Publicerat Oktober 29, 201411 yr http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/10/verket-utlovar-vargjakt-i-vinter/ Kanske inte helt omöjligt ändå?!?
Publicerat Oktober 29, 201411 yr Detta är en populär post. Inget annat än en tom morot för att förhindra tjuvjakt. /Mike
Publicerat Oktober 29, 201411 yr http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/10/verket-utlovar-vargjakt-i-vinter/ Kanske inte helt omöjligt ändå?!? Populationsbegränsande jakt? Jag tror det när jag ser det utföras i praktiken och vargstammen defacto minskar. /T
Publicerat Oktober 29, 201411 yr Verket kommer väl i sedvanlig ordning krångla till det med restriktioner hit och dit så att allt rinner ut i sanden.
Publicerat Oktober 29, 201411 yr Min gissning är att det blir antingen max tre vargar som får skjutas eller också att det blir så kort tid att det inte blir meningsfullt av den anledningen... typ att ni får skjuta så många vargar ni vill mellan 16:00-16:15 den 7 februari. Sedan kommer ändå motståndarna gnälla så det inte blir av ändå.
Publicerat Oktober 29, 201411 yr Organisationen runt vargjakten tidigare har som bekant lämnat en del i övrigt att önska. Jag är dock fortfarande hoppfull inför utsikterna att få till stånd en jakt i vinter. Men att det ska bli en jakt som gör en faktisk populationsbegränsning har jag väldigt liten tro på. Skjuta bort 60-80 individer, varav trettiotalet bara här i Värmland är det som måste till i så fall. Jag tror inte det är möjligt även om det inte sätts upp försvårande regelverk, de är helt enkelt för svårjagade och jakten för resurskrävande. Men det är min högst personliga åsikt.
Publicerat Oktober 29, 201411 yr Organisationen runt vargjakten tidigare har som bekant lämnat en del i övrigt att önska. Jag är dock fortfarande hoppfull inför utsikterna att få till stånd en jakt i vinter. Men att det ska bli en jakt som gör en faktisk populationsbegränsning har jag väldigt liten tro på. Skjuta bort 60-80 individer, varav trettiotalet bara här i Värmland är det som måste till i så fall. Jag tror inte det är möjligt även om det inte sätts upp försvårande regelverk, de är helt enkelt för svårjagade och jakten för resurskrävande. Men det är min högst personliga åsikt. Ifrån 0 till 60-80 tror inte jag heller på, förstår vilket jädra liv. Det blir smulor åt fotfolket, 20-25st gissar jag. Om det nu blir nåt överhuvudtaget.
Publicerat Oktober 29, 201411 yr Nu tror jag inte på fullt allvar att det kommer bli någon jakt i vinter. Skulle det bli så att det får skjutas säg cirka ett 40 tal eller mindre så kan man ju lika gärna skita i det eftersom det inte gör någon som helst skillnad på populationsökningen. Visserligen kan det ju minska skadorna ytterst lite men det är ju det enda. Ne jag tror som Sunflower, det ska till ett MIRAKEL om det ska bli en vargjakt i vinter som gör någon som helst skillnad på stammen.
Publicerat Oktober 29, 201411 yr Ska det vara populationsbegränsande så måste uttaget ut stammen ligga på bortåt 100 djur/år inklusive §28 under ett par år. Ni må ursäkta - men jag tror det när jag ser det genomföras. /T
Publicerat Oktober 29, 201411 yr Ska det vara populationsbegränsande så måste uttaget ut stammen ligga på bortåt 100 djur/år inklusive §28 under ett par år. Ni må ursäkta - men jag tror det när jag ser det genomföras. /T Helt enig med dig. Dock om det skulle bli en licensjakt om än bara på 10-15 vargar. Då har vi tagit oss över den högsta tröskeln att bemästra på vägen mot en farvaltning som faktiskt fungerar som en förvaltning. För när steget att köra över bevararna och driva igenom en licensjakt så öppnar det vägen mot att om några år faktiskt skjuta ner vargstammen till hanterbar nivå. Men som sagt, jag tror det är en trappa tills vi är framme. Där första steget är svårast.....
Publicerat Oktober 30, 201411 yr Det första steget har vi försökt ta ett antal gånger vi det här laget, men Sverige - likt en tvååring - klättrar bara tillbaka upp igen. Med den här takten så har vi inte fått populationsbegränsande jakt innan jag låst vapenskåpet för gott och flyttat till en etta med jordvärme. /T
Publicerat Oktober 30, 201411 yr Upp till 90 vargar.... Inte så illa pinkat ändå! Om det blir av och vargens vänner inte kan driva igenom en överklagan... http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/10/vargjakt-i-vinter/
Publicerat Oktober 30, 201411 yr Det var som fan! Nåja - jag ska inte gnälla om det blir 90 djur fällda....... Men som sagt - jag tror det när jag ser det genomföras. /T
Publicerat Oktober 30, 201411 yr 90 vargar max och sen skall redan skjutna från skyddsjakt och $28 räknas bort... Jag är vad experterna brukar kalla försiktigt positiv till detta startskott för en eventuell vargjakt i vinter. För om det i slutändan verkligen blir vargjakt det tror jag först på när skotten börjar eka över vargaland.
