Publicerat Augusti 23, 201411 yr Om man får för sig att bygga en bössa för 338fed/358win. Vilka bössor är då bra att utgå ifrån? Sako brukar ju hålla va de lovar men jag antar att vissa av deras lådor håller högre kvalitet än andra med. Tänkte att om man hittade en gammal 308w av något slag så kan ju den vara en bra grund att stå på för att göra en bössa i ovanstående kaliber. Hiva gärna in tankar på vad som kan vara bra att börja med. Gärna något som inte kostar skjortan heller...
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Kolla 358-tråden på robsofts kaliberavdelning, där finns rätt många varianter representerade. Ta något du själv gillar, kan vara en cylinterrepeter men lika gärna en Sako-bygel om du gillar dem. Min är en Remington Seven och jag hade inte velat byta mekanism. Det är en smaksak helt enkelt.
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Författare Kolla 358-tråden på robsofts kaliberavdelning, där finns rätt många varianter representerade. Ta något du själv gillar, kan vara en cylinterrepeter men lika gärna en Sako-bygel om du gillar dem. Min är en Remington Seven och jag hade inte velat byta mekanism. Det är en smaksak helt enkelt. Är en seven bättre än en vanlig 700? Smaksak det med? Trodde länge att seven va slanguttryck för 700. Puckade jag
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Sako Forester (L579) eller Sako Hunter fr 80-talet (AII)...är riktigt trevliga korta mekanismer. Winchester M70 kortlåda också rekorderlig. En kort Ruger M77 är också ett alternativ om man gillar M98-kloner :-) Remington är ingen personlig favorit...haft en 700 och en Seven...och, nja, snedslipade lådor, gravrost i pipa från fabrik och matningsproblem... :-/
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Ja myten om sako.. har haft sako och det är ju inte så man hoppade jämfota över kvalitetsskillnaden mellan den och andra lådor, det blev mest ett konstaterande: "dont believe the sako hype" men sakofiler är ett övertygat släkte . Hittar du en Sako AV hunter (då sako låg på topp enl mig) för rimliga pengar blir det nog kanon. Annars tycker jag nog att rem 700 är det ultimata om man ändå ska bygga och vill ha en äkta short action.
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Är en seven bättre än en vanlig 700? Smaksak det med? Trodde länge att seven va slanguttryck för 700. Puckade jag Det vetifan, den är däremot kortare än alla andra short action jag känner till.Det har dock varit lite si sådär med tillverkningskvaliten på senare år. Men min är bra. Jag har å andra sidan haft två m98 och två Anschütz 22or som enbart varit skit och problem med, och två Remington som funkat kanon.
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Ja myten om sako.. har haft sako och det är ju inte så man hoppade jämfota över kvalitetsskillnaden mellan den och andra lådor, det blev mest ett konstaterande: "dont believe the sako hype" men sakofiler är ett övertygat släkte . Hittar du en Sako AV hunter (då sako låg på topp enl mig) för rimliga pengar blir det nog kanon. Annars tycker jag nog att rem 700 är det ultimata om man ändå ska bygga och vill ha en äkta short action.Märks att du är immun mot Sakofil-bacillen ;-) AV är en lång låda! AII heter den korta från samma era. Håller med att det gick utför med Sako efter denna era :-\
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Det vetifan, den är däremot kortare än alla andra short action jag känner till. Det har dock varit lite si sådär med tillverkningskvaliten på senare år. Men min är bra. Jag har å andra sidan haft två m98 och två Anschütz 22or som enbart varit skit och problem med, och två Remington som funkat kanon. De två Remmys jag ägt var tillverkade på 2000-talet...och som det verkade var kvalitetskontrollen då att klassa som närmast obefintlig. Men som du säger...hittar man ett bra exemplar är ju Rem 700/7 ett bra krusidullfritt push-feed system. En grej jag har svårt för dock, är att slutstycket går att öppna säkrat. Går man med hund och joxar i tät terräng är det lätt hänt att handtaget lyfts en aning, och sen går det inte avfyra, eller du får en klick då en del av slagstiftsfjäderns kraft går åt att stänga slutstycket.
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Författare Tack för infon! Får väl någonstans bli så att man tar det som ger mest för pengen med. Sako har alltid legat mig varmt om hjärtat, inte minst 75orna. Ska läsa på lite mer om de aktuella lådorna och så får jag väl sondera terrängen på blocket
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Sako 75 är en rejäl pang. Mycket bättre än 85orna. Dock kan de ha problem med brant utkast av hylsor, som då kan slå i kikarens sidotorn, och i värsta fall ramla tillbaks ner i lådan med matningstjorv som resultat.
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Författare Sako 75 är en rejäl pang. Mycket bättre än 85orna. Dock kan de ha problem med brant utkast av hylsor, som då kan slå i kikarens sidotorn, och i värsta fall ramla tillbaks ner i lådan med matningstjorv som resultat. Har hört talas om det felet, men det måste väl gå att åtgärda? Har en 75 varmint i 222 rem på väg hem, får hoppas jag slipper krångel med denna
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Samma problem som alla Sako, det där med utkastet. Begriper inte varför de envisas med ett inbyggt fel på varenda modell.
