Publicerat Oktober 4, 200619 yr Nu har jag sett något som jag inte sett på 25 år. Vi var ute och passade orre för bulvan utan resultat. Vi avbröt och gick och jagade ripa med vorsteh istället då det började höras orrspel ca 1 km från oss. Vi avbröt jakten och gick tillbaka till bilen för att om möjligt med hörseln lokalisera orrspelet. Efter att ha kört tillbaka efter vägen och lyssnat då och då kommer vi fram till en plats där vägen korsar en myr och delar den i två. Det första vi ser är ca 10 orrar. Jag säger åt kompisen att vi bygger ett nytt gömsle och förbereder för morgondagen. När vi kliver ur bilen så lättar mellan 50 och hundra orrar. Himlen blir full av dom. Nu har vi byggt ett nytt gömsle och avvaktar morgonen. Klockan 4 avgår bilen. Det är 25 år sedan jag såg lika mycket orre samtidigt. Går det vägen och dom spelar på samma ställe så kommer det att bli kul. Med den vanliga turen så blir det väl inget. Båda studsarna är inskjutna på 140 m och allt är packat.Roligt.Kom ihåg att ta lite bilder. Berätta hur det gått sen också.
Publicerat Oktober 5, 200619 yr Såg 12 orrar i några mindre flockar. Det blev en tupp där 4 st landade i en större tall 167m från mig mätt med laser. Tyvärr så fick jag ingen bild just där. Jag valde 6,5-06an istället. Vet inte vad som gick fel. Jag hörde orre i halvmörkret som flög förbi bakom oss och såg några men dom slog inte för bulvanerna. Jätteflocken lyste med sin frånvaro och inget spel hördes. Bilder kommer bara jag får dom godkända.
Publicerat Oktober 5, 200619 yr Såg 12 orrar i några mindre flockar. Det blev en tupp där 4 st landade i en större tall 167m från mig mätt med laser. Tyvärr så fick jag ingen bild just där. Jag valde 6,5-06an istället. Vet inte vad som gick fel. Jag hörde orre i halvmörkret som flög förbi bakom oss och såg några men dom slog inte för bulvanerna. Jätteflocken lyste med sin frånvaro och inget spel hördes.Bilder kommer bara jag får dom godkända. Visst är det läckert att sitta "mitt i" ett orrspel Kul att du tagit bilder. Vill se nu!
Publicerat Oktober 5, 200619 yr Det står att administratör ska godkänna dom. ??? Kan inte hitta dom än.
Publicerat Oktober 5, 200619 yr Jag har upptäckt denna höst att man inte skall ge upp för tidigt vid väntan på spelorrar. Är det klart och kallt kommer de förhållandevis tidigt och "förutsägbart". Vid mulet, grådaskigt väder, så vid den punkt man gett upp hoppet skall man vänta ytterligare en halvtimme. Gärna frammåt 9-10 snåret. En annan grej: Efter upprepad jakt blir orrarna misstänksamma. Det kan då vara värt att skita i bulvanerna (eller bulvanen; jag använder endast "vaktpostorren"). Sanolikt kommer de ändå. Det är ju själva spelplatsen som lockar. Ligg på avstånd, väl dold. Låt vaktposten som kommer först vara. När väl hans kompisar slår, så ta en med studsaren (eller flera om du har riktig tur = orrarna sitter kvar efter skottet) och greppa hagelpangen när de väl flyger (kasnke åt ditt håll).
Publicerat Oktober 5, 200619 yr ...och när jag får se orrflockar på, inte 8-9 fåglar, utan 50+ , då vet jag att jag dött och kommit till himlen!
Publicerat Oktober 5, 200619 yr Beretta Nej bilderna är upplagda men det står. Bilderna kommer att visas när administratör godkänt dom. ? Dom ligger under jaktbilder.
Publicerat Oktober 5, 200619 yr Vi ska se om det fungerar. Bild 1 är fotat mot gömslet Bild 2 Är taget från sidan på ca150m avstånd. Bild tre är morgonens resultat. Dom är vackra man kan nästan tycka att det är synd att peta hål i dom ibland. Men med gräddsås är dom rejält goda.
Publicerat Oktober 5, 200619 yr Såja, nu blev det bilder. (Vad gjorde du?) Ut på mer jakt, glöm inte kameran.
Publicerat Oktober 6, 200619 yr Det går inte att lägga upp bilder i galleriet. Jag kopplade dom direkt till inlägget enligt annan tråd i forumet.
Publicerat Oktober 6, 200619 yr Hmmm.....ser riktigt mysigt ut Vi har oxo orrar på våran mark, i vilken terräng håller dom till ??? :-[ Har sett dom flyga över när man sitter på pass men inte sett några spelplatser! Kan man se spelplatserna??? Måste man ha bulvan???
