Publicerat September 14, 201411 yr Innan jag kastar in handduken och blir en mountain man på heltid så vill jag faktiskt se att löfven lyckas bilda regering,skulle han klara det så kan jag konstatera följande. Jag kommer få exportera min dieselpickup för den kommer varken gå att framföra på svenska vägar eller att sälja. jag tackar min lyckliga stjärna att min vapengarderob är överfull. Jag har blyad hagelammunition och kulor för diverse kulkalibrar för två livstider hemma. Kvar att investera i: vedspis,stearinljus och fotogen. /Mike
Publicerat September 15, 201411 yr Utgången av valet var ju väntad.....personligen gläds jag åt följande.....MP och V får tämligen få röster, FI kommer inte in, potentiell regering med S, Mp och V blir utomordentligt svag.....för att inte säga kraftlös. SDs framgång tolkar jag inte som att svenska folket har 13% rasistister snarare 13% som anser att vi har lite väl generös invandringspolitik och jag tror Reinfeldts tal om att vi inte har råd med reformer pga integrationsbudgeten spelat en stor roll för väljare. Så vad kommer ut av detta då? Eftersom SD, om de följer sin vana, inte kommer stödja S regeringen så blir det nyval, samarbete mellan blockgränser eller parlamentariskt kaos som endast kan undvikas om SD får inflytande. Om alla nu följer sin princip om att inte ta i SD med tång så väntar en tämligen skakig historia framöver. Inväntar börsöppningen kl 0900 och redo att trycka på säljknappen. Går S mot strömmen och skulle,välja M som samarbetspartner, vilket skulle förvåna mig ypperligt så är ju saken enklare. Vad gäller vargjakten så hänger frågan uppenbart väldigt i luften. Inte prio 1 fråga i dagsläget direkt,
Publicerat September 15, 201411 yr Nog blir det vargjakt av, här är sannolikt S tyngre än Mp, inte minst mot bakgrund av att en blivande regering kommer att få grunda sig på hoppande majoritet, dvs söka stöd i varje enskild fråga. Den lösningen återstår för S om de bara biter huvudet av skam och satsar på minoritetsstyre, detta eftersom det är god chans att S tillsammans med Mp i vissa frågor men inte minst med M, Fp och C när det kommer till realpolitik, dvs försvaret, energipolitiken och skattepolitiken.
Publicerat September 15, 201411 yr Eftersom så många ska bunkra upp ammo o sälja bilar, antar att moderaterna vann. Vad har vi fått med moderaterna, inget av nytta om man jämför 8 år tidigare. Ja förutom bättre vapenlagar, licenserna tar kortare tid, vargen har minskat i antal. Ja vissa saker har blivit bättre. Som tex, nä kommer inte på nåt.
Publicerat September 15, 201411 yr Detta är en populär post. Eftersom så många ska bunkra upp ammo o sälja bilar, antar att moderaterna vann. Vad har vi fått med moderaterna, inget av nytta om man jämför 8 år tidigare. Ja förutom bättre vapenlagar, licenserna tar kortare tid, vargen har minskat i antal. Ja vissa saker har blivit bättre. Som tex, nä kommer inte på nåt. Du har ingen större koll på MP och V:s ambitioner va?
Publicerat September 15, 201411 yr Den blivande miljöministern, Åsa Romson, intervjuas just nu på TV. Tack alla jägare som röstade rödgrönt. Det va inte många som röstade rödgrönt. V,S och MP gjorde riktigt dåliga val. Tack vare att M väljare hoppade av och istället röstade på SD föll alliansregeringen till förmån för en rödgrön mineriotetsregering. Den regeringen lär ju fällas av SD så... det blir nog en kaotisk vinter....
Publicerat September 15, 201411 yr Det va inte många som röstade rödgrönt. V,S och MP gjorde riktigt dåliga val. Tack vare att M väljare hoppade av och istället röstade på SD föll alliansregeringen till förmån för en rödgrön mineriotetsregering. Den regeringen lär ju fällas av SD så... det blir nog en kaotisk vinter.... Och seriös jakt på rovdjuren lär dröja ytterligare minst 4 år....... /T
Publicerat September 16, 201411 yr Detta är en populär post. Rent korkat av sossarna att gå i säng med mp efter möjligheterna till en majoritetsregering tycks vara uttömda. Man kommer att få bedriva tvåflankskrig med alla tunga frågor, först kompromissa internt med talibanerna för att sedan ändå riskera att skoningslöst bli nedskjutna av högern i riksdagen. Det mest logiska vore en socialdemokratisk minoritetsregering utan mp och lägga krutet på förhandlingar utifrån egen politik.
