Publicerat Januari 20, 201412 yr Skall investera i en klass 1 studsade kaliber 6,5x55 och har snöat in mig på helstock. Enbart pga att det är estetiskt tilltalande. Sen läser man och motståndarna skriver ju hela tiden om att träet kan ligga mot pipan vid fukt. Frågan till er som har erfarenhet, hur är det i verkligheten? Måste man bada med bössan för att det ska hända eller blir det "problem" redan vid hög luftfuktighet?
Publicerat Januari 20, 201412 yr Jag hade en CG 2000 mk2, helstock som jag var jättenöjd med. Den plastbäddade jag och så frilade jag pipan ordentligt i pipkanalen. Hade inga problem i regn och inga precisionsproblem ens när jag pangat upp en ask jaktmatch på älgbanan. Men det finns ju folk som har problem med sina helstockar. Lite ångrar jag mig, det var en finfin och smidig liten bössa. Men jag ville prompt ha på dämpare på alla mina klass 1 vapen på den tiden så då var den enkla lösningen att byta in bössan mot något annat. Idag skulle jag definitivt behållit den, samt satt snabbfästen på den för att kunna variera kikare/fasta riktmedel. Så vad katten. Köp en för sjutton. Testa den en säsong och om den inte faller dig i smaken så kan du alltid sälja den i framtiden! Så här såg min ut:
Publicerat Januari 20, 201412 yr Har bara en Anschutz 22 wmr i helstock. Blev blixtförälskad i den hos handlaren. Aldrig haft några problem. Fåglarna ramlar ner fint upp mot 100 meter oavsett regn, sol eller snö. Däremot är den korta pipan kinkig på vilken ammunition jag använder. Men det tror jag gäller många 22:or. För klass ett behöver jag tyvärr dämpare för att spara jyckens hörsel så där är helstock inget alternativ. Men i mitt tycke är helstock speciellt. Personligare och lite stiligare. Klart du ska ha en helstock. Vissa går enligt uppgift att bädda/frilägga pipan på om det skulle vara nåt som strular.
Publicerat Januari 20, 201412 yr Just 6,5x55 är väl inte den bästa kalibern till en helstock klass 1. Just för att den korta piplängden i en helstock gör att det ofta inte blir klass 1 sprutt på det som kommer ur pipan. Jag föreslår 308 win, Sako Bavarian helstock kanske!? :-)
Publicerat Januari 20, 201412 yr Tjena Jag gillar helstockar och står för det. (DET brukar man få skit för) Uppväxt med pursch och drevjakt på de skånska slätterna och från 12 års ålder hade jag tillgång till en Mannlicher i 30-06. Underbar pang när man fick klämma ev ett skott. Jag införskaffade en Steyer Mannlicher i 308 innan jul, skjuter skapligt ca en femkrona på 8om med vulkan 180g. Visst den skjuter ju inte lika bra som mitt ssg69 men jag tror att man skall ha det till olika former av jakt. Antar även att man drar alla helstockar över en kam ungefär som man gjorde om dieselmotorer för ett antal år sedan då uppfattningen var trött, ojämn och naturens värsta fiende. Finns många som ser på dieselbilar på samma sätt nuförtiden. Den största motsåndaren till helstockar är f.ö den käre lilla björnen H. Spuhr och vad han uttalar om helstockar är väl ganska känt. ung. för övrigt anser jag att alla helstockar bör förintas. Mitt enkla råd är följande hitta något vapen som är kännt för att skjuta bra som märke t.ex. Mannlicher, Sako eller Heym och låna för att prova och se själv om det funkar för dig. Det är ändå så att om själva fabrikatet oftast är kännt för att prestera bra så är det naturligtvis så för de flesta modellerna i deras sortiment då de vill framstå som ett kvalitétsmärke. justmy2c MB
Publicerat Januari 20, 201412 yr En kommentar, det är nog trevligare om man tar avstamp för sina egna idéer och uppfattningar från den man själv är snarare än från andras ryggar/rykten/ motsvarande stöd, Håkan är inte med här inne och även om även jag kan ha en annan åsikt än vad han har så skulle jag inte börja med att beskriva honom som en liten björn, o det oaktat hur kär man håller honom. Dina åsikter om en helstocks förträfflighet håller säkert samman utan det momentet, för egen anser jag dem snygga, särskilt gamla strama Mannlichers, avser stockningen då men jag ser dem då rakt inte som några skyttemaskiner även om de säkert klarar alla former av normala krav. I dagsläget blir det mycket en prisfråga, eller hur? Något av det snyggaste jag har sett i form av helstock var en Blaser R93 helstock med costum stock, helt sanslös. /Christian
Publicerat Januari 20, 201412 yr Kära Christian Efter ha kännt Spuhr i ett antal år så tror jag inte att han tar illa upp men det spelar ingen roll, du har så rätt så och man skall inte inkränka på människors personlighet som jag gjorde. Ironi kan lätt uppfattas som sarkasm när det inte är kristallklart formulerat i en skrift. Vad jag menar med mitt inlägg är att när skribenter sågar något så blir det en allmäm uppfattning som speglar mångas människors tankar om en viss sak. Högaktningsfullt MPK MB , Mikael Bäckman
