Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu har det hänt igen! Att folk inte lär sig?!

Featured Replies

Publicerat

Kan man inte uppträda artigt och välkomnande på en föreningsägd skjutbana som lyfter skattemedel finns andra alternativ! Som redan nämnts, skaffa en egen, eller så finns privata alternativ. Då slipper ni vänta också. Och vi andra slipper dryg stämning på våra skjutbanor!

• Svar 78
  • Visningar 11,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Fånigt att du ska bestämma hur folk väljer gå i sin karriär inom skytte,har man inte råd med 15 tusen kronors bössa har man inte det...lära sig av misstag och don efter person...bygg upp din egna bana

• Oavsett om man har bra grejer eller ren skit så ska prylarna va i ordning och funka innan du ställer dig på banan. Att låta andra vänta för att man inte har ordning på sitt vapen visar bara på dålig r

• Hagelvapen är inte prioriterade i detta landet, så är det bara, och många gubbs övertalar fortfarande de få barnbarnen som skall börja jaga att m/96 fortfarande is the shit.   Det jag dock inte kan

Publicerat

Kan man inte uppträda artigt och välkomnande på en föreningsägd skjutbana som lyfter skattemedel finns andra alternativ! Som redan nämnts, skaffa en egen, eller så finns privata alternativ. Då slipper ni vänta också. Och vi andra slipper dryg stämning på våra skjutbanor!

Jo, men det borde i så fall ingå i artigt beteende att ha lite koll på hur enkeltrycket står, att ammunitionen och bössan lirar ihop etc etc etc..... Det är ju knappast speciellt artigt att prestera 7 vapenfel på 10 skott. De flesta banor har ju en sorgligt bortglömd slamtavla man kan dra av ett knippe pilar i marken framför om man nu inte riktigt vet hur det lirar.

Därmed inte sagt att jag förvarar snorkighet och dumhet - jag har lika svårt för de som ljudligt hånskrattar åt bommar.

/T

Publicerat

Respektlöst vet jag väl inte - i just detta fallet är det ju lite svårt att inte påpeka var problemet lite för ofta sitter....... Hur gärna man än vill så kan man inte komma i från att det är skillnad på skit och kanel, och att det går att köpa sig fri från det i någon mening.

Visst det händer att Benelli/Beretta mfl mer etablerade tillverkare "har lite otur" i produktionen, men det går inte att bortförklara alla risiga slagstift, alla felinpassade utdragare och sneda lådor på att ägarna inte fått den hjälp de kanske behöver.

/T

Problemet är att ni utgår från att vederbörande vet eller åtminstone bör anta att vapnet som köpts riskerar att hålla dålig kvalite. Men det förutsätter att dessa har fått information om detta, antingen från jagande bekanta eller någon annan källa. Jag tror dock att många vänder sig till butiker och säger att de vill ha ett vapen för si och så mycket pengar. Säg då den krämare som inte passar på att sälja ett nytt billigt vapen? Den nya och således oerfarna skytten traskar hem med sin nya bössa som säljaren rekomenderade men som sedan kommer visa sig vara en besvikelse.

Är då lösningen på problemet att, på ett forum skriva hur trött man är på dessa "dumsnåla" personer som tar upp tid från skyttar med vapen av bättre kvalité? Det tycker då inte jag.

Publicerat

Jo, men det borde i så fall ingå i artigt beteende att ha lite koll på hur enkeltrycket står, att ammunitionen och bössan lirar ihop etc etc etc..... Det är ju knappast speciellt artigt att prestera 7 vapenfel på 10 skott. De flesta banor har ju en sorgligt bortglömd slamtavla man kan dra av ett knippe pilar i marken framför om man nu inte riktigt vet hur det lirar.

Därmed inte sagt att jag förvarar snorkighet och dumhet - jag har lika svårt för de som ljudligt hånskrattar åt bommar.

/T

Nej!

För att uppträda artigt och hövligt kräver det kunskap om hur du ska agera. Har du inte koll på enkeltryck etc etc etc uppträder du inte oartigt om du missar det. Men, i en välfungerande förening lär du dig detta, och på vägen dit känner du dig välkommen!

Publicerat

För att slå hål på lite myter så är följande min erfarenhet: (och helt rudis är jag inte i ämnet, även om jag för stunden är immobil)

Billiga turkomater och liknande fungerar precis lika bra som en dyr motsvarande ur kartong och efter genomgång, hade de klickat direkt hade de inte tagit sig ut på marknaden.

