Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktlagets inflytande på kaliber och kulval...

Featured Replies

Publicerat

En tanke som slog mig: vad har jaktlaget för rätt att bestämma angående kaliber och kulval vid tex älgjakt?

Jag tänkte att det är ju inte så kul om nån skjuter enda kalven med nån elefantkaliber så halva kalven får kasseras.

Är detta något som överhuvudtaget diskuteras inom jaktlagen?

Har inget lag själv så jag frågar här.

• Svar 50
  • Visningar 6,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag har själv skickat hem en jägare för idiotiskt kulval... 300 weatherby magnum och alltför blöt/mjuk kula. Efter tre st "exploderande" rådjur där inget mer än hornet gick att använda oavsett vart k

• Christian N
    Christian N

Nog en typiskt icke fråga, iofs vet jag att det vid drevjakt, köpejakt på kontinenten, ev även i södra Sverige, ställs krav på viss minsta kaliber, typ 8 mm o 3006 är inkluderad, för svensk allmog

• Vi har inga synpunkter på varken kaliber eller kula mer än att uppfylla klasserna. Vi har inte ens krav på godkänd älgbana inför varje år.   Men å andra sidan skjuter ingen älg med varken .22lr elle

Publicerat

tvivlar att ett jaktlag kan lägga bestämmelser på kaliber och kulval  visst att laget kan bli riktigt sur om du skjuter älg med en kaliber ,50 och nått liknade v-max i herrejösse fart

Publicerat

Ingen erfarenhet kring frågeställningen som sådan. Träffade dock många äldre jägare i samband med att jag tog min examen och då verkade det väl lite som att man var lite av en avart om man inte hade en 6,5a, 308 eller en 30-06a.

Publicerat

Förstörelsen beror mer på kulvalet, men om vi lägger det åt sidan så har jag bara hört talas om sånt en gång och då ville jaktlaget förbjuda Sierra Game King. Aldrig utsatts för sånt själv eller sett det själv.

Publicerat

Då ska jag säga lite mot andra här. Det verkar vara relativt vanligt med bestämmelser i jaktlag.

Det dumaste än så länge är fjolårets stackars nybörjare som skulle upp o jaga björn och älg för första gången. Krav på 30-06 och lapua naturalis som patronval. Mao både kaliber och kula.

annars är det vanligt förekommande med bestämmelser om största kalibern som får anvöndas ( ju större kaliber ju mer sprängt vet ju alla allmänbildade idioter )

Även 30-06 och inte 308 ska användas för 308an är för klen. 6.5x55 går dock utmärkt i samma lag.

även hört om något så dumt som att en jägarexamensgrupp var tvungen att ha en skytteväst från härkila under uppskjutningen annars fick dom inte skjuta upp....

detta är ett axplock ur diverse man hört.

Publicerat

vore ren idioti om jaktlaget fick bestämma eller ens yttra sig om vilken kaliber man ska skjuta med. Dels för att det är helt idividuellt med hur man hanterar rekyler m.m och dels för att man själv ska känna sig säker. Skulle aldrig falla mig in att köpa tex en 6,5x55 bara för att någon i mitt jaktlag säger att min kaliber förstör mer kött. Oftast med min 9,3x62 är det knall fall på en lungsmäll med med oryx 18,5g. Skulle jag istället skjuta med en 6,5x55 oryx 10,1g och skjuta en lungsmäll så går viltet en bit vilket resulterar i att många jägare skjuter ett skott till och då kan vi börja snacka köttförstörning. 

Publicerat

Det har aldrig förts några sådana diskussioner inom vårat lag el. något annat som jag vet om. :thumbsup:

Det blev inte ens diskussioner när kompisen kom med 378 Wby till älgjakten el. när jag kom med 416 rem mag. :smile:

Publicerat

Känner till ett jaktlag som i skenet av bly-debatten tagit ett beslut att man ska använda kopparkulor vid årets älgjakt. Osäker om det är ett absolut krav eller en stark rekommendation.

Indirekt påverkar det även kaliber då 6,5 och kopparkulor väl inte uppfyller klass1 kraven.

Publicerat
  • Författare

Intressant att höra era upplevelser. Får se vad man stöter på när/om man hittar nåt lag. Hoppas inte min .308 anses vara för klen :)

Publicerat

Jagar i två lag. Alla kör med 6.5x55, 308 eller 30-06. Förutom jag. Frågan om kaliber har aldrig varit uppe.

Publicerat

Den som säger att en 308 är för klen är ju rent ut sagt väldigt okunnig inom ämnet. Det finns inte ett enda vilt djur i Sverige som klarar av en 308, och givetvis skall kulan placeras rätt men det gäller ju oavsett

Publicerat

Vore intressant att veta om VVO har rätt att ställa krav. Självklart kan enskild markägare göra det i arrende text. Men kan ett VVO ställa krav på markägare och arrendatorer?

Publicerat

Vore intressant att veta om VVO har rätt att ställa krav. Självklart kan enskild markägare göra det i arrende text. Men kan ett VVO ställa krav på markägare och arrendatorer?

Nepp

Publicerat

Jagar i två lag. Alla kör med 6.5x55, 308 eller 30-06. Förutom jag. Frågan om kaliber har aldrig varit uppe.

Så är det i mitt lag med.6,5 3006 308 222 en 338 samt 5.6x52r inte så många udda kalibrar
Publicerat

Skulle jag mot förmodan ha fel nu så rätta mig gärna!

Eftersom att regler utan lagstöd egentligen bara är önskemål så blir det totalfel att "hitta på" egna regler. Önskemål får man såklart ha, det är ju bara sunt att det finns tänkande individer men det finns lagar som reglerar hur jakten får bedrivas och där har man en klassindelning som ska följas utav en anledning. Omfattning av jakten får såklart regleras eftersom det inte finns något avskjutningstvång, däremot får man inte själv styra vilka medel som jakten bedrivs med (läs kaliberkrav). Finns väl säkert hur många som helst som inte gillar detta men då får dom väl förmedla åsikterna till en högre instans som då är länsstyrelsen som får se över vilka krav som måste ställas rent etiskt. Sen så åligger det dom att föra frågan vidare.

Finns således alldeles för många människor som inte bör syssla med jakt ur ett etiskt perspektiv.

Publicerat

Jagar i två lag och där förekommer de flesta vanliga och även en del mindre vanliga kalibrar och kulor.

Publicerat

Jaktlaget i sig kan ställa krav ,,

Publicerat

Jaktlaget i sig kan ställa krav ,,

Inte riktigt samma sak.... Ett jaktlag bestående av markägare som bestämt att de ska jaga tillsammans kan bestämma vad de vill.

Publicerat

Visst är det intressant att diskutera olika kalibrars funktion och verkan men är det inte bättre att ställa krav på skjutskicklighet och framförallt övningskskytte?

Einar

Håller fullständigt med dig.

/Tobbe

Publicerat

Inte riktigt samma sak.... Ett jaktlag bestående av markägare som bestämt att de ska jaga tillsammans kan bestämma vad de vill.

ja i stället för att gå till WWO Så är det enklast att ta skjutkravet i jaktlaget med eller utan markägare,,,,

Skogsbolag som arenderar ut mark kan tex ställa krav till exempelt!!

Publicerat

ända gången det kom upp var när ja skulle köpa min bössa, , 4 gubbar handladde 30,06 o då tyckte dom det var passande om jag också ville köra den kalibern, dock inget krav bara gav mig tips, så då blev det en 30,06,  troligtvis hade det blivit en 30,06 eller en 308 så det var bara gött att dom kom med förslaget :)