Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Custombössa

Featured Replies

• Svar 138
  • Visningar 8,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Gillar du Sako 75 tycker jag absolut att du skall fortsätta med den mekanismen. Jag tycker nog att sako 75 ur ett rent praktiskt perspektiv är en av de allra bästa lådorna att bygga på. Nu finns det

• En Dakota M76 Classic De Luxe skulle jag kunna tänka mig äga...kaliber skulle vara 338-06 A-Square. Kostar väl runt en 50 lök...men fan så mycket mer bössa än en Blaser för samma pris      

• För att göra oss som köper det av honom till gladare människor ;-) :-D

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Har lagt ett bud på en tusenlapp på en ny kolv till en 75a passande kort låda. Den kan jag använda om jag hittar ett slitet objekt som behöver en ny kolv, behövs den inte lär jag väl få tillbaka pengen iaf.

Publicerat
  • Författare

Vilka pipor ger mest pipa för pengarna om de ska duga ur jaktlig synvinkel?

Publicerat

Personligen kommer jag aldrig att köpa en lothar w igen. Livet är för kort för att chansa på dom.

Publicerat

Du vet att du kan få en ny Tikka T3 i 338 federal?

Bortsett från att det inte är någon custombössa så låter det lite grann som att det är en slik som du söker  :tongue:

Henrik

Publicerat
  • Författare

Du vet att du kan få en ny Tikka T3 i 338 federal?

Bortsett från att det inte är någon custombössa så låter det lite grann som att det är en slik som du söker :tongue:

Henrik

Kan vara vettigt, tycker de känns så viftiga dock.

Publicerat

Det löser du enkelt med en liten dämpare  :wink:

Jag säger inte att det är den optimala lösningen men jag är rätt säker på att det blir den mest ekonomiska.

En forest i 338 federal med en liten lagom dämpare låter som ett rätt klockrent alternativ om du frågar mig. I varje fall om det inte är så att du VILL köra ett fullskaligt customprojekt vilket jag i o f s har full förståelse för att man vill ibland. Då kan du i bästa fall få en bössa som blir precis det du vill ha men det kräver dels att du är väldigt klar på din spec och att du är beredd att ta den extra kostnaden som det innebär.

//Henrik

Publicerat

Det löser du enkelt med en liten dämpare :wink:

Jag säger inte att det är den optimala lösningen men jag är rätt säker på att det blir den mest ekonomiska.

En forest i 338 federal med en liten lagom dämpare låter som ett rätt klockrent alternativ om du frågar mig. I varje fall om det inte är så att du VILL köra ett fullskaligt customprojekt vilket jag i o f s har full förståelse för att man vill ibland. Då kan du i bästa fall få en bössa som blir precis det du vill ha men det kräver dels att du är väldigt klar på din spec och att du är beredd att ta den extra kostnaden som det innebär.

//Henrik

Och är införstådd med att du aldrig får till närmelsevis igen pengarna som du lagt ut på projektet.

En T3 kanske du tappar ett par tusenlappar på medan ett customprojekt snabbt springer iväg i pris och sjunker i regel som en gråsten på marknaden.

Därför måste du också vara noga när du tänker över specen precis som Henrik var inne på. Att bygga på en gammal M98, typ 648 eller 1640 är bland det ekonomiskt dummaste man kan göra då det är en M98 oavsett om det är ny pipa i eller ej - därför blir den inte värd mycket mer än en standard M98 trots att du lagt 4-6000kr på en ompipning.

Har själv gjort denna vurpan. Nu gjorde jag förvisso en sneak uppgradering av en 1640 och hoppade över blueprinting och annat vilket gjorde att jag gav runt 3500kr för pipa och jobb, 3000kr för bössan, 1500kr för en ny kolv och jag fick 2500 eller om det var 3000kr när jag sålde den.

Så man ska tänka efter både en och två gånger innan man börjar plöja ner pengar i ett vapen. Är det ekonomiskt korkat, ja då bör man vara helt övertygad om att den ska stå kvar i skåpet för resten utav livet mer eller mindre [emoji4] [emoji6]

Publicerat
  • Författare

Forestmodellen ska jag kika på!

Klart andrahandsvärdet spelar in. Dock vill jag ju ordna en bössa för att behålla den över tid. Dock vore jag knappast den första som beslutar för detta men avyttrar den.

Publicerat

Köp en färdigbyggd custom är mitt råd.

Publicerat
  • Författare

Har du något över ? ;)

Publicerat

Om du hittar en shilen dga i 308 eller 22-250 med originalkolv så har jag en 358 till salu billigt. Det finns en till salu på robsoft

Publicerat
  • Författare

Det är alltså låset som heter det och du har pipan? eller missuppfattade jag något nu....

