Publicerat Oktober 8, 201411 yr Nu kanske det äntligen blir ändring i fjälljakten,att utlänningar ej ska jaga på samma villkor som boende i Sverige.. Hoppas på en begränsning av främst Norska & Finska jägare här efter vägarna runt Kiruna. Men är även mycket orolig för att S & MP kommer att driva igenom ILO 169.
Publicerat Oktober 8, 201411 yr Fast när man läser kring just ILO169 och samernas inställning till Bucht så är dom missnöjda då han tydligen är mer förtjust i gruvdrift än samer. Vi får se hur vindarna blåser men som vanligt vågar man inte hoppas för mycket.
Publicerat Oktober 8, 201411 yr Fast när man läser kring just ILO169 och samernas inställning till Bucht så är dom missnöjda då han tydligen är mer förtjust i gruvdrift än samer. Vi får se hur vindarna blåser men som vanligt vågar man inte hoppas för mycket. Bara på LKAB finns det lika många anställda som det finns renägande samer i hela landet så det ligger nog nära till hands att prioritera gruvdriften. /Mike
Publicerat Oktober 8, 201411 yr Jo jag är medveten om att mängden renägare är litet men det var mer en replik på TS farhåga om ILO169. En ratificering skulle förmodligen skapa stora motsättningar bland de förhållandevis få människor som lever i området men jag tror inte någon politiker vill ta i den soppan självmant.
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Vad sa Löfven innan valet? Att dom ska påbörja ratificeringen av ILO 169 under mandatperioden, så det ska bli verkligen intressant att se var detta slutar. Slutar det med att han tar Bucht i örat o ger honom en uppsträckning?
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Författare Bucht har nu i en intervju i tidningen jakt och jägare sagt att dom kommer att föreslå förändring att fjälljakten återgår till det som den har varit tidigare.Hoppas att det går igenom.
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Bucht har nu i en intervju i tidningen jakt och jägare sagt att dom kommer att föreslå förändring att fjälljakten återgår till det som den har varit tidigare.Hoppas att det går igenom. Ja, jag har läst det också!
Publicerat Juni 22, 201510 yr Detta är en populär post. Har mailet till han om denna fråga nu då det inte händer någonting i denna fråga från regeringens håll. Denna fråga är riktad till Landbygdsminister Sven-Erik Bucht Hej Jag jagar Skogsfågel med Finnspets. Jag brukar alltid åka iväg kring den 25 aug och jagar skogsfågel ovan odlingsgränsen om man nu har tur att få ett jaktkort vill säga ibland måste man söka andra platser för att många områden redan är stängda pga högt jakttryck. Då det är en massa norska jägare som väller in över gränsen för att jaga Ripa eller skogsfågel. Jag vill veta varför det inte händer något i fjälljaktsfrågan. Jag låg på förra Regeringen i denna fråga före riskdagsbeslutet och även fram till valet 2014 Det finns som ett beslut i riksdagen som gäller att Jägare som icke bor i Sverige får vänta i två veckor innan dom får komma hit o jaga sen ska dom ha guide för att få jaga. Varför Ändrar ni inte på detta nu då ni fått regeringsmakten? Eller var det bara ett tomt löfte från er för att locka till er röster från jägare. Betänk detta då gudning av jägare innebär arbetstillfällen för folk i inlandet och fjällen. Visst är även denna regering intreserad av att hela landet ska leva och att folk boende i Norrlands inland och fjäll ska kunna bo kvar o försörja sig o kunna bo kvar. Om ca 2 månader är det den 25 aug igen och fågeljakten börjar igen kommer regeringen att ta ett beslut om att följa riksdagens beslut eller ska det bli som tidigare att vi jägare boende i i landet ska stå tillbaka för jägare som inte är boende i landet. Det finns ortsbor i fjällkommunerna som måste avstå att jaga den 25 aug för att norrmän löst alla kort. Så kommer denna regering att hörsamma detta beslut och även följa jägarorganistionernas rekomndationer . Jag vet att mitt förbund Jäagareförbundet jobbar med denna fråga att det är högt prioterad fråga för dom. Är även denna regering rädd för EU? Att ni inte kan följa ett riksdagsbeslut som togs under förra mandat perioden? Eller ska ni skylla på rättegången i Norrboten så att denna fråga kan gömmas undan till nästa val? Sen är ju inte ens Norge med i EU varför får dom komma hit o jaga för? eller är det så att Regeringen inte vill stöta sig med den Norska regeringen? Glöm inte att jag inte bara kan åka in till Norge o jaga eller åka till finland o jaga som dom gör när dom kommer till Sverige. Man måste vara inbjuden av en lokal jägare för att få jaga i Finland. Varför ska vi ha anurlunda regler för? Så nu hoppas jag att landbygdsminister Sven-Erik Bucht får läsa detta så att det inte bara fastnar hos en tjänsteman . Så jag hoppas verkligen att Sven-Erik Bucht tar sig tid att läsa detta mail och att jag får ett svar. Jag vet att en minister har mycket att göra, så jag hoppas verkligen att han svarar på detta mail. Jag har många jägar vänner som hoppas att jag får svar på detta nu. Jag fick inget svar av den förre ministern i denna fråga han brydde sig inte om att svara på den även att jag mailat in frågan 4 gånger så bemöda han sig inte att svara på mina frågor. När man blir behandlat på detta sätt som jag blev av Eskil Erlandsson så tappar man allt förtroende för politiker. Nu hoppas jag verkligen att jag får ett svar på detta om vad som händer i fjälljaktsfrågan. Kom ihåg att många jägare är mycket besvikna på förra regeringen och även på denna regering då det inte händer någonting i vissa jaktfrågor som fjälljakten. Allt handlar inte om Rovdjur som varg. MVH Peter Forsberg jägare från Kusmark
Publicerat Juni 23, 201510 yr Och han svarade.....?! Inget svar än, har ingen förhoppning heller att jag får ett svar av han. Fick ju inga svar av Eskil Erlandsson.
