Publicerat September 18, 200619 yr Jag har nu varit på våran orrmyr igen, jag och Beretta var där senast vid premiär veckan och då det var tomt på fågel. Nu har jag varit där med mina två grabbar och vi såg ca. 30 st orrar, så de verkar vara på gång igen. Tre av dem åkte dit, vidare under dagen så skjöt min son Jesper ytterligare en orre och jag två järpar, varav min Wachtel valp, gjorde ett kanon eftersök så att jag kunde ta med den hem. Bilder kommer senare.
Publicerat September 19, 200619 yr Författare I morgonbitti blir det en sväng till myren igen, ska bli intressant och se om de blir fler för varje vecka.
Publicerat September 19, 200619 yr I morgonbitti blir det en sväng till myren igen, ska bli intressant och se om de blir fler för varje vecka. Have a nice day! ;D
Publicerat September 19, 200619 yr grattis hallen..kan det ha varit för torrt på myren under premiärveckan kanske ???
Publicerat September 21, 200619 yr Författare grattis hallen..kan det ha varit för torrt på myren under premiärveckan kanske Troligtvis var det för varmt. Men... :- i går var jag där igen, en (1) orre kom till myren. ??? Jag satt och funderade om vädret hade betydelse, blåsigt och mycket låga moln. Man borde ha fört en dagbok om myren då hade man kunnat jämföra de olika väderlekarna som varit och hur mycket fågel man sett. Men, men ett nytt försök på söndag. Min tanke är att få fota orrarna på inflygning.
Publicerat September 21, 200619 yr Troligtvis var det för varmt.Men... :- i går var jag där igen, en (1) orre kom till myren. ??? Jag satt och funderade om vädret hade betydelse, blåsigt och mycket låga moln. Man borde ha fört en dagbok om myren då hade man kunnat jämföra de olika väderlekarna som varit och hur mycket fågel man sett. Men, men ett nytt försök på söndag. Min tanke är att få fota orrarna på inflygning. Har märkt att orrarna kommer in på våran myr efter en kall natt och när det är klart väder och mycket lite vind. H Janne
Publicerat September 21, 200619 yr Författare Har märkt att orrarna kommer in på våran myr efter en kall natt och när det är klart väder och mycket lite vind.H Janne Jag tror nog att du har rätt idetta, för då vi har haft som mest orrar har det sprakat om fötterna i frosten.
Publicerat September 21, 200619 yr Författare Jag har läst lite från den gamla " orrjakt med bulvaner" tråden och kommer i håg att det har varit kallare då det varit som mest fågel. Så vi får se hur det blir till helgen. Jag och frun ska övernatta i stugan i Mårdsel lördag till söndag (kaffe finns om någon är förbi) för att göra i ordning stugan för vintern. Men på söndag ska jag ut i skogen och till myren igen.
Publicerat September 22, 200619 yr Åhhh. De e nästan så att man vill byta fjällturen mot en skogstur i helgen. Varför har man inte längre helger :'( :'( :'( :'( Ska se om man int kan få till nå fjällbilder nu när både sambo och son ska med Har fått jobba hårt för detta så hoppas på bästa resultat. Men till veckan ska de bli skogsturer igen. ??? E morgon den enda tid de flyger o sitter i tallar på myrn eller funkar kväll med ??? Har aldrig sett de i topp på kvällen dvs. om jag inte skrämt upp dem där ;D men hör dem gjör jag ofta på kvällen. Sitter de på backen o väser o kucklar då?
Publicerat September 22, 200619 yr Författare Det jag kan säga, är att de verkar vara mest aktiva kring ljusets 2 första timmar. Jag har varit förbi skyddet kring 3 tiden och då har det faktiskt suttit någon orre och spelat, men jag tror att detta var ett undantag. Troligtvis är det så att orrarna nu liksom på våren spelar mest tidigt på morgonen men även ibland på kvällen. Som svar på din fråga, så tror jag nog att den effektivaste jakten är vid första morgon ljuset.
Publicerat September 24, 200619 yr Författare Det blev ännu en "dålig" morgon på myren. Endast en flock på 8 orrar flög förbi, en fick jag med hem. det var blåsigt och 12 grader varmt samt lite moln. Lite bilder...
Publicerat September 24, 200619 yr Fina bilder Hallen! Själv är jag skadad i v. överarm just nu. Jag har fått en bristning där och kan inte ens skjuta. > Väldigt illa, >
Publicerat September 24, 200619 yr ojojoj....nu j*vlar måste jag rappa på och bygga ihop .243:an och ladda lite ammo till den, måste ut och testa om det kommer nå orrar här på våra myrar
Publicerat September 25, 200619 yr Författare ojojoj....nu j*vlar måste jag rappa på och bygga ihop .243:an och ladda lite ammo till den, måste ut och testa om det kommer nå orrar här på våra myrar Det måste du, för det var 243:an som talade för orren på bilden. 8)
Publicerat Oktober 4, 200619 yr Nu har jag sett något som jag inte sett på 25 år. Vi var ute och passade orre för bulvan utan resultat. Vi avbröt och gick och jagade ripa med vorsteh istället då det började höras orrspel ca 1 km från oss. Vi avbröt jakten och gick tillbaka till bilen för att om möjligt med hörseln lokalisera orrspelet. Efter att ha kört tillbaka efter vägen och lyssnat då och då kommer vi fram till en plats där vägen korsar en myr och delar den i två. Det första vi ser är ca 10 orrar. Jag säger åt kompisen att vi bygger ett nytt gömsle och förbereder för morgondagen. När vi kliver ur bilen så lättar mellan 50 och hundra orrar. Himlen blir full av dom. Nu har vi byggt ett nytt gömsle och avvaktar morgonen. Klockan 4 avgår bilen. Det är 25 år sedan jag såg lika mycket orre samtidigt. Går det vägen och dom spelar på samma ställe så kommer det att bli kul. Med den vanliga turen så blir det väl inget. Båda studsarna är inskjutna på 140 m och allt är packat.