Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagens fabel: Rovdjursföreningen och tjuvjägarn

Featured Replies

Publicerat

Rovdjursföreningen i berättelsen är en liten, uttråkad förening, som för underhållnings skull ropar att ”tjuvjägarn kommer!” Ortsborna kommer gång på gång för att rädda föreningen och rovdjuren, men inser snart att de ödslar sin tid. När så tjuvjägarn dyker upp på riktigt är det ingen som hjälper rovdjursföreningen, och tjuvjägarn skjuter rovdjuren.

Sensmoralen är att den som ljuger till slut inte blir trodd ens när han talar sanning. Fabeln har givit upphov till uttrycket "att ropa varg", som återfinns i flera språk med betydelsen att ge falskt larm eller kalla på uppmärksamhet för petitesser och därmed riskera att inte bli trodd när något allvarligt sker.

Vad handlar då det om? Jo se här:

http://lipoptena.blogspot.se/2014/04/rovdjursforeningen-ropar-varg.html

Publicerat

Såg om detta på jaktjournalens hemsida nyss, Vad vill dom vinna på att sprida falska rykten om tjuvjakt. Saningen kommer ju oftast fram tillslut. Ska bli intresant o se om vanliga asfalts media tar upp detta om att rovdjursföreningen sprider falska rykten.

http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=18799&avd1=0

Publicerat

Paniken sprider sig bland rovdjurstalibanerna så de tar till alltmer desperata metoder för att kanske kunna få en chans att höras och synas, deras överlevnad som sekt är ju minst sagt ansträngd i dagsläget.. ;)

Publicerat

Jo det känns så att dom är desperata nu, mer o mer skumma utspel kommer från deras sida.

Publicerat

De uteblivna bidragen blev ett hårt slag för dem. 

Publicerat

De uteblivna bidragen blev ett hårt slag för dem. 

Ja visst blev det det! :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Publicerat

De gick iaf ut med en "dementi" idag.... Men eftersom SRF ej kan göra fel så var det naturligtvis polisen i Gävle som var de som dragit fel slutsatser och sagt att det var tjuvjakt till SRF. Märkligt att de flesta andra uppfattade det som att det fanns MISSTANKAR om tjuvjakt. SRF marginaliseras genom sina egna handlingar och det är nog iaf inte många här som sörjer. Högmod går före fall...

Publicerat

Nu har Kerstin Fredin blivit portad från rovdjursföreningens fb sida.

Hoppas på inbördeskrig.

Var hon inte tillräckligt extrem?

Publicerat

Jag vet inte, men debatten pågår om det för fullt på deras sida.

Publicerat

Kan väl också påpeka då att det är Bergstam som blockat henne på eget bevåg och inte SRF. Tror också det kommer hända en del gott inom den föreningen efter årsmötet.

Publicerat

Som att föreningen går i graven, eller är det att hoppas på för mycket ?

Publicerat

Teffek

Du skriver att konflikten inte alls handlar om pengar och bidrag. Hur vet du det?

Kan inte grunden till skillnaderna i filosofi, bygg broar alt sök konflikt, ligga åtminstone delvis i olika syn på vilket som skulle ge mest på sikt?

Publicerat

Efter 26 april då SRF har årsmöte så vet vi mao om det blir några förändringar..?

Publicerat

Som att föreningen går i graven, eller är det att hoppas på för mycket ?

Går i graven gör den inte än på några år iaf. Däremot så är dom som vill bygga kompromisser på uppåtgående då fler och fler börjar inse att en strid med jägarna kring rovdjuren aldrig kommer kunna vinnas.

Teffek

Du skriver att konflikten inte alls handlar om pengar och bidrag. Hur vet du det?

Kan inte grunden till skillnaderna i filosofi, bygg broar alt sök konflikt, ligga åtminstone delvis i olika syn på vilket som skulle ge mest på sikt?

Nja, det är om man utgår från att det handlar om pengar, det finns ju faktiskt många inom SRF som bryr sig om just rovdjuren och inte pengarna. Nog för att pengar löser mycket men i denna fråga är likvida medel inte den största tillgången enligt många.

