Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

BJÖRNJAKTEN 2014

Featured Replies

Publicerat

Där säger jag inte emot dig. Det jag menar är att det måste vara skillnad på om han gått in för att hämta hundarna eller om han försökte locka över björnen från grannens mark till sin egen. Han har ju redan blivit straffad rätt hårt och behöver ju inte dessutom bli beskylld för något han inte har gjort.

Jag har ingen klar bild framför mig om han hade lämnat bössan på sitt jaktlags mark el. om han var ute för att träna hundarna bara. Det står i texten att han gått in på grannmarken obeväpnad men inget om han lämnat bössan på andra sidan rågången.

Det hade varit hur enkelt som helst att slå en signal till grannlaget o frågat om han hade fått ta med sig bössan över rågången p g a att hunden skällde björn.

Ja visst har han blivit hårt straffad o hur hans framtid ser ut är svårt att sia om också. Det är inte bara att sy dit armen o hoppas på att nerverna kommer på plats. Det är mycket pussel där med nerver, m. m.

• Svar 78
  • Visningar 8,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Skänker en tanke till en bekant som ligger på Mora lasarett, årets björnjakt gick inte som han tänkt

• Lite magstarkt att posa med björnen med den hunden som överlevde....?   Det är nog lite väl mycket show ibland när filmstjärnorna skall bräcka varandra med close-up filmning. 

• Vem fan sätter sig brevid björnen och låter kompisen som sköt hunden, ta kort,sedan skicka in till en tidning..hujjeda mig 

Posted Images

Publicerat

Han var obeväpnad inne på grannmarken för att få fart på björn o hunden.

Om uppgifterna stämmer att karln är inne på grannmarken o försöker mota Björn o hund tillbaks är ju inte bra ,,

Det är dessa uttalanden jag har reagerat på. Det står inget i texten att han försökte flytta björnen på något sätt utan endast att han försökte få tag på hunden.

Publicerat

Vi får se vad som kommer fram till slut. Just nu vet vi inte mycket mer än vad som har stått i tidningarna.

Publicerat

60 stygn och en bruten arm.

"Grannmarken" är hans hemma-mark, laget som jagade är han gäst i.

Varför han inte hade bössan vete tusan för det är världens piggaste 75 åring.

Förmodligen har han tappat respekten för Björn då detta var hans 125,e björnmöte

Publicerat

60 stygn och en bruten arm.

"Grannmarken" är hans hemma-mark, laget som jagade är han gäst i.

Varför han inte hade bössan vete tusan för det är världens piggaste 75 åring.

Förmodligen har han tappat respekten för Björn då detta var hans 125,e björnmöte

Oh shit! Hur var det med den avslitna armen som det har skrivits om?

Ok!

Man ska aldrig tappa respekten för en björn med tanke på vad den kan åstadkomma.

Publicerat

Ett kallt uppvaknande :sad: Det är lätt att bli lite nonchalant när det gått bra de andra gångerna. Mänsklig symtom . :yes:

Hoppas verkligen de kan lappa ihop honom på bästa sätt.  

Publicerat

Ett kallt uppvaknande :sad: Det är lätt att bli lite nonchalant när det gått bra de andra gångerna. Mänsklig symtom . :yes:

Hoppas verkligen de kan lappa ihop honom på bästa sätt.  

Man såg ju hur det gick för han som trodde att inte Grizzly var farlig.

Var det något kvar av honom o fjällan?

Tok säger jag bara.

Publicerat

Enligt hans fru så tycker han att detta inte va så allvarligt . Fast han är nog bekymrad över att missa älgjakten

Publicerat

Enligt hans fru så tycker han att detta inte va så allvarligt . Fast han är nog bekymrad över att missa älgjakten

Man kan inte ta jakten ur en jägare. Så enkelt är det. :yes:

Krutgubbe med stort K.

Publicerat

Ok! Vi får väl mer rapporter ifrån dig Waxin när du har hört mer.

