Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Någon som erhållit ett tillstånd utställt under 2014?

Featured Replies

Publicerat

Jag lämnade in licensansökan i Sthlm den 6/1 - 2014, Då sa den vänliga tanten i luckan att det ligger ca 5mån bort då de hade dryga 3000 ansökningar liggandes i hög, sen om det är så många kan vi diskutera i en annan tråd! Sen att jag har gjort en notering på att de 5 vapen jag har i dag kommer att säljas, att ansökan är ett inköpstillstånd och att det är på ett för Sverige udda vapen gör väll att det tar ca 8mån att få licens.

Det märkliga är det att en före detta vapen butiks arbetare inte får jobba på den enhet inom polisen som jobbar med just vapen licenser, detta är för att denne person känner för många, således är det förbjudet att ha kunnigt folk på rätt platts inom myndigheter, precis tvärtemot som alla andra vill ha det,

Rätt personal på rätt plats röstar jag för i kommande val, men då får de nog byta ut alla politiker med :D Så där sprack det... 

• Svar 174
  • Visningar 17,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• 5 veckors internutbildning? Knappast va? På den tiden hinner en normalbegåvad bli astronaut...

• Herr Exabit torde vara medveten att det inte är normalbegåvade vi talar om. 

• Christian N
    Christian N

Det är klart att man skiter ganska hårt i tillståndssökarna i detta ärende, det handlar mer om att man skapar ett bra underlag för att roa handläggarna lite och ge dem så väl semester som viss återhäm

Publicerat

Kämpa handläggare, kämpa!

Publicerat

30 vapenlicenser per arbetsdag då ungefär alltså..

telefonskrivet

Publicerat

Ja det är absurt hur lång tid ett så enkel arbetsuppgift kan ta i det mordärna samhället, vi har IT utrustning som ska hjälpa oss att få mer effektivitet i de dagliga arbetet och således få en billigare produktion.

Nu jobbar ju inte Polisen på provision men det är samma tänk där, men hur kan det gå så fort bakåt? 

Varför inte ha ett system där man, efter att ha kollat upp vapnet och kalibern som står på licensansökan om de nu är okända, skriver in personnr och ser om personen i fråga har gjort något dumt den senaste tiden? Har han inte det och det inte finns fler frågor så printa ut den lilla lappen och posta.

Denna uppgift är inte så svår och kan högst ta 10min, dvs 6 ansökning/h och 8 arbetstimmar ger 48 licenser/dag, vet ju inte hur många som jobbar med dessa frågor men spåna på 4st så blir det 192st, på 20 dagar så har detta otroliga gäng med människor ( Skriver så får att sitta och göra samma jävla sak i 8h kan få vem som helst att gå in i väggen i dag)  3840st licenser.

Nu när ni har läst så här långt så kan det tyckas var i fel tråd! Men efter denna enkla mattematik så bör man ju undra vad som händer på denna avdelning? Det är samma folk som ska ge tillstånd till sprängningsarbeten och demonstrationer, men jag har svårt att se att vi har över 2000st utöver licenserna, och de kan ju vara lite knepigare att lösa än vad en licens är.

Min fråga till alla er andra är? Vad tror ni? Är detta jävulskap eller är det bara så att de som jobbar på avdelning för tillstånd är odugliga?

Publicerat

Ja det är absurt hur lång tid ett så enkel arbetsuppgift kan ta i det mordärna samhället, vi har IT utrustning som ska hjälpa oss att få mer effektivitet i de dagliga arbetet och således få en billigare produktion.

Nu jobbar ju inte Polisen på provision men det är samma tänk där, men hur kan det gå så fort bakåt? 

Varför inte ha ett system där man, efter att ha kollat upp vapnet och kalibern som står på licensansökan om de nu är okända, skriver in personnr och ser om personen i fråga har gjort något dumt den senaste tiden? Har han inte det och det inte finns fler frågor så printa ut den lilla lappen och posta.

Denna uppgift är inte så svår och kan högst ta 10min, dvs 6 ansökning/h och 8 arbetstimmar ger 48 licenser/dag, vet ju inte hur många som jobbar med dessa frågor men spåna på 4st så blir det 192st, på 20 dagar så har detta otroliga gäng med människor ( Skriver så får att sitta och göra samma jävla sak i 8h kan få vem som helst att gå in i väggen i dag)  3840st licenser.

Nu när ni har läst så här långt så kan det tyckas var i fel tråd! Men efter denna enkla mattematik så bör man ju undra vad som händer på denna avdelning? Det är samma folk som ska ge tillstånd till sprängningsarbeten och demonstrationer, men jag har svårt att se att vi har över 2000st utöver licenserna, och de kan ju vara lite knepigare att lösa än vad en licens är.

Min fråga till alla er andra är? Vad tror ni? Är detta jävulskap eller är det bara så att de som jobbar på avdelning för tillstånd är odugliga?

Dessvärre är det väl så att de som är vapenhandläggare även sköter massa annat än enbart licensbiten. Nu är det ju olika inom olika myndigheter men i vissa är det samma personer som får besikta skjutbanor etc. och det tar ju ganska många timmar om de ska åka hit och dit.

Publicerat

Så är det, men de som jobbar i Sthlm åker inte till Jämtland och besiktar banor, och så jävla många banor har vi inte :)

Publicerat

Ringde och kollade hur det gick med min licens i Fredags, svaret var att dom inte lyckats få ut några licenser än för att det nya systemet tjorvar... Så inga licenser utdelade i norrbotten sedan gamla systemet gick ner.

