Publicerat Januari 18, 200818 yr Ja men hur kul är det att sluta jaga dem i mars då de häckar ??? ;DNär jag var som mest ambitiös för några år sen så planerade jag på allvar att göra en vecka i februari i Skåne för att sen följa dem norrut i landet och banka på dem.. hade tom fått ok att göra så på Högesta o Chov men det rann ut i sanden.. Hade nog varit kul iaf! Mvh! Det är skitkul att skjuta dom då. Dom är extra ilskna ;D
Publicerat Januari 18, 200818 yr Författare Crowfear... Brukar vanligen ha 18-22 meter give or take till uven. Har ett ställe där den sitter närmare 30 meter upp och då blir skyttet genast knepigare men brukar de dagarna ratta i lite trängre tub halv typ och skjuta med jaktplugg i stället för mina gamla kära trapskott. Köpte via Torsbo ngr tusen 28 grams blytrap för nåra år sen, tycker de är formidabla kråkskott. Mås och trut? Jagar man i skärgården tycker jag man skjuter nästan lika mycket trut som kråka. Måsen bryr jag mej sällan om. Rekordet är väl 56 en morgon på två bössor i skärgården och det var väl lite mer än hälften trut, resten kråka. Truten är skoj, de ligger ofta och snurrar på för långt håll och tokdyker sen, där kan man säga att ett drivet skytte är nödvändigt för att lirka ned dem. Just den platsen där vi brukar skjuta så mycket har vi uven pinsamt nära, tror den sitter på max 12-14 meter med påföljd att man formligen pulveriserar vissa kappor. Söderhamns skärgård låter sjukt bra!! De bästa ställena jag har är i roslagsskärgården och det är ju rimligen samma fåglar så jag är helt övertygad om att det kan vara lika kul strax norrut som det är här. Måsarna är ungefär lika lätta att dra på uv som kajor tycker jag, de flyger i moln kring uven och vrålar. Förr eller senare så lurar de in ngn trut och då smäller det! Så fort man skjuter och något rasar så blir måsen om möjligt ännu mer förbannade.. har ngr häftiga bilder någonstans på skrattmås som försöker smiska min uv med fötterna.. ser rätt kul ut! Mvh!