Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Svenska rovdjursföreningen, tankar och framtid.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Den posten har kommit till efter mitt inlägg här så någon måste ha varit synsk.

Publicerat

Den postades vid kl 10:40 igår, vilket med marginal slår din post som nu står på 21h.

Så att vara begåvad med att vara synsk är inget krav här.

Publicerat
  • Författare

Då lär jag ha lyckats missa det eller så krånglade FB för jag såg det inte då jag kikade in, däremot såg jag att en del lade upp just den studien och den teorin i en annan tråd. 

Publicerat

FB är ökända för att ha lite speciella sätt att visa inlägg för användaren. Så FB kan mycket väl vara boven i detta lilla drama :)

​Men åsikter om ämnet? Varför väljer man att posta ett sådant här om man säger sig vilja tas på allvar? Varför blir inte de värsta vargvärnarna ifrågasatta av föreningens mer sansade medlemmar? 

​Eller är sanningen snarare att föreningen likt Nordulv och WAS hör till extremisterna och vi bör hantera dem som sådana?

Publicerat
  • Författare

Jan Bergstam som styr facebooksidan efter eget huvud oavsett vad resten av föreningens medlemmar tycker vill inte ha vargjakt eller någon jakt alls egentligen därför postar han i föreningens namn saker som han tror kan vara en fördel att sprida i sin kamp mot jakt.

Dom allra flesta sansade medlemmarna i SRF är aldrig på facebooksidan, dom ser inte vad som sprids i deras namn och det är just på facebooksidan som dom värsta extremisterna finns, det är få av dom som faktiskt syns till på aktiviteter och definitivt inte i medlemstidningen som är den största informationskanalen ut till majoriteten av SRFs medlemmar.

Att sedan Jan bergstam sitter där han sitter och får sitta kvar där beror på ett otroligt lågt engagemang bland medlemmarna kring vilka som sitter i styrelsen den är en mycket liten del av föreningens medlemmar som faktiskt dyker upp på årsmötena och den lilla klick som dyker upp är till stor del Jan bergstams vänner. Det är också så att han eller hans vänner aktivt motarbetar att folk som inte tillhör den lilla kretsen skall bli nominerade och detta gör dom med ganska fula metoder.

Publicerat

Den postades vid kl 10:40 igår, vilket med marginal slår din post som nu står på 21h.

Så att vara begåvad med att vara synsk är inget krav här.

Då lär jag ha lyckats missa det eller så krånglade FB för jag såg det inte då jag kikade in, däremot såg jag att en del lade upp just den studien och den teorin i en annan tråd. 

Facebook har ingen absolut synk mellan sina servrar så inlägg som syns på ett ställe behöver inte finnas när man kollar via en annan server just då. Så fungerar de flesta stora ej affärskritiska system. (Oftast handlar det dock bara om någon minut men när det gäller just facebook så har jag sett längre tider)

Publicerat

Nja, känns inte trovärdigt att försöka få det till att det är en eller några få personers verk att driva linjen som Rovdjursföreningen gör rakt över hela linjen. Sitter man som medlem kvar i föreningen, så visar man faktiskt sitt stöd för den linje som drivs.

Rovdjursföreningen är ju med och överklagar jakt och rent allmänt emot allt vad förvaltning heter av alla våra stora rovdjur. Det gnälls när det ska jagas björn, det gnälls när det skjuts rovjdur på skyddsjakt. Är man med i en sådan förening, så är man helt enkelt med och stödjer ett allmänt jaktmotstånd.

Man ska givetvis inte vara med i en förening som man inte delar åsikt med. Rovdjuren står inte och faller med att t ex Rovdjursföreningen finns eller inte.

Publicerat
  • Författare

Dom flesta i rovdjursföreningen är vad man kan kalla stödmedlemmar, dom tycker att vi ska ha varg och andra rovdjur i Sverige och betalar då in en liten peng får en tidning och kan känna sig nöjda med livet, visst vet dom att deras förening är med och överklagar jakter men dom är inte insatta i frågan, dom har inte koll på hur många rovdjur som finns i landet, dom har inte koll på vilka problem som finns eller hur bra olika lösningar på problemen fungerar helt enkelt dom är inte insatta och inte heller särskilt intresserade.

Publicerat

Efter att snabbt ha kollat igenom denna tråd, så verkar det hela lite märkligt...? 
De flesta medlemmar är seriösa och inte fanatiska jakthatare. De flesta medlemmar står inte bakom deras FB sida. De flesta medlemmarna är stödmedlemmar med nollkoll och vill bara läsa en tidning.
I mitt tycke är det lite väl mycket "dom flesta" . för om det är så som du säger borde saken vara väldigt enkel.
1: stäng ner den mycket oseriösa FB sidan.
2: sparka ut de fanatiska sektmedlemmarna med huvudet före.
3: fyll tidningen med ordentlig fakta och information om rovdjuren (kostnader,artfakta,inventeringar, jakt. mm) i Sverige så att de stödmedlemmar som inte är så insatta blir insatta.

och går inte detta så borde det rimliga vara att "Dom flesta" helt enkelt lämnar Rovdjursföreningen för att söka något bättre. kvar blir då en liten skara fanatiker som kanske gapar väldigt mycket men utan mängden medlemmar så kan de i praktiken få igenom väldigt lite.  

Mina tankar rent spontant iaf   

Publicerat
  • Författare

Eftersom det 30-talet medlemmar som är fanatiska jakthatare också är dom som går på årsmöten, sitter i valberedningen, styrelsen och har hand om FB-sida och tidning så blir det ju svårt att stänga ner FB-sidan och sparka ut dom, vilket organ skulle ta dom besluten?

Dom flesta medlemmarna har Våra rovdjur som enda informationskanal och då blir det knepigt att få ut informationen till dom om vilka krafter som styr i deras förening.

Publicerat

Eftersom det 30-talet medlemmar som är fanatiska jakthatare också är dom som går på årsmöten, sitter i valberedningen, styrelsen och har hand om FB-sida och tidning så blir det ju svårt att stänga ner FB-sidan och sparka ut dom, vilket organ skulle ta dom besluten?

Dom flesta medlemmarna har Våra rovdjur som enda informationskanal och då blir det knepigt att få ut informationen till dom om vilka krafter som styr i deras förening.

om det är så illa som du säger. så tycker jag du och medlemmarna som håller med dig bör samla fakta på hur det går till, dra er ur föreningen så fort det går, och sedan sprida hur illa det faktiskt är. man kan ju alltid sprida via sociala nätverk, lokala tidningar, utskick, ev. kontakta ett granskande tv program. men att man kan fortsätta stödja en förening som har 30 talet fanatiker som styr och ställer är för mig helt obegripligt... genom att fortsätta vara medlem så ger man ju föreningen indirekt ett godkännande att dom gör bra ifrån sig.

Hade någon förening som jag är med och betalar till gjort som du beskriver så hade jag med alla möjliga medel försökt sänka skeppet till botten

Publicerat
  • Författare

Nu är ju jag och flera andra inte längre medlemmar i SRF. Men olika media har kontaktats ang vad som sker i SRF, jag och flera med mig påtalar vad som händer i "den inre cirkeln" varje gång vi har kontakt med SRF-medlemmar på olika sätt. Jag är inte sådär väldigt intresserad av att sänka föreningen utan mer att peta bort JB och hans vänner från den.