Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Custombössa

Featured Replies

Publicerat

Varför gör du dig av med allt vad Sako heter? Inte okej :P

Byta bössor är livet... B-) ;-)

• Svar 138
  • Visningar 8,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Gillar du Sako 75 tycker jag absolut att du skall fortsätta med den mekanismen. Jag tycker nog att sako 75 ur ett rent praktiskt perspektiv är en av de allra bästa lådorna att bygga på. Nu finns det

• En Dakota M76 Classic De Luxe skulle jag kunna tänka mig äga...kaliber skulle vara 338-06 A-Square. Kostar väl runt en 50 lök...men fan så mycket mer bössa än en Blaser för samma pris      

• För att göra oss som köper det av honom till gladare människor ;-) :-D

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Det blir värre om man repeterar hårt...jag är så jäääävla stark vet ni... :-D ;-)

Man vet att man repeterar rejält när tomhylsan flyger ut o slår loss kikaren :D

Publicerat
  • Författare

Bäst jag specar upp en bössa, skickar till Doktorn och köper loss den sen :P

Publicerat

Jo Rugern har ju en fin klassisk trelägessäkring. Men 75an har också en bra säkring med ett stift som går upp och låser slagstiftet. Oförklarligt för mig varför Sako tog bort denna fina lösning till 85an :-\

Jo men en Sako 75:a går ju faktiskt att osäkra oavsiktligt medan det är och förblir omöjligt med en Ruger M77 MKII säkring förutsatt att den är i sitt bakersta läge.

Mvh

Joacim

Publicerat
  • Författare

Det är väl själva fan att man ska vara saktfärdig. Kunde ju budat på din Joacim :P

Publicerat

Jo så är det ju Joacim. Och när de dessutom (trots vad alla säger) skjuter bra (blev nästan förvånad hur bra lång-rugern sköt)...är det svårt att inte gilla dem B-)

Publicerat

@bullhunden...Joacim har kanske sin fina korta Ruger till salu fortfarande!? B-)

Publicerat
  • Författare

@bullhunden...Joacim har kanske sin fina korta Ruger till salu fortfarande!? B-)

Trodde den rök till förmån för 222an?

Nåväl, han får en femhunka för sakon då :D

Publicerat

Det är väl själva fan att man ska vara saktfärdig. Kunde ju budat på din Joacim :P

Den står på Vapensmedjan till försäljning, dock med en något högre prislapp än vad jag begärde de båda gångerna jag försökte att sälja den här på forumet ;-)

Rugers vapen är grymt underskattade, vilket tyvärr smittar av på marknaden har jag bittert fått erfara. Trots min trogna reklampelare (Dr krall) så var intresset såpass svalt för min Ruger att jag igår fick lägga mig platt och göra en brakförlust (vilket är mer regel än undantag vad gäller vapenaffärer).

Mvh

Joacim

Publicerat

Jo så är det ju Joacim. Och när de dessutom (trots vad alla säger) skjuter bra (blev nästan förvånad hur bra lång-rugern sköt)...är det svårt att inte gilla dem B-)

Det beror ju till stor del på vem som håller i skaftet också - så bra sköt den inte med mig som pilot kan jag villigt erkänna. Samtidigt skönt att den kommit till någon som klarar av att handskas med den och uppskattar den för det fina vapen den är :-)

Mvh

Joacim

Publicerat

Här har du ett objekt om du inte slår till på min gamla Ruger ;-)

http://walterborg.se/auktion/H14/bilder/2724_1.jpg

Fan det var bara länken till bilden. Nåja det är en Sako 75 i 308win med ett utrop på 4-5000kr om jag minns rätt.

Mvh

Joacim

Publicerat

Är helt med i sidelocks tänk! Varför fortsätta bygga skeva bössor?

Mvh han som får ta i skiten när de strular...

Edit: inte enstaka som har problemet med o nocka ner hylsan i mekanismen igen. Roligaste förslagen är högre ringar. Allergiskt mot gamnackemontage. Men det är ju jag det...

Publicerat

Det är väll det du har lön för? :rolingeyes:

Publicerat
  • Författare

Är helt med i sidelocks tänk! Varför fortsätta bygga skeva bössor?

Edit: inte enstaka som har problemet med o nocka ner hylsan i mekanismen igen. Roligaste förslagen är högre ringar. Allergiskt mot gamnackemontage. Men det är ju jag det...

