Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagens fabel: Rovdjursföreningen och tjuvjägarn

Featured Replies

Publicerat

Igår kväll så ska SRF ha postat detta på sin Facebook. Någon som fortfarande går omkring och tror att de bryr sig om människans intressen?

post-1931-0-31964000-1402134743_thumb.jp

Publicerat

Igår kväll så ska SRF ha postat detta på sin Facebook. Någon som fortfarande går omkring och tror att de bryr sig om människans intressen?

Tyvärr verka de inte riktigt hänga med i svängarna. Dvs i vilken riktning utvecklingen går åt. Visst det hade varit "tårta  och kalas" om alla männskor och djur hade kunnat samsas i en enda glad vals. Sanningen ligger så långt i från den sagan man kan komma.

När jag var liten älskade jag krokodiler. Och det var ju tack vare " Drutten och Gena". I dag är jag vuxen................  :yes:

Publicerat

Tyvärr verka de inte riktigt hänga med i svängarna. Dvs i vilken riktning utvecklingen går åt. Visst det hade varit "tårta  och kalas" om alla männskor och djur hade kunnat samsas i en enda glad vals. Sanningen ligger så långt i från den sagan man kan komma.

När jag var liten älskade jag krokodiler. Och det var ju tack vare " Drutten och Gena". I dag är jag vuxen................  :yes:

Är det säkert??? :tongue:  :wink:

Alltid kul att se ett gammalt barnprogram i repris från tiden sonen var liten. :thumbsup:

• 3 weeks later...
Publicerat

De ska visst belöna 100 000 kronor till den eller de som kan genom tips finna Junselevargen och den hane hon går med.

Enligt "Svensk Jakt nr 7 2014"- " För att erhålla hela summan krävs det  att vargarna försvunnit på grund av jaktbrott och att tipset kan leda till fällade dom".

:huh: Man utgår från att vargarna har blivit dräpta på olaga sätt. 

Enligt Rovdjurföreningen så är man tacksam för alla observationer. 

http://www.rovdjur.se/press/pressmeddelanden/100-000-kronor-i-beloning_6033

I bland blir det lite tokigt när media går in och talar. På var sitt sätt.   ;)  

Finns "Missing Wolves"???

Publicerat

Man utgår inte från att hon är dödad på olaglig väg men det är inte en belöning utan flera och 100 000 kr är den summa som betalas ut till den som lämnar tips som leder till eller är helt avgörande för att hon hittas och är tjuvskjuten (50 000) och även lyckas lämna tips som leder till att förövaren/na döms och domen vinner laga kraft (50 000). 

SRFs info

http://www.rovdjur.se/viewText.do?textID=1110

Publicerat

Jag måste erkänna att jag har bra svårt för rovdjursföreningen. Efter alla överklaganden av skyddsjaktsbeslut så litar jag inte det minsta på föreningen. Att försöka få till ett sammarbete känns helt onödigt. Jag tvivlar inte en sekund på att föreningen skulle köra en dolk i ryggen på jägareförbundet om det bara kunde få dom att rädda livet på en endaste varg. Kunde rovdjursföreningen bevisa motsatsen för mej så skulle jag genast överväga att tänka om helt!

Publicerat

Jag skulle absolut inte bli förvånad om rovdjursföreningen eller liknande föreningar eller i alla fall fraktioner därav ligger bakom tex utlagd glycol...

Publicerat

Jag skulle absolut inte bli förvånad om rovdjursföreningen eller liknande föreningar eller i alla fall fraktioner därav ligger bakom tex utlagd glycol...

Inte mig heller. För det är ju alltid dom som hittar förgiftat kött på dom mest konstiga ställena. För "om man vill" lägga ut något dylikt så är skogen såpass stor att INGEN människa hittar det. 

Publicerat

Jag måste erkänna att jag har bra svårt för rovdjursföreningen. Efter alla överklaganden av skyddsjaktsbeslut så litar jag inte det minsta på föreningen. Att försöka få till ett sammarbete känns helt onödigt. Jag tvivlar inte en sekund på att föreningen skulle köra en dolk i ryggen på jägareförbundet om det bara kunde få dom att rädda livet på en endaste varg. Kunde rovdjursföreningen bevisa motsatsen för mej så skulle jag genast överväga att tänka om helt!