Skillnaden börjar ganska snabbt när man använder sakerna lite hårdare och speciellt när man skiter i vapenvård eller utsätter vapnen för lite extremare temperaturer t ex.

En kompis köpte en turkomat för ett antal år sedan och även om jag fnissade ordentligt åt hans köp så cyklade den patroner som den skulle och under kontrollerade former gjorde den allt den skulle göra!

När vintern sen kom var vi ute en svinkall morgon och bankade lite hagelvilt och så slutade hans bössa att fungera. Det gick att cykla patroner men det sade knappt "klick".

Min kompis tillhör den skaran som knappt kan stava till vapenvård - inte jämfört med mig i alla fall som är tämligen anal i ämnet och när jag fick bössan i näven så lät den som en maraccas!

Fjädern hade med andra ord inte klarat kylan då den var på tok för härdad och nu var den i exakt 27 bitar.

En dito Browning, Benelli, Beretta, Berazzi och en Brieghoff (alla bra bössor börjar på B :D ) är alla vapen som TÅL all misshandel vi kan kasta på dem för här ligger det massor av arbete för att bygga vapen som håller i alla lägen. Ett klick i ett av dessa vapen på B skulle vara förödande och mig veterligen har dessa vapen sällan eller aldrig klickat om inte någon detalj har varit utsliten och behöver bytas ut - efter en 300'000 skott eller så.

Jag är säker på att jag skulle kunna få en turkomat att hålla då jag alltid river mina vapen efter användning och har koll på slitage etc men vill man ha ett vapen som alltid funkar och som man kan negligera mellan varven så är det inte ett optimalt val. Vidare är det också så att turkomaterna och andra billiga vapen har ojämna serier eftersom man använder billigare material, billigare tillverkningssätt och billigare testmetoder och då blir det lotteri.

Lite som skillnaden mellan en äkta USA Gibson Les Paul och en dito licenstillverkad i Kina. En kinesisk gitarr kan vara bra men det vet man inte förrän man har köpt den.

Alla kan inte köpa Ferrari eller Aston Martin och har bara råd till en begagnad Volvo eller i sämsta fall någon rostig asiatisk bil som inte har passerat genom en Japansk effektiv bilindustri men då skall vi inte hacka på dessa människor utan vi får ha lite förståelse varför de kanske har dessa vapen och vi får då i stället uppmuntra dem att vara lite mer noga med vapenvård t ex...

Jag vidhåller att det är både ekonomiskt och säkerhetsmässigt bättre att köpa en begagnad äldre pjäs än en ny för samma pris men ibland måste folk få skaffa sig denna erfarenheten själv.

Jag har själv inte gjort 100% rätt vid varje vapenköp när jag var yngre men i dag vet jag bättre och har framförallt mycket bättre ekonomi! (när jag jobbade i alla fall...)

Publicerat

Nej!

För att uppträda artigt och hövligt kräver det kunskap om hur du ska agera. Har du inte koll på enkeltryck etc etc etc uppträder du inte oartigt om du missar det. Men, i en välfungerande förening lär du dig detta, och på vägen dit känner du dig välkommen!

Nu missförtstår du mig - det är inte det första, det andra eller det tredje vapenfelet som stör - det är de efter det sjunde eller åttonde.....

Står man där och prylarna inte lirar - av olika orsaker, usel kvalitet är liksom bara en - så går man av banan, lyfter på hatten och går och ställer sig och klyddar anorstädes. Av respekt för de andfra som står på banan.

Om man då hjälper den som har problem och inser att bössan är kaputt, liksom inte kan fungera ens hjälpligt - hur säger du då om du inte ska få säga att det är junk? Som trollkarlen skrev: alla må kanske inte ha råd med en Ferrari, men man kan inte blunda för Trabanternas tillkortakommande för den sakens skull.

/T

Publicerat

Problemet är att ni utgår från att vederbörande vet eller åtminstone bör anta att vapnet som köpts riskerar att hålla dålig kvalite. Men det förutsätter att dessa har fått information om detta, antingen från jagande bekanta eller någon annan källa.

Men är det inte just exakt det som TS gör?

...... Jag tror dock att många vänder sig till butiker och säger att de vill ha ett vapen för si och så mycket pengar. Säg då den krämare som inte passar på att sälja ett nytt billigt vapen? ......

Jag.

