Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktlagets inflytande på kaliber och kulval...

Featured Replies

Publicerat

Har aldrig varit med om något sådant, dock har mina kaliber val dikuterats.

Förut .30-30 nu 450 Marlin men så länge det håller sig inom lagen så är det väl ingen som kan säga något, skulle förstå om man använda ammo som ger extreme köttförstöring.

• Svar 50
  • Visningar 6,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag har själv skickat hem en jägare för idiotiskt kulval... 300 weatherby magnum och alltför blöt/mjuk kula. Efter tre st "exploderande" rådjur där inget mer än hornet gick att använda oavsett vart k

• Christian N
    Christian N

Nog en typiskt icke fråga, iofs vet jag att det vid drevjakt, köpejakt på kontinenten, ev även i södra Sverige, ställs krav på viss minsta kaliber, typ 8 mm o 3006 är inkluderad, för svensk allmog

• Vi har inga synpunkter på varken kaliber eller kula mer än att uppfylla klasserna. Vi har inte ens krav på godkänd älgbana inför varje år.   Men å andra sidan skjuter ingen älg med varken .22lr elle

Publicerat

Iof kan jag tycka att i ett lag där inte endast skytten ska äta köttet. Kan det vara på sin plats att kravet är förbud mot kulor som får hela slaktkroppen att glimma.(för den delen även/eller mosad/blodsprängd)

Publicerat

Med undantag för exploderat vilt, vilket är opassande och respektlöst i sig så ser inte jag hur laget kan ställa krav, de krav man kan ställa är att det skottrensas och hyigenen vidhålls vid slakt, något som är bra mycket viktigare än om det går 1 kg eller 2 kg i skottrensning på ett vilt.

Angående det legala i det hela vilket är lite intressant kan det inom ramen för den civilrättsliga uppgörelsen i ett jaktlag visst ställas krav, inom den rättsliga formen som föreningar såsom ett VVO mfl utgör går det inte att ställa kraven, iom att det inte kan regleras genom stadgarna eller med hänvisning till lag.

För en markägare att ställa krav på laget om att nyttja viss ammo osv, tja det är möjligt men ur ett rättsligt perspektiv är det ett villkor som inte är relevant för avtalet, undantaget förbud mot stålhagel i skog och helmetallkulor i skog också, där det är en källa till förstörda träd och minskade intäkter. om ett avtalsvillkor helt saknar bärighet för avtalets funktion och syfte kan det göras gällande att det villkoret inte skall vara gällande,

iofs löser sig en sådan "tvist" enkelt, man får inte ett förlängt jaktarrende så legaliteter å sido så kan det visst uppstå situationer där man får laga matsäcken, aka skotten efter beställarens önskemål, aka magen. /Christian 

Publicerat

Förstörelsen beror mer på kulvalet, men om vi lägger det åt sidan så har jag bara hört talas om sånt en gång och då ville jaktlaget förbjuda Sierra Game King. Aldrig utsatts för sånt själv eller sett det själv.

Det kan jag förstå. Jag sköt en hjort med SGK och sen va det hej då till den kulan. Ändå i moderat fart, va tvungen och dubbelkolla så jag inte tagit fel och fått V-maxen med mig ut... så illa va det.

Publicerat

Det gäller ju att hitta en balans mellan snabb död men samtidigt inte förstöra kött. Visst är det respektlöst och idiotiskt att skjuta sönder halva djuren så endast bakstekarna går att ta tillvara på. Samtidigt gillar jag inte folk som kör med stenhårda kulor i söliga kalibrar så det tar en flera minuter innan djuret faller. Vad med om en kille som skröt över att utgångshålet inte va större än en 50 öring och iiiingen köttförstöring... jo man tackar. Älgkalven gick 350m och jag hörde den flämta från mitt pass. Gillas inte.

Publicerat

Jag har faktiskt varit med om att skyttar lämnat "jakten" då ett par drumlar använde för hårda kulor på för långt håll, det sprang skrikande getter åt alla håll, hål av kaliberstorlek ger inte snabb död.

Skadade getter låter som småbarn som skriker :verymad: .

Rätt kulval i kombination med rätt skottplacering brukar ge bra resultat.......

Raggarö

Publicerat

Jag har faktiskt varit med om att skyttar lämnat "jakten" då ett par drumlar använde för hårda kulor på för långt håll, det sprang skrikande getter åt alla håll, hål av kaliberstorlek ger inte snabb död.

Skadade getter låter som småbarn som skriker :verymad: .