Publicerat Oktober 6, 200619 yr Myrar eller hyggen spelar dom på. Du måste vara ute i mycket god tid och försöka lokalisera ljudet. Det är bara att lyssna efter orrbubblet och väsningarna som hörs långt.
Publicerat Oktober 6, 200619 yr Myrar eller hyggen spelar dom på. Du måste vara ute i mycket god tid och försöka lokalisera ljudet. Det är bara att lyssna efter orrbubblet och väsningarna som hörs långt. Aha ;D Det måste jag prova snart!! Tack
Publicerat Oktober 6, 200619 yr Tjenare.. Passerade förbi en av våra spelmyrar en dag förra veckan, runt lunchtid, och när jag står där kommer först en liten flock på ca 5 orrar, sen en till lika stor... sköt naturligtvis bomm på den enda som kom inom håll, men nu vet man iallafall att dom finns där, även mitt på dan... Mvh
Publicerat Oktober 7, 200619 yr Författare Här kommer en rapport från Orrmyren, torsdag morgon lite blåsigt och höga moln noll grader ute. Inga spel hördes någon enstaka orre flög förbi dock inte över skyddet. :-[ jag ger nu orrmyren en gång till för i år. Fredagmorgon lite blåsigt ett lågt moln över myren (nästan som dimma) ingen fågel och jag funderar på att dra, då....ett gäng på 8-10st från ingen stans slår vid bulvanerna, sedan kommer det flockar på 5 på 15 på 3 på 20 på 10på och någon enstaka, sist men inte minst en jätte flock på minst 30 orrar som sätter sig en bit bort. Det var så otroligt mycket fågel att jag han inte vara med. Vid ett tillfälle så låg jag i skyddet med 243:an och sköt en orre, då jag reser mig upp hade det landat ca. 8 orrar i träden bakom. Detta var en av de bättre mornar på myren. Jag fick med mig 5st orrar och var mer än nöjd. Tyvärr hade jag slut ström i kameran :- så det blev inga bilder. Men jag har haft minst 70-80 orrar kring skyddet. JAG VILL DIT NUUUUU !!!!! :P
Publicerat Oktober 7, 200619 yr Här kommer en rapport från Orrmyren, torsdag morgon lite blåsigt och höga moln noll grader ute. Inga spel hördes någon enstaka orre flög förbi dock inte över skyddet. :-[ jag ger nu orrmyren en gång till för i år. Fredagmorgon lite blåsigt ett lågt moln över myren (nästan som dimma) ingen fågel och jag funderar på att dra, då....ett gäng på 8-10st från ingen stans slår vid bulvanerna, sedan kommer det flockar på 5 på 15 på 3 på 20 på 10på och någon enstaka, sist men inte minst en jätte flock på minst 30 orrar som sätter sig en bit bort. Det var så otroligt mycket fågel att jag han inte vara med. Vid ett tillfälle så låg jag i skyddet men 243:an och skjöt en orre, då jag reser mig upp hade det landat ca. 8 orrar i träden bakom. Detta var en av de bättre mornar på myren. Jag fick med mig 5st orrar och var mer än nöjd. Tyvärr hade jag slut ström i kameran :- så det blev inga bilder. Men jag har haft minst 70-80 orrar kring skyddet. JAG VILL DIT NUUUUU !!!!! :P Grattis hallen det värkar som att du hade en trevligt morgon
Publicerat Oktober 8, 200619 yr Jag var också ute lördag morgon. Några enstaka orrar som spelade men dom slog inte för bulvanerna. Jag ska flytta mig ett par hundra meter till en större myr bredvid. Jag sköt bom på en orre, Avståndsmätaren fungerade inte i dimman och jag missbedömde avståndet grovt.
Publicerat Oktober 9, 200619 yr Nils, finns det bra med orre där nere i Gällivare? Här uppe existerar mig veterligen inga :-
Publicerat Oktober 9, 200619 yr Som jag skrev tidigare. Jag har inte sett så mycket orre sedan mitten på 80 talet. Jag hartappat räkningen på hur många vi fällt. Det är ändå ganska kokalt runt nattavara men även nilivara har mycket orre
Publicerat Oktober 11, 200619 yr Här kommer lite bilder! Första och andra bilden: Orrar som är på ingående. Den ensamna orren sköt jag efter att ha tagit bilden 165m Bild 3 Någonstans här ute ligger två som har tornat och sedan slocknat som utblåsta ljus men var? Husse har inte riktigt gjort sitt! Bild 4: Tack vännen för att du finns Du är helt ovärderlig. Vi har sökt på fel ställe i två timmar. Men när du fick gå fritt så löste sig allt.
Publicerat Oktober 11, 200619 yr Några bilder till. Bild 1: Dagens skörd 6 orrar Bild 2 : Min bästa vän! Du börjar tackla av fysiskt men nosen och jaktlusten har inte tacklat av. När vi stannar och gör upp eld så blir det att dela på korven det har du gjort dig förtjänt av.