Publicerat November 13, 201411 yr Låt mig gissa på att det är en Savage, med kulpipan överst och hane ? Precis en sån hade jag och jagade järpe med, och som jag sålde mitt nöt... Precis en sådan ja, otroligt smidig bössa men den står på farsan som minneslicens just nu, med begränsad garderob vettifasen om jag vill ta över den på jaktlicens!
Publicerat November 14, 201411 yr Jag har en del .410 ammunition hemma som är ordentligt (läs; pedantiskt) förvarat. Det är totalt 2.5 askar Eley Fourten UK7 i 2" papphylsor. Om någon använder .410 till någonting vettigt så kan jag donera denna ammunitionen för jag kommer nog aldrig att skaffa den kalibern igen, men en kaliber 28 har alltid en ledig plats i mitt vapenskåp Det är nog inte rätt ammunition att kasta bort på skjutbanan eftersom den är rätt sällsynt, men ammunition skall skjutas upp och det finns absolut rätt tillfällen även för denna ammunitionen. Den som tror att detta är en leksakskaliber bör å det snaraste tänka om. Jag har pangat både fasaner och kaniner i England med .410, och vill minnas att vi rensade en del råttor hos en granne också... Har även gått en runda English Sporting med .410. Visst hade jag betydligt sämre resultat än jag normalt hade, men det var inga problem att smula lerduvor på 50 meter bara man siktade noga!
Publicerat November 14, 201411 yr Ingen av de järpar och andra fjäderfän jag sköt med mina 410-bössor klagade då på effekten i kalibern, nu fick de i o f s aldrig chansen till det heller..
Publicerat November 15, 201411 yr .410... Jag har hittat en begagnad sbs i .410 och undrar om det faktiskt går att använda till något vettigt? Jag är smått kär i bössan men är lite tveksam till om den någonsin kommer att komma till användning i praktiken.. Är det ngn här som har en och isf till vad? :-) En god vän har fått en ny förälskelse i 410 och han har en bock m choker , nu hör det till saken att han liksom jag Laddar hagel , och det är något som tar 410 till en helt annan dimension. I Italien har det blivit en modekaliber Och det har även utvecklats en nygammal stukning som dom kallar PACI , då kan man ladda till lägre tryck med Runt 19gram i 400-410ms och med vackra bilder, och man behöver inte hålla sig till max 25 m. / P
Publicerat November 17, 201411 yr hej jag har en 410 och jag använder den flitigt till minkjakten,, underbar bössa, hade ett gäng eley papp hylsa, men just nu går dom bara ner halvvägs hehe hade varit väldigt fint med lite ammunition, den växer inte på träd
Publicerat November 17, 201411 yr Ska titta vad vi har nere i butiken imorrn. Tror inte det är jättemkt eller billigt för den delen heller. Men några sskar ska allt finnas otroligt söt kaliber!
Publicerat November 18, 201411 yr Som sagt, jag har två och en halv ask Eley Fourten 7:or hemma. De är gamla men pedantiskt förvarade torrt och varmt så de är garanterat i samma skick nu som de var nya. Den som använder .410 till jakt får dessa. Skicka PM så jag får adressen. Bättre de används än att hamna i någon samlarhylla eller liknande
Publicerat November 19, 201411 yr Som sagt, jag har två och en halv ask Eley Fourten 7:or hemma. De är gamla men pedantiskt förvarade torrt och varmt så de är garanterat i samma skick nu som de var nya. Den som använder .410 till jakt får dessa. Skicka PM så jag får adressen. Bättre de används än att hamna i någon samlarhylla eller liknande Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat November 19, 201411 yr Framförallt, Wiz slipper vara en förslagen lagbrytare som har ammo utan licens. ;)
Publicerat November 19, 201411 yr Framförallt, Wiz slipper vara en förslagen lagbrytare som har ammo utan licens. ;) Han kan ju faktiskt ha tillstånd att ha ammuntionen, jag har massor med ammuntion jag inte har vapen till - och jag har tillstånd att ha det. Låt vara att Polisen hade en hel del problem med att reda ut exakt hur, för det var ngt man ALDRIG sett innan. /T
Publicerat November 19, 201411 yr Dessutom vill jag minnas att ett fåtal patroner är tillåtet att inneha utan licens som samlarföremål, åtminstone tillåtet så till vida att man generellt ser mellan fingrarna på det inom rättsväsendet. Jag vet att jens är såpass redig att han löst det där på något vänster.
Publicerat November 19, 201411 yr hej jag har en 410 och jag använder den flitigt till minkjakten,, underbar bössa, hade ett gäng eley papp hylsa, men just nu går dom bara ner halvvägs hehe hade varit väldigt fint med lite ammunition, den växer inte på träd Om du använder den flitigt så varför inte ladda själv ? Du behöver hylsor förladdning hagel samt Plastdiskar och en rullstuk verktyg , du hittar allt hos siarm.com sen skaffar du vectan Sp3 krut , då har du allt du behöver . /P
Publicerat November 19, 201411 yr Dessutom vill jag minnas att ett fåtal patroner är tillåtet att inneha utan licens som samlarföremål, åtminstone tillåtet så till vida att man generellt ser mellan fingrarna på det inom rättsväsendet. Jag vet att jens är såpass redig att han löst det där på något vänster. Formuleringen är "enstaka patroner" får man ha.... Askar är per definition inte enstaka, det är flera. Licens för ammunitionssamling är en enkel sak att få - det är ngt som man brukar få med vändade post, dvs inom någon månad. Men då brukar man inte få samla på 4389 patroner i kaliber 308Win...... /T
Publicerat November 19, 201411 yr Formuleringen är "enstaka patroner" får man ha.... Askar är per definition inte enstaka, det är flera. Licens för ammunitionssamling är en enkel sak att få - det är ngt som man brukar få med vändade post, dvs inom någon månad. Men då brukar man inte få samla på 4389 patroner i kaliber 308Win...... /T Hur mycket får man samla då? 3 askar?
