Publicerat Januari 18, 201511 yr Det är därför jag älskar karln - herre gud vad jag har lärt mig av honom...... En tvättäkta vänsterintellektuell, som därtill är ideologiskt ärlig, en sådan är världens bästa botemedel mot alla former av vänstersympatier. Keep your friends close, but your enemies even closer. /T Som botemedel förutsätter det att läsaren innehar ett minimum av intelligens, intellektuell självständighet och förmåga till kritiskt tänkande. Tror du gemene man besitter dessa elementa av mental kapacitet?
Publicerat Januari 18, 201511 yr Som botemedel förutsätter det att läsaren innehar ett minimum av intelligens, intellektuell självständighet och förmåga till kritiskt tänkande. Tror du gemene man besitter dessa elementa av mental kapacitet? Nä, men det spelar liksom ingen roll. Även idioterna har rösträtt i en demokrati, det ligger i koncpetet demokrati. Dessa får man alltså se som en "negativ konstant" som aldrig kommer att lyckas med att göra något rätt. Det är helt enkelt priset för demokratin. Sedan ska du inte överskatta Greiders påverkan på de "som har kronisk otur när de tänker" - han är så pass intellektuell att man ibland får ta i lite för att inse vad han egentligen menar. Även korkskallar måste läsa något lite av hans ukaser för att påverkas, och då lär de knappast läsa hans alster..... /T
Publicerat Januari 18, 201511 yr Efter att ha satt oss själva på denna höga piedestal av självutnämnd intellektuell och politisk medvetenhet bör vi påminna oss att självutnämnd storhet är ingenting, det är anerkännandet från andra som räknas, i sann demokratisk anda, och vägen dit är knappast via pompös självgodhet. Något man skulle vilja påminna en del politiker om.
Publicerat Januari 19, 201511 yr Håller Greider någotslags försvarstal för vargen? Rätt spännande.. kan det vara så att han ser sig själv som heltidsanställd på Aftonbladet framledes? Närmre till tv-sofforna.. Läser aldrig eländet förövrigt..
Publicerat Januari 19, 201511 yr Efter att ha satt oss själva på denna höga piedestal av självutnämnd intellektuell och politisk medvetenhet bör vi påminna oss att självutnämnd storhet är ingenting, det är anerkännandet från andra som räknas, i sann demokratisk anda, och vägen dit är knappast via pompös självgodhet. Något man skulle vilja påminna en del politiker om. Det är lugnt, så länge Greider gör det långt mycket mer än vi så är det riskfritt, det är nar han trillar ner från sin piedestal vi andra ska börja kolla hur långt ner golvet är. Intill dess är det bara att blåsa på för allt vad tygen håller. /T
Publicerat Januari 19, 201511 yr http://www.expressen.se/ledare/tommy-hammarstrom/vargjakt---for-vargarnas-skull/ Äcklig skitblaska men läsvärd text.
Publicerat Juli 7, 201510 yr Tack Åsa http://www.nwt.se/varmland/2015/07/07/regeringen-bestaller-ny-utredning Det kanske var elakt Men vissa här drar sin egna politiska agenda och skyller allt på andra.
Publicerat Juli 8, 201510 yr Utredningen kommer från Bucht. Här kan ni läsa direktiven: http://jaktreportage.se/regeringsuppdrag.pdf
Publicerat Juli 8, 201510 yr Är inte detta ett första steg mot det MP pratat om länge, att all jakt på varg ska vara skyddsjakt, det ska bli slut på licensjakten?
Publicerat Juli 8, 201510 yr Eftersom EU verkligen inte vill ha licensjakt och verkar vägra ge några entydiga kriterier kring vilka sverige och EU kan få en samsyn är antagligen skyddsjakt den lösningen vi får nöja oss med tills några lite större och mer inflytelserika länder börjar rya och kräva licensjaktsmöjligheter. Ingen bra eller önskvärd lösning men det är så jag tolkar situationen. Men med tanke på hur dåliga NVV varit hittills på att förhålla sig till EU juridiken så tror jag inte att det blir så mycket förändringar nu heller, detta med tanke på att det uttryckligen i dokumentet står att förslaget skall vara förenligt med EU-rätten...
