Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är det inte dags att ni börjar jagar vildsvin i S-holmomr. så att dom inte går till attack

Featured Replies

Publicerat

Är detta en attack? Enligt mig så är det ointressant vad grisarna tänkte. Det kan man aldrig veta ändå. Men om kvinnan upplevde sig attackerad så bör det räknas som så. Rätt eller fel?

Skickas från min iPad via Tapatalk

Publicerat

Ät en smilie Jonsson och kom igen sen, det där är inte ens nära att vara roligt. Varken för kvinnan som kände sig utsatt eller som företeelse i stort.

Ett visst mått av respekt är inget fel, o för det fall att man känner en obetvinglig lust att skämta om saker, se då till att det är roligt det som yttras. /Christian

Publicerat

Nu berättar offret själv " det var knappt 100meter emellan oss"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18591821.ab

Undra om dom kom närmare annars är det rätt långt avstånd att ha till djuren.

/ H.

Publicerat

Rätt mycket gris här i Stockholm - tyvärr håller de sig ofta borta när man sitter med bössan....

Publicerat

Undra om dom kom närmare annars är det rätt långt avstånd att ha till djuren.

Om man tror de kan anfalla är åtta sekunder inte så värst betryggande.

Publicerat

Jag kommer ihåg min första attack( skenattack) det är väl 17-20 år sedan nu. Jag fick "betongskor", bara stod där som ett fån. Suggan lyckades nästan skämma livet ur mig och jag vägrade gå i skogen på minst ett halvår. Hua!!! 

Publicerat

Jag kommer ihåg min första attack( skenattack) det är väl 17-20 år sedan nu. Jag fick "betongskor", bara stod där som ett fån. Suggan lyckades nästan skämma livet ur mig och jag vägrade gå i skogen på minst ett halvår. Hua!!!

Åå nu vill jag verkligen ha mer gris på markerna :) verkar vara spännande ;)

Publicerat

Är du Adrealinpundare?

Publicerat

Jag kommer ihåg min första attack( skenattack) det är väl 17-20 år sedan nu. Jag fick "betongskor", bara stod där som ett fån. Suggan lyckades nästan skämma livet ur mig och jag vägrade gå i skogen på minst ett halvår. Hua!!!

Jag chicken racade ett tiotal grisar för drygt ett år sedan. Iofs hade jag hunden med mig, så det var väl lite fusk... Vi vann, men lite adrenalin fick man ju när ledarsuggan var på väg rakt mot en på 10m... Ett nöff och sedan stack de på andra hållet istället.
Publicerat

Är du Adrealinpundare?

Japp :)

Publicerat

Ät en smilie Jonsson och kom igen sen, det där är inte ens http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/47314-%C3%A4r-det-inte-dags-att-ni-b%C3%B6rjar-jagar-vildsvin-i-s-holmomr-s%C3%A5-att-dom-inte-g%C3%A5r-till-attack/#entry777553nära att vara roligt. Varken för kvinnan som kände sig utsatt eller som företeelse i stort.

Ett visst mått av respekt är inget fel, o för det fall att man känner en obetvinglig lust att skämta om saker, se då till att det är roligt det som yttras. /Christian

Järfälla kommun äger nästan all allmänning i kommunen föu ett mindre område norr om där det hände. För att få jaga grisen i kommunen så måste man vara medlem i kommunens viltvårdsförening och sedan rullar det visst på med dispens för att få jaga på kvällar och helger också inom grönområdet eller ej detaljplanerat område. Det finns lokala bestämmelser som säger att jakt får endast ske vardagkvällar före 22 eller något annat starkt begränsande.

Där incidenten hände torde det vara detaljplanerat område så jakt inom villakvarteret är uteslutet och grönområdet nära är relativt frekventerat av hundägare, motionärer och andra friluftsintresserade så grisarna har relativt lugn kvällar och nätter om de inte ger sig på soptunnor i villakvartern och jagar efter hundägare.

Men 15-20 grisar som springer efter låter nog en hel del, minns en flock som sprang ute på Bogesund på ett avstånd om 400-500 meter och vinden låg rätt. Det slog i jorden när flocken rörde på sig och ljudet var ganska imponerade när de sprang ned i en vasskant vid sjön. Skulle inte vilja ha flocken efter mig om det finns små kultingar i flocken.