Publicerat September 16, 201411 yr Det mest logiska vore en socialdemokratisk minoritetsregering utan mp och lägga krutet på förhandlingar utifrån egen politik. Det har du så rätt i Magnus!
Publicerat September 16, 201411 yr ........... Det mest logiska vore en socialdemokratisk minoritetsregering utan mp och lägga krutet på förhandlingar utifrån egen politik. Hur tänkte du nu? Sossarna fick 32%, Alliansen fick 39%..... Om han inte kan skrapa ihop ÖVER 39% så SKA han inte bilda regering, därför MÅSTE han ha med MP - eller V i en regering och därmed passivt stöd av MP eller V för att kunna bilda regering. En ren socialdemokratisk minoritetsregering kan mao INTE funka, ska han lansera den lösningen är det Alliansens tur....... Och så dum är inte ens han - det är inte Juholt vi pratar om...... Vänstersidan + MP fick 44%. Det är redan där en extrem minoritet. /T
Publicerat September 16, 201411 yr V har ju sagt de är i opposition mot S och MP så därmed är väl alliansen större än Löfven och co vilket borde innebära att alliansen får chansen att bilda regering istället... ;-)
Publicerat September 16, 201411 yr V har ju sagt de är i opposition mot S och MP så därmed är väl alliansen större än Löfven och co vilket borde innebära att alliansen får chansen att bilda regering istället... ;-) Den dagen V fäller en vänsterregering vill jag gärna uppleva - men jag räknar inte med att kunna leva riktigt så länge....... /T
Publicerat September 17, 201411 yr Hur tänkte du nu? Sossarna fick 32%, Alliansen fick 39%..... Om han inte kan skrapa ihop ÖVER 39% så SKA han inte bilda regering, därför MÅSTE han ha med MP - eller V i en regering och därmed passivt stöd av MP eller V för att kunna bilda regering. En ren socialdemokratisk minoritetsregering kan mao INTE funka, ska han lansera den lösningen är det Alliansens tur....... Och så dum är inte ens han - det är inte Juholt vi pratar om...... Vänstersidan + MP fick 44%. Det är redan där en extrem minoritet. /T http://www.val.se/val/val2014/slutresultat/R/rike/index.html Socialdemokratisk politik i sin orörda tanke skrämmer inte mig, möjligen socialdemokratiska politiker men det är en annan fråga. Borgarna vill inte regera i minoritet efter 4 år i ett sådant experiment, speciellt inte utan en vettig stads och finansminister. Men det vill sossarna efter 8 års makttorka och läget blir inte bättre utan snarare sämre av att blanda in mp i regeringsbildningen, man når ingen majoritet utan får bara en massa aviga kompromisser i onödan på diverse departement. Naturligtvis blir det oavsett en otroligt svag och rent administrativ regering men för Sverige och primärt landsbygden skulle det vara det bästa då man på förhand får sälja ut vissa områden till diverse stödpartier för att få något genomfört, dock utan den stora kompromissen kring stadsrådsfrågan.
