Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Om ni enbart fick ha 1,2 eller 3 kulvapen vilka kalibrar hade valt?

Featured Replies

Publicerat

Sako vet jag bara erbjuder 22lr och 22wmr i 22. Nu såg jag att det var samma med Browning. Cz (brno) hade bara en Cz 527 Lux. Verkar ganska dåligt med den kalibern. Dock har jag sett Blaser erbjuder kalibern i alla deras enkel, dubbel och drilling studsare/kombovapen.

Sako finns endast som begagnad men är absolut ett av de mest välgjorda. Däremot så brukar magasinet kärva om man laddar sista skottet. Cz finns det många av och är den jag hade satsat mina kronor på om jag varit ute efter en hornet i dagsläget.

• Svar 113
  • Visningar 11,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• vi jägare ska inte en s sitta å spekullera om man klarar sig med ett el tre vapen å ge SJF el några andra förbund orsaker att krympa våran vapengarderob . för om alla sitter å pratar om att vi klarar

• Christian N
    Christian N

Förutsättningen för tråden är så pass deprimerande att den får mig att överväga ett visst etylintag samt en stilla blockering av TS inlägg, om jag anser att det är motiverat? Jo då.   Som man frågar

• FISKARN nr.1
    FISKARN nr.1

270win 270win + 222r 270win + 222r + 22lr

Publicerat

tror praktiskt sett att jag kan anpassa mig så jag klarar normal jakt med vilken normal klass 1 som helst

inget kul svar men

en 22lr är ju inte fel som komplement

fast irl och med pipbytare så har jag nog en handfull kulkalibrar jag annvänder, eller till och med kanske mer än så ;-)

Publicerat
  • Författare

Sako finns endast som begagnad men är absolut ett av de mest välgjorda. Däremot så brukar magasinet kärva om man laddar sista skottet. Cz finns det många av och är den jag hade satsat mina kronor på om jag varit ute efter en hornet i dagsläget.

Tack för svaret. Jag har dock nu börjat spana på Sako QUAD HUNTER PRO med QUAD COMBO dvs ett kit med 4 pipor. Hittade inget svensk pris på den men ska kolla med min handlare.

Publicerat

1. .308w

2. .308w, 22LR

3. .308w, 22LR, .222R

iPad Tapatalk HD

du menar väl egentligen 308, 308, 22lr....;)

mvh/Urban

Publicerat

.308, .308, .308.....spam spam spam egg bacon and spam ;-)

Publicerat

1. 6.5x55

2. 17 hmr och 6.5x55

3. 17 hmr, 6.5x55 och 338 LM(kom inte på nått annat jag vill ha).

/Baner

Publicerat

1st: 6,5x55

2st: 22lr och 6,5x55

3st: 22lr, 6,5x55 och 8x57

22:an får gärna vara Anschuts nya straightpull och övriga helt enkelt en Blaser R8 pga de fina kikarfästena som möjliggör smidiga optikbyten. Lägg därtill en shitload med optik och jag vore förnöjsamt missnöjd ;)

Publicerat

1. 308

2. 6,5

3. 223

Publicerat

1. 308

2. 6,5

3. 223

Det var ju inte någon överaskning....:D

mvh/Urban

Publicerat

Är de bara jag som inte klarar mig utan en randpatron :ohmy: Är ni bukskyttar hela bunten :tongue::thumbsup:

S.

Publicerat

Det var ju inte någon överaskning....:D

mvh/Urban

skulle kunna byta ut223an mot en 308 Black.
Publicerat

En: 7mm REM mag. Nog för att slå omkull en björn. Räcker ut på +250m på toppfågel utan att slå sönder. Och funkar till allt där i mellan.

Två: 7 mm REM mag och .22wmr. Se ovan och .22an för övning och möjlighet att ta fågel.

Tre: 7mm REM mag, .22wmr, 308w. Se ovan och 308:an som ren hundförarbössa på klövvilt. Då 308w går att bygga kort och smidig utan att elda för kråkorna.(Möjligtvis så skulle 8x57js också funka lika bra som 308, men det finns lite mer kulutbud i cal .30 så den blir ett starkare val.

Jag vet ju att du gillar 7mm högt o rent men tänk 9,3x62, kort bössa som ger mer effekt, du kan skjuta din fågel ut till 200m.

skillnad, enligt mig mycket kortare bössa, detta kan funka även på din tanke om 8x57.

Publicerat

En bössa: .30-06

Två: 9,3x62 och K-hornet eller Fireball

Tre: 358NM, 6,5x55 och 22LR

En skaplig utmaning att fundera kring. Ju färre man tillåts ha desto fler byten skulle man nog tvingas till allt eftersom man hittat något nytt "ultimat" koncept man vill prova.

Publicerat

6.5x55

6.5x55 .22LR

same ,same and a Haubitz 77B för att ha marginalerna med mig..

Publicerat

Frågan är hur man klarar sig på tre kulvapen? Det är en omöjlighet utan att i så fall sluta jaga något viltslag samtidigt. Frågan blir mera vilken jakt man offrar än vilken kulbössa man kan vara utan. Då jag mest jagar räv och fågel så blir det enligt ovan en klass tre med maximal prestanda för klassen och den andra en klass 2 för de tillfällen då det är bäver och rådjur på agendan. Samt sist en bössa i klass1 för allt övrigt. Det som blir lidande är övningsskyttet då en 22lr alltid kommer att finnas med i min arsenal oavsett hur övrig garderob ser ut för tillfället.

