Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargjakten 2014 stoppad av förvaltningsrätten

Featured Replies

Publicerat

– Bra. Jättebra. Vi är mycket nöjda med rättens beslut, säger Naturskyddsföreningens ordförande, Mikael Karlsson.

– Vi räknade med att det skulle bli så här, eftersom beslutet att stoppa fjolårets jakt fortfarande är under rättslig behandling.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18182038.ab

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/01/vargjakten-stoppad/

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article18182284.ab

Publicerat

Det är beklagligt att dom kan hålla på på det här sättet. :sad:

Publicerat

Håller med dig Christian i det här läget. I det långa loppen kommer det bli bättre.

Publicerat

Det ligger något i det Christian. Årets jakt med sina förutsättningar hade inte gjort någon som helst skillnad på varken populationen i stort eller påverkan på de mest drabbade bygderna.  Låt denna "förvaltningsmodell" köra i botten helt och starta på nytt, gör om gör rätt.

Publicerat

Fan vet om detta gör att det blir bättre i det långa loppet.

Nu om inte förr så kommer de människor som bor och lever med vargar känna att "lokal" förvaltning är enda möjliga vägen framåt.

Vidare så vet alla som haft med förvaltningsrätten,kammarrätten eller högsta förvaltningsdomstolen att göra att detta är en lååååångdragen process där beslut kommer dröja upp mot åratal.

Om detta kommer gynna oss i det långa loppet? nja jag ställer mig tveksam.

/Mike

Publicerat

Beklagligt! men som sagt ingen nyhet att det skulle bli så här! Så länge Naturvårdsverket+förvaltningsrätten i stockholm ska bestämma i ärendet blir det ingen vettig förvaltning! Vi får hoppas att politikerna skärper till sig rejält och att folk får upp ögonen! somsagt problemen blir ju inte mindre med mer varg. Blir det socialdemokraterna och company som vinner valet kan man ju bara ana var det kommer sluta!(Finland) Det gynnar verkligen inte Vargen om det ska finnas acceptans. Nog sagt! hoppas det blir ordning och reda på eländet!

Publicerat

Håller med dig Mad Mike!

Publicerat

Svårt att se hur det ska kunna bli bättre i framtiden  så länge EU  ställer sig emot det,,det ända som förändras är att  vargstammen ökar,,

Nu ska jag inte klaga här tillåts skyddsjakt i Renområden,,

Men det finns andra ställen i landet där det är illa ställt!

Publicerat

Förstår inte heller hur det här skulle kunna vara bra i det långa loppet?

Publicerat

Civil olydnad kommer nog ta "saken" i egna händer, eller ptja egna gropen kanske man ska säga istället..

Publicerat

För den legala vargjakten så känns det som att det ges möjlighet att bereda en bättre förvaltning av den i och med detta, vad beträffar den illegala...tja den fortsätter troligtvis lika hejdlöst som den gjort sedan farfar gick Barntimmen. Kan väl vara en tröst, om än jag personligen finner den magstark och frånstötande!

Publicerat

Man är ju inte suprised direkt....

Publicerat

Problemet Fredde är att trovärdigheten för att vi någonsin skall få en bra och fungerande vargförvaltning idag blev obefintlig.

Igår hade jag ett långt samtal med en god vän som lät mycket uppgiven,frågade först om han var sjuk men nejdå han visste bara inte vad han skulle göra på fritiden längre och det här är en kille som lever helt för jakten.

Rådjuren är borta helt sen ett antal år tack vare lodjur,älgarna mer eller mindre borta tack vare vargarna,han har börjat sälja av sina vapen och håller på att försöka omplacera sin ena hund då det inte ens finns jakt för en.

Flytta kan han inte göra pga arbets och livssituation....för den här killen så måste ändringen komma NU och inte om några år.....han har ju redan väntat några år på att förvaltningen skulle bli fungerande :wink:

/Mike

Publicerat

Ärligt, vem är förvånad?

Iom att det kom in överklagan så hade förvaltningsrätten inte så mycket mer än att stoppa jakten. Det har eg inte hänt något nytt sedan dom stoppade senast.

Risken är helt klar att det kan bli illegalförvaltning nu. Med det kanske vi får bort vargen helt igen..... Tyvärr kommer alla jägare att lida för det, förtroendet för jägarna i stort kommer att sjunka. Där alla som äger en bössa likställs med tjyvjägare.

Det skulle faktiskt vara spännande och se hur myndigheter och allmänhet skulle reagera om hela jägarkåren totalvägrade att ha med vargen att göra.

Dvs vägrar att skjuta varg oavsett omständigheter och låta myndigheterna hantera problemen.

Vidare skulle det vara intressant om hela jägarkåren tog 2 år(eller tom tills det presenterades en vargförvaltning som är värt namnet) att endast öva skytte, cyklad med hundarna och inte gå till skogen med vapen. Det vore intressant att se vilka effekter det skulle ha på samhället och ekonomin.

