Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blaser beställs, vilken kaliber som förstakaliber?

Featured Replies

Publicerat

Kör 6.5x55 och 8x57JS.

Lite surt för det finns inget sug alls att byta nån av dom.

• Svar 177
  • Visningar 15,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Detta tycker jag är ett jätteroligt argument som dyker upp rätt ofta när det diskuteras lite grövre kalibrar   Du har såklart rätt, varför ska det överhuvudtaget få säljas andra kalibrar än 308 i S

• jag säger 6.5x55 först, och sen kompletera med en 8x57, eller 8x68s

• Det där är ju just en sån där stjärthålskolv som totalt eliminerar ergonomin i Blasers säkring och repetersystem. Den har dessutom löjligt kort avtryckaravstånd, jag får inre pekfingerleden mot avtry

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Kolven fanns ju inte hemma försen i november så jag hinner grubbla lite mer på detta innan de är dags att bestämma sig helt.

308 o 22-250 är ju klart smidigt om man kan få 22-250an med 1:8 stigning för dom tyngre kulorna. Å andra sidan så missar man ju lite av vitsen med kal 22 för min del om man går upp i kulvikt till 6mm klassen.

aja bewtälla kolv av kollegorna i branchen om någon har hemma sen slutstycke o pipan.

hade en 308 pipa på jobbet men utan riktmedel vilket jag önskas ha på klass 1 pipan.

6.5x55 o 8x57 känns tråkigast men ändå vettigast?

Har förövrigt beg 6.5pipa på jobbet. Kan ju testskjuta den o kanske komplettera med beg pipa.

fan va svårt :D

Publicerat

Ta en R8 om det går fortare då? Trycket på den är ju betydligt trevligare. Eller får du R93 så mycket billigare att det är värt att vänta o få i mitt tycke klart sämre tryck?

Publicerat
  • Författare

Trycket ska bytas ut. Gillar inte den betydligt klumpigare känslan med r8an. Den är otroligt skön o hålla i med utfyllnaden men nje. Vikten som läggs till känns betydligt mer än vad den faktiskt är.

trycket får jqg beställa dedär eftermarknadstrycket så ska väl de duga, för som du säger så är r8ans mkt trevligare!

Bättre pris vettifan. Den vanliga mellanskillnaden mellan modellerna bara.

Publicerat

Ergonomin är ju klart trevligare i r8an men den är klart mycket fulare med.

Publicerat

Så du vill inte ha lätta kulor i 22-250 och du vill inte ha tunga heller? ;) min gosse ska nog ej ha sin andra pipa låter det som. ;)

Publicerat
  • Författare

R8an blir för tung med dämpare o sikte monterst för min smak så den går ju bort därför. Möjligen som skjutmaskin men detta ska va jaktbössa främst :)

55gr i lagom fart för kal 224 patroner. 22-250 är inte känd för o vara lagom och skogsfågeln är känd för o va ömtålig värre :/

Men blir det 6.5x55 som förstapipa så kan en hyperstressad 22-250 vara befogad sen för diverse icke ätbart vilt.

gillar faktiskt inte den så förbannat mkt. Däremot har jag gått o sneglat åt en luxus. De hade suttit fint :) men man är ju fattig knegare så plast får duga tills vidare ;)

Publicerat

Plast är ju helt klart att föredra på en bössa som ska brukas. Hade nog skallat mig blå mot ett träd om jag slog upp märken i en fin träbit.

Publicerat

Jag tycker en snygg trä bit blir bara vackrare när man ser den är använd

Publicerat

Hör med Flex om fågelrecept. :)

Publicerat

Jag beställde en r8 success, med 308 pipa och med ställbart trycke.

pipa 2 blir en 375H/H (smed)

sen lutar det åt en 223 pipa men där är jag velig ännu.

vid tredje pipan så blir det en r8 till, helstock kanske!

så mina cent går på en 308 som första pipa, du kan ladda till allt utom ex buffel!

Publicerat

6,5 tycker jag är självklara valet på första bössa. Även om den ligger mitt i mellan så är pipan lätt att sälja när du vill ha en klenare och en grövre vid senare tillfälle. . 

Publicerat

Jag hade absolut tagit en 6,5a och sedan ökat spannet till en större kaliber. Finns ingen anledning att köpa en 308 först och sen ev en 8x57. Det som inte dör av en 6,5a gör knappast det av en 308w heller.

Publicerat

På 308 pipan kan du kapa och sätta en liten ljuddämpare och den blir då smidig och mindre rekyl än 6,5an.

6,5 an bör väl minst vara 60cm lång, en del säger att det är i kortaste laget.

Liten fördel dock m 6,5 billigare övningsbok.

Publicerat

Edit.

Övningsammo...

Publicerat

Skulle oxå köra på en 6,5:a, om man tycker 6,5 har jobbig rekyl så sätt på en dämpare.

Har r8, men köpte då 2 pipor 6,5 o 9,3x62. Täcker väl all jakt. Men har även 300wm.

Sen kan man komplettera med andra pipor, om man vill.

Tänk på att olika kalibrar har olika slutstyckshuvuden. Nu har jag ingen koll på r93.

Men till r8 är standard från 22-250 till 9,3x62. Finns 6st olika huvud till r8. Vet ej till r93.

Publicerat

Hade jag varit Turbo hade jag nog legat i fosterställning nu och våndats av ångest . Bestämmer man sig för något så nog fan kommer man på andra tankar iaf  :wallbash:

Publicerat

Hade jag varit Turbo hade jag nog legat i fosterställning nu och våndats av ångest . Bestämmer man sig för något så nog fan kommer man på andra tankar iaf  :wallbash:

Ja, nu blev det många bud :D Men som man frågar får man svar :tongue:;)

Publicerat

Så sant :D

Publicerat

Har vart i samma situation som dig när jag beställde min r93, valde en 308, kalibern funkar bra som allround, valet av kula är minst lika viktig.

Tål att kapas och ingen rekyl att prata om med dämp. :)

Publicerat

Kan vi inte ändra frågeställningen till vad han inte ska köpa? :D

Publicerat

308w känns mest allsidig i detta fall.

Publicerat
  • Författare

Ozzian är o petar på 6.5ans akileshäl! Kapa o på med dämpare så bössan fortfarande är ganska smidig gillar jag trots dämparn på.

Annars är 6.5an bara fördelaktig känner jag. Iaf för mitt behov. 308 först sen en 6.5 pipa i typ matchutförande eller customvariant. Men nja.

haha ganska huvudet på spiken där. Svaren har föga gjort mig klokare. Innan jag fråga så tänkte jag ta 308win o va ganska nöjd med det :D

Publicerat

Jag tog .308 och är nöjd med valet. Däremot tog det en del testande av ammunition innan den lirade ok. Kört med Oryx i tidigare .308-bössor, men denna sprider träffarna med den orimligt mycket.