Edit: Nu är jag med, har du någon prisuppfattning på "billigt" får du gärna pm,a mig :)

Publicerat

Jag ska bygga en ny 358w. Tyvärr är en shilen dga det enda jag vill bygga på förrutom en bat vrpic låda (men det blir lite dyrt). Min remington 358 skulle kosta under 10000 med dämp och montage.

Publicerat

I ärlighetens namn så hittade jag Forestmodellen på tikkas hemsida men jag har ingen aning om de säljer den i Sverige.

Om jag fattade dig rätt så vill du ha en träkolv på din bössa och det var lite därför jag tyckte att foretmodellen såg trevlig ut. Faktum är att de ser såpass trevlig ut att jag börjar få oroväckande känslor av habegär nu när min egen 358:a inte skjuter samtidigt som alla T3:or som jag provat skjutit riktigt bra direkt ur kartong...

Hmm, det här var inte bra  :wallbash:

Henrik

Publicerat
  • Författare

I ärlighetens namn så hittade jag Forestmodellen på tikkas hemsida men jag har ingen aning om de säljer den i Sverige.

Om jag fattade dig rätt så vill du ha en träkolv på din bössa och det var lite därför jag tyckte att foretmodellen såg trevlig ut. Faktum är att de ser såpass trevlig ut att jag börjar få oroväckande känslor av habegär nu när min egen 358:a inte skjuter samtidigt som alla T3:or som jag provat skjutit riktigt bra direkt ur kartong...

Hmm, det här var inte bra  :wallbash:

Henrik

Det är ju skit när det känns så... Jag tror dock du blir mer nöjd med ditt vapen när du kommer underfund med vad som felar. Tillslut finns det ju inte många mer felkällor att gå igenom menar jag. Sen förstår jag ju såklart att det finns en smula ekonomi inblandat i det hela.

Publicerat

För mig är det kul att lära sig nya saker och att testa nya saker, om det sedan inte kostar skjortan är det såklart en fördel. 

Men nu handlar ju denna tråden inte om mig och mina funderingar utan om dina funderingar på en ny custombössa.

Som jag ser det så är 338 federal en mer allroundbetonad patron än vad en 358 win är, 358:an klarar av att leverera lite tyngre piller men nackdelen med det är såklart dels att kulbanan blir lite krokigare men också att rekylen blir något större. För bägge patronerna gäller nog att det är lämpligt att vara handladdare och då är det ingen tvekan om att kulutbudet är större i 338 även om det får sägas vara tillräckligt även i 358. 

Jag ser nog 338 federal som en modern 8x57 medan 358 win är en modern 9.3x57  :tongue:

Bägge två mår i mina ögon bra av att kompletteras med en klen klass 1 runt 6.5-7mm men det är såklart bara mina preferenser baserat på mina erfarenheter och min jaktliga verklighet, för andra som t ex TS kan det såklart se helt annorlunda ut.

Henrik

Publicerat

Jag har en t3 308 som du kan få prova innan du bestämmer dig....

Jag köpte den med just den inställningen du har men drog nitlotten. Min skjuter ganska precis som din 358a med allt, förutom scandium match...den skjuter ännu sämre.

Jag tror att jag helt enkelt fått en dålig pipa.

Nu är den plastbäddad och uppslipad pipkanal så jag är tveksam att Tikka / sako tar det på garanti.

Mvh Rikard

Publicerat
  • Författare

Jag tror som du säger att en 338 är mer allround, det som inte dör av den lär inte göra det av en 358 heller.

Tanken var att senare skaffa en 6,5 för att få jämna steg i garderoben. Dock är ju en 6,5a enkel att skaka fram så jag har inte lagt någon större energi på att hitta en sådan. Mängdträningen är ju dock guld men jag känner mig övertygad om att jag kan få ut en god mängd träning ur en 222 rem också i ett förstadie. Den begränsar mig ju lite just nu då den är klass 2 men jag har inget att jaga som kräver klass 1 innan hösten nästa år iaf så jag känner mig inte stressad.

Handladdningen har jag börjat ge mig på med hjälp av goda vänner så jag hoppas att jag ska klara det med deras stöttning. Att köpa en kaliber för att hitta skott hos närmsta butik ser jag inte som att det tillför mig något kunskapsmässigt för då kommer jag ta den lata vägen att skjuta allt med jaktmatch och oryx. Jag vill helt enkelt lära mig den ädla konsten.

Publicerat

Ja övningen är ju en stark orsak till att välja 358w. Den mängden jag övat med har tjänat in ca 15-20 tusen mot en 338.

Publicerat
  • Författare

Ja övningen är ju en stark orsak till att välja 358w. Den mängden jag övat med har tjänat in ca 15-20 tusen mot en 338.

Hoppsan!

Krångligt det blir ibland.

Publicerat

Bra råd där. Köp en 75a i 308 och när pipan är slut har du en perfekt donatorbössa.

Publicerat
  • Författare

Ni är så kloka så!

Får väl börja bygga modellplan för att få utlopp för pysslandet :D