Publicerat Januari 20, 201412 yr Nope, det tror inte jag heller men det vet ju inte andra läsare här inne vad vi har för relation/kontakt med Håkan, nåja nog om det, helstockar är i varje fall väldigt estetiskt tilltalande vapen och det svarar för väldigt mycket av hur i varje fall jag ser på vapen. /CHristian
Publicerat Januari 20, 201412 yr Vapentidningen hade för nått år sedan en artikel generellt om helstockar, med en liten display över de modeller som finns/funnits i modern tid... Tror att det sammanföll med en test av Sako 85 Bavarian Carbine. Kan vara värt att försöka få tag på det numret. /Må
Publicerat Januari 20, 201412 yr Har haft en Tikka M65 helstock i 9,3x62 och en Remington mohawk i 222rem,bägge var totalt problemfria under den tiden de var i min ägo. Vill man ha en helstock så ska man köpa en och inte lyssna så mycket på vad andra tycker om det,sjukt smidiga vapen är det. /Mike
Publicerat Januari 20, 201412 yr Det här är en bössa jag inte kommer att avyttra. Det är en Husqvarna 1600 helstock som det blev kärlek vid första ögonkastet när jag hittade den hos vapenhandlaren. Mvh Stig
Publicerat Januari 20, 201412 yr Enda jag har att invända är precis det Dr Krall skriver, 6,5 i kort pipa= låg hastighet, knepigt med klass 1, dessutom lång låda. Tycker helstockar är jävligt snygga, brukar vara smidiga,bra balans. Rätt skötta så våller de nog inte mer problem än andra. Skulle jag skaffa en blev det med en patron som trivs i korta pipor och gärna i kort låda, ty 308.
Publicerat Januari 21, 201412 yr Tjena ............Den största motsåndaren till helstockar är f.ö den käre lilla björnen H. Spuhr och vad han uttalar om helstockar är väl ganska känt. ung. för övrigt anser jag att alla helstockar bör förintas. .................. MB Nu känner jag Håkan ganska bra, vi bor på var sin sida om fotbollsplatsen i Dalby så därför kan jag nog med gott fog hävda att Håkans tämligen klara budksap beror på två saker: 1 Om man inte är mycket klar i vad man skriver kommer det alltid att tolkas så det passar någons egna ideer. jag har råkat ut för det med "men PMT har ju sagt att ...." refererande till något jag aldrig sagt. Då måste man vara klar extremt klar i många fall för annars "läser" någon in ngt annat i det man skriver/säger. Men tvingas in i en värld som är binär - antingen är det jävligt bra, eller så är det direkt oanvändbart. Är man aktiv på ett forum så blir det förr eller senare så att det liksom faller en viss jesusstämpel på en - då blir det långt mer skrivet av en själv än vad man egentligen skriver. Till slut går man på vattnet med, även utan is..... Att då tala i nyanser av grått funkar inte - du får hållas till svart eller vitt. Trist men så är det..... Lägger du sedan till att Håkan sig själv är jävligt ärlig, rättfram och in i helvete konsekvent på en nivå ytterst få andra mäktar med att vara ens i sina bästa fantasier så får du vad du får: ett klart budskap som är garanterat rätt och som inte kan tolkas fel. 2 Den andra aspekten på frågan är att det är ett jävla härke med helstockar numera, så om vi tar ett snappshot av marknaden i dag har Håkan helt korrekt slutsats - bränn skiten i kaminen. Det beror på att bra trä och bra kolvmakare numera är likaledes sällsynta. I dag tittar man knappt på träbiten som åker upp i kopieringsfräsen - spänn fast ämnet och wrooooom - klart. Då får man helstockar så fan tar bofinken i klartext. Å andra sidan så har du alla gamla m/96 med pipkanal som är trång och ett handskydd över lika trångt och en stålring för att hålla ihop paketet. Hur många 96.or slog sig efter att man vadat över Kävlingeån? Noll..... Men så är det gjortda på rätt sätt av kolvmakare som kunde lägga träbitarna rätt innan de grovfrästes.Jag gillar helstockar om jag nu måste hållas med studsare, men skulle inte överväga en gjord på denna sidan om 50-talett med mindre än att jag få besiktiga kolven själv. Jag hade en Anschutz 22LR i helstock, till 100% problemfri. Men jag har sett massor med helstockar som träet vred sig på vad man än gjorde..... Det är ju nu inte direkt ovanligt på billigare studsare att även vid vanlig kolvdesign så vrider sig träet så framstocken trycker på pipan efter några år. Det finns mao randiga skäl och rutiga orsaker till varför Håkan säger som han gör. Så björn är han då icke....... Däremot skulle jag utan minsta tvekan anförtro mitt liv i den karlns händer om så skulle krävas, en rejälare och ärligare människa är fan i mig svår att hitta. Att han sedan talar klartext i allt han gör får man ta, jag kan tom säga att jag uppskattar det. Gör jag bort mig kommer Håkan att påpeka det direkt och utan bedövning. Det är en sällsynt egenskap i dagens neurotiskt skitnödiga Sverige där all kritik måste vara possitiv hur jävla dumt det än är för "alla har rätt till att ha rätt". Så lyd ett gott råd - lyssna på Håkan, han vet vad han snackar om. Men vill ni ha nyanserna får ta och tänka lite själv, även om det tar emot..... /T