Jag säljer bara sånt jag kan stå för..... Men i sak har du en poäng i att vi inte betraktar vapenhandlaren som bilhandlaren utan att vi utgår från att vapenhandlaren är både vapentekniskt kompetent OCH ärlig till dumhetens gräns.

........... Den nya och således oerfarna skytten traskar hem med sin nya bössa som säljaren rekomenderade men som sedan kommer visa sig vara en besvikelse.

...........

Ja. men så är livet i största allmänhet.

.......Är då lösningen på problemet att, på ett forum skriva hur trött man är på dessa "dumsnåla" personer som tar upp tid från skyttar med vapen av bättre kvalité? Det tycker då inte jag.

Ibland tryter faktiskt tålamodet även på den lugnaste...... Visst kunde tonen varit en smula mer förlåtande kanske, men samtidigt kan vi inte låta bli att kalla skit för just skit.

Sett till begagnatpriserna i Sverige så är det faktiskt "dumsnålt" att välja ny lågprisproduktion framför det betydligt billigare begagnatställets innehåll som i de absolut föesta fall innehåller fasen så mycket bättre prylar.

/T

Publicerat

Står man där och prylarna inte lirar - av olika orsaker, usel kvalitet är liksom bara en - så går man av banan, lyfter på hatten och går och ställer sig och klyddar anorstädes. Av respekt för de andfra som står på banan.

/T

Det håller jag med om.

Förövrigt handlar det om kommunikationskompetens och syfte. Är ditt syfte att hjälpa till, och du har kompetens socialt och kommunikativt att förmedla det, så är nog alla tacksamma för råd och dåd. Är ditt syfte att platta till någon för att du är irriterad, eller för att du är ängslig och måste trycka ner andra för att hävda din position i gubbhyllan, då finns andra alternativ än föreningsägda skjutbanor.

Publicerat

........... Är ditt syfte att platta till någon för att du är irriterad, eller för att du är ängslig och måste trycka ner andra för att hävda din position i gubbhyllan, då finns andra alternativ än föreningsägda skjutbanor.

Faktiskt inte.... Det är få saker som kan få folk att dra i taket som det enkla faktum att man kan köpa sig kvalitet hos vapenhandlaren för pengar. Hos väldigt många är det en rättighet att få äga världens bästa bössa - ALLTID. Och minsta påpekande om att så inte är fallet löser ut en tsunami av okvädesord.

Du kan racka ner på andras kärringar, du kan racka ner på deras gräsmatta, du kan tom racka ner på deras ungar (men det är betydligt känsligare) - men gud nåde dig och du ens andas minsta kritik mot hunden eller bössan.......

Jag har blivit idiotförklarad ett oändligt antal gånger för att jag hävdar att du inte kan köpa en vettig hagelbössa ny under 15 000:- i Sverige. Men de som klagar har aldrig kunnat uppvisa en enda under 15 loppor som håller över tiden.

/T

Publicerat

Under alla år som skjutledare så tror jag inte att jag har upplevt att något strular på grund av ett för billigt vapen. Inte för dyrt heller för den delen...

Möjligtvis någon ombyggd Mauser som vägrade hantera övningspatroner.

I princip alltid så handlar det om handhavande fel (inklusive kass vapenvård) eller dålig ammo.

Men om det börjar krångla så kliver man givetvis åt sidan och meckar någon annanstans. Oavsett om det är en Baikal eller en Luciano Bosis.

Hur många dynamiska skyttar plockar isär och meckar med pistolen mitt i stationen?

Publicerat
  • Författare

Många bra svar, kul med lite diskussion. För er som tycker mitt inlägg var stötande kan jag förklara att jag inte går runt på halebanor, kallar folk dumsnåla och säger att dyra gevär är bäst. Ibland är tiga guld, som när ni själva kanske tänker att det vore gött att sänka chefen eller nypa lite på frugans vännina. Sen tycker jag man får tänka fritt, jag kommer fortafarande hata billiga gevär som stackars dumsnåla människor köper och det står jag fast vid. Och på ett sätt är det väl bra att jag tänker så? Och kanske att folk köper dessa gevär iallafall? För gud vad tråkigt det hade varit om vi alla var exakt likadana.

