Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.410 går det att använda praktiskt?

Featured Replies

Publicerat

Pluddeli-pluddeli-pluddelutt (spelar lite på läppen)......

Det är ju faktiskt upp till säljaren att ställa vilka krav och villka vilkor de vill på oss som köpare. Man kan liksom inte kräva av en säljare annat än att de ska följa lagen - men de får ställa betydligt hårdare krav än lagen om de vill.

Vi har faktiskt ingen lag som ger oss rätt att handla av en handlare utöver diskrimineringslagen.

/T

Fortfarande irriterande även om jag vet att har rätt att göra det. Men visst är det ett ilandsproblem.
  • Svar 54
  • Visningar 16,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag har haft två st .410:or, och absolut att kalibern är gångbar till jakt. Förutom att beskatta de fjäderklädda ligisterna hemma runt gården så använde jag dem till lockjakten på järpe. Har ångrat

• Den är förmodligen helt oanvänbar. Om du vill kan jag titta på bössan och köpa den istället så slipper ju du obehaget /M

• Låt mig gissa på att det är en Savage, med kulpipan överst och hane ? Precis en sån hade jag och jagade järpe med, och som jag sålde mitt nöt...     Det är inte alla som har det på hyllan, det är

Publicerat

Jag å andra sidan tycker det känns rätt bra att man kollar efter licens om man skall handla krut eller tändhattar. Det finns på tok för många tokstollar där ute just nu och man kan snart inte handla någonting alls längre i färgaffären eller på ICA om det kan användas till någonting annat än bara det som det är avsett till för...  :dry:

Köpa syror för att etsa metaller lärde jag mig för några år sedan hur svårt, eller omöjligt, det var eftersom man kan blanda syra med väteperoxid och då få en otrevlig instabil exotermisk vätska som med ytterligare en ingrediens blir en bömb...

Aceton är bortplockat från ICA eftersom det kunde användas till att fippla med spice eller vad det nu var, och listan är lång över produkter som nu inte går att köpa tack vare det.

Om handlarna själva gör en extra kontroll så behöver inte någon myndighet lägga knasiga förbud på det och det låter bra i mina öron.

I England t ex där man fick ha hur mycket vapen som helst om man hade en öppen licens fick man likförbannat inte köpa mer än 200 skott ammunition till kulvapen!!!

Fine om det handlar om jaktammunition men det var ett litet helvete att plinka .22LR där borta och det var tur att jag kände en vapenhandlare som skrev upp påhittade namn för varje bunte om 200 skott så man slapp åka dit varje dag.

Handladdning var också skitsvårt men det bottnar i alla minnen från IRA bombningar i England och det var inte förrän sista året jag bodde där som Guildford återinförde soptunnor i staden! Visserligen fick man vara finurlig för att få ner några sopor i dessa soptunnor för öppningen i locket var bara 4 cm i diameter om jag minns rätt?

Hagelammunition fick man ha 9999 skott hemma innan det krävdes sprängämneslicens. När jag hade som mest ammunition i garaget så vill jag minnas att jag fick 20000 Hull Sovereign levererat på två pallar av en lastbil så det var lite sådär noga med att kontrollera det... ;)

Kontroller för vår egen säkerhet kan jag tycka är ok men förbud för förbudets skull gillar jag inte alls, och tändhattar kanske var lite extremt att begära adekvat licens för kanske...

Publicerat

Fortfarande irriterande även om jag vet att har rätt att göra det. Men visst är det ett ilandsproblem.

Irriterande och dumt - ja..... Ilandsproblem - ja. Skitnödigt i överkant - ja. Men det är så här.....

/T

Publicerat

5 § Med ammunition förstås i denna lag patroner och projektiler till handvapen som lagen tillämpas på samt tändhattar och andra tändmedel till sådana patroner och projektiler.

Vapenlagen 1996:67 1kap

Publicerat

jag köpte krut på xxl karlstad och enda frågan fick var " hur fan kan man få sälja krut utan kolla efter licens" enda svaret jag kunde ge att det brinner bara kraftigt