Rätt kulval i kombination med rätt skottplacering brukar ge bra resultat.......

Raggarö

det var nog inte kulvalet som felade utan omdömet!

Publicerat

Det kan jag förstå. Jag sköt en hjort med SGK och sen va det hej då till den kulan. Ändå i moderat fart, va tvungen och dubbelkolla så jag inte tagit fel och fått V-maxen med mig ut... så illa va det.

Du gör samma miss som det laget. Kulor fungerar olika i olika kalibrar och farter. SGK är utmärkt i 358win, vilket var den kaliber som de helt grundlöst gnällde på när någon tidigare använt kulan i annan kaliber.

Publicerat

Har inte gjort nån miss, tyckte det va lite kul bara att jag hade samma erfarenhet som det laget. Jag är inte för "förbud" av jaktkulor, det handlar om skottplacering och kaliber. 358w klarar sgt säkert av.. om det inte är för mycket medvind i skottet.

Publicerat

Angående SGK så använde jag 150 grains varianten ur min 308 Win sako i ett antal år, sköt mer än 50 talet klövvilt med den laddningen, inga djur, var sönderskjutna eller trasiga. 

Mer en fråga om hastigheter/hantering/skottplacering än en dålig kula, men visst en dålig erfarenhet och man är färgad för en god stund efteråt. /Christian 

Publicerat

Jo visst, så är det. Farsan stoppar aldrig mer vulkan i sina bössor pga 2st haverier, vulkan är en av mina favvo kulor i 9,3:an och har ej havererat. Få jaktkulor har skjutit så bra som SGT:n i mina bössor men när den havererade som den gjorde tappade jag förtroendet. 

Publicerat

Ett bra krav är- använd den kaliber du hanterar bäst och den ammon som hanterar viltet bäst. :yes:  

Publicerat

Det gäller ju att hitta en balans mellan snabb död men samtidigt inte förstöra kött. Visst är det respektlöst och idiotiskt att skjuta sönder halva djuren så endast bakstekarna går att ta tillvara på. Samtidigt gillar jag inte folk som kör med stenhårda kulor i söliga kalibrar så det tar en flera minuter innan djuret faller. Vad med om en kille som skröt över att utgångshålet inte va större än en 50 öring och iiiingen köttförstöring... jo man tackar. Älgkalven gick 350m och jag hörde den flämta från mitt pass. Gillas inte.

350m är ju inte så farligt, iallfall inte om man har en hund ute. Visst är det alltid härligt att få älgarna på plats direkt, men samtidigt inge fel om de traskar en bit.
Publicerat

Med undantag för exploderat vilt, vilket är opassande och respektlöst i sig så ser inte jag hur laget kan ställa krav, de krav man kan ställa är att det skottrensas och hyigenen vidhålls vid slakt, något som är bra mycket viktigare än om det går 1 kg eller 2 kg i skottrensning på ett vilt.

Angående det legala i det hela vilket är lite intressant kan det inom ramen för den civilrättsliga uppgörelsen i ett jaktlag visst ställas krav, inom den rättsliga formen som föreningar såsom ett VVO mfl utgör går det inte att ställa kraven, iom att det inte kan regleras genom stadgarna eller med hänvisning till lag.

För en markägare att ställa krav på laget om att nyttja viss ammo osv, tja det är möjligt men ur ett rättsligt perspektiv är det ett villkor som inte är relevant för avtalet, undantaget förbud mot stålhagel i skog och helmetallkulor i skog också, där det är en källa till förstörda träd och minskade intäkter. om ett avtalsvillkor helt saknar bärighet för avtalets funktion och syfte kan det göras gällande att det villkoret inte skall vara gällande,

iofs löser sig en sådan "tvist" enkelt, man får inte ett förlängt jaktarrende så legaliteter å sido så kan det visst uppstå situationer där man får laga matsäcken, aka skotten efter beställarens önskemål, aka magen. /Christian

Ett vvo KAN ta ett beslut om t.ex krav på skjutprov eller vad som helst egentligen. Det beslutet gäller tills någon behagar överklaga det till länsstyrelsen.

Publicerat

350m är ju inte så farligt, iallfall inte om man har en hund ute. Visst är det alltid härligt att få älgarna på plats direkt, men samtidigt inge fel om de traskar en bit.

Delar nog din uppfattning - sitter skottet kommer viltet att drösa ihop inom en ganska snart tidsrymd. Det där med "ligga på platsen" och mata in pilar i det arma djuret till det ligger är jag ingen anhängare av....