Publicerat September 17, 201411 yr http://www.val.se/val/val2014/slutresultat/R/rike/index.html Socialdemokratisk politik i sin orörda tanke skrämmer inte mig, möjligen socialdemokratiska politiker men det är en annan fråga. Borgarna vill inte regera i minoritet efter 4 år i ett sådant experiment, speciellt inte utan en vettig stads och finansminister. Men det vill sossarna efter 8 års makttorka och läget blir inte bättre utan snarare sämre av att blanda in mp i regeringsbildningen, man når ingen majoritet utan får bara en massa aviga kompromisser i onödan på diverse departement. Naturligtvis blir det oavsett en otroligt svag och rent administrativ regering men för Sverige och primärt landsbygden skulle det vara det bästa då man på förhand får sälja ut vissa områden till diverse stödpartier för att få något genomfört, dock utan den stora kompromissen kring stadsrådsfrågan. Ja, jo - men 32% är mindre än Alliansens 39% som är färdigförhandlade och klara som alternativ. En socialdemokratisk minoritetsregering i ensamt majestät kan mao inte tillträda om den inte har MER än 39% vilket S + MP blir med ett nödrop. Ekvationen bygger på att V då blir viljelösa slavar och stödjer regeringen passivt...... Sedan att det kanske skulle bli bättre för oss jägare med S än S/MP hör inte hit, det går helt enkelt inte. MP har ju varit extremt klara med att de kommer att rösta MOT varje regering de inte sitter med i - oavsett statsministerkandidat. Vilket ger oss följande fakta att relatera till: Alliansen -39% S -32% MP -7% och som kommer att sänka alla regeringar som de inte själva sitter med i. V - 6% som garanterat röstar mot en alliansregering Eftersom ingen vill ta i SD med tång måste man lösa det i varje enskild fråga de kommande fyra åren, men alliansen + MP kan fälla regeringen vilket är grunden för den här regeringsbildningen eftersom regeringen måste godkännas av riksdagen. Det räcker med att fler röstar för än emot regeringen för att det ska gå. MP är mao drottningmakare, och SD kungamakare. En av dem måste in i en regering om det ska funka. Alternativet är S/M - men det är vare sig önskvärt eller en möjligt ideologiskt sett. Sedan blir det en annan fråga i budgeten eftersom budgeten kräver att en majoritet röstar för, inte bara att fler röstar för än emot. Men det är en senare fråga. Så en ren socialdemokratisk regering, det lär vi nog aldrig se mer. Vi har en demokrati som lägger all makt på riksdagen och därmed ger svaga regeringar, vi har inte "the winner takes it all" systemet som en del andra länder har. Och det ser vi resultatet av här..... T
Publicerat September 17, 201411 yr Författare Det är nästan så att man tror att systemet är designat för att gynna ett dominant parti som har några lydiga efterföljare på den motsatta sidan av den övriga oppositionen. Men så kan det väl ändå inte vara???? ;-)
Publicerat September 17, 201411 yr Har verkligen alliansen ett regeringsalternativ numera? Det tror inte jag, man vill konsolidera/förändra sig nu i opposition då alla går bakåt, man har ingen stadsministerkandidat i det största partiet. Björklund blir landshövding, Löf skaffar barn och Hägglund blir frikyrkopastor. Den enda som klarar nästa stämma är Annie Löf men där tickar biologiska klockan så 4 år med oppositions vab är nog helt perfekt. Nej, de enda som verkligen vill sitta i regeringsställning (och kan) är sossarna. Visst kan dom minioritets"styra" från 32%, ingen har sagt att det blir lätt men det är absolut genomförbart om inget annat alternativ är villigt. Det är upp till talmannen att bestämma och nu vill ju MP vara med så det lär dom ju få. Men många gråa hår lär det bli på metallbasen som en följd.
Publicerat September 17, 201411 yr Det är nästan så att man tror att systemet är designat för att gynna ett dominant parti som har några lydiga efterföljare på den motsatta sidan av den övriga oppositionen. Men så kan det väl ändå inte vara???? ;-) Nej systemet är designat för att man ska ha svaga regeringar - däremot ger det en formidabel styrka åt det parti som kan nå 50% stöd i kammaren. Och där kan man väl säga att sossarna var mellan 1945 och 1970. Efter det är minoritetsregeringar faktiskt mer regel än undantag. Har verkligen alliansen ett regeringsalternativ numera? Det tror inte jag, man vill konsolidera/förändra sig nu i opposition då alla går bakåt, man har ingen stadsministerkandidat i det största partiet. Spelar ingen roll vad du tror - Alliansen består, det har man sagt flera gånger efter valet. Alltså Lövfen måste matcha 39% i regeringen, och kan få 44% om V går med på att bli politiska slavar. Lägg till att MP fäller alla regeringar de inte sitter med i....... Nyss sa gruppledaren för M i radion att M inte stödjer en regering som inte kan dra en budget genom riksdagen (vilket kräver absolut majoritet av riksdagen). Så sossarna på egen hand? Finns inte en sportkeps...... Vi har haft mindre regeringar än 32%, men efter regeringshaveriet