Publicerat

Skulle egentligen klara mig på två kalibrar, fast i tre vapen.

Och då är 22an endast för avlivning av grävling för hund, vad avser jakt, annars bara övningsskytte.

Däremot skulle jag ha svårt att klara mig utan en smidig, lättburen hundförarbössa, samt en lite stabilare vakjakts och övningsvariant.

Provade för två år sedan, men hamnade någonstans mittemellan med min tikka 30-06 i grs kolv.

En smidigare kolv och dämp/pipvikt, så kanske konceptet hade funkat. Kaliberutbudet blir enligt mig dck begränsat till .30 då ingen annan kaliber har det spannet av kulor...

mvh/Urban

Publicerat

Bra tänkt Urban. En .30 kan väl bli i princip hur allsidig som helst. Hakmontage. Minst två olika gluggar. Justerbar/utbytbar kolv. Dämpare, broms pipvikt.

Helt klart intressant tanke även om grundförutsättningarna i frågan är deprimerande...

Publicerat

Dock tycker jag att jag själv är lite tråkig....

Har en ide,efter peter norbergs artiklar i VT om ett pipbytarsyst. på tikka m55/65

M55 i 243, 260, 7mm08 och 338/08,alt 358 win

M65 i 25-06, 270,338-06alt 35whelen.

Samtidigt vore det fränt med ett europeiskt system på lång låda

5,6*57, 6,5*57,8*57 och 9,3*57.

Känner inget egentlkgt behov avklass 2/3. Annat än till bäverjakt.

mvh/Urban

Publicerat

6,5x284

358w+6mmbr

358w+6mmbr+221 fireball

Publicerat

308w

308w 22lr

9,3*62 308w 22lr

Publicerat

Jag vet ju att du gillar 7mm högt o rent men tänk 9,3x62, kort bössa som ger mer effekt, du kan skjuta din fågel ut till 200m.

skillnad, enligt mig mycket kortare bössa, detta kan funka även på din tanke om 8x57.

Mja har ett personligt agg till pärkastarna.... Mycket pga totalt sönderskjutna som jag sett. Ska man skjuta en älg så är det bra om man åtminstone kan ta tillvara på 50% av den. Annars kan man lika gärna strunta i att skjuta på den....

Nu har jag ingen koll på kulval, hur väl dom kan skjuta osv hos dessa skyttar. Och det är fullt möjligt att det finns kulval som funkar bättre. Och tillsammans med mer övning skulle ge fina träffar med lite förstört....

Sen är jag personligen lite mer osäker på kulbanan och med min dysfunktion med avståndsbedömningen, vill jag gärna ha den lilla extra marginalen vid felbedömningar som en snabbare kula ger. 

Publicerat

Frågan är hur man klarar sig på tre kulvapen? Det är en omöjlighet utan att i så fall sluta jaga något viltslag samtidigt. Frågan blir mera vilken jakt man offrar än vilken kulbössa man kan vara utan. Då jag mest jagar räv och fågel så blir det enligt ovan en klass tre med maximal prestanda för klassen och den andra en klass 2 för de tillfällen då det är bäver och rådjur på agendan. Samt sist en bössa i klass1 för allt övrigt. Det som blir lidande är övningsskyttet då en 22lr alltid kommer att finnas med i min arsenal oavsett hur övrig garderob ser ut för tillfället.

det är inget problem,,, eller är jag först på det.....

pipbytessystem.

en sako quad  22lr, 22wmr(även 17hmr

en blaser 6xc,270wsm,9,3x62, 375 h/h

en merkel helix 308, 9,3x62

vad saknas

ju en 416 men den kommer....

Publicerat

Mja har ett personligt agg till pärkastarna.... Mycket pga totalt sönderskjutna som jag sett. Ska man skjuta en älg så är det bra om man åtminstone kan ta tillvara på 50% av den. Annars kan man lika gärna strunta i att skjuta på den....

Nu har jag ingen koll på kulval, hur väl dom kan skjuta osv hos dessa skyttar. Och det är fullt möjligt att det finns kulval som funkar bättre. Och tillsammans med mer övning skulle ge fina träffar med lite förstört....

Sen är jag personligen lite mer osäker på kulbanan och med min dysfunktion med avståndsbedömningen, vill jag gärna ha den lilla extra marginalen vid felbedömningar som en snabbare kula ger.

Visst, jämför man ett perfekt sidoskott med 7mm med ett längsgående ryggskott med 9,3 så stämmer det där förmodligen.

Publicerat
  • Författare

en blaser 6xc,270wsm,9,3x62

en merkel helix 308, 9,3x62

Nyfiken att höra hur du väljer här mellan kalibrar men även bössa för olika jaktsituvationer och vilt? Blaser hundförar bössan och Merkel Helix för passet?

Förresten är du nöjd med sako quad? Vilken version är det?

Publicerat

Nyfiken att höra hur du väljer här mellan kalibrar men även bössa för olika jaktsituvationer och vilt? Blaser hundförar bössan och Merkel Helix för passet?

Förresten är du nöjd med sako quad? Vilken version är det?

jag går endast på känsla!

sakon är jag nöjd med, version?

heavybarrel, mer vet jag ej!