Publicerat

Äh, se det som en naturupplevelse. Det är väll skitmysigt att bo så nära Stockholm och samtidigt kunna njuta av att ha naturen så nära inpå knuten. Jag tycker det skulle vara skitexotiskt om vi också kunde få se och uppleva dessa magnifika grisar här uppe också. De skall absolut inte skjutas bort för då springer jag direkt till förvaltningsrätten och slänger in en anmälan.

Publicerat

Jag chicken racade ett tiotal grisar för drygt ett år sedan. Iofs hade jag hunden med mig, så det var väl lite fusk... Vi vann, men lite adrenalin fick man ju när ledarsuggan var på väg rakt mot en på 10m... Ett nöff och sedan stack de på andra hållet istället.

Skönt är att de har en" ljudskala" efter humöret. Man lär sig efter hand och tyda dem. Men första gången........Jag trodde jag skulle bli grismat :biggrin:  

Publicerat

Åå nu vill jag verkligen ha mer gris på markerna :) verkar vara spännande ;)

Allt är spännande första gången... :thumbsup:

Publicerat

..............

Jag tycker det är rätt mäktigt när de kommer rusande även om man inte har bössa, men det är konstigt att det aldrig drabbar en jägare med vapen att de kommer rusande EFTER en, fan va lätt det hade varit att jaga då...  :lol:

Nja, jag har haft irriterad gris efter mig, och under mig med. Även med bössan i näven......

/T

Publicerat

Skönt är att de har en" ljudskala" efter humöret. Man lär sig efter hand och tyda dem. Men första gången........Jag trodde jag skulle bli grismat :biggrin:

Jag snackar inte alls nöffiska! :)

Först var det bara spridda smånöff, men på 10-15m kom ett väldigt högt nöff från suggan som jag inte vet om det betydde "Stick och kom inte tillbaka!", "Fan en människa, vi drar!" Eller "Han har hunden med sig, vi plockar honom en annan dag!" :D

Publicerat

Skenattacker är vanligt bland många djurarter. I vissa fall. Tex vargar och vithaj (antagligen fler) handlar det även om att de undersöker möjligheter/ risker med en riktig attack. Tvivlar på att grisarna hör dit. Men har de börjat förstå att det inte är farligt för dem att buffa undan folk så ökar det säkert riskerna för den som inte tar sig undan. Det får man i alla fall veta om man skådar björn i vissa amerikanska parker.

Publicerat

Jag snackar inte alls nöffiska! :)

Först var det bara spridda smånöff, men på 10-15m kom ett väldigt högt nöff från suggan som jag inte vet om det betydde "Stick och kom inte tillbaka!", "Fan en människa, vi drar!" Eller "Han har hunden med sig, vi plockar honom en annan dag!" :D

"Nöffiska" :biggrin:  :biggrin: Ett "blås-pust" brukar vara en varning till dem andra att de ska dra. Ett vinande/vischande ljud så talar den om att den är där(lite varningljud) klapprar den med betarna så är det dags att vända. Låter det som om det vibrerar i buskarna, då vänder du, OMG !!! Lite "nöffiska" som jag lärt mig av "nöffarna". :yes:

Publicerat

En liten parlör! :)

Tackar!

Publicerat
  • Författare

"Nöffiska" :biggrin:  :biggrin: Ett "blås-pust" brukar vara en varning till dem andra att de ska dra. Ett vinande/vischande ljud så talar den om att den är där(lite varningljud) klapprar den med betarna så är det dags att vända. Låter det som om det vibrerar i buskarna, då vänder du, OMG !!! Lite "nöffiska" som jag lärt mig av "nöffarna". :yes:

Det låter som att du har studerat svinens beteende på nära håll. :wink:

Har du haft dom efter dig också? :tongue:  :thumbsup:  :whistling:

Publicerat

Det låter som att du har studerat svinens beteende på nära håll. :wink:

Har du haft dom efter dig också? :tongue:  :thumbsup:  :whistling:

Jadå, det har jag.

Jag har blivit bra motionerad av dem. :yes:  

Publicerat
  • Författare

Jadå, det har jag.

Jag har blivit bra motionerad av dem. :yes:  

Se där ja! :smile:

Hoppsan! :thumbsup: Jag hoppas att det gick bra för dig så att dom inte lyckades rispa dig.