Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Publicerat

Ja, nästa bössa blir alltså en CG4000.

Finns ju inte så mycket skrivet om dem, så jag/ni får väl fylla på med information efterhand.

Hittade en med en vacker valnötsstock i "Monte Carlo" utförande.
Den har 2pipor, 9,3X62 och 6,5X55.
Lär väl få licensen beviljad i början av september...

Då det är ett systervapen till Sauer 200 så laddade jag ner dennes manual i PDF format:

http://www.sauer.de/en/assets/pdf/Bedienungsanleitungen/S_200/S200_4_9_91AL_DeEnFrEs.pdf

post-12637-0-78523100-1460093098_thumb.j

Publicerat
  • Författare

Är det någon som har en Carl Gustaf 4000 manual till salu?

Eller kanske möjlighet att göra en kopia på en?

Publicerat

Ladda ner den från Sauers hemsida - det är en 200.

T

Publicerat
  • Författare

Ladda ner den från Sauers hemsida - det är en 200.

T

Tackar för tipset pmt! :smile:

Gissar att du missade lite info i första inlägget... :biggrin:

Som lite pryltokig, så jagar man ju allt som har med de vapen man har.

Vet att den originala bruksanvisningen saknas... så nu ligger det med på önskelistan.

Publicerat

Är det nått som CG ändrade på dessa? Typ kolvträ?

/Må

Publicerat

Även jag har en CG4000/Sauer200, klart trevliga vapen. Har skrivit en del om min förr både här och på RS.

I mångt och mycket så är det en Sauer202, pipor och magasin passar rakt av sinsemellan. Det jag har kunnat läsa mig till så passar inte kolvarna rakt av.

Säkringen är lite annorlunda, osäkringen sker på samma sätt, men tangenten för att säkra sitter i framkant på varbygeln på cg4000 istället för på kolvhalsen.

Kikarbaserna till Cg4000 är samma som till CG3000 och Sauer90 - inte samma som till Sauer202.

Varianten med "slevat" slutstyckeshandtag är lite lyxigare i regel med trevligare kolvträ och snälltryck.

Även jag har den "enklare" varianten med rund slutstyckesknopp, precis som du.

Mvh

Joacim

Publicerat
  • Författare

Är det nått som CG ändrade på dessa? Typ kolvträ?

/Må

Vad jag har läst mig till så skall det vara nått finare snäpp på stockarna...

Och så har CG4000 en kula som grepp på slutstycket... istället för Sauer´s sked.

Har hört att de öppna riktmedlen kan skilja sig lite också... men inget jag har fått bekräftat.

Publicerat
  • Författare

Även jag har en CG4000/Sauer200, klart trevliga vapen. Har skrivit en del om min förr både här och på RS.

Mvh Joacim

Du har inte lite länkar till dem? :thumbsup:

Publicerat

Finns en i skåpet hemma hos oss också. Trevlig bössa, så grattis till din. Den är väl tung och lång för mig men det gör inget för den är inte min... sköt hur som helst mitt första vilt med den, så en lite soft spot har jag för den :)

Publicerat
  • Författare

Tackar så mycket mdef!

Och kul att du också gillar den fast du tycker den e lite väl tung.

För mig kommer den att bli en av mina lättaste vapen...

Vet inte varför... men mina riggar tenderar alltid att bli lite tunga... :smile:

Publicerat

Vad jag har läst mig till så skall det vara nått finare snäpp på stockarna...

Och så har CG4000 en kula som grepp på slutstycket... istället för Sauer´s sked.

Har hört att de öppna riktmedlen kan skilja sig lite också... men inget jag har fått bekräftat.

Är du säker på att kolvarna är finare på CG4000 än Sauer200? De som jag skådat i verkligheten har varit tvärt om - finare trä på dom med skedat handtag.

Nja, det enda som jag kikat efter på nätet är ny nyckel för pipbyte och att lossa förstocken med. Annars läser jag inte så mycket om vapnen nuförtiden (har avslutat allt vad tidningsprenumerationer heter) utan jag testar dom som är intressanta själv, faller dom i smaken så blir dom kvar - annars byts dom ut.