Publicerat November 19, 201411 yr Hur mycket får man samla då? 3 askar? 10 000 kronorsfråga. Jag hade en ganska snurrig diskusion som efter ett tag fick föras mot RPS representant/expert. Frågan var - i mitt tycke - enkel: hur ska jag som skribent i jakt och vapenpress med eget handlartillstånd för vapen men ej för ammunition kunna testa vapen jag ska skriva om om jag inte får inneha ammunition som jag saknar licens på vapen för. Tar jag in vapnet på mitt handlartillstånd så har jag ju per definition ingen lånelicens eftersom jag skribent är samma som jag vapenhandlare. Om jag lånar ett vapen och det visar sig efter 5 skott att detta inte fungerar alls - måste jag då kasta eller skjuta upp resten av ammunitionen när provet är över? Och om så är fallet - vem täcker då den kostnaden? En ask bra jaktammunition kan gå lös på 1500 spänn, känns "si-så-där" att behöva kasta den..... Och sedan blir ju frågan vem förutom Polisen tar emot ammunition man inte behöver/får ha. Och Polisen ville INTE ha min överblivna ammunition, det var man snabbt klar över. Som vapenhandlare får jag inte låna ut vapen till mig själv för jakt eller tävling, däremot får jag som handlare kontrollskjuta dvs utvärdera vapen jag har på mitt handlartillstånd. Så skribentjobben kan jag reda ut lagligt. Det var tyst i luren ganska länge stundom. Inte så att Polisen försökte motarbeta mig - verkligen inte - handläggarna försökte verkligen reda ut vad jag fick och vad jag inte fick. Men det var då alls inte enkelt.... Så hur mycket du får samla utan ammunitionssamlingslicens - jag gissar på runt 50 patroner i olika kalibrar, men mig veterligen finns det ingen skriven regel. /T
Publicerat November 19, 201411 yr Med samlingslicens tänkte jag. Men det var en mycket intressant anekdot!
Publicerat November 19, 201411 yr Jag tror inte länsman skulle lyfta på ögonbrynen om man innehar lite .410 när man haft så gedigen samling av hagelbössor som jag har haft under åren Dessutom hade jag förr insatser till kaliber 12 som svalde .410, .22LR och även någon centralantänd kaliber jag inte minns. Dessa gav jag bort eftersom de var värdelösa men det var lite kul att lura någon att skjuta med hagelbössan och så satt det en .410 i loppet i stället - vilket gjorde att de tveklöst missade Detta var i England och tidigare kunde man köpa dessa bara rakt över disk utan några papper. Ungefär som dämpare där borta. Fördelen med "antik" ammunition är att man nog ganska enkelt kan hävda "samlarvärde" på det men skall man följa lagen strikt så är det kanske inte helt kurant?
Publicerat November 20, 201411 yr Eller Hodgdons Lil'gun som ju är framtaget just för .410 Då måste man köra m amerikanska komponenter Och data , Italienska data är lättare då det finns mer lättåtkomliga komponenter.
Publicerat November 20, 201411 yr Jag tror inte länsman skulle lyfta på ögonbrynen om man innehar lite .410 när man haft så gedigen samling av hagelbössor som jag har haft under åren Det tror inte jag heller eftersom mycket av dagens gummibandparagrafer är tänkta att användas vid behov. Hade länsman besökt dig och sett asken hade han blinkat till precis när blicken gled över asken. Hade samma länsman besökt BrytBerras kvart och hitta en halv ask kan man nypa Berra för olaga vapeninnehav om man nu inte hittade nått annat att ta honom för. Problemet med sådan lagstiftning är egentligen att vi som medborgare aldrig riktigt kan veta vad som gäller exakt. Lagen är entydig - njet licens, njet krutladdad ammunition. Fast du får ha kulor, krut, hylsor och tändhattar till precis vad som helst, liksom en laddpress med verktygen iskruvade. Jag är ingen vän av gummibandslagstiftning rent pincipiellt - även om jag aldrig drabbats av den. /T
Publicerat November 20, 201411 yr Angående just tändhattar, vad gäller vid köp? Jag blev på XXL anmodad att uppvisa licens vid köp, och det skulle inte vara vilken licens som helst, nej det skulle vara en licens för ett vapen i en kaliber som de ansåg lämplig att ladda med den aktuella tändhattstypen. Kan undra om de kör samma vals vid krutköp.
Publicerat November 20, 201411 yr Angående just tändhattar, vad gäller vid köp? Jag blev på XXL anmodad att uppvisa licens vid köp, och det skulle inte vara vilken licens som helst, nej det skulle vara en licens för ett vapen i en kaliber som de ansåg lämplig att ladda med den aktuella tändhattstypen. Kan undra om de kör samma vals vid krutköp. Japp, XXL har helt egna krav på licens för köp av laddkomponenter. Skitirriterande.
Publicerat November 20, 201411 yr Japp, XXL har helt egna krav på licens för köp av laddkomponenter. Skitirriterande. Pluddeli-pluddeli-pluddelutt (spelar lite på läppen)...... Det är ju faktiskt upp till säljaren att ställa vilka krav och villka vilkor de vill på oss som köpare. Man kan liksom inte kräva av en säljare annat än att de ska följa lagen - men de får ställa betydligt hårdare krav än lagen om de vill. Vi har faktiskt ingen lag som ger oss rätt att handla av en handlare utöver diskrimineringslagen. /T