Publicerat Oktober 30, 201411 yr 90 vargar är den totala dödligheten innan vi sniffar på miniminivåerna, i år har det dött 50 vargar så då återstår 40 st om inga fler dör innan januari.
Publicerat Oktober 30, 201411 yr Ett steg i rätt rikning. Jag hoppsas verkligen att det blir av med licensjakt på varg nu. Ska vi ha varg ska vi även ha en seriös licensjakt på vargen. Vi måste få ner vargstammen till en rimlig nivå.
Publicerat Oktober 30, 201411 yr 60 till 80 vargar är ungefär vad stammens tillväxt ligger på årligen, en minskad population från dagens nivåer tarvar mao att den totala dödligheten är något större - så populationsbegränsande jakt i min mening innebär en minskande stam - inte en stam i vare sig tillväxt eller stillaliggande. Så de 90 som NVV nu ger grönt ljus är liksom inte ett tak utan ett minimum. /T
Publicerat Oktober 30, 201411 yr Varför går tex WWF ut och kritiserar NVV's beslut? jag menar vad har de för grund? menar dom på allvar att den aktuella licensjakten skulle riskera vargstammen???
Publicerat Oktober 30, 201411 yr Varför går tex WWF ut och kritiserar NVV's beslut? jag menar vad har de för grund? menar dom på allvar att den aktuella licensjakten skulle riskera vargstammen??? Politik är en dans eller ett spel om du hellre vill det. Till skillnad mot oss dödliga medborgare så är inte frågan om att ha rätt utan enbart att få rätt och behålla sin makt. Det handlar överhuvudtaget inte om vargstammen utan om att ha makt, inget annat än makt. /T
Publicerat Oktober 30, 201411 yr Ödets ironi eller planerat politiskt rävspel att det kan bli vargjakt i vinter med denna nya regering? Romson ansvarar för Rovdjurspolitiken men inte för själva utförandet dvs jakten. Mao kanske de kan spela lite teater att de är oense nu och så råkar kramarna stoppa jakten vilket inte kan beskyllas på sossarna som lovat jakt denna vinter och till nästa år när inget utlovats så är Rovdjurspolitiken totalt Romson styrd och därmed knappast någon vargjakt aktuell. Bara en liten konspirationsteori så här i kvällningen. Oavsett är det ju läge att passa på att vara lite (skade)glad tacka miljöpartiet med Romson i spetsen för att vi så fort de kommit till makten kan få den största vargjakten på över 100 år. Alltid något att bli ihågkommen för även om det kanske är en tveksam merit i de kretsar de rör sig i...
Publicerat Oktober 30, 201411 yr Något jag stör mig något fruktansvärt på är att i medierna säger dom att den nuvarande vargstammen ligger på ca 370 individer, Aftonbladet, värnarorganisationer, Tv. Det rätta antalet ska vara ca 500. Men som sagt dom gör ju allt för att vargen ska framstås som hotad. Se nu till att skiten genomförs!
Publicerat Oktober 30, 201411 yr Politik är en dans eller ett spel om du hellre vill det. Till skillnad mot oss dödliga medborgare så är inte frågan om att ha rätt utan enbart att få rätt och behålla sin makt. Det handlar överhuvudtaget inte om vargstammen utan om att ha makt, inget annat än makt. /T Fan trot' men jag som hoppades att denna vargpolitik skulle kunna få handla om kompromisser framöver istället. Bevarandesidan har ju fått som de velat länge nu och styrt hela kalaset. Sen plötsligt handlar det om en licensjakt men man är helt ovillig att ställa upp på det trots att det inte hotar statusen.
Publicerat Oktober 30, 201411 yr 90 vargar är den totala dödligheten innan vi sniffar på miniminivåerna, i år har det dött 50 vargar så då återstår 40 st om inga fler dör innan januari. Ska vara 28 döda i Sverige så får korrigera mig själv här, har ingen aning om vart 50 kom ifrån.
Publicerat Oktober 31, 201411 yr http://www.lansstyrelsen.se/uppsala/Sv/nyheter/2014/Pages/lansstyrelsen-starkt-kritisk-till-naturvardsverkets-rovdjursbeslut.aspx Egardt har varit duktig i att driva vargfrågan, i sak håller jag med om att det vore solidariskt att ta ett vargrevir i Uppsala för att sprida bördan. Men för första gången är jag tacksam för att NVV valde en egen lösning, dvs noll revir i Uppsala och Stockholm.