har hoppet kvar än.....

Publicerat

Härligt o höra att du inte gett upp hoppet, håller tummarna för er.

/Vesslan

Publicerat

Jag vet precis hur det känns, jag förlorade ju min fox i gryt ifjol. Jag hade väl dock sån "tur"(om man nu kan kalla det så) att jag kunde gräva fram honom dagen efter.Men..näe, det är ett h-vete att inte veta..å endast de som varit med om det kan förstå ungefär hur det känns.

Utan att ha sett grytet själv så tycker man ju att det med hjälp av domkrafter borde gå flytta blocken.Finns ju många variander av domkrafter. Dessutom finns det ju tunna..hmm.ja, luftkuddar som man kan använda när man ska lyfta byggnader och liknande...sånt kanske går prova.

Lycka till!

Publicerat

Funkar sprängcement kanske???

För att minimera rasrisken med dynamit??

Publicerat
  • Författare

En svår fråga att lägga ut kanske, väldigt känslosam för min del, men jag har pratat med erfarna grytjägare söderut och flera har gett som sista utväg försöka släppa ner en erfaren grythund för att ev apportera ur grytet.

Finns det någon som kan tänka sig att iaf komma ut till grytet och på plats göra en bedömning?

Jag har full förståelse om det inte finns någon som vill försöka, men nu har jag iaf frågat.

Publicerat
  • Författare

Farsan har varit upp vid grytet i några timmar mitt på dagen, inte en rörelse eller ljud...allt är stilla.....fan vad det känns tungt att inte veta, oddsen är inte brea, det är vi medvetna om, men hoppets gnista lever kvar i alla fall, hur länge vi orkar vet jag inte....