/T

Publicerat

det var nog inte kulvalet som felade utan omdömet!

Skyttarna hade bristande omdöme då det gäller kulvalet, hade de använt de kulor vi andra använde så hade getterna dött per omgående.....

Jag vet vad vi använde (A-Max) och jag vet vad resterande "team" använde (Accubond) och det fungerade utmärkt.

Raggarö

Publicerat

Delar nog din uppfattning - sitter skottet kommer viltet att drösa ihop inom en ganska snart tidsrymd. Det där med "ligga på platsen" och mata in pilar i det arma djuret till det ligger är jag ingen anhängare av....

/T

Precis. Träffar man inom träffområdet brukar det lösa sig.

Publicerat

Visst har det blivit en del diskussioner men jag har aldrig varit med om att någon ens talat om förbud. Har mest varit med om att folk gnällt lite och hävdat att min 6,5x55 är för klen för gris men då jag aldrig orsakat något eftersök med den så har dom rätt lite att komma med konkret i den frågan.

Har också då jag varit inbjuden som hundförare hamnat i en diskussion för att jag använde 3006 till en kombijakt rådjur/vildsvin/älgkalv eftersom någon i laget tyckte den var alldeles för kraftig för rådjur, kanske hade dom varit hårdare på mig den gången om det inte vore för att det var så jobbigt att jaga utan hundförare, nu sköt vi 3 rådjur den dagen varav två fick avfångas av mig så dom var betydligt gladare efter jakten och jag har varit där senare med min 3006 utan något gnäll.

Känns rent vansinnigt att förbjuda kalibrar och kulor hit och dit, visst finns det extremfall men det lär ju inte vara sådär jäkla ofta så gott som hela djur behöver kasseras om dom är skjutna med ett skott.

Publicerat

Jag tycker frågan är lite märklig egentligen, jag har aldrig hört den uttalas i min närhet i något jaktlag jag vare sig varit medlem i eller gästat hos....... Men det tycks ALLTID finnas minst en "förtryckt" medlem i varje lag som känner sin frihet i formen "mänsklig kaliberfrihet" begränsad direkt eller indirekt i form av kamrattryck. Dessa förtryckta själar tycks komma smygande och viskande framföra sina "funderingar" - ofta på formen "jag har en kompis som ...".

Det är mycket snack i små verkstäder tydligen!

Personligen väljer jag vapnet, kalibern får sedan bli vad det önskade vapnet råkar ha.... Så är det om man vill ha kul bössor men inte bajsar pengar. I alla fall så länge det är nått med europeiska kalibrar, skulle det Gud förbjude vara en bössa som misshandlats till en amerikansk kaliber så får man ta ett djupt andetag och hoppas att det går över. Eller pipa om....

T

Publicerat

/T

För att upprepa min tidigare post, det gäller att hitta en balans mellan så snabb död som möjligt utan för den skull skjuta sönder djuren. Med rätt kula räcker ett skott. Själva poängen med en jaktkula är ju att den ska expandera vilket kulan i fråga knappt gjorde. 

Publicerat

Jag tycker frågan är lite märklig egentligen, jag har aldrig hört den uttalas i min närhet i något jaktlag jag vare sig varit medlem i eller gästat hos....... Men det tycks ALLTID finnas minst en "förtryckt" medlem i varje lag som känner sin frihet i formen "mänsklig kaliberfrihet" begränsad direkt eller indirekt i form av kamrattryck. Dessa förtryckta själar tycks komma smygande och viskande framföra sina "funderingar" - ofta på formen "jag har en kompis som ...".

Det är mycket snack i små verkstäder tydligen!

Personligen väljer jag vapnet, kalibern får sedan bli vad det önskade vapnet råkar ha.... Så är det om man vill ha kul bössor men inte bajsar pengar. I alla fall så länge det är nått med europeiska kalibrar, skulle det Gud förbjude vara en bössa som misshandlats till en amerikansk kaliber så får man ta ett djupt andetag och hoppas att det går över. Eller pipa om....

T

Varifrån kommer 22lr? ;)

Publicerat

Varifrån kommer 22lr? ;)

Aj, den sved. Fast på min står 22lfb......

T

Publicerat

Aj, den sved. Fast på min står 22lfb......

T

öh 22lr för gevär ?

• 2 months later...
Publicerat

Kan ju bara konstatera att 30-06, norma Alaska och bogträff i gris resulterar i omfattande vävnadsupplösning!