Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Custombössa

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Dessutom känner man sig dum när kunden kommer o klagar på skiten man sålt dem :/

• Svar 138
  • Visningar 8,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Gillar du Sako 75 tycker jag absolut att du skall fortsätta med den mekanismen. Jag tycker nog att sako 75 ur ett rent praktiskt perspektiv är en av de allra bästa lådorna att bygga på. Nu finns det

• En Dakota M76 Classic De Luxe skulle jag kunna tänka mig äga...kaliber skulle vara 338-06 A-Square. Kostar väl runt en 50 lök...men fan så mycket mer bössa än en Blaser för samma pris      

• För att göra oss som köper det av honom till gladare människor ;-) :-D

Posted Images

Publicerat

Håller själv på att avsluta ett 358 Win bygge, baserat på ett beg fullprintat Rem SA S/S lås. Att jag valde just Rem 700 beror till största delen på utbudet av just beg 700:or och utbudet av nya eftermarknadsdelar. Ett Rem 700 lås med en bra premium pipa och ett riktigt bra trycke, det är svårslaget om man nu inte vill ta klivet upp till ett renodlat custom lås. (Men då vi ju uppe i +10tkr direkt)

Publicerat

Förstår dig till fullo. Den trista verkligheten är dock att när en sako 85a kommer in med problem med hylsorna "inte kastas ut" ur bössan så är det precis som på varje jobb. Dvs en sak som är fel. Detta problem är tydligen inget "problem" enligt sako då dom fortsätter tillverka bössor som är konstruerade för att brukas utan kikarsikte.

kunden som kommer in med detta fel är inte alls lika övertygad när man säger han måste ha ett onödigt högt montage pga detta inte är något fel utan det ska vara så... eller vrida kikaren eller byta sikte. För hans dyra bössa är "rätt" men strular ändå.

jag är medveten om att många säkerliggen skulle vilja ha ett dylikt jobb som en själv har. Förstår dom oxå. Men kan man inte svara " rätt" ( enligt kundens syn på saken ) och får en grinig kund ( med all rätt men inte på MIG/OSS ) så är det precis lika tråkigt o trist varje gång.

edit: nog nu om detta problem. Tror o känns som problemet har uppenbarats tillräckligt! Och utöver detta så är dom skjut trevliga bössor både i balans och känsla överlag.

mvh

Publicerat

Skulle tveklöst satsa på tikkas m55 låda. Går enligt mig inte att hitta nåt mer prisvärt system.

Ruger och winchester har i mitt tycke för mycket grovsmide över sig..

Remington faller på att slutstycket inte är låst i säkrat, funkar som passbössa, men inte om du går med hund....( Har en bekant som byggde en riktigt fin studsare med shilenpipa, mc millan kolv mm på en rem 700. Han hade en gummisnodd i varbygeln, som träddes över slutstyckshandtaget för att hålla det på plats;))

Sako gör fina lådor, men jag har inte fastnat för någon.....

mvh/Urban

Publicerat

I vanlig ordning så får TS en massa förslag som i princip allihop bygger på vad "jag har valt" eller vad "jag skulle välja", det är självklart välment och i princip väldigt positivt på alla sätt.

MEN de valen vi gjort eller skulle gjort baseras på vår egen uppfattning och kravspec. Vi har allihop vissa käpphästar som vi prioriterar och sätter före andra, det kan vara låg vikt, treläges säkringar, löstagbara magasin, precisionspotential, kontrollerad matning/knökmatare, eftermarknadsutbud etc.

Min poäng är att när vi inte vet hur TS prioriterar eller hur han skall använda bössan, många gånger så byggs 358win som hundförarbössor vilket ger en del prioriteringar av sig själva. När jag byggde min egen 358 win så var det som en renodlad passkyttsbössa och det gör att den specen ser helt annorlunda ut.

Så för att kunna ge bättre och mer välgrundade förslag så behöver vi mer kött på benen från TS

//Henrik

Publicerat
  • Författare

Så sant.

Bössan är tänkt att användas vid drevjakt. Löstagbart magasin är ett krav. Hur matning och säkring behöver se ut har jag ingen uppfattning om. Får nog läsa på lite.

Publicerat

Så sant.

Bössan är tänkt att användas vid drevjakt. Löstagbart magasin är ett krav. Hur matning och säkring behöver se ut har jag ingen uppfattning om. Får nog läsa på lite.

Ja det ändrar ju det hela lite och Sakos äldre vapen faller bort, Winchester 70 faller bort, de vanligare Remington 700 (ADL/BDL) faller bort, Ruger faller bort.

Jag hade tveklöst gått på en Sako 75 med ovan nämnda kravspecifikation - då får du löstagbart magasin, en trevlig säkring och ett helt ok trycke.

Mvh

Joacim

Publicerat
  • Författare

Kan iofs ge mig på någon hardcorelösning som att bygga ett eget löstagbart :P

Publicerat

Kan iofs ge mig på någon hardcorelösning som att bygga ett eget löstagbart :P

Det är verkligen inte enkelt att bygga själv någonting som har tillräckligt god funktionalitet. Du begränsar dig en del genom att ställa löst mag som ett absolut krav.  

Publicerat

Det går ju att få typ AI och Badger magasin till typ Rem 700, men där finns det andra på denna sidan som är betydligt bättre orienterade än vad jag är.

Mvh

Joacim

Publicerat

En viktig fråga är om du kommer att forcera granplanteringar med skott i loppet a k a hundförare  :tongue:  eller står du mest på pass och laddar på passet?