Efter 26 april då SRF har årsmöte så vet vi mao om det blir några förändringar..?

Efter 26 april har det hänt en del, några i styrelsen kommer avgå och en del nya personer hamnar på olika förtroendeposter inom föreningen. Detta ska förhoppningsvis synas bra utåt rätt kvickt.

Publicerat

Teffek.

stor skillnad mellan att öht inte ha med saken att göra och att inte vara största tillgången enligt många. Men det är ok jag fattar vad du menar...

• 2 weeks later...
Publicerat

Får säga att årsmötet eller kanske främst alla samtal före och efter var intressant, en stadgeändring kring syftet gick igenom, skall dock röstas igenom på ett årsmöte till innan den gått igenom helt. Ändringen är en justering att man nu går från bevarande till förvaltning med rovdjuren, att hänsyn till människor ska tas finns med i stadgeändringen och förhoppningsvis kommer den att ge lite genomslag i föreningens arbete senast 2015.

Styrelsen då, jag har inte mycket att säga om nya ordförande, jag tror att han kommer organisera mycket och styra lite om det är bra eller dåligt får vi se. Övriga styrelsen var väl kanske inte riktigt dom personer jag hade önskat, en jägare från Värmland hamnade i styrelsen vilket känns bra men även andra personer som känns mindre bra valdes in.

Vartåt det nu går får vi se, jag är dock skeptisk till att det under året kommer bära åt rätt håll men jag blir oerhört glad om jag har fel.

Publicerat

Mao blev det en del förändringar men det är svårt att förutse vart de bär...

Publicerat

Det skulle vara ett otroligt stort framsteg om det börjar, att från "båda sidor" börja krypa upp ur skyttegravarna och dra in mot mitten.

En mitt där vi accepterar rovdjur(varg) som ett inslag i naturen, men som skall förvaltas på samma sätt som andra djur.

(Men jag antar att det ändå kommer att stridas om vart gränserna för stammarna skall dras.)

Publicerat

Det blev en hel del förändringar och det kommer fortsätta bli en hel del förändringar ett tag framöver.

Lämnas dom som söker konflikt och som ser jägarna som sina fiender ostörda så tar dom över föreningen helt, jag tror inte att alla 4400 medlemmarna är jakthatare, jag tror inte ens dom är i majoritet. Jakthatarna är också lite smygande med sina åsikter inom SRF, t ex så sade Roger Olsson på mötet  då vi talade om stadgeändringen att SRF principiellt inte hade något emot jakt utan att någon sa emot men man såg väl att vissa personer inte var helt med på den linjen även om dom inte som jag tolkade det vågade visa det öppet. Jag tycker också att Roger om än försiktigt visade att han vill ha in SRF på linjen att vi nu är klara med bevarandearbetet och att vi måste gå in i en förvaltning, att vi nu inte måste kämpa mot jakt utan för en bra jakt även om något sådant aldrig sade helt öppet.

Mycket har alltså hänt, såväl bra som dåligt och mycket kommer hända. Och jag tror även att mycket även kommer synas utåt på både gott och ont.

Publicerat

Hur blir det med bergstam och Facebook?

Publicerat

Bergstam sitter nu i styrelsen på två år så antagligen blir han kvar som admin på fb sidan. Vi är dock några vettiga inom SRF som planerar att försöka bli lite aktiva på den sidan för att det ska synas utåt att det finns vettiga personer inom SRF.

Många av dom extremister som sitter på FB-sidan är inte ens medlemmar i föreningen och av dom som är det så är det nog endast bergstam som är aktiv i föreningen. 

Det har dock börjat gå upp för en del folk inom SRF hur viktigt FB faktiskt är för föreningens anseende så det kan hända att bergstam får ögonen på sig i fortsättningen, man har tidigare inte riktigt tagit FB på allvar och därför har man inte brytt sig om vad som skrivs där.