För att du ska ha något att ta i? :happy:

Publicerat
  • Författare

Den har inte han sett på länge :P Pengarna verkar ändå gå tillbaka till chefen :D

Publicerat

försäljare står det i mitt kontrakt sist jag kolla iaf. Sen att jag får göra annat ses väl som en bonus typ.

Publicerat

Den har inte han sett på länge :P Pengarna verkar ändå gå tillbaka till chefen :D

pengar gör ingen lycklig på banken sägs det. Japp pengarna tar ett hedersvarv förbi hos mig sen åter igen till jobbets konto utan fler uppehåll :D

Publicerat

försäljare står det i mitt kontrakt sist jag kolla iaf. Sen att jag får göra annat ses väl som en bonus typ.

Om det står försäljare i ditt kontrakt så är du väll knappast tvingad att "ta i skiten" - eller hur? Sedan att du gör det ändå för att du precis som många andra är en snäll skäl det är sin sak, men då bör man kanske inte heller "gnälla" över att man får stå med skiten. Bara en tanke.

Mvh

Joacim

Publicerat

Om det står försäljare i ditt kontrakt så är du väll knappast tvingad att "ta i skiten" - eller hur? Sedan att du gör det ändå för att du precis som många andra är en snäll skäl det är sin sak, men då bör man kanske inte heller "gnälla" över att man får stå med skiten. Bara en tanke.

Mvh

Joacim

hade det inte varit enklare om sako gjorde om och gjorde rätt? Det är ju knappast enbart jag som märkt av problemet ett flertal ggr när kunder säger att den inte repeterar som den ska?

Så jo har man byggt fel i över 3 modeller i rad så anser jag att gnäll är befogat. Kikarsikte är inte direkt en nymodighet på varken jaktgevär eller skyttegevär.

Publicerat

Ska dock inte enbart klaga på sakos konstruktion är omodern. Tycker liksom sidelock att hans rem seven är en riktigt nätt o trevlig skapelse. Likaså ruger som Joacim har sagt sen tidigare är faktiskt riktigt trevliga likaså.

Tikka m55 tycker jag även den är en riktigt ok låda!

Samt många andra förslag som redan nämnts för önskat bygge!

Publicerat
  • Författare

Fattar fortf inte vad själva problemet uppstår ifrån och hur det åtgärdas :/

Men du har en poäng!

Publicerat

hade det inte varit enklare om sako gjorde om och gjorde rätt? Det är ju knappast enbart jag som märkt av problemet ett flertal ggr när kunder säger att den inte repeterar som den ska?

Så jo har man byggt fel i över 3 modeller i rad så anser jag att gnäll är befogat. Kikarsikte är inte direkt en nymodighet på varken jaktgevär eller skyttegevär.

Missförstå mig rätt nu mannen. Jag vill inte sätta åt dig på något vis men detta är vad du har betalt för att göra varje månad. Visst att det kommer in Sako 85:or på garantiärenden titt som tätt är väll kanske ingen hitt då det knappast tillför något i kassan, men en 75:a som "Olle på höjden" kommer in med bidrar ju till ditt leverne.

Dessutom finns det nog gott om folk som skulle vilja byta med dig och hellre jobba i vapenaffärer antingen det är Sakovapen som skickar hylsorna i justerratten på Zeisset som repareras eller det ska säljas en Helix för 30 000kr.

Men givetvis har du helt rätt i att Sako bör ta tag i konstruktionen som sådan, ett vapen för 15-20 000kr ska inte dras med sådana här slarvfel.

Mvh

Joacim

Publicerat
  • Författare

Den tiden det tar att konstatera/åtgärda problem genererar ju inget i kassan av större värde.

Har själv jobbat mycket i butik. Man är anställd som butiksbiträde med allt vad det innebär tyvärr. Vissa saker vill man inte ta i bara.

Publicerat

Min 358 är byggd på en remington och även om jag inte gillar remington så har den funkat mycket bra, med god precision.originaltrycket är givetvis bytt.

Skulle jag bygga igen på ett standardlås skulle det bli Sako 75 utan att blinka. Och nej jag har inte haft något problem med att hylsorna slår i kikaren på dom :)

Idén med syntetstockar är att man väljer stock efter 100% funktion inte utseende.