Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Om ni enbart fick ha 1,2 eller 3 kulvapen vilka kalibrar hade valt?

Featured Replies

Publicerat

221 rem fireball

221 rem fireball + 280 rem

221 rem fireball + 6mm br alt XC +280 rem

Samlingen är nu utökad med en 223 rem och en 17 hmr samt 22lr de senare i ett och samma vapen. Ompipning till ovanstående kaliber för allt som inte får dödas med klass 2 vapen ska ske i framtiden då mitt behov av en sådan är begränsad eftersom jag inte jagar älg och då vildsvin endast existerar häruppe om det är någon bonde som är oförsiktig och retar upp någon sugga.

• Svar 113
  • Visningar 11,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• vi jägare ska inte en s sitta å spekullera om man klarar sig med ett el tre vapen å ge SJF el några andra förbund orsaker att krympa våran vapengarderob . för om alla sitter å pratar om att vi klarar

• Christian N
    Christian N

Förutsättningen för tråden är så pass deprimerande att den får mig att överväga ett visst etylintag samt en stilla blockering av TS inlägg, om jag anser att det är motiverat? Jo då.   Som man frågar

• FISKARN nr.1
    FISKARN nr.1

270win 270win + 222r 270win + 222r + 22lr

Publicerat

22 hornet är en fin kaliber och det finns flera med magasin. Ruger, Weihraush, sako, Brno, Krico, Browning Micro medallion samt som revolver i ruger raging hornet.

Publicerat
  • Författare

Inte koll på alla de där märken, är det något speciellt du rekommenderar jag ska kolla på?

Sako vet jag inte har.

Publicerat

Även Savage har två modeller i hornet med magasin. Ska man köpa en hornet så är nog Cz (brno) eller sako de två mest säkra korten. Savagen såg faktiskt inte så dum ut heller. Krico, Weihraush och ruger är märken som jag avråder från då jag själv ägt två av dem. Browningen skjuter visst inte bra den heller fast den ser fin ut.

Publicerat
  • Författare

Sako vet jag bara erbjuder 22lr och 22wmr i 22. Nu såg jag att det var samma med Browning. Cz (brno) hade bara en Cz 527 Lux. Verkar ganska dåligt med den kalibern. Dock har jag sett Blaser erbjuder kalibern i alla deras enkel, dubbel och drilling studsare/kombovapen.

Publicerat

1. 308w

2. 9,3x62 o 6mmBR

3. 9,3x62  , 6mmBR o 6,5x55

Publicerat

6.5x55

6.5x55, 9,3x57

6.5x55, 9,3x57, 7mmREM

Publicerat

eller 22 Hornet. Finns förresten sistnämnda i något märke med magasin?

Min första 22Hornet var en Anschutz 1730 med löstagbart enkelradigt magasin,den sköt ruskigt bra med allt utom remingtonammo.

Nu har jag en Ruger 77/22 i 22Hornet med löstagbart rullmagasin,den skjuter också ruskigt bra med allt utom remingtonammo.

/Mike

Publicerat

1. 308win

2. 308win, 270wsm

3. 308win, 270wsm, 6,5x55

Publicerat

Jag tycker nog inte att det är helt lätt.

Om jag bara fick ha en så skulle valet stå mellan 7x57Mauser och 6.5x55. Om det gäller en rekomendation till någon nybörjare som bara vill ha/ har råd med en så skulle jag rekomandera 6.5:an p.g.a. billig övningsammo.

Fick jag ha två skulle jag definitivt välja 6,5:an som den "lilla". DVS minsta som jag ändå kan skjuta allt Svenskt villt med. Sedan skulle jag lägga till en större som då får bli 9,3x74R. Den större bössan skulle då vara anpassad för snabba skott på korta håll och den lilla för lite lugnare skott på längre håll.

Fick jag ha tre skulle jag behålla samma två men kombinera med en 22Hornet. Den är lite kraftigare än 22WMR men ändå klass tre vilket kan vara viktigt för viss fågeljakt.  

Jämför man det här med verkligheten så lever jag nästan som jag lär. Dubbelstudsaren i 9.3 är väl anpassad för "närstrid". 6,5:an är väl hyffsad alround men blir mer och mer anpassad för lugna skott på längre håll. (Och kommer så småningom att passa frugan bra)

Däremot så har jag en 22WMR som ju på sätt och vis är lite fel. Hornet hade varit bättre. Men jag är inte så missnöjd att jag tänker byta i brådrasket.