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Detta är en populär post. Gillar du Sako 75 tycker jag absolut att du skall fortsätta med den mekanismen. Jag tycker nog att sako 75 ur ett rent praktiskt perspektiv är en av de allra bästa lådorna att bygga på. Nu finns det i och för sig inget sådant som ett perfekt lås men i din situation skulle jag nog först och främst försökt hitta en begagnad Sako 75, i andra hand en kort win 70 och i tredje hand en rem 700 SA. Rem Seven har varit av rätt ojämn kvalisort och jag har sett ett par lås som varit bortom räddning men också några riktigt bra seven. Henrik
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Författare Gillar du Sako 75 tycker jag absolut att du skall fortsätta med den mekanismen. Jag tycker nog att sako 75 ur ett rent praktiskt perspektiv är en av de allra bästa lådorna att bygga på. Nu finns det i och för sig inget sådant som ett perfekt lås men i din situation skulle jag nog först och främst försökt hitta en begagnad Sako 75, i andra hand en kort win 70 och i tredje hand en rem 700 SA. Rem Seven har varit av rätt ojämn kvalisort och jag har sett ett par lås som varit bortom räddning men också några riktigt bra seven. Henrik Tackar för det!
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Jag tycker Henrik har rätt i sin lista, skulle dock vilja trycka in Ruger M77 MKII i 308 längd (SA) mellan Sako 75 och Winchester. Då får du ett riktigt säkert system och kan gå med patron i loppet utan att ha en klump i magen. Men som du själv ser så får du lika många svar som här finns medlemmar på forumet nästan och allt styrs helt enkelt av tycke och smak till syvende och sist. Mvh Joacim
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Har hört talas om det felet, men det måste väl gå att åtgärda? Har en 75 varmint i 222 rem på väg hem, får hoppas jag slipper krångel med denna Svårt att åtgärda eftersom det hänger ihop med grundkonstruktionen med utstötaren i botten på stötbotten. Men korta hylsor/korta lådor ger mindre benägenhet för hylsislag på Sako 75/85. Så det går nog bra :-)
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Jag tycker Henrik har rätt i sin lista, skulle dock vilja trycka in Ruger M77 MKII i 308 längd (SA) mellan Sako 75 och Winchester. Då får du ett riktigt säkert system och kan gå med patron i loppet utan att ha en klump i magen. Men som du själv ser så får du lika många svar som här finns medlemmar på forumet nästan och allt styrs helt enkelt av tycke och smak till syvende och sist. Mvh Joacim Sako AII är given etta Joacim...var nöjd! ;-) B-)
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Jag har haft en handfull olika Sako 75or och aldrig upplevt detta problem. Vilket inte betyder att det inte existerar
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Sako AII är given etta Joacim...var nöjd! ;-) B-)Jag är så nöjd så du anar inte grabben Just blåneringen och finishen på de lite äldre Sakovapnen är svårslagen. Men är det en hundförarbössa han ska ha så skulle jag nog vilja sätta Rugern i topp då det är en äckligt säker konstruktion. Sako 75 har jag dock alltid varit svag för - riktigt trevliga bössor. Mvh Joacim
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Jag har haft två 75or och bägge krånglade med hylsutkasten (30-06 & 6,5x55)...sen har jag haft en 85a som funkade ok (308 win dvs ett snäpp kortare låda). Beror på vilken kikare man har, hur man har den placerad, höjd på fästen, och även hur hårt man repeterar har jag märkt :-) Jo Rugern har ju en fin klassisk trelägessäkring. Men 75an har också en bra säkring med ett stift som går upp och låser slagstiftet. Oförklarligt för mig varför Sako tog bort denna fina lösning till 85an :-\
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Författare Vad fasen är grejen med att putta ner allt i stockar från Boyds eller McMillan En riktigt härlig träbit vill jag nog ha på detta projekt!
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Författare Jag har haft två 75or och bägge krånglade (30-06 & 6,5x55)...sen har jag haft en 85a som funkade ok (308 win). Beror på vilken kikare man har, hur man har den placerad, höjd på fästen, och även hur hårt man repeterar faktiskt :-) Varför gör du dig av med allt vad Sako heter? Inte okej
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Jag har haft två 75or och bägge krånglade (30-06 & 6,5x55)...sen har jag haft en 85a som funkade ok (308 win). Beror på vilken kikare man har, hur man har den placerad, höjd på fästen, och även hur hårt man repeterar faktiskt :-) Verkar som att du är lätt handikappad således
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Författare Verkar som att du är lätt handikappad således Kan inte sluta skratta åt detta.... :D
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Det blir värre om man repeterar hårt...jag är så jäääävla stark vet ni... :-D ;-)