Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blaser beställs, vilken kaliber som förstakaliber?

Featured Replies

Publicerat

Jag laddar ej själv, kolla annars in sako arrowhead II, (Swift scirocco). Till 6,5.

Kommer själv o köpa den när den kommer i september, (enligt sako). köpe ammo.

9,7 gram 850m/s 3054 J .Klassad som klass 1 kula.

• Svar 177
  • Visningar 15,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Detta tycker jag är ett jätteroligt argument som dyker upp rätt ofta när det diskuteras lite grövre kalibrar   Du har såklart rätt, varför ska det överhuvudtaget få säljas andra kalibrar än 308 i S

• jag säger 6.5x55 först, och sen kompletera med en 8x57, eller 8x68s

• Det där är ju just en sån där stjärthålskolv som totalt eliminerar ergonomin i Blasers säkring och repetersystem. Den har dessutom löjligt kort avtryckaravstånd, jag får inre pekfingerleden mot avtry

Posted Images

Publicerat

Tråkigt men Oryx 156 verkar ju funka riktigt bra. "Iran-Henrik" kör med det i sin Mauser och allt vilt bara dör ;)

Publicerat

Tråkigt men Oryx 156 verkar ju funka riktigt bra. "Iran-Henrik" kör med det i sin Mauser och allt vilt bara dör ;)

Ja, ibland är det enklaste kanske det bästa.

Publicerat
  • Författare

Fan rikard! Trodde aldrig du skulle föreslå något sådant fantasilöst ;) inte för jag har någon koll på iranhenrik vem de är :) men får kanske vackert testa oryx ändå o se hur de går om inge annat hittas som lockar mer. Notorisk negativ till o bruka normas kulor som du vet :D

Publicerat

Det kan ju inte funka :smile:

6,5x55

fabriksammo

oryx

Nä du måste hitta på nån felkälla, annars blir det för trist!

Publicerat

Det gör inget Ozz, det ska ju skjutas ur en Blaser dvs det mest unika, ovanliga och utmanande vapnet på marknaden. :)

Publicerat

Pipa nr två kan ju få bli något mer spännande.

Publicerat
  • Författare

Fabriksammo? Nä nu får ni fan ta o ge er. Möjligen normakula men någon fabriksammo blir de då inte tal om ;)

pipa nr 2 blir inte så förbaskat mkt mer exalterande oavsett om det blir klass 1 igen eller klass 2.

fast innan dess ska både exalterande ljuddämpare på bössan och 2 sikten varav ena är de unika aimpoint micro!

blir en riktigt blickfångare detta känner jag :D en plastblaser med standardkaliber o normakula i loppet med ett aimpoint monterat på paketet. Sexy yeah :D

Publicerat

Fabriksammo? Nä nu får ni fan ta o ge er. Möjligen normakula men någon fabriksammo blir de då inte tal om ;)

pipa nr 2 blir inte så förbaskat mkt mer exalterande oavsett om det blir klass 1 igen eller klass 2.

fast innan dess ska både exalterande ljuddämpare på bössan och 2 sikten varav ena är de unika aimpoint micro!

blir en riktigt blickfångare detta känner jag :D en plastblaser med standardkaliber o normakula i loppet med ett aimpoint monterat på paketet. Sexy yeah :D

Kräver ju läderhosen om dom ska ta nån som helst notis av dig i jaktlaget!

Publicerat
  • Författare

Kräver ju läderhosen om dom ska ta nån som helst notis av dig i jaktlaget!

jaktlag? Jagar oftast själv. Men min rosa jaktradio gör nog så jag syns ändå. Trots normakula i en blaser med ett aimpoint på ;)

Nä de ska nog allt gå bra ändå, gillar inte i ärlighetens namn vara spec mkt i centrum ändå :D

edit: licensansökan på pipa o slutstycke är inskickat. Stommen likaså men det blev en öppen tillsvidare.

Publicerat

Har du kommit fram till någon kaliber än?

Mycket jäkla utsvävningar men en robot 90 kanske skulle funka.......

