Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blaser beställs, vilken kaliber som förstakaliber?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Oj här va det fart.

kan börja med 375 diskutionen igen. Den kan läggas ner för jag tänker aldrig skaffa den kalibern om jag nu inte mot all förmodan ska åka till afrika o jaga.

kort pipa passar mig bättre. 90% rörlig jakt och 10% sitta still som passkytt. Absolut funkar en längre pipa men de kan man köpa andra pipor för sen. Rörlig jakt är absolut prio och då ser jag ingen nackdel med kortare pipa än std.

som passkytt på drevjakter så skulle jag inte ha några problem alls med tom 66cm pipa men nu är det inte riktigt som jag redan nämnt min grej.

dämpare har jag för jag jagar utan hörselskydd allt som oftast! Samt jag ser ingen nackdel utöver längden för en dämpare. Och fördelarna väger över nackdelarna.

6.5 lutar det mer och mer åt! Ska lägga beställning imorgon om den kommer innan årsskiftet med adj.

så denna höst blir det nog bara drillingen som får jaga klass 1!

8x57 finns det stor risk att de kan bli efter förstapipan.

nu en go gubbdricka efter lyckad jaktdag. Tragiskt nog det billigaste vapnet o simplaste revolver :D

• Svar 177
  • Visningar 15,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Detta tycker jag är ett jätteroligt argument som dyker upp rätt ofta när det diskuteras lite grövre kalibrar   Du har såklart rätt, varför ska det överhuvudtaget få säljas andra kalibrar än 308 i S

• jag säger 6.5x55 först, och sen kompletera med en 8x57, eller 8x68s

• Det där är ju just en sån där stjärthålskolv som totalt eliminerar ergonomin i Blasers säkring och repetersystem. Den har dessutom löjligt kort avtryckaravstånd, jag får inre pekfingerleden mot avtry

Posted Images

Publicerat

Med en 6,5a och en 8x57 är du välklädd :)

Publicerat

Lugn och fin nu, det är ingen som tagit upp 375spåret efter att du bad oss släppa det första gången :wink:

8x57 är tveklöst en trevlig kaliber men prestandamässigt väldigt lik 308, jag framhäver igen charmen i 9,3X57 :thumbsup:

Publicerat

Vilken tur att jag vet vilka kalibrar jag vill ha :biggrin:

/Mike

Publicerat

Vilken tur att jag vet vilka kalibrar jag vill ha [emoji3]

/Mike

Det tror du bara, du lever i en lycklig illusion...
Publicerat

Vilken tur att jag vet vilka kalibrar jag vill ha :biggrin:

/Mike

Det vet jag också.....från dag till dag iaf.;)

Finns ju så många fräna kalibrar jag alldrig testat...;)

mvh/Urban

Publicerat
  • Författare

Ni ser. Ska gå o lägga mig nu. Behövs nog. Huvudet blytungt okan tydligen inte läsa i ordning heller ;)

Äh klart man vet vilka kalibrar man vill ha. Gärna 2 av varje existerande hade varit lagom ;)

8x57an må vara nära 308an men känns mkt bättre o inte ha den tråkigaste av dom alla i mina ögon :) 9,3x57an är trevligt. Ägt vapen i den kalibern förut. Men jag som handladdare skulle väl likväl kunna skaffa x62an o ladda minimumladdningar enligt normas tab så är man ganska nära x57an ändå.

japp jag har blivit gammal o tråkig :D

Publicerat
  • Författare

Imorgon får jag svaret om jag får en r93 prof adj omgående eller om jag får nöja mig med en utan ställbar kolvkam till o börja med.

kalibern fortfarande ovis. Ska kolla i laddhörnana vad man lämpligen har mest utav :)

Publicerat

Då du valt R93 så är svaret givet! 9,3x57! och 6,5x55. Hade de varit R8 6,5x55 och 8x57JS och ska du ha klass 2 pipor säger jag 22-250 i R93 och 6XC i R8

Säg till smeden att mät mynningen till bakkant och kapa på 45cm så har du en rejält kort pipa kan jag lova :thumbsup:

S.