I alla tre fallen så kompletteras de med en licensfri luftbössa. Att jag gått så många år som jag gjort utan att ha ett bra träningsluftgevär är bara galet.

Nu har jag köpt ett "nertrimmat" .22 BSA. Väger och känns som en riktig studsare. Och man kan träna på tomten inne i stan utan att grannarna får krupp... 

Publicerat

1. .308w

2. .308w, 22LR

3. .308w, 22LR, .222R

iPad Tapatalk HD

Publicerat

1. 6,5x55

Resten är inte så noga. Med en 6,5x55 fixar man allt.

Publicerat

1. 6,5x55

Resten är inte så noga. Med en 6,5x55 fixar man allt.

Lite overkill på träad ringduva, kaninpürch, råttor i stall etc.....

En klass 1 och en 22LR så fixar man allt.

/T

Publicerat

/T

Mina två första jaktskott med egen bössa var två Järpar med 6.5. Funkade utmärkt. Storlek på dem och ringduva går väl på ett ut.

Men det är klart att man får tänka liiiiiite mer på vad som finns bakom än med en 22:a...

Publicerat

/T

Skulle inte tveka att skjuta duva med 6,5. Kanin finns inte här men har däremot skjutit hare utan större bekymmer (headshot). Råttorna lämnar jag till katten..... :tongue:

Publicerat

Mina två första jaktskott med egen bössa var två Järpar med 6.5. Funkade utmärkt. Storlek på dem och ringduva går väl på ett ut.

Men det är klart att man får tänka liiiiiite mer på vad som finns bakom än med en 22:a...

Sa aldrig att det inte gick, bara att det ar lite overkill.......

/T

Publicerat

Sa aldrig att det inte gick, bara att det ar lite overkill.......

/T

Sannt så sannt. Men det är ingen problematisk overkill vilket det lätt blir med t.ex. hagel. Jag har skjutit några Järpar på ca 5m avstånd. Betydligt mer kvar att äta med 6.5 än med hagelsprutan...

Publicerat

Sannt så sannt. Men det är ingen problematisk overkill vilket det lätt blir med t.ex. hagel. Jag har skjutit några Järpar på ca 5m avstånd. Betydligt mer kvar att äta med 6.5 än med hagelsprutan...

Sett till risk är det definitivt allt annat än oproblematiskt. Därtill får man väl inte skjuta ripor på kalfjället med annat än klass4/3.....

/T

Publicerat

Har tagit en järpe med min 7mm, funkade det också. Faktiskt inte märkbart mer förstört än med en .22

Publicerat

PMT

Det där med max klass 3 på kalfjället gäller bara vissa tider på året och om jag inte missuppfattat det helt så är det inte en lag utan "bara" en ordningsregel som markägaren satt upp. DVS det är bara statlig mark som utgör något problem. (Vilket i och för sig är det mesta kalfjället)

Men säkerhetsmässigt är det självklart lika farligt hela året och på allt kalfjäll...

Publicerat

PMT

Det där med max klass 3 på kalfjället gäller bara vissa tider på året och om jag inte missuppfattat det helt så är det inte en lag utan "bara" en ordningsregel som markägaren satt upp. DVS det är bara statlig mark som utgör något problem. (Vilket i och för sig är det mesta kalfjället)

Men säkerhetsmässigt är det självklart lika farligt hela året och på allt kalfjäll...

Nu har jag inte jagat ripa på snart 20 år så jag är lite rostig på de juridiska detaljerna........

Skit samma! Bottom line: man behöver minst två kulkalibrar!

/T

Publicerat

Skit samma! Bottom line: man behöver minst två kulkalibrar!

/T

Denna tråd är ju helt deprimerande.....vilket fattigt liv om man bara fick ha två kulkalibrar och vilka gigantiska problem detta skulle generera.

Existensminimum för mig är 6 kulkalibrar.

Idag har jag 8.

/Mike

Publicerat

6,5

6,5, 9,3x62

6,5, 9,3x62, 22lr

Publicerat

Du menar som jag skrev i inledningen?! Jupp så är det nog allt, tanken är allt för nedstämmande för att vara värd att fnula på. För egen del ligger otroligt mycket i just att pröva kalibrar, anpassa dessa för behovet och eller efter utvärdering byta till en annan som med tur passar bättre.

/Christian

Publicerat

Ptja...

.30

.30, .22lr

.30, .22lr, .222/.223

Fast jag skulle nog offra .222/.223 mot en 12ga slug men den verkar inte räknas som kula i denna tråd! :-)