Publicerat

Problemet Fredde är att trovärdigheten för att vi någonsin skall få en bra och fungerande vargförvaltning idag blev obefintlig.

Igår hade jag ett långt samtal med en god vän som lät mycket uppgiven,frågade först om han var sjuk men nejdå han visste bara inte vad han skulle göra på fritiden längre och det här är en kille som lever helt för jakten.

Rådjuren är borta helt sen ett antal år tack vare lodjur,älgarna mer eller mindre borta tack vare vargarna,han har börjat sälja av sina vapen och håller på att försöka omplacera sin ena hund då det inte ens finns jakt för en.

Flytta kan han inte göra pga arbets och livssituation....för den här killen så måste ändringen komma NU och inte om några år.....han har ju redan väntat några år på att förvaltningen skulle bli fungerande :wink:

/Mike

Ja det förstås, för de direkt drabbade är det ett slag under bältet såklart, vilket är jävligt tråkigt och djupt beklagligt :( Min tanke är möjligen eller ska kanske säga mest troligt åt det naivare hållet (du känner mig, positivt inställd till det mesta), tänker att bollen rullar trots överklagan och avblåsning. Således kan möjligtvis en stabil och framtidstrygg lösning komma fortare än man tror. Problemet ligger vid ytan trots allt och mer och mer folk inser problemet som vargen ställer till med. I alla fall folk här uppe. Dock måste påpekas att vi här är relativt förskonade från varg, därmed känns problemet mer avlägset. Löshundsjakt är det vanligaste här uppe och "räddningen" för den och oss är trots allt den illegala jakten. Hur illa det än är så håller den vargstammen här i absolut schack.

Jag är ABSOLUT ingen fantast av varg, ser den helst utrotad, men vi måste ha en stabil grund till jakten på Vargen så att den korkade allmänheten förstår den och inte ser oss som ett gäng som utrotar en konkurrent för att vi ska få jaga ifred...typ ;)

Publicerat
  • Författare

Det blev lite ogenomtänkt spontanklagan på bloggen. Får formulera mig bättre en annan dag....

För ett par timmar sedan kom nyheten att 2014 års vargjakt inhiberas av förvaltningsrätten. Det gör mig besviken. Inte på politikerna, de har faktiskt i all väsentlighet arbetat för att vi skall få förvalta även våra vargar som nu har gynnsam bevarandestatus med hög marginal. Snarare är jag gruvligt besviken på våra myndigheter som inte är sin uppgift tillräcklig. Naturvårdsverket har helt enkelt inte visat tillräcklig kompetens för att utföra sin uppgift på ett rättsligt hållbart sätt. Hade NVV agerat tillräckligt kompetent hade det inte funnits någon grund för överklagan. I dagsläget tolkar dessvärre förvaltningsrätten som att det gör det. Trots att det är ett oomkullrunkerligt faktum att vargen internationellt inte är hotad och att vargen i sverige har gynnsam bevarandestatus.

Vidare:

Varför måste allt göras i sista sekund? Hade beslut om vargjakt fattats i oktober skulle överklagandetiden gått ut i november och det juridiska potentiellt sett hunnit behandlas innan jakttiden var över...

http://lipoptena.blogspot.se/2014/01/besviken.html

Publicerat

Civil olydnad kommer nog ta "saken" i egna händer, eller ptja egna gropen kanske man ska säga istället..

Kan omöjligt bli civil olydnad då det bryter mot både ickevåld och att ta konsekvenserna av sitt handlande. Det som underminerar jägarkårens goda rykte är inte främst tjuvjakten utan kommentarer som ovan där jägare öppet visar stöd för tjuvjakten.

Även om vi är upprörda och besvikna nu så kommer det inte hjälpa att varken tjuvjaga varg eller visa sympati för dom som gör det. Det bästa jag tror vi kan göra nu är att sitta lugnt i båten och låta rättsprocessen ha sin gång. Kolla också upp vilka kriterier som gäller för skyddsjakt och sök så fort ni är i närheten av kriterierna, under ett år så accepteras 2 angrepp på får eller 2 angrepp på hund, tredje angreppet inom tidsspannet 12 månader så ska ni skicka en ansökan, och räkna då inte bara angrepp där det gått åt helvete utan sök även om vargen "bara" varit intill en hage.

Publicerat

Kan omöjligt bli civil olydnad då det bryter mot både ickevåld och att ta konsekvenserna av sitt handlande. Det som underminerar jägarkårens goda rykte är inte främst tjuvjakten utan kommentarer som ovan där jägare öppet visar stöd för tjuvjakten.

