Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Någon som erhållit ett tillstånd utställt under 2014?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Inga bekymmer jag är van att ifrågasättas,

om vi vänder på det, du har inte pangen i handen nu eller hur? Det är för att ditt tillstånd inte är klart, det framgår inte av inköpstillståndet att du inte får använda pangen för att det helt enkelt inte, om vapenhandlaren/överlåtaren gör rätt inte behövs skrivas ut, du skall inte ha en pang att hantera.

Eller med andra ord är det en sådan där naturlig sak som ingen skall kunna läsa sig till, motsatsvis hade det ju varit som så att du hade kunnat hämta ut X antal Y pangar hos Z antal handlare inom kort tid med ditt inköpstillstånd för att sedan helt plöstligt ha  X x Yx  Z antal pangar istället för den 1 som plisen medgett dig att ha om det nu hade varit så att ett inköpstillstånd hade varit en slutlig produkt- ett tillstånd för ett vapen.

Nåväl gillar man inte det svaret så bör man bäst ringa en tillståndsavdelning, jag kan nästan garantera ett  god dag yxskaft svar.  /CHristian

• Svar 174
  • Visningar 17,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• 5 veckors internutbildning? Knappast va? På den tiden hinner en normalbegåvad bli astronaut...

• Herr Exabit torde vara medveten att det inte är normalbegåvade vi talar om. 

• Christian N
    Christian N

Det är klart att man skiter ganska hårt i tillståndssökarna i detta ärende, det handlar mer om att man skapar ett bra underlag för att roa handläggarna lite och ge dem så väl semester som viss återhäm

Publicerat

Inga bekymmer jag är van att ifrågasättas,

om vi vänder på det, du har inte pangen i handen nu eller hur? Det är för att ditt tillstånd inte är klart, det framgår inte av inköpstillståndet att du inte får använda pangen för att det helt enkelt inte, om vapenhandlaren/överlåtaren gör rätt inte behövs skrivas ut, du skall inte ha en pang att hantera.

Eller med andra ord är det en sådan där naturlig sak som ingen skall kunna läsa sig till, motsatsvis hade det ju varit som så att du hade kunnat hämta ut X antal Y pangar hos Z antal handlare inom kort tid med ditt inköpstillstånd för att sedan helt plöstligt ha  X x Yx  Z antal pangar istället för den 1 som plisen medgett dig att ha om det nu hade varit så att ett inköpstillstånd hade varit en slutlig produkt- ett tillstånd för ett vapen.

Nåväl gillar man inte det svaret så bör man bäst ringa en tillståndsavdelning, jag kan nästan garantera ett  god dag yxskaft svar.  /CHristian

Hmm... Nu är jag än mer konfunderad!

Inköpstillståndet behåller ju butiken/säljaren och skickar in, så jag kan ju inte hämta ut flera identiska vapen på samma, stämplade och underskrivna, papper.

Så... Inköpstillståndet skall jag ta med mig till butiken, de skall skriva in ev. ID och S/N och skicka in det till tillståndsenheten - men inte lämna ut "pangen" till mig.

Jag kommer tillbaka efter X tid med en licens på "pangen" men har ingen större lust att betala Y pengar. "Pangen" är registrerad på mig och kan inte säljas vidare till annan utan att jag lämnar in "min" licens?

Jag får nog ta och försöka ringa någon på tillståndsenheten men som du säger är kanske svaret inte direkt klargörande!

Tack ändå för du tog dig tid Christian!

Publicerat

Grattis. Falun eller?

Yes :o

Publicerat

Nu när jag kom hem så låg licensen på hallmattan! På måndag hämtas bössan äntligen hem....

Tog trots allt "bara" två månader!

Publicerat

Idag fick jag min licens!

Sthlm, sökte den 24 september.

Publicerat

Idag fick jag min licens!

Sthlm, sökte den 24 september.

Då finns det hopp om att jag får min om en dryg månad,verkar som handläggningstiden minskat något :yes:

tydligen skall 5 nya handläggare anställts i sthlm.

/Mike

Publicerat

Då finns det hopp om att jag får min om en dryg månad,verkar som handläggningstiden minskat något :yes:

tydligen skall 5 nya handläggare anställts i sthlm.

/Mike

Ja de verkar fått lite högre fart. Tyckte jag läste i förra veckan en som ansökte kring den 10 september.

Publicerat

Jag sålde en bössa och lämnade in den 23e dec. Licensen kom 20 januari. Jag bor i sthlm och köparen i uppsala.

Publicerat

Idag sa det dunk i brevlådan... Bara lite drygt fem månader...

Publicerat

Är väl föga förvirrande, du har inte ett slutligt tillstånd före det att det är utfärdat av polisen

Fast "beslutsdatum" på licensen är ju faktiskt det datum som det beslutades om inköpstillståndet, så om det är det du bygger din argumentation på tycker jag du ska tänka en runda till.

Publicerat
  • Författare

Eller så kan du förklara hur du avser att påstå att man har tillstånd på ett visst angivet vapen, dvs ett slutligt utställt tillstånd när man enbart har erhållit rätten att välja ut ett vapen, inköpstillstånd, du är välkommen att återkomma när du känner för det.

