Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargjakten 2014 stoppad av förvaltningsrätten

Featured Replies

Publicerat

Kan omöjligt bli civil olydnad då det bryter mot både ickevåld och att ta konsekvenserna av sitt handlande. Det som underminerar jägarkårens goda rykte är inte främst tjuvjakten utan kommentarer som ovan där jägare öppet visar stöd för tjuvjakten.

Även om vi är upprörda och besvikna nu så kommer det inte hjälpa att varken tjuvjaga varg eller visa sympati för dom som gör det. Det bästa jag tror vi kan göra nu är att sitta lugnt i båten och låta rättsprocessen ha sin gång. Kolla också upp vilka kriterier som gäller för skyddsjakt och sök så fort ni är i närheten av kriterierna, under ett år så accepteras 2 angrepp på får eller 2 angrepp på hund, tredje angreppet inom tidsspannet 12 månader så ska ni skicka en ansökan, och räkna då inte bara angrepp där det gått åt helvete utan sök även om vargen "bara" varit intill en hage.

Jag säger inte att jag stödjer tjuvjakten, men jag förstår dom som känner sig tvingade att syssla med det då dom där jävla pappskallarna som bestämmer i detta land inte tar tag i problemet.

"jägarkårens goda rykte" jägarkåren har inget gott rykte. Gå in och läs lite kommentarer på någon artikel angående jakt i någon blaska, du kan börja med aftonbladet, expressen eller dn. Du lär snart inse att "ryktet" om jägare är inte gott. Vi är blodstörstiga lustmördare som mördar allt vi kommer åt.

Jag upplever att större delen av dom som är positiva till frilevande varg är dom som aldrig behöver drabbas av dom.

Jag accepterar frilevande varg i Sverige men det antalet som jag personligen anser vara gott nog är tvåsiffrigt..

Publicerat

Allt vilt ska anpassas vartefter människan bosätter sig. Det är på gott och ont :sad: . Det låter så gott så, verkligheten banar ju en annan väg. Jag fick en knapp från Svenska jägareförbundet förra året som lyder: "Jag gör skillnad"!!!  Hur då, undrar jag??? :confused: Myndigheter kör ju över folk, för att sedan lägga i backen och göra det igen.

Publicerat

Jag säger inte att jag stödjer tjuvjakten, men jag förstår dom som känner sig tvingade att syssla med det då dom där jävla pappskallarna som bestämmer i detta land inte tar tag i problemet.

"jägarkårens goda rykte" jägarkåren har inget gott rykte. Gå in och läs lite kommentarer på någon artikel angående jakt i någon blaska, du kan börja med aftonbladet, expressen eller dn. Du lär snart inse att "ryktet" om jägare är inte gott. Vi är blodstörstiga lustmördare som mördar allt vi kommer åt.

Jag upplever att större delen av dom som är positiva till frilevande varg är dom som aldrig behöver drabbas av dom.

Jag accepterar frilevande varg i Sverige men det antalet som jag personligen anser vara gott nog är tvåsiffrigt..

Jakt och jägare har rätt stort förtroende bland Svensson idag.(Läste jag i någon publicerad undersökning.....)

Men de som syns och hörs på forum och kommentarsfält är oftast vargkramare och jaktmotståndare.

Publicerat

Känns som ett demokratiskt beslut även gäller fredade djur,en blomma till varje jägare som står upp för sin sak...

Publicerat

Tyvärr kan man ju inte säga att de här var oväntat med stoppad jakt. Men snart lär ju vargarna oxå få nogon sjukdom som dödar halva stamen då deras stam växer snabbt o mkt som med rävskabben. Tycker synd om er i vargreviren.

Publicerat

http://jagareforbundet.se/press/press/pressmeddelanden/2013/11/stodet-for-jakt-okar-i-sverige/

87% av sveriges befolkning accepterar jakt. Jag tror inte att stödet hade varit så stort om gemene man sett oss som blodtörstiga lustmördare.

Dom vi ser kommentarer av på Aftonblandet, Expressen och annan media är inte representanter för majoriteten av den Svenska folket, det är personer som tillhör en liten extrem och högljudd grupp.

Större delen av befolkningen lever i städer och samhällen idag, det är en väldigt liten del som alltså ens löper risk för att drabbas av varg, dom springer sällan inne i samhällen och tar hundar t ex. Därför blir det naturligtvis så att dom flesta av dom som gillar varg bor i områden som gör att dom inte drabbas.

Men jag tror inte att man blir emot varg bara för att man drabbas eller lever i områden där man riskerar att drabbas. Jag är för varg trots att jag både bor och jagar i vargrevir, jag har haft vargar 20 m ifrån mig, grannen har blivit av med får till varg och jag har haft dom ända in på husknuten (2 m från huset). Min granne är fortfarande positiv till varg, får blir han av med till räven också och vi hanterar vargen precis som räven, börjar någon närma sig gårdarna så är vi ute och vaktar får och höns. Det jag hör härikring är inte varghat, visst finns det dom som både hatar och inte vill ha varg även här men dom flesta upplever jag som att dom helt enkelt inte bryr sig, det är bara ännu ett djur som traskar omkring här.