Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Om ni enbart fick ha 1,2 eller 3 kulvapen vilka kalibrar hade valt?

Featured Replies

Publicerat

Hej

Som rubriken undrar jag vill kalibrar ni hade valt. Utveckla gärna hur ni resonerar.

Själv skulle jag valt:

En: 308w

Två: 9,3x62 och 6,5x55

Tre: 9,3x62, 6,5x55 och 22 hornet (kanske LR)

Känns rätt att köra på en 308w om man enbart ska ha en och ska man har flera känns det bra att ha en dedikerad högvilt kaliber med 9,3x62.

Nyfiken vad ni tycker och hur ni resonerar, säg gärna till om ni prioterar något särskillt vilt eller helt ointresserad av något annat då det har betydelse över erat val.

Så vad hade DU valt? :-)

• Svar 113
  • Visningar 11,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• vi jägare ska inte en s sitta å spekullera om man klarar sig med ett el tre vapen å ge SJF el några andra förbund orsaker att krympa våran vapengarderob . för om alla sitter å pratar om att vi klarar

• Christian N
    Christian N

Förutsättningen för tråden är så pass deprimerande att den får mig att överväga ett visst etylintag samt en stilla blockering av TS inlägg, om jag anser att det är motiverat? Jo då.   Som man frågar

• FISKARN nr.1
    FISKARN nr.1

270win 270win + 222r 270win + 222r + 22lr

Publicerat

Förutsättningen för tråden är så pass deprimerande att den får mig att överväga ett visst etylintag samt en stilla blockering av TS inlägg, om jag anser att det är motiverat? Jo då.

Som man frågar i skogen får man svar. ( gammalt finskt ordspråk)

Publicerat

1, 9,3x62 eller 8x57

2 , 9,3x62 och 6xc

3 9,3x62 6xc och 22 hmr

9,3 kan bytas ut mot 375h/h

Publicerat

Förutsättningen för tråden är så pass deprimerande att den får mig att överväga att köpa ytterligare lösa pipor enkom för att det går och för att jag anser det motiverat.

Om tråden angett, ange dina tre mest optimerade kalibrar så hade jag kanske övervägt att svara.

Den första frågan var är jag när det är frågan om begränsningar av detta slag, vilket post apokalyptiskt landskap är det frågan om, efter storrysslands invasion av Sverige, efter en massiv kärnexplosion, i tiden efter en världsomvälvande epidemi?

Den första versionen, 22LR/7,62x54R/12,7x109

Den andra versionen 22LR/7,62x51/30-06

Den sista versionen 22LR/223Rem/7,62x39

I all ärlighet tror jag att under de av mig angivna förutsättningarna kommer en god förmåga att skapa egna pilar med god verkan och precision att vara det som avgör för framtiden, vapen, krut med mera kommer att vara bristvaror eller inte existera alls. /Christian

så då gäller det att köpa på sig ordentligt nu menar du?

Publicerat

Ozz- det har väl du aldrig haft bekymmer med, detta med att handla eller hur? Men visst, rådet är helt klart att äga så mycket så möjligt och ha fullt i garderob vad som avser vapen osv. Framtiden är inte munter. /Christian

Publicerat

Ozz- det har väl du aldrig haft bekymmer med, detta med att handla eller hur? Men visst, rådet är helt klart att äga så mycket så möjligt och ha fullt i garderob vad som avser vapen osv. Framtiden är inte munter. /Christian

kontrar med att,,, du har väl också fullt i skåpet eller?

Publicerat

22wmr

6,5x55

9,3x62

Publicerat
  • Författare

Christian N: Självklart är det under förstått en, två och tre mest optimerade kalibrar. Som du ser jag är ny på forumet och ser att du har massa inlägg. Vet inte om du gillar att "trolla" men skulle uppskatta om du höll dig till ämnet eller inte valde att svara överhuvudtaget.

Tack ozzian och Stalkern för era inlägg. Stalkern vad skulle du valt om du hade bara en eller två?

Publicerat

1. 6,5

2. 6,5 + 8x57

3. 6,5 + 8x57 + 22 long

Publicerat

1. 9,3X62

2. 9,3X62 & .22lr

3. 9,3X62, .22lr & 6xc

Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk

Publicerat

Christian N: Självklart är det under förstått en, två och tre mest optimerade kalibrar. Som du ser jag är ny på forumet och ser att du har massa inlägg. Vet inte om du gillar att "trolla" men skulle uppskatta om du höll dig till ämnet eller inte valde att svara överhuvudtaget.

Tack ozzian och Stalkern för era inlägg. Stalkern vad skulle du valt om du hade bara en eller två?

goosen du ska vara snäll mot chistian han är kunnig även om han är dansk eller halvdansk!

Publicerat

8 mm rem mag

308 win & 8 mm rem mag

416 rem mag, 8 mm rem mag & 308 win

:thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Ozzian: Ska tänka på det. Även om jag tycker jag var snäll mem bestämd. Hör jättegärna christian åskit i frågan :-)

Tack alla för er input.

Publicerat

8 mm rem mag

308 win & 8 mm rem mag

416 rem mag, 8 mm rem mag & 308 win

:thumbsup:

ska du skjuta kråka med 416?

Publicerat

308 win

6,5x55SE 8x57JS

6,5x55, 8x57JS och 8x57JSR

S.

Publicerat

22 hornet

22 hornet, 22lr

22 hornet, 22lr, 6,5x55

Anledning: Gillar skogsfågel :-D

telefonskrivet

Publicerat

260Rem

260Rem & 30-06 AI

260Rem , 30-06AI & 5.6x52R

/Mike

Publicerat

ska du skjuta kråka med 416?

Helt rätt. :smile:

Jag trivs med dom 3 i stallet :biggrin:

Publicerat

7mm-08

7mm-08, 22lr

358w, 7mm-08, 22lr

Publicerat

1. 300 Win. Mag.

2. 300 Win. Mag. och 6,5X55.

3. Ovanstående + 375 H&H.

Räknas luftgevär in? 

Annars vill jag ha ett par bra sådana för grundträningen.

Publicerat

22Hornet,

308 winchester

338 magnum.

Publicerat

1. 22LR
2. 6,5x55
3. Någon klass1 med tunga kulor.

22an för att jag helt enkelt älskar att skjuta 22LR, det är en helt fantastisk kaliber. 6,5x55 är en kaliber jag gillar för vakjakt, fullt tillräckligt med kraft för att peta ikull allt samtidigt som den känns bekväm på alla för mig förekommande avstånd. Någon klass1 med tunga kulor för hundförarbössa/eftersök.

Publicerat

Blev lite fel där.

22 Hornet

22 Hornet 308 Winchester.

22 Hornet 308 Winchester 338 Winchester Magnum.

Publicerat

57/71-03, 40/48/Trinity, 12/80

Millimetrar och centimetrar...

Men det är bara om vi känner att tillgången stryps, annars är jag nöjd med mina .308 och .22-or

Hade nog gärna haft en .223 eller 6.5*55 också, men inte akut.

Publicerat

308 win

22lr 308 win

22lr 308 win 9,3x62

Klarar mej med enbart 308 win en fantastisk kaliber:wub: