Publicerat Januari 21, 201412 yr Jag hade hoppat över en omstockad Mauser-mekanism, om inte arbetet är väldigt välgjort och bössan i övrigt är i toppskick. - Och så vill jag givetvis ha öppna riktmedel på en helstock. Tikkas M/65 nämndes ovan och en sådan kan man absolut titta efter. Det var i praktiken M/65 lyx i helstocksutförande. Hög kvalitet, bra precision, stabilt uppträdande. Tikkan hade delad stock och var ganska stabbig. Alltså inte lika graciös som en klassisk helstock. Men å andra sidan så träffade Tikkan det man siktade på.
Publicerat Januari 21, 201412 yr Har haft några standard mannlicher. Alldrig haft några problem, och dom är så smäckra som en helstock i nmitt tycke ska vara. Har känt på bla heym och cg 2000, men tycker dom känns för "grova". Vore det inte för den krokiga kolven är hva1600h riktigt fin, men rekylen är ganska påtaglig. Givetvis är det som flera har nämnt, bättre kvalitet på äldre helstockar. Det gäller fö alla vapen enligt mig. /Urban
Publicerat Januari 21, 201412 yr Författare http://www.torsbohandels.com/vap/vap_show.php?id=72630 Fråga kring den här då: vad är GK för modell? Hittar rätt mycket info tester mm om Mannlicher classic men betydligt mer sparsamt om GK. Skillnad?!?
Publicerat Januari 21, 201412 yr http://www.torsbohandels.com/vap/vap_show.php?id=72630 Fråga kring den här då: vad är GK för modell? Hittar rätt mycket info tester mm om Mannlicher classic men betydligt mer sparsamt om GK. Skillnad?!? Den gamla konstruktionen med brutet lådvalv, förmodligen gjord på 50-60 talet. Tramsigt välgjorda studsare som man inte ser var dag direkt, med ett lite lustigt magasin. Mycket trevlig, men en aning udda i dag. Något för konnässören...... T
Publicerat Januari 22, 201412 yr Orkar inte läsa igenom allt som skrivits i denna tråd.... Hursom jag har en Husqvarna 9.3*57 helstock som hundförarbössa den träffar där den ska varje gång som operatören sköter sina åtaganden:-)...... Väl mött
Publicerat Januari 22, 201412 yr Jag lät göra en helstock med friliggande pipa där låset var en m65a. Fick betala hutlöst för bara träet och det var 17 år sen, dubbla priset för råämnet för att skapa kolven sen. För tillfället så har jag systemet i grs-kolv och med annan pipa men kolven ska jag nyttja igen när jag får den lusten. Ska kolla om jag har ngn bild.
Publicerat Januari 22, 201412 yr http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/16775-wt-dagbok/page-8 En bit ned på sidan finns bössan. Säger inte att den är the shit men den är handgjord efter mig och jag har skjutit asmånga bra resultat med den. Dyrt nöje detta...
Publicerat Januari 23, 201412 yr Har en Remington mohawk 600 i kaliber 308win som varit i min ägo i 13år. Har den mest som hundförarbössa då den är mycket kort och smidig. Det är den bössa som jag fällt absolut mest vilt med. Jag lämnade in den hos en vapensmed som bäddade den och fixade trycket. Hade inte några problem innan, gjorde det mest i förebyggande syfte. Man skjuter inte några treklöver träffbilder men den håller 50mm på 100meter konstant om skytten gör sitt. Jag skulle nog inte använda vapnet till småvilt med till älg och rå ut till 150 meter är det inga problem. Bössan är tillverkad på 70-talet och av helt ok kvalite enligt mig själv. Stocken är tack och lov inte lackad som är brukligt på endel remington vapen. Det enda som är mindre bra är underbeslaget i plast och den knöliga vinkeln på slutstyckshandtaget. Båda går ju att åtgärda om man vill. Underbeslag i plåt finns att köpa tillexempel. Det är iaf ett vapen som jag kan rekomendera om man tar det för vad det är.
Publicerat Januari 24, 201412 yr Tjenis! Det här var ju kul!Tackar för de vackra orden PMT, och nej jag är inte sur på bäckman, det är inte lönt Då skall jag SJÄLV förklara varför helstock är SKIT. 1. Den Tekniska biten!Pipan är rätt tunn, och den bockar sig oerhört lätt. Det räcker faktiskt att man trycker tummen emot pipan när man skjuter på en vanlig halvstock som är friliggande för att det skall gå åt helsike.Och går åt helsike gör det förr eller senare på en helstock, delvis av skäl som PMT angav att träet inte är torkat såsom sig bör, men faktiskt än mer för att det är trä och pipan är mjuk!Det är faktiskt på sikt fullständigt ofrånkomligt, även om man kan ha tur och klara sig ett antal år.Jämförelsen med M96 i kävlingeån är ruskigt kass, inte bara för att träet var bättre då utan för att kornet satt på pipan.Så även om pipan kroknade så följde kornet med och påverkan på aktuellt träffläge blev inte så farligt, om alls.Idag har vi kikarsikten vilket fullständigt förändrat allting och då måste pipan vara friliggande om vi skall kunna lite på precisionen. 2. Den estetiska biten.Jodå jag har faktiskt flera stycken helstockar själv, men de används sällan eller aldrig och absolut inte i dåligt väder.Estetiskt så är de jävligt snygga.Här är en av dem, en original Mauser från 1910 tal i 7x57 Mauser med Stiegleder monterad Zeiss Zielsechs och ovanför ligger en Schmidt & Bender 20x50 spyglass gjort för skotska marknaden Titta ni nu på bössan så ser ni att förutom att kolvträet är jävligt plain så är den snygg.Inga jävla fittfläbbar eller korkade odugliga puckelryggar på kolven eller nån effekthöjande skitfula ränder och kantigheter.Tysk och Österikiskt vapenbyggande före 1945 var otroligt stilfullt och avrundat och vacker.Men alla bomberna de fick i huvudet under krigets slutskede måste ha satt allvarliga men eftersom allting tyskt efter 1945 ser förjävligt ut. Kantigt och klyddigt, så otroligt fult att inte ens en mor kan älska det! Samma sak med min Mannlicher-Schounauer model 1903.Snyggt rundat, klassikt och vacker.Tyvärr har jag inte en hel bild på den här men det kommer.Här har vi då lite exempel på nått som är alldeles inihelvete fult. Bakkappan hänger ner, slutstyckets styrhylsa är vässad baktill för att sticka ut och se jävlig ut.På det hela taget påminner nedanstående bössa mest om en Bonne i frack och gummistövlar... Här har vi då ett exempel på fittfläbb, ruskigt fult, både kombinationen av fittfläbbarna och den ledsna nedåthängande kolvkammen. Så för att summera det hela så anser jag att man undviker helstockar för djurens och skyttets skull.Det estetiska är givetvis också en viktig anledning att undvika dem.Rent skjutmässigt finns det heller ingen som helst anledning att ha låg bakkappa, utan det är mycket vunnit på att bakkappan lyft upp.Bäckman, jag tycker det hade varit lite prydsamt om du hade erkänt att du haft jägarexamen och jaktvapen mindre än ett år. På din text kan man ju tro att du jagat aktivt i 30-40 år och det stämmer ju inte Håkan
Publicerat Januari 24, 201412 yr Hoppas det inte är det sista inlägget du skriver, håkan. Måste säga att du kan nyttja det svenska språket till fullo. /Urban
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.