Drevjakt kan det vara i båda fallen...

När det gäller de löstagbara magasinen så blir det som regel betydligt billigare att använda en låda som har löstagbara magasin som standardlösning än att gå på eftermarknadsalternativet då både nytt underbeslag och nya magasin behöver införskaffas.

Med den nuvarande kravspecen så säger jag Sako 75, Tikka m55, och rem 700 med eftermarknadsmagasin och i den ordningen.

Henrik

Publicerat
  • Författare

En viktig fråga är om du kommer att forcera granplanteringar med skott i loppet a k a hundförare  :tongue:  eller står du mest på pass och laddar på passet?

Drevjakt kan det vara i båda fallen...

Henrik

Går inte med hund och kommer den dagen så får jag väl tänka om då :)

Publicerat
  • Författare

Verkar ju helt klart som att jag begränsar mig som ni säger.

Har aldrig riktigt gillat fasta magasin men jag får nog tänka om där med. Ska åka och kolla på en gammal sleten sako för inga pengar alls som kanske kan vara okej.

Publicerat

Om du inte går med hund ser jag ingen anledning att gå med skott i loppet och därmed tycker jag att de flesta säkringar funkar hyfsat.

Jag byggde en bössa för just de drevjaktssituationer du förmodligen avser i just 358 win, mitt val blev att bygga på en Tikka T3 vilket nog får sägas vara ett udda val i sammanhanget även om det finns en del tydliga fördelar med det valet också.

Får jag fråga vad det är som fått dig att fundera på 358win/338 federal? 

I mina ögon är det väl frågan om inte 338 federal egentligen är lite mer allround men det beror såklart på hur den övriga garderob ser ut och hur du tänkt dig använda bössan men också en del på vilken typ av kulor du föredrar etc...

Henrik

Publicerat
  • Författare

Om du inte går med hund ser jag ingen anledning att gå med skott i loppet och därmed tycker jag att de flesta säkringar funkar hyfsat.

Jag byggde en bössa för just de drevjaktssituationer du förmodligen avser i just 358 win, mitt val blev att bygga på en Tikka T3 vilket nog får sägas vara ett udda val i sammanhanget även om det finns en del tydliga fördelar med det valet också.

Får jag fråga vad det är som fått dig att fundera på 358win/338 federal?

I mina ögon är det väl frågan om inte 338 federal egentligen är lite mer allround men det beror såklart på hur den övriga garderob ser ut och hur du tänkt dig använda bössan men också en del på vilken typ av kulor du föredrar etc...

Henrik

Vill ha en kort låda med något med mer punch i än en 308w. Nu har jag ingen större jaktlig erfarenhet men känner att jag vill ha något som passar bra som klass 1 drevjaktspang. Skulle jag köpa en färdig bössa hade jag tagit en 308w vilket säkerligen ändå skulle fungera till min jakt men samtidigt vill man lära sig något och känner att detta kan vara min väg att gå.

Publicerat
  • Författare

Ett problem dock är att ingen frisk människa släpper ifrån sig en 75a med kort låda...  :wink:

Publicerat

Ett problem dock är att ingen frisk människa släpper ifrån sig en 75a med kort låda... :wink:

Jag länkade ju till en bland annat ;-)
Publicerat

Helt enig. Sako 75 är en av de få bössor som i mitt tycke har ett genuint kvalitetsintryck. Jag är väl inne på min 6:e eller 7:e nu med 9,3x66:an. Mina enda invändningar är de fula nätskärningspanelerna och att det sällan finns slutfinish på trästockarna. Har du 1-2 dagar gammalt skäggstubb så försvinner det på kinden i första skottet. Å andra sidan porfyller du en del av stocken ;)

Instämmer fullt ut med att panelerna ser fördjävliga ut :yes:

Porfyllning och oljeboningen fixar man lätt till själv - även där är det dock trist att Sako (och många andra massproducerade vapen) släpper ifrån sig en icke färdig produkt. Men som sagt, enligt mig inte ett argument för att välja bort en Sako 75.

Publicerat
  • Författare

Jag länkade ju till en bland annat ;-)

Aaah Thanx!

Publicerat
  • Författare

Hur sjutton kom du in på infon om bössan? Jag kommer bara till en bild. Deras hemsida är ju lagom lättnavigerad...

Edit: Hittade nu, jäkla auktioner...

Tycker vi går ihop och startar en auktion runt götet där vi kan norpa åt oss alla fynd själva :D

Publicerat

Tycker vi går ihop och startar en auktion runt götet där vi kan norpa åt oss alla fynd själva :D

Fynden här i de södra delarna av landet lägger väll Vågersson på Värnamo vapen beslag på så där finns inte så mycket att hämta [emoji6]

Publicerat
  • Författare

Man skulle haft handlartillstånd och en bra hög med cash, då kunde man ju bara åkt o hämtat. 

Publicerat

Ja det blev lite galet med länken där.http://walterborg.se/auktion/H14/fortitt.html

Där har du infon om alla inskrivna objekt hittills.

Finns ju en "viss" risk att buden på en Sako 75 i 308 i nyskick (utan skitfula Key Concept-slutstycket dessutom!) drar iväg ganska ordentligt. Man borde hamna ganska nära 10.000 med alla avgifter, om det räcker. Med risk för att låta pessimistisk ;) Känns på tok för fräsch för att ha som projektbössa.

Det bästa är nog att leta efter en begagnad 243:a med slutskjuten pipa.