Publicerat Juli 8, 201510 yr Själv ser jag eg inget som säger att licensjakt är bättre än skyddsjakt. Så länge vargstammen hålls nere. Kan tom tycka att det är bättre att LST betalar/engagerar skyttar, kanske i luften, än att jägarleden ska offra tid och pengar på att reglera något som någon annan har skapat. Dvs att samhället/staten får lägga pengar först på bevarande och sedan även ta kostnaden för regleringen. Inte skjuta över den kostnaden på privatpersoner. Iof så tala jag bara för mig själv, men jag jagar mycket hellre älg, rå, hare, fågel, hjort osv än tex björn och varg. Rovdjur jagar jag endast om jag måste för att annat vilt ska ges utrymme att hålla sig på en jaktbar stam.
Publicerat Juli 8, 201510 yr Man skulle kunna tänka sig fördelar med skyddsjakt, den skulle kunna bli självreglerande på så sätt att det naturligt blir mest jakt där koncentrationen är störst. Det förutsätter dock kanske att man inte tar lika stor hänsyn som tidigare till om de aktuella vargarna är genetiskt värdefulla.
Publicerat Juli 8, 201510 yr Ypperligt förslag om man inte vill att vargstammen ska få sprida sig utanför dagens vargbälte.
Publicerat Juli 8, 201510 yr Ypperligt förslag om man inte vill att vargstammen ska få sprida sig utanför dagens vargbälte. Ja, det lär bli den praktiska konsekvensen om populationen framöver enbart ska regleras genom skyddsjakt. Själv ser jag eg inget som säger att licensjakt är bättre än skyddsjakt. Så länge vargstammen hålls nere. Skillnaden är nog mest politisk om vi ska vara ärliga, men det får ett par olika konsekvenser i det att man inte alls på samma sätt kan styra populationen som man kan genom den betydligt enklare licensjakten. Det kan vara den enda framkomliga vägen juridiskt sett - men det är en redig nitlott för varglänen. /T
Publicerat Juli 9, 201510 yr Kan inte en lösning vara att genomföra en licensjakt ungefär så som den genomfördes senast. Men döpa det till skyddsjakt. Jag vet inte vad i det genomförandet som inte skulle rymmas inom art och habitat direktivets definition på skyddsjakt.
Publicerat Juli 9, 201510 yr Är inte detta ett första steg mot det MP pratat om länge, att all jakt på varg ska vara skyddsjakt, det ska bli slut på licensjakten? Exakt min tanke Kan inte en lösning vara att genomföra en licensjakt ungefär så som den genomfördes senast. Men döpa det till skyddsjakt. Jag vet inte vad i det genomförandet som inte skulle rymmas inom art och habitat direktivets definition på skyddsjakt. Skulle kunna fungera men denna regering (MP) saknar politisk vilja för detta.
Publicerat Juli 12, 201510 yr Har ni läst debattartikeln från mp på svensk jakt hemsida? Du menar denna antar jag: http://svenskjakt.se/opinion/debatt/regeringen-tar-ansvar-for-en-stabil-vargpolitik/
Publicerat Juli 13, 201510 yr Du menar denna antar jag: http://svenskjakt.se/opinion/debatt/regeringen-tar-ansvar-for-en-stabil-vargpolitik/Just precis den. Politiskt svammel enligt mig som endast syftar till att minska jakten på varg.
Publicerat Juli 14, 201510 yr Blev jagad av 4 vargar när han skulle avsluta sittnattpass ute på en torvmyra. http://www.helahalsingland.se/halsingland/ljusdal/tv-vargen-jagade-jesper-aldrig-varit-med-om-nagot-ackligare-i-mitt-liv Var det inte vargarna som skulle vara ofarliga o inte gå till anfall mot människor???
Publicerat Juli 16, 201510 yr gulliga djur dedär grå Ja visst är dom det o ofarliga ska dom vara också, säger vargkramarna!