Beslutsdatumet är i ärendet totalt ovidkommande, så länge det är inte är "femåringar" vi talar om. /Christian

Publicerat

Christian,

jag kan hålla med om att det kanske inte framgår explicit. Eftersom all kontroll är utförd och det bara handlar om att sätta in rätt tillverkningsnummer har jag alltid antagit att man får använda vapnet för angivet ändamål. Jag har ofta handlat på inköpstillstånd och jag har definitivt alltid fått med mig vapnet direkt av de handlare jag anlitat. Eftersom jag bor i Uppsala län dimper sedan den riktiga licensen ned inom en vecka trots B-post. Under den tiden har jag haft med mig en kopia jag tagit av inköpstillståndet.

Men jag har som sagt inte ens reflekterat över att det skulle kunna förhålla sig på annat sätt, efter att handlaren "låst" ett givet tillverkningsnummer till mitt inköpstillstånd genom att skicka in det.

Publicerat
  • Författare

Tja, det är ett sätt att se på det, men det skulle kunna ses som ett  olaga vapeninnehav att ha ett vapen i hand där man varken har lånelicens eller annat underlag för innehavet av just det vapnet,

iofs kan frågan om uppsåt ligga kvar olöst men någon rätt att ha just det vapnet baserat på ett medgivet vapentillstånd, det har man inte. Såvitt jag vet, så har frågan aldrig dykt upp rättsligt, dvs vi står och argumenterar om intet, men jag påstår nog att med ett väldigt strikt förvaltningsrättsligt tolkning/synsätt på vapenlagen så har man inget slutligt tillstånd före det att den "riktiga licensen" dimper ner i lådan.

I ärlighetens namn, vilket är lite olikt mig, argumentativ och egensinnig som jag är, om både handlaren och myndigheten accepterar att man disponerar vapnet efter att man har erhållit inköpstillståndet, då har man efter att vapen nr antecknats av handlaren en rätt att ha det, det konkludenta handlandet av både myndighet och handlare ger stöd för en sådan inställning. För egen del har jag aldrig fått med pangen från handlaren när jag fått/tagit ut vapen med inköpstillstånd, två gr på slutet av 90-talet, avseende enhandsvapen men en trolig tanke/förklaring där är den att det helt enkelt skiftar från olika distrikt.

Enkelt, nej inte särskilt och särskilt inte i dagens hantering av vapenärenden hos myndigheten. /Christian

Publicerat

Tror du har helt rätt Christian, och det är dessutom förstås du som är jurist inte jag. Även under de tider då man i Uppsala inte haft en lika bra licenshantering som idag så har jag som ordförande i skyttesammanslutning inte upplevt att man "jävlats" med oss i licensfrågor när man väl beslutat om inköpstillstånd.

Publicerat

Beslutsdatumet är i ärendet totalt ovidkommande,

Inte som du resonerar. Och det finns ju faktiskt fortfarande helt vanliga, men gamla, licenser som inte innehåller tillverkningsnummer.

Men framför allt: Vapenförordningen benämner det "innehavstillstånd som inte avser ett visst bestämt vapen". Inte "inköps-".

Publicerat

Kan man köpa ammo på en öppen licens?

Publicerat

Kan man köpa ammo på en öppen licens?

Det vetefan, jag har inte testat det faktiskt. Men på en affär duger mina licenskopior helt OK men när jag sist skulle köpa lite 22lr på en annan affär krävde de originallicensen för att sälja ammo.

Efter att jag sett ut som ett frågetecken en stund så fick jag ut ammon i alla fall men jag vetefan riktigt vad som gäller.

En egenhändigt utfärdad lånelicens dög tydligen alldeles utmärkt för köp av ammo men inte kopior på en originallicens på den affären, skrockade biträdet.

Så...

Publicerat

Lämnade in en ansökan den 28 november 2013. Inte sett röken av någon licens ännu, men det har ju trots allt bara gått 12 veckor nu... 

Publicerat

Lämnade in en ansökan åt en kompis 20 jan i Jönköping, låg i brevlådan igår.

Publicerat

Pratade med Tillståndsmyndigheten igår, efter att jag inte fått min licens som utlovat. Tydligen lyckas de inte lägga in utländska överlåtare i det nya fina systemet...

Publicerat

Sålde en bössa. Licensen tog 4 veckor, fick besked igår. (Umeå)

Publicerat

Jag  lämnade in licensansökan i Oktober, jag har inte fått handläggare, dom sa att jag får räkna med 6-8 månader .... Ja jag bor i Västra Götaland.:-(

Publicerat

Yes det har jag ;-)

Publicerat

Jag har fått min nu, det tog 8v. Vilket även är den tid som djungeltrumman angett är minimum som måste inväntas innan lappen får skickas från från polisen här även om den skulle vara klar efter 3v...

Publicerat

23/1 lämnades Licensen till polisen.

3/2 har polisen sina pengar efter o ha strulat med o inte skicka ut inbetalningskortet..........

19/2 Ringer handläggaren eftersom klant Lasse glömt en pipa och att meddela att jag förvarar vapen åt min far.

20/2 Ligger licensen i min brevlåda

Förutom strulet med inbetalningskortet så sköter sig Eksjö handläggarna som vanligt helt ok :thumbsup: :thumbsup:

//