Publicerat September 25, 201411 yr Fast skall du jämföra så är det väl bara Norrbottens kust? I fjällen/inlandet har det ju skjutits 38 björnar i Norrbotten. Kolla Jokkmokk,tex. Ja, jag vet! Men jag tog hänsyn till över hela länet att vi behöver hela el. näst inpå hela jakttiden för att vi ska fälla alla björnar i länet. Jokkmokk har ju en stark björnstam som går neråt Arvidsjaur. Jokkmokk skjuter en tredjedel av alla björnar i el. någonstans i närheten i omr.2. Det har ju varit så dom senaste åren.
Publicerat September 25, 201411 yr Det är det som är det roliga med statistik. Men kan läsa den lite hur man vill... Tex skulle jag gissa att det gått åt minst 100ggr så många mandagar jakt i Norrbotten eftersom Jämtarna (åtminstone område 2) avfärdade björnjakten innan den stora rusningen av jägare i skogen började en bit in i Sept. Man skulle också kunna tolka det som att dedikerade björnjägare jagar björn bättre än älgjägare. Man skulle också kunna tolka det som att undertecknad ville ha större tilldelning i Jämtland och söker argument som stöder detta. Och att samtidigt passa på att reta Jonsson kan väl aldrig vara fel... Det kan du alltid roa dig med Henke.
Publicerat September 28, 201411 yr Nu är sista björnen skjuten i kustomr. Den föll i Piteå igår. http://www.kuriren.nu/nknyheter/sista-bjornen-falld-jakten-avlyst-vid-kusten-7859081.aspx