Ta en 270 funkar fint!

behöver inte ha någon mer pipa men gör som jag skaffa några till bara för det är intressant och roligt :yes:

Publicerat
  • Författare

Blev o skicka in en ansökan för en 6.5x55 pipa till o börja med. Spånar redan på vilken pipa nr 2 ska bli. Först blir det dock hitta lämplig jaktkula till denna o skjuta in aimpoint micro samt meopta 3-12. Känns som en vettig kombo av optik.

Grub lar på om min aimzonic compact cyclone ska pryda bössan eller om dom öppna ska få va kvar...

Publicerat

Klart du ska ha öppna!

Säljer ni meopta på jobbet?

Publicerat
  • Författare

Funderar på o behålla dom men gillar dämpare skarpt o har ju ändå en liggandes. Blir odämpat i början så får man se hur länge man orkar med det :)

Japp meopta har vi på jobbet. Dock saknas någon förstoring på r2 serien men annars finns nog de mesta hemma av r1 o r2.

Publicerat

Ok :)

Tänkte spana in hur vida det är skillnad på 1 och 2 :)

Publicerat
  • Författare

Kör hårt. Jag drar på semester imorgon kl 12 sen borta 8 dagar. Men dom andra har rätt bra koll på läget så bara sväng förbi o få dig en uppfattning :)

Publicerat

Gottegris :D

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu är man åter i landet. Och fredag em så har ställbara kolven anlänt från torsbo! Så de tackar man så mycket för av kollegorna i branchen! :)

så fredag em plockas paketet ihop till sin helhet då allt finns hemma nu. Blir väl lite sniket då jag snor zeisskikaren från drillingen sålänge. Men de får gå :)

• 5 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Uppdaterar med funderingar i kaliberväg igen nu då. 6.5 pipan blir kanon. Dom öppna rök snabbt värre. Det blev en stalon whisper på bössan nu. Enbart för o få dom öppna till bössan iaf annars hade aimzonicen suttit fint.man skådar titt som tätt 308 pipor på annons för vettiga prislappen av 5000-5500kr. Kanske en sådan i minimalt utförande o en mynningsbroms/dämpare beroende på vad som lockar.

det är dock pipa nr 3 som kommer in i så fall. Jag funderar starkt på om man skulle våga sig på en 22-250 iaf. Trots den kassa stigningen!

Klass 2 patron gör sig verkligen väl i skåpet känner jag allt. Har redan ett sikte på G till den pipan likaså. Fäste ligger oxå o skräpar ;)

får väl lov att säga att lånet av polarens 22-250 bidrog till just suget efter den kalibern. Samt artikeln i senaste vapentidningen. 22-250 med liten rcc dämpare på är löjligt snäll i ljudet. Effekten av en 40gr v-max i hög hastighet är tydlig så det räcker.

Artikelns förklaring av enkelheten med lite högt inskjuten kikare är jäkligt bekvämt o praktiskt under viss jakt :)

Publicerat

6xc finns ju med

Publicerat
  • Författare

Japp. Men dyrare komponenter o gör samma sak som 6.5an. Anser dom för lika för o vara intressant just nu. Kal 22 blir det. Om de är 223 eller 22-250 är ej hugget i sten än. Ska användas till skogsfågel, bäver och predatorkontroll :)

Publicerat

Om det slutar med .223 så har du skaffat alla tre kandidater från första posten. :thumbsup:

Du känner inte att .308 är lite för nära 6,5?

Nu när du redan har 6,5 som hanterar tyngre kulor, är inte .222 ett bättre val än .223? Något billigare ammunition och något mindre rekyl. :yes:

Publicerat

223 är långt billigare än 222, i helmantel i vart fall.

Dessutom laddar turbo själv. :)

Publicerat

Jaså, hur kan det komma sig? Är ju samma kula och mindre krut. Norma begär iaf mer för .223.

Publicerat

Norma ja, men all ammunition som kommit hit för IPSC-skyttet där de drar iväg en del skott på en dag. Vidga vyerna från Norma som kan ta dubbla priset för sin ammunition i Sverige jämfört med vad de tar i USA.