Tyvärr tror jag du har rätt i dagsläget. Överklagandet av senaste urvalsjakten har dock inte tagits emot väl av rätt många medlemmar i SRF och överklagandet av skyddsjakterna på Junseletiken är något som tas emot lite kluvet inom föreningen, det är nog ingen i föreningen som tycker att skyddsjakt är/var en bra lösning men en hel del inser endå att det nog är den enda vettiga lösningen efter alla flyttar.

Jag tycker själv det är synd att skjuta bort henne och hade väl hellre sett att hon stannat nere i vargbältet och att man vid första eller andra flytten hade försökt med ett soft release, nu gjorde man dock inte så och det man gjorde fungerade inte då är det ju tyvärr skyddsjakt den enda vettiga lösningen även om jag hellre hade sett att hon bildade revir med någon av våra svenska vargar härnere.

Publicerat

Man utgår inte från att hon är dödad på olaglig väg men det är inte en belöning utan flera och 100 000 kr är den summa som betalas ut till den som lämnar tips som leder till eller är helt avgörande för att hon hittas och är tjuvskjuten (50 000) och även lyckas lämna tips som leder till att förövaren/na döms och domen vinner laga kraft (50 000). 

SRFs info

http://www.rovdjur.se/viewText.do?textID=1110

Poängen med mitt inlägg var hur media väljer att skriva. För det var precis vad "Svensk jakt" skrev i senaste numret.

"100 000 kronor

för vargtips

Rovdjurföreningen vill belöna det tips som leder till att Junselevargen och den hane hon går med hittas,med 100 000 kronor.

För att erhålla hela summan krävs det att vargarna försvunnit på grund av jaktbrott och att tipset kan leda till fällade dom.

Vargarna har inte synts till sedan i mitten av februari"

Det står alltså inget annat :sad:

Jag höll på att sätta morgonkaffet i strupen. :yes: Det låter som om det var rena drevet på "förövarna". Det är ju precis vad den lilla notisen menar- människojakt.

När jag gick in på deras hemsida så var det precis som du nämner- lite mer och lite annat i tryck.

Återigen, media kan formulera sig och vrida och vända på steken, så det passar tidningen bättre.  

Publicerat

Så om jag lämnar tipps som leder till att hon hittas men lever. Eller blivit skjuten enligt paragraf 28 så får jag ingenting?

Publicerat

Kan vi inte bara alla låta meddela att vargarna ha drunknat? Och sedan ta hem lite av belöningen......  

Om inte annat för att sysselsätta SRF att syna tips istället för att skapa bekymmer!

Publicerat

En hypotetisk fråga. Om en hypotetisk skytt skjutit en hypotetisk varg helt i enlighet med paragraf 28 men underlåtit att anmäla. Är det då ett jaktbrott?

Publicerat

En hypotetisk fråga. Om en hypotetisk skytt skjutit en hypotetisk varg helt i enlighet med paragraf 28 men underlåtit att anmäla. Är det då ett jaktbrott?

Enligt nedan skall man anmäla så jag antar att man bryter mot lagen om man inte gör det.

28 d § Den som i fall som avses i 28–28 b §§ har dödat ett djur ska snarast möjligt anmäla händelsen till länsstyrelsen. Djuret får inte flyttas utan medgivande från länsstyrelsen.

Länsstyrelsen ska anmäla händelsen till närmaste polismyndighet, om det finns misstanke om brott. Förordning (2013:149).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870905.htm

Publicerat

Kan vi inte bara alla låta meddela att vargarna ha drunknat? Och sedan ta hem lite av belöningen......  

Om inte annat för att sysselsätta SRF att syna tips istället för att skapa bekymmer!

Planerar han en fest inom snar framtid eller?? :biggrin:  :biggrin:

Publicerat

Sun

Frågan var om det är jaktbrott eller om det blir någon annan rubricering. Det har ju viss inverkan på belöningen.

Publicerat

Ok, då är jag med. Det har jag ingen aning om. Jag tänkte nog, i min enfald, att brott mot jaktlagen var ett jaktbrott. Men det är som sagt bara en gissning.