Publicerat

För mig handlar det snarare om hur driftsäkert vapnet är i verkligheten, hur konstruktionen ser ut, och inte priset. Om jag ska betala mer för att få en mer komplicerad mekanism så går det fetbort för min del. Jag vill inte ha en massa klydd och fis-detaljer som ser jättebra ut på pappret men som ger upp om det är ett litet barr i vägen. Det finns några bra billiga system men som kan behövas tas hand om med lite smörjning och användning/rengöring innan de går bra pga dålig finish från fabrik. Skulle jag ha en automat skulle jag titta ordentligt på mekanismerna och välja de driftsäkraste och smartaste lösningarna utan några weak-spots. Om det då är en dyr beretta ja då får det bli så.

Publicerat

Kan inte annat än att hålla med wizard. Varför köpa en ny lågprisbössa när man får en beggad kvalitetsbössa för lägre peng.

Har själv en nikko 5000 som köptes begagnad -82. Har under åren haft 5-10 klickar, men kan inte härröra någon till bössan. Troligen är det ammo av bristande kvalitet.

Tänkte ev flasha lite till våren och köpa en beggagnad 686 med choker....;)

/Urban

Publicerat

Förbjud halvisar på stigarna, så är problemet löst.

Ärligt, hur många är det som har kunskap om halvisar. Många får lära sig den hårda vägen.

Kolla bara på vilka sikten som används, för den stora massan tycker oftast att billigt är bra.

För hur många gånger har man fått höra. Den kostade bara, eller hur kan man köpa så dyra grejer när det finns billigare.

Publicerat

..................

I princip alltid så handlar det om handhavande fel (inklusive kass vapenvård) eller dålig ammo.

................

Nja, det är ju inte tokovanligt med billiga kikare som inte går att skjuta in, studsare som inte vill komma ihop under handflatan, halvisar som slutar fungera för att stiftet eller utdragaren gått av, halvisar som fjädern gett sig på, halvisar som rekylufferten varit felmonterad så kolven delat sig osv osv osv osv......

Sånt är inte risig vapenvård - det är kassa prylar,,,,,,,

/T

Publicerat

Jag köpte min turk, bla pga att det var ett ok pris, tål stål, kamrad för 76:or, har choker men framför allt att det medföljde en sluggpipa.

Nu har jag inte haft med sluggpipan skarp, men det har varit kul att övningsskjuta lite slugg på olika håll.

De problem jag har haft med min, var främst att 76 hylsor inte hann ur bössan innan slutstycket klämde fast hylsan i utmatningshålet.

Det avhjälptes med att jag rundade av framkanten på hålet som var rätt 4kantig och hade en stor "stoppyta".

Sen händer det att när jag mantlar och gör det försiktigt så följer det inte med någon patron in i loppet. Det avhjälps genom att vara mer resolut vid mantling.

Sen har det hänt att den inte laddar om när jag skjutit 20 grams skeetammo. Men då oftast pga att det gått mer än ca 500 smällar igenom den, sedan senaste rengörningen. Det avhjälps med att försöka rengöra pangen innan den gått så många smällar. Om bössan är skitig så kärvar omladdningen kanske vid vart 20:onde omladdning eller mer sällan.

Med tanke på hur mycket jag skjuter och att jag vill ha möjligheten att skjuta magnum 76:or och tycker det är kul med sluggpipan så är mitt val för mig ett riktigt gott val. Jag skjuter mycket sällan mer än 200-300 smällar när jag övar. De gånger jag jagar med bössan så har ammon nog laddning för att ladda om även om pangen skulle vara skitig och blöt. Och efter justering så kastar den även ut ALLA tomhylsor. Och den har inte kostat mig varken stora pengar eller vilt pga funktionsfel.

Visst, hade jag tillbringat mycket tid på bana och tävling så skulle jag kanske valt något annat att skjuta med.

Men för mitt bruk funkar min bössa bra, även om jag kanske måste rengöra den 1 gång/år eller vart annat år....

Jag har haft pangen snart i 10 år. Låt säga att den blir utsliten/icke fungerande efter ca 12-15 år och jag måste köpa nytt. Då skulle jag förbruka 2-3 bössor till innan jag går ur tiden/är gammal nog att sluta springa i skogen. Det blir fortfarande billigare än att köpa en "riktigt" bössa som håller livet ut.

(Om jag bara ska frakta mitt eget arsle och matlåda till jobbet x-km bort, då köper jag en bil som tar mig och min matlåda dessa km. Varken mer eller mindre. Jag har inte behov av en 12 sittsig limmo med bar, discoanläggning, bubbelpol och skottsäkra rutor. "Just enough for the job" räcker gott i många fall. Pilbågen/tillbehör som jag skjuter med minst 2 gånger/vecka i 2-3 timmar/gång med får en helt annan kravspec och därför kräver den högre kvalitet och får således även större budget)

Publicerat

Att förbjuda en viss vapentyp, halvautos i det här fallet, tycker jag personligen är helt fel väg att gå.

