Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Om ni enbart fick ha 1,2 eller 3 kulvapen vilka kalibrar hade valt?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

sakon är jag nöjd med, version?

heavybarrel, mer vet jag ej!

Heavy Barrel är en version (kanske fel ord), de andra är Hunter Pro (trä), Synthetic, Varmint(trä) och Range(trä). Är själv bra sugen på att slå till därav nyfikenheten, blir då paketet med 22lr och 22wmr.

• Svar 113
  • Visningar 11,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• vi jägare ska inte en s sitta å spekullera om man klarar sig med ett el tre vapen å ge SJF el några andra förbund orsaker att krympa våran vapengarderob . för om alla sitter å pratar om att vi klarar

• Christian N
    Christian N

Förutsättningen för tråden är så pass deprimerande att den får mig att överväga ett visst etylintag samt en stilla blockering av TS inlägg, om jag anser att det är motiverat? Jo då.   Som man frågar

• FISKARN nr.1
    FISKARN nr.1

270win 270win + 222r 270win + 222r + 22lr

Publicerat

308w

22lr  308w

375hh  22lr  308w

Publicerat

30-06

338wm / 223

375HH / 6,5*55 / 22wmr

Publicerat

1. Hade valt en vanlig hederlig .308 Winchester eftersom den fungerar klanderfritt på allt svenskt vilt och ammunition finns överallt. Vapen val, för nybörjaren en Tikka, inte nödvändigtvis ny utan en m595 hade fungerat utmärkt! 

2. Det hade blivit 6,5x55 och 8x57IS, en för övingskytte och pyrsch och en för det lite större viltet/hundförarbössa. Gärna studsare av samma märke/modell så känns de lika alltid. Vapen val, Blaser R93/R8

3. 6,5x55 fortsatt som övningsskytte och pyrsch. Hade klämt in en tyngre studsare i 7x64 Brenneke alternativt .270 Winchester som en ren drevjakts studsare när man står som pass skytt. 8x57IS hade blivit kvar som hundförar beväpning. De kanske känns lika men användnings området skiljer ändå en hel del. Vapen val, Blaser R93/R8. den tyngre varianten hade också varit av samma modell men med semi pipa. 

Publicerat

17 HMR.

22-250 Remington.

Kanske en 308 om det blir gris vak.

Mvh.

• 1 month later...
Publicerat

Hemska tanke om denna reduktion av vapen blev en realitet !. Men 22 Hornet. 6,5x55. 9,3x57. Är mina val efter flera dagars övervägande. Dessa kalibrar fyller mitt jaktliga behov samt övningsskyttet med kulvapen.

Huuuga ! Man blir nära på illamående av tanken på att leva med så få vapen.....är det ens möjligt !.

Publicerat

Ett kulvapen: 30-06 (tråkig men nog ändå mitt allroundval med tanke på ammokostnad etc.)

Två kulvapen: 6,5x55(personlig favorit till rådjur/billig övning), 375h&h (drömmen om buffeljakt måste få leva)

Tre kulvapen: 22lr (billig övning och till kajor/skator etc.), 6,5x55, 375h&h

Har 9,3x62 istället för 375 idag men det lutar nog åt byte nån gång framöver.

Publicerat

Nille har en poäng där

Publicerat

1:. 308

2: 9,3x62 och 6,5x55

3: 9,3x62 och 6,5x55 ➕ 7x57r..

Har inte läst igenom tråden helt men så här ser det ut i mitt vapenskåp idag gällande kulkalibrar och det är en kombination som täcker allt som jag jagar.

Publicerat

Är det inte ganska ointressant att diskutera kaliberval utan att även kommentera vad man jagar? Det är klart aty det finns de som klarar sig på tre kulgevär. Min far klarar sig numer med ett. Men så är älgjakt från postställen max 500m från farbar väg det enda han som 82:åring anser sig orka med.

Jag ser några som inte väljer något mellan 6,5x55 och 30-06 som enda vapen om de måste klara sig med ett. Det ser jag som tecken på att man valt bort viss jakt. Personligen skulle jag om jag började om och bara fick ha ett kulgevär välja 6,5. 270 eller 7x57. Om jag fick ha två skulle jag behålla samma och det andra kulgeväret skulle vara ur klass tre. Troligtvis Hornet. Detta för att jag emellanåt får låna en trädskällare vars ägare inte tillåter värre kalibrar. Dels för smällens skull men också för att det lockar till skott på långa avstånd vilket han anser skadar samarbetet. Tredje skulle vara en dubbelstudsare kitad för snabba skott på röeligt villt. Kaliber någonstans mellan 8x57 och 9,3. Rätt bössa viktigare än kalibern...

• 4 weeks later...
Publicerat

1. 30-06

2. 22lr & 30-06

3. 22lr, 30-06 & 375H&H

Jagar mest rådjur och småvilt.

Publicerat

Har ju tre idag så det blir ju ganska enkelt. :D

3. 375H&H, 12Gauge, 22Lr.

2. 375H&H, 12Gauge. (Övning går att låna klubbössan ;)   )

1.375H&H

Om man inte behöver räkna Hagel så blir det!

3. 375H&H, 30-06, 22Lr.

2. 375H&H, 22Lr.

1. 375H&H.

Jagar mest Rå, Räv och Hare med Hagel.

Älg, hjort, rå med 375H&H. Gris påväg in i marken!

22lr för övning men det blir tyvärr för lite förtillfället!

Ev. 30-06 blir reserv till 375H&H. Skulle ju även funka om man någonsin kommer iväg på andra jakter och skyttbio m.m.

//Danielj

• 2 weeks later...
Publicerat

22 hornet, 30-06 och sedan en 375HH ;-)