Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

BJÖRNJAKTEN 2014

Featured Replies

Publicerat

Nu kanske detta är lite väl tidigt att starta en Björnjaktstråd. Men jag vill bara höra hur tankarna går. Hur tror ni Björnjakten kommer att se ut i höst. Kommer vi att ha någon Björnjakt detta valår.

Eller kommer det hela att bli som vargjakten att vissa organistationer kommer att göra allt för att stoppa Björnjakten?

En sak som glädjer mig iår är att på årsmötet igår så beslöts det att vi får jaga Björn från då Björnjakten är laglig. Så nu behöver man inte vänta tills Älgjakten börjar. Vi har fått in lite nytt blod i styrelsen som inte bara jagar Älg.

• Svar 78
  • Visningar 8,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Skänker en tanke till en bekant som ligger på Mora lasarett, årets björnjakt gick inte som han tänkt

• Lite magstarkt att posa med björnen med den hunden som överlevde....?   Det är nog lite väl mycket show ibland när filmstjärnorna skall bräcka varandra med close-up filmning. 

• Vem fan sätter sig brevid björnen och låter kompisen som sköt hunden, ta kort,sedan skicka in till en tidning..hujjeda mig 

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Ser att snart kommer Svensk Björnjakt 4 ut ska bli intresant o se den. Någon som sett några Björn spår än?

Publicerat

Här lufsar nalle på för fullt.

• 3 weeks later...
Publicerat
Publicerat
  • Författare

Det vore skitintressant för en smålänning att sitta på en besökt björnåtel.

Jo det skulle vara riktigt intresant o sitta på en besökt björnåtel både för att få en chans att fälla en nalle sen bara få sitta o studera den.

• 2 weeks later...
Publicerat

SRF kommer nog jobba mycket mot jakt öht under iaf ett år till med tanke på vilka som sitter i styrelsen, vi har förvisso en jägare där men det är frågan hur mycket hon orkar kämpa emot.

Åtlarna är väl främst för att ha någonstans att släppa hundarna då björnarna inte går där dagtid?

Jag ska som vanligt ut och jaga björn om jag har mark till det. Har en liten plätt i dalarna där det knallar en björn men det känns som att jag ska ha en jäkla tur om jag ska hitta den på min lilla plätt.

Publicerat

SRF kommer nog jobba mycket mot jakt öht under iaf ett år till med tanke på vilka som sitter i styrelsen, vi har förvisso en jägare där men det är frågan hur mycket hon orkar kämpa emot.

Som nybliven jägare har jag aldrig reflekterat över SRF:s existens. Men tittade på deras styrelsesammansättning i dag, det är ju intressant att i princip alla bor i någon av våra storstäder. Ganska lätt att vurma över björnar och vargar om man bor i Täby... :) 

Publicerat

hehe, fast vi har ju en hel del folk som faktiskt bor mitt i ingenstans också, jag t ex både bor och jagar bland varg, björn och lo, områdesansvariga för Dalarna bor mitt ute i ingenstans i Dalarna. Det finns gott om vettigt folk inom SRF som både bor och verkar bland vargar och andra rovdjur.

Tyvärr av olika anledningar så har dessa alltför lite att säga till om något som jag arbetar för att ändra på då jag faktiskt tror på SRF som en jägarvänlig värnarförening. 

Men nog om det i denna tråd nu så vi inte hamnar i en diskussion om SRF istället för björnjakt, pratar gärna om SRF men var sak har sin plats.

Publicerat

Sista veckan har det varit synobs på sex björnar på marken där jag brukar jaga.

Dock blir det nog inget för min del i år bara för det :(

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Publicerat

Det gör inget! Ge dom mitt nr, är bara ett stenkast bort ;)

Publicerat

Jag kan offra mig o ställa upp som skytt, om du inte kan.

Publicerat

Hyggliga ni är :)

Får se, jag åker nog inte upp men apan kommer nog iaf vara där.

Publicerat

Ser ut som att jag ev hamnar i Boden, hade släkten från norr på besök idag och dom jagade tydligen björn däruppe så passade på att slänga ut erbjudande om ett byte med björn mot gris. Verkar dock hänga på hundtillgången då deras strök med förra säsongen.

Publicerat

Hon med tre ungar obsade ikväll igen.

Publicerat

post-269-14003691865703_thumb.jpg

Publicerat

Söt nalle! :wub:

• 3 weeks later...
Publicerat

Vad gäller Jämtland så väntar jag nog pp nästa soillningsinventering innan jag tror på sjunkande siffror.

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

i Västerbotten får det fällas 25 Björnar i höst, varav 16 nedanför odlingsgränsen.

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/06/sa-blir-vasterbottens-bjornjakt/

67 Björnar får fällas i Norrbotten det är en minskning från förra året

http://www.jaktojagare.se/aktuellt/67-bjornar-pa-licens-i-norrbotten

22 Björnar får fällas i Västernorrland

http://www.jaktojagare.se/notiser/sa-blir-vasternorrlands-bjornjakt

Inga Björnåtlar i Västernorrland

http://www.jaktojagare.se/aktuellt/inga-bjornatlar-i-vasternorrland

Publicerat

Jag tror att dom vill försöka behålla stammen på en rimlig nivå p g a renskötseln för den har tagit stryk.
Det är många kalvar som har strukit med efter kalvningen.