Även om vi är upprörda och besvikna nu så kommer det inte hjälpa att varken tjuvjaga varg eller visa sympati för dom som gör det. Det bästa jag tror vi kan göra nu är att sitta lugnt i båten och låta rättsprocessen ha sin gång. Kolla också upp vilka kriterier som gäller för skyddsjakt och sök så fort ni är i närheten av kriterierna, under ett år så accepteras 2 angrepp på får eller 2 angrepp på hund, tredje angreppet inom tidsspannet 12 månader så ska ni skicka en ansökan, och räkna då inte bara angrepp där det gått åt helvete utan sök även om vargen "bara" varit intill en hage.

Sen när har jäkarkåren gott rykte kring varg? Jag personligen är väldigt emot att skjuta djurarter när dom inte är lovliga om det finns en anledning till det. Men "fridlysta" djurarter som utgör en fara för mig eller någon familjemedlem har jag absolut inget emot att skjuta och det kan jag vara helt öppen med.

Tycker inte heller man kan säga att någon måste tycka eller säga något spec bara för att den är jägare eller att den ska föregå med gott exempel bara pga det. Vi är ett gäng som delar samma intresse, mer är det inte. Då man blir jägare självmant och ingen kan hindra en, man kan inte heller bli utslängd pga åsikter eller öppenhet. Dvs att till och med Beatice Ask skulle kunna bli jägare om hon vill och skulle jag då bli tvungen att stå till tals för hennes uttalanden? Isf sätter jag hellre en 22a i handen ;)

Publicerat

Vilka djurarter är en fara för dig o din familj ? har du nåt Exempel där familjer blivit hotat eller dött av dessa djurarter?

Publicerat

Vilka djurarter är en fara för dig o din familj ? har du nåt Exempel där familjer blivit hotat eller dött av dessa djurarter?

Om jag säger vilka som ingår i min familj så får du gissa sen. Jag, min sambo, våra 2 inne katter, våra 2 ute katter och vår hund. Sen är det även såklart NÄR dom utgör en fara som jag skulle skjuta djuret som gör det.

Publicerat

Sen när har jäkarkåren gott rykte kring varg? Jag personligen är väldigt emot att skjuta djurarter när dom inte är lovliga om det finns en anledning till det. Men "fridlysta" djurarter som utgör en fara för mig eller någon familjemedlem har jag absolut inget emot att skjuta och det kan jag vara helt öppen med.

Tycker inte heller man kan säga att någon måste tycka eller säga något spec bara för att den är jägare eller att den ska föregå med gott exempel bara pga det. Vi är ett gäng som delar samma intresse, mer är det inte. Då man blir jägare självmant och ingen kan hindra en, man kan inte heller bli utslängd pga åsikter eller öppenhet. Dvs att till och med Beatice Ask skulle kunna bli jägare om hon vill och skulle jag då bli tvungen att stå till tals för hennes uttalanden? Isf sätter jag hellre en 22a i handen ;)

Fast snack om tjuvjakt är inte något som bara gäller inom vargfrågan utan smittar av sig på hur folk ser på jägare i stort.

Vare sig du vill stå till svars för vad andra jägare säger eller inte så kommer vad andra jägare säger påverka hur andra människor ser på dig och du kommer då få stå till svars för vad andra jägare har gett för bild av jägare genom sina uttalanden. 

Publicerat

Fast det du säger handlar ju om fördommar. Då är det ju upp till var och en att antingen dra alla över en kant eller att se varje mäniska som en individ. Lika som att säga tex. Du är zigenare, då snor du saker. Men så är ju inte fallet, vissa gör och vissa gör det inte (tyvärr gör dom som bor ca 1 km bort från oss det).

Dvs jag tycker iaf inte man ska dra alla över en kant och jag respekterar inte heller folk som gör det.

Tyvärr är ju inte alla människor såpass vettiga att dom förstår det.

Publicerat

Är jag förvånad? Nä, icke ett dugg. Det är bara att bekräfta att vi glider längre och längre ifrån varandra. De som väljer att leva i staden och de som väljer att leva av vad landsbygden kan ge. Man har länge pratat om att "glappet" mellan fattig och rik i Sverige blir bredare och bredare. Så sant som det är sagt. Det gäller också tyvärr Stadsbor/landsbygdsbor när det kommer till begreppet jakt. Det är som om vi inte längre talar samma språk. Vi har en i dag en kontollerad jakt på övrigt vilt som ska anpassas efter hur människans exploatering drar fram i Sverige (som värsta farsot), men vargen tycks vara en suverän individ, som står över allt annat, och de "lärde" behandlar den därefter. Så det är bara som den vanliga människa man är, att bocka sig ödmjukt och hälsa "övermakten" välkommen. :sad:  

Det går ju bra att köpa mejeriprodukter och viltkött mm i affärerna.  Synd är att de inte begriper vart det kommer ifrån.   :sad: