Jump to content

Orrmyren

Hallen

Recommended Posts

SUCK!

Det tar andan ur en. Varför träla på fjället när  jag har orrmyren 10ggr närmare.

TACK! Nu måste jag ut i helgen!!!

Kanske skulle ta orrmyren med bäverdammen bakom. Två flugor i en smäll :)

• Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Hallen

18

• Nils l

18

• Beretta

8

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det gäller bara att komma ihåg att ladda om. Orre med varminterkula är nog inget vidare för köttet.  ;)

I morrn drar jag ut till vår myr.

Få se om de kommer. 

Rapport från Beretta kl. 0815 på orrmyren, 5st. orre ligger och de har sett ca. 25 -30st.

daniel-nilsson
Rapport från Beretta kl. 0815 på orrmyren, 5st. orre ligger och de har sett ca. 25 -30st.

jasså så pass..man får ta och gratulera ;D

Har varit ute på morgonen. Inget spel men orre flög runt mig. Sköt två skott och båda över. Dom var ordentligt rädda. Blev av med en bulvan som jag lämnat. Bara skumgummibitar kvar. Höken hade fullkomligt massakrerat bulvanen. Laddade nya patroner igår och bytte till magnumtändhatt. Hann inte skjuta in på morgonen. Dom gick 5 cm högre på 200 än med vanlig tändhatt, Borde vetat bättre. Nu har jag skjutit in igen och dom sitter som dom ska.

Fredde_piteå

Har fått tips nu på en "het" myr på vår mark...en "gubbe i jaktlaget" hade varit där i söndags och han hade skjutit 2st orrar...men sett betydligt fler :)

så nu hänger det på Midway sverige att levera en krutvåg, hylssvarv och en krut "trickler" till mig...åsså hänger det lite på mig att åka och hämta en laddpress som jag ska få låna av Bomm här på forumet :)....hade nämligen lånat alla laddgrejjer av min granne, och hipps vipps bestämde han sig att han skulle ha tillbaka grejjerna för att hans bror skulle låna dom :'(...så nu är man utan ammo till .243:an...jäla skit!...har bara kvar verktygen, en krutdoserare och lite hylsfett :(....

eller så lånar jag farsans .222:a ::)...hmmm...dessa möjligheter :D

/Fredde

Nu blev det nog slut. Snön har kommit och mest troligt för att stanna. Här kommer en bild på vad som var kvar efter en hökattack på en av mina bulvaner. Jag har köpt nytt tyg för att tillverka fler. Bilder på det kommer senare i vinter. Hoppas hökeländet fick problem med matsmältningen  >:(

Det brukar lugna ner sig när snön kommer. Jag var ute idag och konstaterade att det fortfarande är barmark därnere. Jag tar på mig jaktkläderna när jag åker till jobbet ikväll. Slutar 0600 imorgon och orkar jag så åker jag ut. Har gjort en ny mall till orrbulvanerna och svetsat en slangbella för att kunna skjuta lina upp i träden.

Här kommer lite inspiration.

1. Utskärning av mall

2. Utskärning av dubbla tygbitar vända mot varandra så att man får rätsida mot rätsida.

3 Bitarna sys ihop och vänds ut och in.

4 Bulvanen stoppas med vadd eller skumgummi. Finns att köpa lite överallt. Köpte på jysk.

5 Stylet fastsytt och övriga bitar utlagda för att göra färdigt bulvanen.

post-59-1161494901_thumb.jpg

Varför skulle det vara slut? Där jag jagar spelar de på myren oavsett snö och is. Det är väl inte helt ovanligt med orrar som spelar på sjöis heller.

På våran orrmyr är det nästan omöjligt att jaga då snön har kommit. Alla orrar är som bortblåsta.

Jag var ut på myran fredag och lördag, ingen orre på fredag och på lördag kom det någon enstaka orre flygandes. En fick följa med hem, nu är det nog slut för i år. :(

Jag var också ute på måndag morgon. Solen gick sakta upp och vädret var kanon. Inte en fjäder. Såg en orre som flög över vägen på väg dit. Nu stundar mörka tider ett tag framöver då polarmörkret sänker sig över de norra delarna av landet. Tänk om man kunde gå i ide. Nästa år kommer jag att bo där under lediga stunder då jakten börjar. Vi hörde spel från den 25 och fram till nu så man kan tillbringa mycket tid i gömsle på morgonen innan man tar vorstehn och byter jaktform.

• 3 weeks later...

I onsdags blev det 6 stycken orrar. Har varit ut tre dagar till och bommat på två som jag upptäckte på långt håll när jag lämnat bulvanerna och tagit en sväng för att sluta frysa. Dom har helt slutat att spela och slår för bulvanerna endast när dom flyger förbi. Det går inte att locka dom mera. Det är stora flockar som sveper runt och letar mat och har man tur kommer man ivägen för någon som upptäcker bulvanerna och slår. Tre tjädrar harjag sett idag, två hönor och en tupp. Dom satt lågt i träden och jag upptäckte dom inte förrän gom flög. Några orrar satt vid vägen och betade på väg till jaktmarken och det såg ut att bli en bra dag men det blev hamburgare istället. Det kan inte lyckas varje gång.

• 4 weeks later...

Hallen, jag och en kompis satte upp bulvaner mitt i byn nästan när det var som mest snö iår! och det kom hur mycket som helst till bulvanerna, ganska läckert att se stugan från bulvanplatsen, på tal om det så satt det en flock på din tomt i mårdsel sist jag var där, dom är överallt verkar det som, hoppas bara dom är kvar till jullovet!

På min stugtomt....nä nu är det bara att flytta mina bulvaner så att man kan sitta och grilla en korv medans man väntar. ;D

Sist jag var i stugan sa några älgjägare att det satt minst 70-80 orrar på raksträckan hitanför stugan. Då jag varr dit på eftermiddagen så var det minst 50 orrar inne bland björkarna. Så nog är de där alltid.

jo jag vet! dom är överallt! dan sa att det satt orre på din tomt, eller rättare sagt efter hela älvskanten varje mogon när han klev upp!.. Grymt :D