Det innebär bara att det blir en ännu mer bajsnödig inställning till vissa vapen.

Det har vi väl nog av ändå...

Återigen, titta på dynamiska skyttar som i princip bara använder halvautomatiska pistoler och gevär. Även hagelgevär, pump eller halvauto.

Skillnaden är att på dom skjutningarna är det hårda (och enkla) krav på säkerhet och att prylarna är i ordning.

Nog för att jägare ofta är snåla, surmulna och lata, men helt omöjligt ska det väl inte vara.

Publicerat

Kan inte annat än att hålla med wizard. Varför köpa en ny lågprisbössa när man får en beggad kvalitetsbössa för lägre peng.

Har själv en nikko 5000 som köptes begagnad -82. Har under åren haft 5-10 klickar, men kan inte härröra någon till bössan. Troligen är det ammo av bristande kvalitet.

Tänkte ev flasha lite till våren och köpa en beggagnad 686 med choker.... ;)

/Urban

Som någon tidigare var inne på så förutsätter det att man har en del kunskap, den kunskapen är inte alldeles lätt att skaffa om man är en nybakad jägare som kanske inte har någon erfaren person i sin umgängeskrets. Sen som PMT sa är det nog väldigt vanligt att man litar på säljare i jaktbutiker aningens för mycket, det gjorde jag själv till en början. Jag tror det handlar om att man inte förutsätter att säljaren är just en säljare, för det är ju inte en bil hen kränger, utan ett vapen.. ett verktyg som används i en gemensam hobby, varför skulle jag bli lurad då?

Bara tankar och idéer... Ser jag till mig själv så var det precis så. Nu finns det visserligen ett par jägare i min släkt, men morfar gick bort för många år sedan och farsan har inte jagat på många år och är väl inte direkt uppdaterad på vapenfronten. Jag var snubblande nära att köpa en Classic bock för det var ju "ett bra vapen till ett fantastiskt pris" enligt en säljare. Farsan hade jag ingen hjälp av, han hade fortfarande kvar sin glappa Italienare av totalt okänt märke han köpte som första vapen 1800-frusit-fast... "Den smäller och hararna dör, men den är ju risig..." lät det. Jaha? Men vad fan ska JAG köpa då tänkte jag..

Räddning var väl att man både är forumnörd, prylnörd och totalt saknar förtroende för säljare. Själv är bäste dräng. Så det blev en Beretta 685 istället för en Classic, jag tror det var ett bra val. Berettan var billigare också...

Publicerat

Du svarade ju på ditt eget inlägg. Idag är det inte svårt att söka och få information. Har man dessutom tagit steget till jägarexamen så brukar det vara så att man känner någon som jagar.

Som du nämner är det inte alla som besitter kunskaper om vapen, men kan inte tänka mig att det inte går att få tag i någon som både besitter lite kunskap och är villig att hjälpa till.

/Urban

Publicerat

När det gäller att gallra bland tillåtna hagelvapen för tävlingsverksamhet kan noteras att FITACS regler för hagelvapen kräver minst 67 cm pipa och att det enbart är bryt och halvautovapen som är tillåtna,

med andra ord inga pumpar, bygelrepeter, repeters, Darne eller andra former av sliding lock är tillåtna. ( iofs skall jag medge att jag inte är säker på Darne mfl men de angivna innan är jag säker på inte är tillåtna av skäl som enbart regelmakarna känner till).

Men jag skulle bli väldigt besviken om den dag kommer då min halvis inte är tillåten på banan enkom för att den funktionen har ådragit sig synpunkter från andra. /Christian

Publicerat

.............

Men jag skulle bli väldigt besviken om den dag kommer då min halvis inte är tillåten på banan enkom för att den funktionen har ådragit sig synpunkter från andra. /Christian

Nu tror jag inte att funktionen i mening funktionsprincip kommer att rendera någon som helst kommentar på banan. Vill man inte stå i utkastet brukar det vara helt ok med de andra om man tar ett steg bakom plattan medans automatskytten skjuter. Och jag anser det är så man ska göra om man inte vill stå i utkastet - man frågar de andra artigt och stilla, då kommer fan ingen att gnälla. Sedan att inte brytbara pangar är illa sedda på harklapper etc är en annan femma, men den frågan hör inte hit.

