Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Någon som erhållit ett tillstånd utställt under 2014?

Featured Replies

Publicerat

Som rubriken lyder,

någon som fått tillstånd utställt under 2014?

PLisen har enligt uppgift nu bytt system för tillstånd, igen, varpå frågan uppstår, är det någon som fått ett nytt tillstånd utfärdat, i så fall, var och när?

Ovanstående är av allmän intresse men även för underlag för dvs JO- utredningar som pågår.

/Christian

• Svar 174
  • Visningar 17,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• 5 veckors internutbildning? Knappast va? På den tiden hinner en normalbegåvad bli astronaut...

• Herr Exabit torde vara medveten att det inte är normalbegåvade vi talar om. 

• Christian N
    Christian N

Det är klart att man skiter ganska hårt i tillståndssökarna i detta ärende, det handlar mer om att man skapar ett bra underlag för att roa handläggarna lite och ge dem så väl semester som viss återhäm

Publicerat

Den info jag har är att handläggarna stängde butiken 11 dec för 5v internutbildning på det nya systemet så räkna inte med några nya licenser förrän runt 15 januari + eventuellt tillägg pga många röda dagar runt jul. För egen del har jag svårt att tro att det nya systemet kommer fungera smärtfritt när de väl börjar handlägga igen, detta pga lite inside-info jag tänkte skippa att skriva om - åtminstone på öppet forum.

Publicerat

Jag lämnade in om en öppen licens i fredags och frågade om hur det såg ut att gå tidsmässigt

fick svaret att på tisdag så ska det vara i gång!

Bor i uppsala där det normala handlar mer om dagar och timmar än veckor och månader!

Är bortrest den här veckan men återkommer på söndag om jag fått svar.....

Publicerat

Lämnade in 18 dec, få se hur snabbt det går....

Publicerat

Attans också att man inte ha någon vapenaffär på G el. något annat som är licenspliktigt. :sad:

Publicerat

Om det inte gått ut någon idag, så är svaret nej.

Publicerat

Slängde in en öppen ansökan efter jul, gissar väl på att den dyker upp i april någon gång, det gäller att planera inköpen här i Skåne ;)

Publicerat

Inget svar på din fråga, Christian - men gissningsvis dröjer det. Alla med erfarenhet från IT-branschen torde vara smärtsamt medvetna om att man inte implementerar ett nytt system, stänger det gamla och är i full produktion dag 1. Det brukar finnas en hel del som behöver rättas till innan det fungerar som tänkt, i synnerhet för större organisationer. Därav följer att vi inom näringslivet väljer våra "servicefönster" och tidpunkter för systembyte med stor omsorg, dvs när det drabbar verksamheten minst.

Om vi betraktar okt-jan som högsäsong för jägare, så vore det alltså den period vi hade börjat med att utesluta från allt annat än nödvändiga förändringar...

Risken är överhängande att man adderar veckor till en redan oacceptabel handläggningstid (har själv väntat sen 10 okt), men det är klart - det verkar ju vara "rocket science", som den gode Exabit antydde :biggrin: 

Publicerat

Som rubriken lyder,

någon som fått tillstånd utställt under 2014?

PLisen har enligt uppgift nu bytt system för tillstånd, igen, varpå frågan uppstår, är det någon som fått ett nytt tillstånd utfärdat, i så fall, var och när?

Ovanstående är av allmän intresse men även för underlag för dvs JO- utredningar som pågår.

/Christian

Tja! Första inlägget på några år dårå ;)

Snackade senast idag med licenshadläggerskan i Luleå, tyvärr är det nya systemet nere än och på obestämd tid. Får snällt vänta ett tag till tyvärr m.a.o :(

Publicerat

Pratade med en handläggare i Umeå idag å pappret bör ligga i lådan imorn eller fredag.