Publicerat
  • Författare

Hs merkel: 9.3an är ju riktigt fin, dock så gör sig inte en 9.3a sig rättvis i mitt skåp. Möjligen 6.5 och sen en 308a varav den sistnämnda kapad så som du tänkt dig. Riktigt smidig bössa då japp! :)

Vi får se vart de barkar. När jag fått svar om kolven så ska beställning av pipa och slutstycke beställas likaså :)

de är fan inte lätt dehär ;) 22-250 verkar de luta mer och mer åt. Ska be polaren testa en hornady 55gr fmj kula o se om hans 1:14 pipa stabiliserar den.

Publicerat

Blaser erbjuder inte 9,3x57 till R93, så den kalibern går bort.

Publicerat
  • Författare

Har funnits 9.3x57 så har man tur ( om man nu letar efter dylik ) så går det att uppbringa en beg pipa.

Publicerat

9,3x57 till R8 finns nya på Torsbo för 7495.

Publicerat

9,3x57 finns till R93 har skjutit med en själv och de vart kärlek direkt!

Och finns den till R8 finns det skäl att byta upp sig.

Annars kan du få vilken kaliber du vill i en blaser.

Bara du betalar.

S.

Publicerat
  • Författare

Blir 6.5x55 till bössan. 2st sikten. Ett aimpoint micro och öppna riktmedel med 156/160gr kula av något slag. Samt en 140gr kula i lite mer fart med en 3-12x56 kikare på eller något :)

Publicerat

Fett gay diameter. ;)

Nej då jag tror det blir för jävla bra. :) och sen framöver ev kika efter beg tjockispipa i 9,3x57 eller 45 blaser. :)

Publicerat
  • Författare

Inte manlig nånstans. Men de är inte min rosa jaktradio heller så ;)

Har en beg 9.3x62 pipa på jobbet om lusten faller på senare framöver! Men det blir då det. Blir köp av ett blaserfäste för mitt micro istället för sälja.

Blir nog trevligt paket. Ska försöka leta fram några 160gr kulor o ladda upp oxå.

Publicerat

Blir nog perfekt ska du se :thumbsup:

Publicerat

Härligt! :)

Publicerat

Inte manlig nånstans. Men de är inte min rosa jaktradio heller så ;)

Har en beg 9.3x62 pipa på jobbet om lusten faller på senare framöver! Men det blir då det. Blir köp av ett blaserfäste för mitt micro istället för sälja.

Blir nog trevligt paket. Ska försöka leta fram några 160gr kulor o ladda upp oxå.

Behövs knappt något annat än 160gr hornady här nere mtp aktuell jakt. Ladda tex 123gr scenar till kikaren för toppfågel och tavla. :)

Publicerat
  • Författare

Knappast troligt nä. Får se vad för något man kan skaka fram genom jobbet i 156/160gr klassen som inte heter norma och kostar skjortan och lite därtill.

fmj har jag redan så jag klarar mig för närmaste tidens banskytte. Aja skönt de är över velandet iaf :) nu är de bara ljuva väntan på licensen ( ca 4 månader tog sista licensen så bör ha till julafton typ :) )

Publicerat

Blir 6.5x55 till bössan. 2st sikten. Ett aimpoint micro och öppna riktmedel med 156/160gr kula av något slag. Samt en 140gr kula i lite mer fart med en 3-12x56 kikare på eller något :)

Mycket bra!

Publicerat

Jag hade bra erfarenhet av rhino 160 grains, men du gillar kanske inte molly?

Publicerat
  • Författare

Har tittat lite på den ozzian men vill helst slippa klabbet med o blanda mollat och omollat.

156gr funkar säkerliggen precis lika bra som 160gr o finns lite mer att välja på där.

Publicerat

Kör kulorna en sväng i tumlaren om du vill testa Rhino.