Ja, det kan jag tro att han är.

Publicerat
  • Författare

Att jaga Björn är farligt det är inte som att jaga Älg eller annat villt. Kunde ju ha gått illa för Rasmus Boström för nått år sedan då han var på ett eftersök och fällde björnen på ca 3 meter. Jag hoppas verkligen det går bra för dessa jägare som blivit anfallna av Björn.

Publicerat

Hade väl sett värre ut att posera med den andra...

• 2 weeks later...
Publicerat

sköts en 290kg björn idag på marken i Gve..riktigt fin och största besiktningsjanne sett..skjuten på upptag för en jämte..

Publicerat
  • Författare

En kvinna attackerad av björn i Västerbotten idag. Troligen bärplockare.

http://www.vk.se/1272555/olycka-larmad-vid-balsjo

:sad:

VAr ingen bärplockare det var en anställd hos holmen, som skulle räkna träd då olyckan hände. Hon hamnade visst mellan honan, de 4 årsungarna och en slaktplats, maximal otur. Nu har det vist börjats gaggas om att förbjuda folk att vara i skogen då det är älgjakt för det kan finnas slaktplatser en del menar att folk inte ska vara i skogen o störa rovdjuren, detta sägs på vargkramar sidor.

Hörde på radiovästerbotten idag att det en del tycker att folk som jobbar i skogen ska vara beväpnade, han från holmen sa nä det är ingen bra idé för det kan förvärra det hela, han sa det handlar om att låta mycket och att använda sunt förnuft.

Publicerat

VAr ingen bärplockare det var en anställd hos holmen, som skulle räkna träd då olyckan hände. Hon hamnade visst mellan honan, de 4 årsungarna och en slaktplats, maximal otur. Nu har det vist börjats gaggas om att förbjuda folk att vara i skogen då det är älgjakt för det kan finnas slaktplatser en del menar att folk inte ska vara i skogen o störa rovdjuren, detta sägs på vargkramar sidor.

Hörde på radiovästerbotten idag att det en del tycker att folk som jobbar i skogen ska vara beväpnade, han från holmen sa nä det är ingen bra idé för det kan förvärra det hela, han sa det handlar om att låta mycket och att använda sunt förnuft.

Ja, jag hörde det sedan!

• 2 weeks later...
Publicerat

Är björnen som sköts i Pajala 15/9 på 330 kg en av Sveriges största?  :ohmy:

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Vilda-djur/Rovdjur2/Licensjakt_pa_bjorn/Licensjakt-pa-bjorn-2014/#Region36844

Jag har aldrig hört talats om någon större björn. :thumbsup:

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/andreas-forsta-bjorn-en-jatte-8739239.aspx

Synd att det inte var ett bättre foto på björnen så att man hade sett storleken på den.

Publicerat

Vad tror du Jonsson, Är Norrbottenjägarna mycket sämre jägare än Jämtarna eller kan det vara så att björnstammen i Jämtland inte minskat fullt så mycket som man trott när man beslutade tilldelningen? ;-)

Publicerat

Vad tror du Jonsson, Är Norrbottenjägarna mycket sämre jägare än Jämtarna eller kan det vara så att björnstammen i Jämtland inte minskat fullt så mycket som man trott när man beslutade tilldelningen? ;-)

Nej, det tror jag inte men hur många gånger större är Norrbottens län än Jämtlands län.  :thumbsup:

http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mtlands_l%C3%A4n

http://sv.wikipedia.org/wiki/Norrbottens_l%C3%A4n

Norrbotten är dubbelt så stort som Jämtlands län.

Svar: Dubbelt så stort. Lite större yta att jaga på o därmed lite svårare att jaga effektivt. :smile:

Publicerat

Fast skall du jämföra så är det väl bara Norrbottens kust? I fjällen/inlandet har det ju skjutits 38 björnar i Norrbotten. Kolla Jokkmokk,tex. :)