Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.410 går det att använda praktiskt?

Featured Replies

Publicerat

.410...

Jag har hittat en begagnad sbs i .410 och undrar om det faktiskt går att använda till något vettigt?

Jag är smått kär i bössan men är lite tveksam till om den någonsin kommer att komma till användning i praktiken..

Är det ngn här som har en och isf till vad? :-)

• Svar 54
  • Visningar 16,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag har haft två st .410:or, och absolut att kalibern är gångbar till jakt. Förutom att beskatta de fjäderklädda ligisterna hemma runt gården så använde jag dem till lockjakten på järpe. Har ångrat

• Den är förmodligen helt oanvänbar. Om du vill kan jag titta på bössan och köpa den istället så slipper ju du obehaget /M

• Låt mig gissa på att det är en Savage, med kulpipan överst och hane ? Precis en sån hade jag och jagade järpe med, och som jag sålde mitt nöt...     Det är inte alla som har det på hyllan, det är

Publicerat

Herregud ja!! Exempelvis engelska jägare använder 410an långt mer flitigt som jag fattat det. Det är definitivt inte en dålig kaliber, men det kräver mer träning och mer precision för jakt. Köp senaste numret av Scottish Sporting Gazette ( http://www.fieldsportsmagazine.com/about-the-scottish-sporting-gazette.html ), den har en artikel som heter just "In praise of the .410". Jag hade lätt använt 410 till det mesta som 20 och 28 funkar till, men det är jag. 

Publicerat
  • Författare

Tack för det!

En tidnig beställd för 11,95 gbp :-)

Publicerat

Det är absolut en användbar kaliber, men laddvikterna ger givetvis lite begränsade skotthåll. Det är en mycket speciell känsla att peta omkull fågel med en hagelbössa som sparkar som en 222a. :)

Publicerat

Jag har haft två st .410:or, och absolut att kalibern är gångbar till jakt.

Förutom att beskatta de fjäderklädda ligisterna hemma runt gården så använde jag dem till lockjakten på järpe.

Har ångrat mer än en gång att jag sålde kombin i 22LR/.410...

Hagelfanatikern pmt här på forumet skrev en bra artikel om kalibern för några år sen, har tyvärr inte kvar länken så jag minns inte vilken blaska det var i, men han kanske läser denna tråd.

Publicerat

Kruet med den kalibern liksom som med 28an är att den enligt svensk lag hamnar i klass 4.....

Men inom den enkla begränsningen är den högst användbar.

Artikeln som Mr Marlin hänvisar till var i Vapentidningen.

/T

Publicerat

.410...

Jag har hittat en begagnad sbs i .410 och undrar om det faktiskt går att använda till något vettigt?

Jag är smått kär i bössan men är lite tveksam till om den någonsin kommer att komma till användning i praktiken..

Är det ngn här som har en och isf till vad? :-)

Den är förmodligen helt oanvänbar. Om du vill kan jag titta på bössan och köpa den istället :) så slipper ju du obehaget

/M

Publicerat

Fan, jag gick precis i samma tankar..  :biggrin:

Publicerat

Hade gärna haft en till att skjuta kanin med.

Publicerat

Du lär få beställa ammunition iaf, inget som ligger på hyllan.. Brukar fråga mest för skojs skull nuförtiden, farfars gamla fruktodlingsbössa hade varit rolig, kombi, .410 och 22 lång i ett väldigt smutt paket!

Publicerat
  • Författare

Ja, jag satt och tittade lite på olika handlares utbud på nätet och har än inte hittat någon som listat att dom har. Jag har inte kollat på så många dock, men inser att det kan vara ett litet problem.. 

Jag satt och tittade lite på tuben och insåg att det är ganska bra tryck i dom små patronerna!  :smile:

I USA tycks det vara lite halv-vanligt med .410

Din farfars bössa låter ju hur kul som helst! Fruktodlingsbössa, haha helt underbart!  :biggrin:

Publicerat

Du lär få beställa ammunition iaf, inget som ligger på hyllan.. Brukar fråga mest för skojs skull nuförtiden, farfars gamla fruktodlingsbössa hade varit rolig, kombi, .410 och 22 lång i ett väldigt smutt paket!

Låt mig gissa på att det är en Savage, med kulpipan överst och hane ?

Precis en sån hade jag och jagade järpe med, och som jag sålde mitt nöt...

Ja, jag satt och tittade lite på olika handlares utbud på nätet och har än inte hittat någon som listat att dom har. Jag har inte kollat på så många dock, men inser att det kan vara ett litet problem.. 