där några idioter i centern spräckte en regering. Men den ministären satt på ett uttalat och snudd på ovillkorligt stöd av de andra borgerliga partierna. Vem har du tänkt dig ska "garantera" en ren sosseregering så den har ett stabilt 51% stöd i riksdagen? Moderaterna? De är ju "De nya Moderaterna" men så nya tror jag inte att de är...... Björklund blir landshövding, Löf skaffar barn och Hägglund blir frikyrkopastor. Den enda som klarar nästa stämma är Annie Löf men där tickar biologiska klockan så 4 år med oppositions vab är nog helt perfekt. Det återstår att se...... De planerna lär INGEN vilja prata om INNAN regeringen presenterats och budgeten är i hamn i november. Det enda vi vet är att Reinfelt avgår, det är det enda vi kan agera utifrån. Nej, de enda som verkligen vill sitta i regeringsställning (och kan) är sossarna. Visst kan dom minioritets"styra" från 32%, ingen har sagt att det blir lätt men det är absolut genomförbart om inget annat alternativ är villigt. Vill, det vill de. Men frågan är om de kan..... De har bedrivit valrörelsen som om det var fornstora dar, men löften om massor med "återställare" hit och återställare dit. Men nu är det ett 30% parti med MP i regeringen och ett lite småilsket V som de måste ge något. Och efter det måste de locka över 5% borgerliga eller SD rikdagsaledarmöter...... Välkommen till verkligheten. Det är upp till talmannen att bestämma och nu vill ju MP vara med så det lär dom ju få. Men många gråa hår lär det bli på metallbasen som en följd. Nja - det är partierna som bestämmer. Talmanen uppmanar ju bara ett parti att försöka bilda regering. /T
Publicerat September 17, 201411 yr Hur många moderater måste fastna på toaletten när det skall röstas för att en Sosse budget med stöd av MP och V skall gå igenom?
Publicerat September 17, 201411 yr Nej systemet är designat för att man ska ha svaga regeringar - däremot ger det en formidabel styrka åt det parti som kan nå 50% stöd i kammaren. Och där kan man väl säga att sossarna var mellan 1945 och 1970. Efter det är minoritetsregeringar faktiskt mer regel än undantag. Spelar ingen roll vad du tror - Alliansen består, det har man sagt flera gånger efter valet. Alltså Lövfen måste matcha 39% i regeringen, och kan få 44% om V går med på att bli politiska slavar. Lägg till att MP fäller alla regeringar de inte sitter med i....... Nyss sa gruppledaren för M i radion att M inte stödjer en regering som inte kan dra en budget genom riksdagen (vilket kräver absolut majoritet av riksdagen). Så sossarna på egen hand? Finns inte en sportkeps...... Vi har haft mindre regeringar än 32%, men efter regeringshaveriet där några idioter i centern spräckte en regering. Men den ministären satt på ett uttalat och snudd på ovillkorligt stöd av de andra borgerliga partierna. Vem har du tänkt dig ska "garantera" en ren sosseregering så den har ett stabilt 51% stöd i riksdagen? Moderaterna? De är ju "De nya Moderaterna" men så nya tror jag inte att de är...... Det återstår att se...... De planerna lär INGEN vilja prata om INNAN regeringen presenterats och budgeten är i hamn i november. Det enda vi vet är att Reinfelt avgår, det är det enda vi kan agera utifrån. Vill, det vill de. Men frågan är om de kan..... De har bedrivit valrörelsen som om det var fornstora dar, men löften om massor med "återställare" hit och återställare dit. Men nu är det ett 30% parti med MP i regeringen och ett lite småilsket V som de måste ge något. Och efter det måste de locka över 5% borgerliga eller SD rikdagsaledarmöter...... Välkommen till verkligheten. Nja - det är partierna som bestämmer. Talmanen uppmanar ju bara ett parti att försöka bilda regering. /T Jag lever nog i samma verklighet som dig, månne en något mindre mörkblå men ändå borglig. Lite cyniskt, men borgarna ser nog gärna en socialdemokratisk regering i det läge man befinner sig. Socialdemokratin är som en öppen bok historiskt och den förändras inte i sak vilket gör den lätt att förhålla sig till. Med ingredienser av miljöparti så förändras spelplanen radikalt och det är dåligt för socialdemokratin, borgarna och också Sverige. Även om jag röstar borgligt är det min absoluta övertygelse att Socialdemokrati inte kommer rocka båten speciellt mycket, en svag socialdemokratisk regering är det bästa för Sverige i dagsläget. Löfven förhandlar hellre mot mitten än till vänster vilket kommer att ge stort genomslag för borgliga synpunkter. MP tillför inget i ett sådant läge, bara interna stridigheter i regeringen. Att sätta en skadskjuten borglig minoritetsregering vid makten är helt vansinnigt. Slicka såren, byt folk, utnyttja det parlamentariska läget maximalt och kom tillbaka starka om 4 år. S+MP är dömt att misslyckas som samarbetspartner, S allena kan fungera rätt bra i praktiken för såväl borgliga som socialdemokratiska syften. Blockpolitiken är död iaf, med ett SD på 15 och FI på 5 i nästa val så finns ingen utrymme för traditionell blockpolitik.
