Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Custombössa

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Svårt med distansköp :/

• Svar 138
  • Visningar 8,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Gillar du Sako 75 tycker jag absolut att du skall fortsätta med den mekanismen. Jag tycker nog att sako 75 ur ett rent praktiskt perspektiv är en av de allra bästa lådorna att bygga på. Nu finns det

• En Dakota M76 Classic De Luxe skulle jag kunna tänka mig äga...kaliber skulle vara 338-06 A-Square. Kostar väl runt en 50 lök...men fan så mycket mer bössa än en Blaser för samma pris      

• För att göra oss som köper det av honom till gladare människor ;-) :-D

Posted Images

Publicerat

Doktorn, du kan ju Sako som din egen ficka.

Är detta

http://www.blocket.se/orebro/Sako_M591_Battue_55732370.htm?ca=20&w=3

modellen innan 75 men efter a2a3 lådorna?

Fick inte köpa 75an i 308w till de priset jag ville men denna verkar högst vettig. Läste någonstans att man började göra låsen i maskin efter a2,a3 (tror det var ett inlägg från dig) Men den kanske är bra ändå?

Isåfall kommer den användas som den är. Om det nu är värt att satsa på och affär kan lösas.

Japp, du har helt rätt. Från sent 80- till tidigt 90-tal. S491 (kort), M591 (medium) och L691 (lång) heter lådorna. Mer material i dem, klossigare den del som är nere i stocken (anpassat till CNC), lös rekylklack i alu (liknande den på 75orna).

Publicerat

Jag hade en M591 Varmint i .243.  Det var en trevlig bössa, men plastning av den lösa rekylklacken behöver göras. Förr eller senare.

Att den såldes berodde mest på kalibern. (Även om jag funderade på att pipa om den till 7mm-08)

Jag tycker att Sakos lådor är bra att "bygga custom" på.

Man får mycket klart från början: Bra trycke, säkring, underbeslag i stål  (ja, det är viktigt!! ).

Personligen så tycker jag att lösa magasin är ett elände på jaktvapen. Därför gillar jag t.ex L579 eller L61R lådorna.

Skjut med .243:an till den är slut eller du ledsnar på den.  Sen kan du fundera på custom.

Customvapen är aktuellt först när man verkligen vet vad man vill ha. Annars blir det bara dyrt.

Publicerat
  • Författare

Ett styck rostfri/syntet 75a i 308w bokad. För det ringa priset av 6000kr kan jag leva med att den inte har trä och blånerad pipa. Dessutom var den gängad. 

Publicerat

Grattis! Riktigt prisvärt! Custom blir överflödigt...jaga med den och njut  :yes:  Du kan ju beställa en McMillan med en egenkomponerad marble om du vill 'skoja till det' :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Tack! :) Ja mcmillan har skojiga färgsättningar :)

Fast en stock där kostar väl som hela bössan :D

Publicerat

Javisst...och... :biggrin:

(McM gör en fint formgiven rak stock med safari-stuk till Sako 75...den har jag dregglat över många ggr på nätet)

6yvuga8u.jpg

Publicerat
  • Författare

Måste kollas på vad för färger som finns

Ser trevlig ut :)

Publicerat

Det finns en nackdel med custom: Och den är inte att leka med....

När man väl har hanterat ett fint custombygge så kan man aldrig gå tillbaka till fabriksbössor igen.

Åtminstone inte de fabriksbössor som finns i våra jaktbutiker.

Det blir bara ledsamt att gå in på Jaktia och se plastmagasin på löpande band. Man köper väl ett par strumpor i alla fall.

Customstudsare är en addiction.  Så man bör tänka sig för...   ;)

Publicerat

Bulldog,

angående sako 591, jag har ju haft en sådan så var de sista vändan på maskinparken hos Sako innan de bröt för 75 serien, det är inte vapen som är perfekta, långt ifrån,

men skulle du bestämma dig för en 591 låda så har jag både McMillan kolv ala långhåll och en valnötskolv, varmint kolv att sälja, iofs har jag även två trycken och en slagfjäder med, som du förstår var det en del bekymmer med pangen, å andra sådan tror jag att 308 Win pipan gick över 5000 skott i min ägo.

Smedens kommentar när vi, läs han dömde ut pangen var att det är det glappaste jag någonsin sett, som fortfarande är i tjänst. /Christian

Publicerat

När man väl har hanterat ett fint custombygge så kan man aldrig gå tillbaka till fabriksbössor igen.

Det blir bara ledsamt att gå in på Jaktia och se plastmagasin på löpande band. Man köper väl ett par strumpor i alla fall.

Herregud så sant. Det finns inte en enda standardbössa som intresserar mig det minsta längre.
Publicerat

HAHAHAHA.... pervo :wink:  

Det ligger något i det du säger :sleep:

Publicerat

HAHAHAHA.... pervo :wink:

Du skulle bara veta vad sambon säger om mig...

Jag både ser ut som och låter som Gollum när jag planerar att beställa en Signature eller Ridge Walker från Kenny Jarret.

Passaten hamnar på Blocket för att finansiera det hela...