Mvh

Joacim

Publicerat
  • Författare

Kanske är det ingen skillnad på stockgraderingarna...

utan det kanske var viss skillnad i de som producerades oavsett vilken stämpel de fick (Sauer vs Carl G...)

Hittade du nått ställe där verktygen kan köpas så är jag också intresserad...

Publicerat

Kanske är det ingen skillnad på stockgraderingarna...

utan det kanske var viss skillnad i de som producerades oavsett vilken stämpel de fick (Sauer vs Carl G...)

Hittade du nått ställe där verktygen kan köpas så är jag också intresserad...

Nej jag misstänkte/misstänker att en ny sådan nyckel kostar ungefär som sin vikt i guld.

Därför kontaktade jag killen som förser oss med verktyg på jobbet och köpte en sådan här: http://www.bondhus.com/bondhus_products/tool_categories/t-handles/prohold_ball.html

av honom för en mindre summa (ca 100kr). Det enda man behöver göra med den är att kapa av det ena handtaget på T-fattningen sedan funkar det, även om det såklart är bättre med en nyckel som hade gått över pipan.

Mvh

Joacim

Publicerat
  • Författare

Tackar för tipset Joacim! :thumbsup:

Testade att bjuda på en Tysk auktion... så får vi se om det lyckas med att få hem ett verktyg.

Finns en auktion till:

http://www.egun.de/market/item.php?id=5888019

5888019.665724179.jpg

Publicerat

Det där var ju riktigt trevligt och till ett vettigt pris- nu klarar jag mig bra med min nyckel, men tack för tipset.

Mvh

Joacim

Publicerat
  • Författare

Tysken har redan packat verktygen!

Vann budgivningen för ett par timmar sedan...

så han var minsann grymt snabb...

post-12637-0-62653800-1460131347_thumb.j

Publicerat

Tysken har redan packat verktygen!

Vann budgivningen för ett par timmar sedan...

så han var minsann grymt snabb...

attachicon.gifFullSizeRender_a.jpg

Det kan man kalla service :cool:

Publicerat

German efficiency

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Publicerat

Har en jag med, 308 och en tung match pipa i 6,5x55. Fick köpa en ny framstock då pipan var för grov. Det passar inte med 202 framstock.

Publicerat
  • Författare

Har en jag med, 308 och en tung match pipa i 6,5x55. Fick köpa en ny framstock då pipan var för grov. Det passar inte med 202 framstock.

Jo så brukar det vara... Äger en Sako Quad med grov 22Lr pipa och den behöver förstås också mera plats än var jaktstockarna ger.

Publicerat
  • Författare

Nån som vet om man kan montera Sauers laddhandtag på ett Carl Gustaf slutstycke? :smile:

Publicerat
  • Författare

Idag kom det verktyg från Tyskland! :thumbsup:

post-12637-0-14632900-1460554560_thumb.j

Publicerat

Fick du med verktyget för att dra åt pipan?

Får att bibehålla träffläget är det viktigt att dra med rätt moment och lika varje gång.

Har lyckats med min 202:a att få det att stämma mellan pipbyten, köpte Momentnyckeln som Skytteservice Älmhult säljer.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Fick du med verktyget för att dra åt pipan?

Hej CVN!

Jag har inte fått hem bössan ännu, så jag vet inte vad som medföljer...

Tackar för tipset om åtdragningen!

Har sett någonstans att det rekommenderas att man monterar pipan med vapnet stående på ett bord...

Är väl för att pipan skall "falla" i rätt läge...

Publicerat

Bäst (och enligt manualen) blir om man lägger åt skruvarna löst och repeterar ett par gånger och drar åt med slutstycket inne i "låst läge" med pipan uppåt.

Låt slutstycket styra upp pipan helt enkelt...

Skickat från min iPhone med Tapatalk