Publicerat

Åhå! Kanske det kom igång idag efter jag pratade med henne :thumbsup:

Hon sa att dom var rätt frustrerade i.o.m att dom har rätt många ansökningar men tar sig inte in i systemet så dom kan börja utfärda. Men att så fort dom får börja skulle det gå undan. :)

Publicerat

Enligt damen jag pratade med så stängde poppo i Dalarna 17/12 till 7/1. Mina licenser skrevs ut 16/12.  :thumbsup: 

Publicerat
  • Författare

Det är klart att man skiter ganska hårt i tillståndssökarna i detta ärende, det handlar mer om att man skapar ett bra underlag för att roa handläggarna lite och ge dem så väl semester som viss återhämtning innan det börjar igen, om man har 9 eller 19 eller 29 veckors handläggning/balans är totalt irrelevant för dem, med anledning av att de aldrig kommer att komma ikapp inte i Malmö, Sthlm och några andra län. /Christian

Publicerat

Jag lämnade in ansökan i Södermanlands län den 23:e dec. Ringde för att kolla status i fredags förra veckan, då vi har det ganska bra med endast en till två veckors handläggningstid. Svaret jag fick var att de implementerar ett nytt datorsystem i hela landet, således har hanteringen legat nere i hela landet sedan mitten av dec.

Den trevliga damen jag pratade med berättade vidare att planerad uppstart var torsdagen dagen innan jag ringde. Som det påtalats tidigare här i tråden är det mer regel än undantag att nya it-system har en del uppstartsproblematik. Beskedet jag fick var att det förhoppningsvis skulle vara igång tisdag denna vecka, alltså igår, vilket enligt damen skulle innebära att jag bör ha min licens i handen innan veckan är slut.

En välkommen förändring skulle vara att de kom laminerade redan från polisen, då lamineringsmaskin iaf. inte tillhör min standardutrustning i hemmet (svåra att finna även på kontor i dessa dagar).

Publicerat

Utan några jätteerfarenheter utav detta system tycker jag det gnälls lite väl mycket på handläggarna och deras intelligens. Jag tvivlar på att det är handläggarna själva som bromsar eller inte kan läsa innantill, precis som de flesta andra Svensson vill de säkert bli av med högarna på bordet så snabbt som möjligt?!

Sverige är, och har alltid varit, ett litet Sovjet där myndigheter är gigantiska och den lilla människan snällt skall stå med mössan i handen och köa. Att få inneha vapen över huvud taget är väl knappast en självklarhet i ett land där man snart begår ett lagbrott om man inte går på toa iförd en, av Fekalmyndigheten, godkänd reflexväst.

Uråldriga system och krångla regler tror jag mer är orsaken. Varför skulle det annars finnas anledning att det tar tid för en licens när man redan har flertalet beviljade? Känns mer som att man bara borde behöva slå in personnummer och bevilja när det lyser grönt...

Varför en begränsning vid 4 vapen och motiveringskrav vid 5-6 vapen? Vad gör att det är ok med 4 eller 6 bössor men inte med 8? Vad är grejen egentligen?

Tills vidare är det bara att gilla läget tills dess att man faktiskt gör om en hel del i regelsystemet - snarare än i något annat.

Bara mina 5 cent...

Publicerat

Handläggarna verkar vara stolta över att representera den stelbenta byråkratin, därtill verkar det finnas många nitiska personer med en egen agenda... Typ Västra götaland. Så att alla handläggare är stackars överbelastad tjänstemän tror jag tyvärr inte alls...

Publicerat
  • Författare

Tja frågan om handläggarna är medborgarnas tjänare eller härskare kan avhandlas i en annan tråd, det är av ringa relevans, det samt frågan om handläggningen, hanteringen och även prövningen,

nu är det frågan om tider och så kallad "downtime"

har fått svar från Malmö; där handläggs V38 för tillfället och man har avsevärda bekymmer med det nya systemet även om det iofs enligt infon då fungerar. /CHristian

Publicerat

Perfekt! Två ansökningar inne - en sen början av december och en sen idag. I Göteborg. Det här blir nog bra :wallbash:

Publicerat

Systemet ska fungera i den mån att det går att jobba i det men hittills ska det inte ha gått att skriva ut några licensen och detta ska då gälla hela landet.

Publicerat
  • Författare

Vi fortsätter, V3 på 2014 och frågan är då, har man löst utskriftsproblemet? /Christian

Publicerat

jag räknar med att få mina till sommaren i bästa fall. lämnades in i dec. 

Publicerat

Nån som fått info om hur lång tid det ska ta å fixa detdär skitsystemet dom försöker få igång nu? Det är ju rent pinsamt!

Publicerat

Jag pratade med min vapenhandläggare i Karlstad idag, och hon berättade att man först idag hade lyckats att skriva ut en ny vapenlicen. Det var det första sedan 17dec här i Värmland.