Publicerat Februari 13, 201412 yr Håller på och letar efter en 6,5:a och var inne hos en handlare och kände på en CG 2000. Det var väl inte kärlek vid första ögonkastet men för en nybörjare såg den väldigt välbehållen ut och priset var tilltalande 4900. MEN hur vet jag om det är en mk1 eller mk2? Måste man ha koll på serienummer eller finns det nåt enklare sätt? Om det nu är så att mk2 är så mycket bättre som det verkar när man läser runt lite.
Publicerat Februari 13, 201412 yr En sak som skiljer är markören på slutstycket som visar om slagstiftet är spänt. På MK1 sticker den ut bakåt MITT i slutstycket. På MK2 ligger den liksom under slutstycket(fortfarande pekande bakåt) stolt ägare av en MK1
Publicerat Februari 16, 201412 yr Författare Jag hittade ett lättare sätt att veta! Jag frågade handlarn, genidrag! Var en MK1.
Publicerat Februari 16, 201412 yr Förutsatt att handlaren vet vad den pratar om...och det är långt ifrån givet i alla lägen ska gudarna veta ;-)
Publicerat Februari 16, 201412 yr Författare Jag har vägt in det men jag har ingen anledning att misstänka nåt fuffens i den här situationen. Men jag kommer dubbelkolla om ett köp blir aktuellt. Helt blåögd är man ju inte... Vad tros om priset 4900 för CG 2000 mk1, som sagt för en rookie såg och kändes den fräsch.
Publicerat Februari 16, 201412 yr jag skulle väntat på en mk2. Vad är fördelarna med en mk2? Är den "runda knappen" för att kunna öppna utan att osäkra? /Må
Publicerat Februari 16, 201412 yr Vad är fördelarna med en mk2? Är den "runda knappen" för att kunna öppna utan att osäkra? /Må Även MK1 går att plundra säkrad, bara att hålla nere spärren till slutstycket En nackdel med ettan är om man oljat rikligt inuti slutstycket skvätter det olja i ögat när man skjuter. Slutsats, olja minimalt i slutstycket! Enda problem jag haft med min är att spärren till slutstycket gick sönder i höstas. Finns som reservdel hos vapenhandlare. Har även pillat lite på utkastarn men det är kikaren som är största boven. Bössan köptes ny 1989. Gått ett antal tusen skott genom pipan, hundra bara idag.
Publicerat Februari 17, 201412 yr Jag menar egentligen: vad är de tekniska skillnaderna mellan versionerna? /Må
Publicerat Februari 21, 201412 yr MK1 tillverkades väl i Italien och hade väl lite kvalitetsproblem. MK2 byggdes i Sverige. De sista tror jag sattes ihop på Småländska vapen i Ingelstad.
Publicerat Februari 22, 201412 yr MK1 tillverkades väl i Italien och hade väl lite kvalitetsproblem. MK2 byggdes i Sverige. De sista tror jag sattes ihop på Småländska vapen i Ingelstad. njaee. Mig veterligen är det tvärt om. Men säker är jag inte. det jag vet är att min är gjord i Eskiltuna och jag köpte den på Kjells vapen hösten 1989. Enligt Kjell var bössan en av några i en första provserie. Det är möjligt att själva huvudtillverkningen skedde i Italien.
Publicerat Februari 22, 201412 yr Det är allmänt känt att Mk2 håller en bättre kvalitet än Mk1, och den förklaring jag fått var att Mk1 byggdes i Italien. Mk2 trodde jag var byggda av FFV i Eskilstuna, dit produktionen flyttades. Efter att produktionen lagts ner monterades ett fåtal ihop i Ingelstad, vet jag av säker källa. Kanske fanns en provserie innan man började massproducera i Italien?