Jag satt och tittade lite på tuben och insåg att det är ganska bra tryck i dom små patronerna!  :smile:

Din farfars bössa låter ju hur kul som helst! Fruktodlingsbössa, haha helt underbart!  :biggrin:

Det är inte alla som har det på hyllan, det är sant, dock finns det hos en del handlare, bl a Svante Nilsson i Uppsala, och Vapex har som man kan beställa.

Seller&Bellot gör mycket ammo till .410, dock tycker jag inte de är så där jättebra, blir lite väl mycket hål i i hagelsvärmen, då är Winchesters ammo långt mycket bättre, dock lite dyrare.

Jänkarna tävlar mycket med .410 i skeet-skytte, ser rätt kul ut, och Marlin gör en 1895-bygel med .410-pipa, ser precis ut deras vanliga Guidegun, dock görs de i små serier och brukar sälja slut på direkten då de är mycket populära till ekorre och kaninjakt, samt att Ruger ( tror jag det är) som gör revolvrar i kalibern för s k "Home defense".

Lite kuriosa om kalibern.. :)

Publicerat

Jag satt och tittade lite på tuben och insåg att det är ganska bra tryck i dom små patronerna! :smile:

Din farfars bössa låter ju hur kul som helst! Fruktodlingsbössa, haha helt underbart! :biggrin:

Jag tror att Småländska vapen i Ingelstad har hemma.

Vet ej om de skickar dock, är så inte fallet kan nog jag handla om du inte alltför långt bort för leverans

/M

Publicerat

............

...........

Bra tryck ja - men den långa hagelpelaren och den relativt sett låga farten den hagelpelaren ger plus lite smårisiga träffbilder och liten hagelmängd så är det en 25m patron. Men inom det avståndet gör det allt en 12:a gör.

/T

Publicerat

Staffans Vapen har Eley Fourlong i lager!

/J

Publicerat

Kjell i Sjöbo brukar ha lite att välja på om man har vägarna förbi metropolen Sjöbo.

/T

Publicerat

Har en mascott i kaliber 410 skjukt rolig bössa, dock ingen kvalitet på den. Men den funkar till mink osv, testade lite sporting med den, gick väll så där ^^

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Bra tryck ja - men den långa hagelpelaren och den relativt sett låga farten den hagelpelaren ger plus lite smårisiga träffbilder och liten hagelmängd så är det en 25m patron. Men inom det avståndet gör det allt en 12:a gör.

/T

Jo, när jag såg den så trodde jag inte den skulle skjuta på mer än några meter som mest.  :smile:

Publicerat

Jo, när jag såg den så trodde jag inte den skulle skjuta på mer än några meter som mest.  :smile:

Det är en ganska rejäl underskattning av en potent kaliber i det lilla formatet.

/T

Publicerat
  • Författare

Det är en ganska rejäl underskattning av en potent kaliber i det lilla formatet.

/T

Ja det får jag allt skriva under på..  :yes:

Publicerat

Ett gäng med 410:or. /Christian

Publicerat
  • Författare

Ett gäng med 410:or. /Christian

Haha, lite språkproblem vart det, men med lite Emmylou Harris i bakgrunden så blev det bra!  :smile:

Mysiga bössor är det iaf!

Lite speciell jakt det där annars! Ibland ser det ut som att dom skjuter nästan rakt upp och dom är ju ett gäng som står på rad där..

Publicerat

Tja jag brydde mig inte så mycket om jakten som sådan som de extremt fina 410:orna, noterade du parbössorna, oavsett vilket om jag hade kunnat skjuta i närheten så väl med 18 gram hagel hade jag varit extremt nöjd med mig själv.

Se filmen som ett underlag för kaliberns förmåga och användbarhet. /Christian

Publicerat
  • Författare

Tja jag brydde mig inte så mycket om jakten som sådan som de extremt fina 410:orna, noterade du parbössorna, oavsett vilket om jag hade kunnat skjuta i närheten så väl med 18 gram hagel hade jag varit extremt nöjd med mig själv.

Se filmen som ett underlag för kaliberns förmåga och användbarhet. /Christian

Ja, det är onekligen mer pulver i dom än vad jag trodde..!

Jag får nog börja fila på mina övertalningsrepliker.  :smile:

• 3 weeks later...
Publicerat

Den vackraste bössan jag någonsin skådat var en Westley Richards i .410

0fe6e95991.jpg