Får en att fundera om dom ens har testat det nya systemet för att se om det överhuvudtaget fungerar innan dom gick in och bytte?

/Baner

Publicerat

Ringde för en stund sen för att fråga om dom kunnat skriva ut min licens eftersom hon jag pratade med förra veckan sa att den var klar, fick då till svar att den var skickat till en handläggare på annan ort. Ringde dit och det första hon säger när jag förklarat vad

Mitt ärende gäller är att hon inte tycker om grytpistoler.....suck! Efter en stunds gnatande om det så säger hon att hon inte hittar ig!en och att hon inte sett nån ansökan om grytpistol tidigare heller..... Ringer tillbaka till första handläggarn som inte förstår vad som hänt och lovar att ringa upp så fort honnhittat min ansökan.....tillbaka på ruta ett..forts följer....

Publicerat
  • Författare

Sirap- se till att anteckna namnen på handläggarna för vidare diskussioner, det är betydelsefullt.

Angående andra arbetsuppgifter är det väl iofs så att vissa tjänstemän besiktigar banor, det sker dock inte på vintern av förklarliga skäl, men med tanke på den rådande ordningen borde handläggarna helt omintetgöra andra balanser för att sedan enbart fokusera på tillstånd.

Bristfälligt skött- nja det är en underdrift. /Christian

Publicerat

Skickade in en licens ansökan den 23 dec och fick svar idag att den är behandlad och skickas ut med posten idag. Tack Polisen i Östersund!:-)

Publicerat

Det var bra jobbat! :thumbsup:

Publicerat

Ringe hadläggaren idag och uttryckte min oro över all jag hört om långa handläggningstider.

Hon skrattade uppgivet och bekräftade detta.

Tyvärr så hade hon ingen aning om hur lång tid det skulle kunna tänkas ta :(

Publicerat

När hon ringde upp senare sa hon bara att det var strul med systemet och dom kunde inte lägga in en överlåtare från ett annat län... Men jag behövde inte oroa mig för felanmälan var gjord....och hur lång tid det kunde ta visste hon inte....

Publicerat

Va hos vapenhandlaren i dag, då hade den 4 licensen kommit för året. Det är lite märkligt då det är en av Sthlms största :P

Publicerat

Men alltså är det bara själva utskriften som är problemet? !

Kan man i sådana fall inte bara få licensen digitalt och skriva ut den själv?

Publicerat

Pratade med Luleå nyss. Räkna med två månader bort innan det börjar skaka lös :huh:

Då snackar vi Norrbotten där man har den fredag om man lämnar in måndag i normala fall:(

Publicerat

Pratade med Luleå nyss. Räkna med två månader bort innan det börjar skaka lös :huh:

Då snackar vi Norrbotten där man har den fredag om man lämnar in måndag i normala fall:(

Se där! Tur att man inte har någon affär på g. :thumbsup:

Publicerat

Lämnade in den 9 dec i Sundsvall, fick höra att det skulle ta 10 veckor. Första licensen fick jag med vändande post... Var upp till vapenhandlaren förra veckan och enligt honom skulle alla ärenden som legat på hög vara klar till 1 feb. Det är väl bara att vänta och se vad det blir...

Publicerat

Fan oxo börjar bli irriterad. Freddes inlägg här ovan fick mig å tappa hoppet å pröva ny bössan på rävlocket. Skicka turister upp i rymden kan människan men inte få ett relativt enkelt system å fungera

Publicerat

Blekinge var tydligen ikapp innan man införde det nya fantastiska systemet (enligt en handlare på orten jag pratade med i måndags).

Publicerat

Men alltså är det bara själva utskriften som är problemet? !

Kan man i sådana fall inte bara få licensen digitalt och skriva ut den själv?

Åker du sedan till polisen och får en stämpel + kråka på den med?

T

Publicerat

Sirap- se till att anteckna namnen på handläggarna för vidare diskussioner, det är betydelsefullt.

Angående andra arbetsuppgifter är det väl iofs så att vissa tjänstemän besiktigar banor, det sker dock inte på vintern av förklarliga skäl, men med tanke på den rådande ordningen borde handläggarna helt omintetgöra andra balanser för att sedan enbart fokusera på tillstånd.

Bristfälligt skött- nja det är en underdrift. /Christian

Enligt nån ukas nyligen från RPS är det anställningsstopp på civila tjänster inom polisen och som en av slump är det uteslutande civila tjänster i tillståndshandläggningen och endast där. Så vi kan nog utgå från att det kommer att vara viss obalans mellan länen framöver med.

Att man prioriterar Kling&Klang kan jag väl i viss mån förstå, men i detta fallet så är det mer ganska usla svepskäl för att dölja en uttalad ovilja att göra sitt förbannade jobb. Jag hade köpt prioritetsresonemanget om det kom ensamt, men när de ovanpå det kommer med eget hittepo istället för att följa lagen blir det liksom inte en slump längre.....

Jag ser då inget ljus i tunneln.

T

Publicerat

Åker du sedan till polisen och får en stämpel + kråka på den med?

T

Lätt värt det om det drar ner handläggningstiden.

Publicerat

Lätt värt det om det drar ner handläggningstiden.

Det gör det inte för då måste man ringa på handläggaren som först ska ta upp din handling i PÄR och sedan ska vederbörande komma ner till receptionen krafsa lite på pappret och sedan gå tillbaka. Vips har minst 10 minuter gått...... För ngt som tar 2sekunder.

Jag ser hellre att de kör på och lägger färdiga handlingar på hög i PÄR intill dess att utskriften kommer igång. Då minskar kön på riktigt när väl proppen släpper.

T