Men skrället du skjuter med ska vara säkert för dig själv och andra. Där går gränsen och den tror jag ganska få snubblat på...... Liksom vapenhanteringen, där vissa konstruktioner kräver en smula mer för att man ska trivas med att ha dem bakom sig. Där har betydligt fler snubblat......

Däremot kommer du nog att få räkna med att man ber dig gå av plattan efter ditt 8:e vapenfel eller så....... Eller att du får kontrollera att den funkar borta vid slamtavlan först, och skjuta i nästa lag.

Och det tycker jag faktiskt är precis exakt som det ska vara.

T

Publicerat

Du svarade ju på ditt eget inlägg. Idag är det inte svårt att söka och få information. Har man dessutom tagit steget till jägarexamen så brukar det vara så att man känner någon som jagar.

Som du nämner är det inte alla som besitter kunskaper om vapen, men kan inte tänka mig att det inte går att få tag i någon som både besitter lite kunskap och är villig att hjälpa till.

/Urban

Nej det är inte svårt att söka och få information, det svåra är att sålla ut relevant och korrekt information. Jag vet flera som börjat sina jägarkarriärer utan att känna någon alls som jagar. Då är det säkert lätt att göra misstaget att lita på att informationen från en säljare är rätt, att en classic är ett bra vapen, att ett jahti jakt-sikte är perfekt på älgbössan etc. etc.

Publicerat

Självklart är det som alltid så att man får vad man betalat för upp till vissa gränser. Evig sanning.

Dock så har jag en Akkar turk automat som jag är jäkligt nöjd med i stort.

Lite tråkigt är det när man är på banan och den kastar iväg hylsorna så folk småsurar lite..

Kvalitetsmässigt är den ok för de pengar jag lagt på den. Den kräver lite kärlek ibland i form av rensning och rengöring men får den bara det så funkar det alldeles utmärkt.

Sköt sönder slutstycket på den förra året på en gåsjakt, fick ett nytt från Torsbo på posten. Det är OK för mig iom att jag vet vad jag köpt för bössa och räknar med vissa kvalitativa brister ska drabba mig. Hade iofs mest räknat med kass ytbehandlig osv.

JN

• 9 months later...
Publicerat

Jo jag läste och tycker det är dumt att bry sig i hur andra tänker och gör,vill dom frågar dom,skulle du frågat mig varför jag står med en drilling från 70 talet och skjuter skulle jag be dig dra åt helvete...är inte speciellt fixerad vad saker och ting kostar men hellre nått som funkar före nått dyrt absolut,

Jag gråter inte över alla som kör en 2hjuls driven bil och kör fast vid lite snö,även om det är väldigt nära..

HA! Måst bara passa på å kommenter när nån nu ta upp ämne! Bara sörlänninga å stadsbon som int kan kör bakhjulsdrivet. Ja ha klara me ve gammercor te lagårn 4 på morron innan plogbiln vyre ute å he ligg 15cm nysnö på väga :P

Publicerat

Jag tycker i tysthet det i många fall att det är trist att vapen klöddar för folk som kommer till en skjutbana för att öva. Det tar tid, entusiasm och glädje från ofta en lite blåbärig ägare som hoppats på bättre.

Jag tycker inte man kan lasta dem som litar på säljaren och som vill att bössan ska vara snygg. Klart man vill ha blanka grejor och vara lite stolt över det.

Jag tror det ändå är den vägen man bör vandra för att bli vis och nå till insikt över vad som passar en. Jag lånar ist ut min bössa om det strular för inte gör det mig något och det är så jävla surt för den som det drabbar.

Att tro att alla fixar att hitta rätt bössa direkt är som att hoppas på att alla vet vilken läsk de tycker bäst om innan de smakat någon alls.

Hur många gånger har vi som skriver här köpt ny bössa? Jag har haft 4 hagel innan nuvarande... Så jag har gått samma väg som idioterna som TS syftar till, inte tycker jag "tyvärr", utan så är det nog bara.

Och inte fan vet jag vilka jävla patroner en halvauto laddar om heller, jag skjuter isf och ser glad ut bara :) laddar dom inte om blir det väl enkelduva då....

Min första bössa var en Sjögren från 1965, den fick jag, funkade sådär, men det var den ellr ingen.