Publicerat September 17, 201411 yr Jag lever nog i samma verklighet som dig, månne en något mindre mörkblå men ändå borglig. Mörkblå? Jag är liberal så egentligen borde jag rösta på FP - men där är ett par kvinnor i det partiet som jag hellre blir skjuten än röstar på...... Lite cyniskt, men borgarna ser nog gärna en socialdemokratisk regering i det läge man befinner sig. Socialdemokratin är som en öppen bok historiskt och den förändras inte i sak vilket gör den lätt att förhålla sig till. Med ingredienser av miljöparti så förändras spelplanen radikalt och det är dåligt för socialdemokratin, borgarna och också Sverige. Även om jag röstar borgligt är det min absoluta övertygelse att Socialdemokrati inte kommer rocka båten speciellt mycket, en svag socialdemokratisk regering är det bästa för Sverige i dagsläget. Löfven förhandlar hellre mot mitten än till vänster vilket kommer att ge stort genomslag för borgliga synpunkter. MP tillför inget i ett sådant läge, bara interna stridigheter i regeringen. Ja, men nu var det inte vad som var "lämpligt" utan vad som är realistiskt och parlamentariskt möjligt. En sosseregering är inte möjlig....... Att sätta en skadskjuten borglig minoritetsregering vid makten är helt vansinnigt. Slicka såren, byt folk, utnyttja det parlamentariska läget maximalt och kom tillbaka starka om 4 år. S+MP är dömt att misslyckas som samarbetspartner, S allena kan fungera rätt bra i praktiken för såväl borgliga som socialdemokratiska syften. Reinflet avgick ju - så där är ju svaret krasst sett. Men om nu Löfven inte kan forma en regering så måste någon annan ges uppdraget. Visst skulle det kunna blir en regering efter att C fått uppdraget att forma en regering av talmanen som då kanske skulle kunna innehålla FP/C/S/MP - men även den hade legat pyrt till rent procentmässigt. ............. Blockpolitiken är död iaf, med ett SD på 15 och FI på 5 i nästa val så finns ingen utrymme för traditionell blockpolitik. Den dagen blockpolitiken är död i Sverige behöver vi inte rösta längre eftersom vi då inte kommer att kunna rösta bort den sittande regeringen längre...... Då får justera lite i hur vår demokrati fungerar om vi vill få till det. /T
Publicerat Oktober 2, 201411 yr Nu är det upp till bevis för Löfvén & co. http://www.nsd.se/opinion/jagarna-ser-fram-emot-lofvens-utlovade-vargjakt-8773510.aspx
Publicerat Oktober 23, 201411 yr Lyfter tråden igen istället för att starta en ny. Nu har budgeten presenterats. Noterar att man trots att rovdjurspropositionen antagogs förra året vill att de stora rovdjuren SKALL uppnå gynnsam bevarandestatus, de har mao inte gybs. mp som fick in några väl valda formuleringar? Lite mer resonemang + citat hittar ni på bloggen: http://lipoptena.blogspot.se/2014/10/budgetpropositionen-for-2015-nagra.html
Publicerat Oktober 23, 201411 yr STyvärr böjd att hålla med. MP får med formuleringen tillsammans med lite judaspengar till S