Publicerat Januari 21, 201412 yr Författare Tack för er input. Blir ju inte mindre sugen när jag ser era vackra skapelser. En följdfråga som väcks som inte gäller enbart helstock. Det här med årsmodell verkar ju vara ganska viktigt. Diskussioner i stil med " fram till 19xx var det ordning och reda sen blev allt skit och värdelöst" är ju inte helt ovanliga. Om det nu är så viktigt varför står det "aldrig" i annonser när vapnet är tillverkat? @pmt är det nåt sånt här du menar? http://www.karlssonsjakt.se/cgi-bin/karlssons.cgi?Command=ShowWeapon&db_wid=1504
Publicerat Januari 21, 201412 yr Tack för er input. Blir ju inte mindre sugen när jag ser era vackra skapelser. En följdfråga som väcks som inte gäller enbart helstock. Det här med årsmodell verkar ju vara ganska viktigt. Diskussioner i stil med " fram till 19xx var det ordning och reda sen blev allt skit och värdelöst" är ju inte helt ovanliga. Om det nu är så viktigt varför står det "aldrig" i annonser när vapnet är tillverkat? För att de flesta inte har en aning när ett givet vapen är gjort (eller vet hur man kollar det) än mindre har koll på de olika tillverkarnas "perioder". @pmt är det nåt sånt här du menar? http://www.karlssonsjakt.se/cgi-bin/karlssons.cgi?Command=ShowWeapon&db_wid=1504 Nej, absolut inte. Den där har blivit konverterad och omstockad, jag syftar på de gamla malajspetten i orginalskick. /T
Publicerat Januari 21, 201412 yr A.J- att köpa en helstock baserad på ett 96 lås är inte tillrådigt, inte ens som exempel, det är låset som är bekymret, googla dig klokare på den frågan utan mer input från mig/oss. En M98 är dock ok som lås, bara som referens. Nedan är en bild på vad jag anser är en vacker helstock.
Publicerat Januari 21, 201412 yr Estetiskt sett gäller vad som helst bara man slipper kasiergriff och blygdläpparna på kolven. Inget ont i blygdläppar, men de hör INTE hemma på vapen. Moderna tysk vapenestetik är totalt obegriplig.... /T
Publicerat Januari 21, 201412 yr Författare Ett tips om nån vapentillverkare läser detta: börja serienr med året tex 2014xxxxxxxxxx så blir det lärt för oss, tack på förhand. Då får det väl bli en tripp till Piteå och handla http://www.fritidvildmarksliv.se/begagnade_vapen_kulgevar_studsare_mauser_98_20978.html
Publicerat Januari 21, 201412 yr ................... http://www.fritidvildmarksliv.se/begagnade_vapen_kulgevar_studsare_mauser_98_20978.html Den där är inte ens i närheten av orginal, den är omstockad i modern tid. Därtill ser pitchen mer än lovligt udda ut...... Riv upp den ur stocken och kolla hur fibrerna ligger på insidan innan du köper. /T
Publicerat Januari 21, 201412 yr Blygdläppar på en kolv? :s Ser du det så förstår du vad jag menar......... Det lite kantiga kindstödet vissa tyskar har pippi på med stegad kant. Det har inte så lite likhet med mer intima designer å det motsatta könet. /T
Publicerat Januari 21, 201412 yr Nu förstår jag vad du menar, började bli orolig för fru Hassels hälsa där ett tag.
Publicerat Januari 21, 201412 yr Författare Så modernt är lika med dåligt...hmm...ska gå och kolla på Länsmuseet om de har nåt riktigt gammalt. Kanske med flintlås... ;-)
Publicerat Januari 21, 201412 yr Helt klart du ska ha en helstock. Men kanske i en annan kaliber än 6,5 då. Har sett några helstockar genom åren och de har då skjutit bra, men så finns det ju avarter där som överallt annars. MVH Mollskinnaren!
Publicerat Januari 21, 201412 yr Så modernt är lika med dåligt...hmm...ska gå och kolla på Länsmuseet om de har nåt riktigt gammalt. Kanske med flintlås... ;-) Ja, när det kommer till kolvträ så ja - då är det absolut så. Peak walnut var för flera år sedan, i dag gör man kolvar av trä som man för 60-70 år sedan hade slängt i kaminen i bästa fall. Balsaträkolv är inget okänt fenomen i dag, tryck med nageln tvärs träet - kan du göra ett märke som stannar kvar i kolvytan är det balsaträkvalitet. Kombinera det med att du inte tar dig tiden att vända träbiten rätt så får du vad du får - kolvar som snurrar i princip vad du än gör. Med tanke på att det tar i runda tal minst 200 år att odla fram ett kolvämne så lär det inte dyka upp bra trä i någon större mängd i närtid heller. T