Publicerat Juni 23, 201510 yr Här är en insändare i samma ämne som jag har inne i Norran idag http://norran.se/asikter/insandare/varfor-tiger-de-rodgrona-om-fjalljakten-413726?fb_action_ids=969554313075729&fb_action_types=og.shares&fb_source=other_multiline&action_object_map=%5B1118908874789528%5D&action_type_map=%5B%22og.shares%22%5D&action_ref_map=%5B%5D
Publicerat Juni 24, 201510 yr Författare Vi kommer förmodligen ej att få se ngn ändring i denna fråga än på länge,och när nu Norge vill rödlista ripan så behöver man ej räkna ut vad som händer.. Förmodligen kommer ökningen av Norska jägare att öka lavinartat!! Så vem vet, då kanske vi i Sverige blir nästa land där ripan också blir rödlistad?vi måste få till stånd en förändring i frågan,begränsning eller ett kvoterings system där endast ngr kort är för utlänningar och där vi boende i landet har förtur till jaktkorten. Minns inte riktigt var jag läste om att man vill försöka förbjuda fjällripe jakt,om det var ornitologer eller miljömupparna? Vi måste få Men med den här regeringen så blir man ju inte överraskad om det ej händer nåt i frågan,dom lovar alltid massor före val men blir sällan som dom lovat när de fått sina röster!! Bra skrivet Foffe och fortsätt skriva till Bucht. Och håll oss andra uppdaterade i frågan.. /Stefan
Publicerat Juni 24, 201510 yr ............ vi måste få till stånd en förändring i frågan,begränsning eller ett kvoterings system där endast ngr kort är för utlänningar och där vi boende i landet har förtur till jaktkorten. ........... Just den lösningen lär bli svår att genomföra - alla medborgare inom EU har samma rättigheter, vi får mao inte lov att begränsa EU-medborgare (eller till EU associerade medborgare såsom Norge och Schweitz) för att fördela till Svenskar. Uppstår brist ska i så fall lottning eller annat liknande system göras (lika för alla). Det är liksom en mycket central del av hela konceptet med EU man pinkar på här vilket gör att man som politiker nog måste gå ytterst försiktigt fram eftersom det är statlig mark. Hade det varit privat mark hade det varit en helt annan sak - men nu är det statlig mark. Möjligen - men även det är tveksamt - kan man införa en liten "lokal" pott av jaktkort för "närboende" (i en ganska snäv bemärkelse) så att ni som bor lokalt inte konkurerar med resten av EU. Men även det är mycket tveksamt...... /T
Publicerat Juni 24, 201510 yr Om man vill så kan nog EU acceptera att den där lilla lokala potten bara finns de första veckorna men istället utgör 100% av jaktkorten de veckorna. Det kan då förslagsvis kombineras med att de lokala har möjlighet att ta med en eller två jaktgäster. Sedan kan man nog med hänvisning till säkerheten undanta en eller två veckor under älgjakten eftersom det då finns lite väl många skyttar i skogen/på fjället. Nej: Jag har egentligen ingen aning om vilka möjligheter som finns inom EU rätten. Det här är helt hugget ur luften. Men jag är helt övertygad om att man måste försöka hitta "workaraounds". Att direkt diskriminera EU medborgare är att be om problem. Och då gäller det att använda rätt "kryphål"...
Publicerat Juni 24, 201510 yr Om man vill så kan nog EU acceptera att den där lilla lokala potten bara finns de första veckorna men istället utgör 100% av jaktkorten de veckorna. Det kan då förslagsvis kombineras med att de lokala har möjlighet att ta med en eller två jaktgäster. Sedan kan man nog med hänvisning till säkerheten undanta en eller två veckor under älgjakten eftersom det då finns lite väl många skyttar i skogen/på fjället. Det finns möjligheter att begränsa både hit och dit - men bara så länge det sker "jämlikt". Nej: Jag har egentligen ingen aning om vilka möjligheter som finns inom EU rätten. Det här är helt hugget ur luften. Men jag är helt övertygad om att man måste försöka hitta "workaraounds". Att direkt diskriminera EU medborgare är att be om problem. Och då gäller det att använda rätt "kryphål"... Grejen är mest den att det finns MASSOR med människor som letar, letar och letar efter dessa kryphål. Och väl någon hittar ett så kommer alla andra att hänvisa till det som preudikat eller praxis för att just de ska få skydda det just de brinner lite extra för - och så får EU täppa igen just det nyhittade hålet. Och då har storleken ingen betydelse - ett undantag för 3 personer är lika giltigt som ett för 3 miljoner rent principiellt sett. Det är därför det är så känsligt - det är själva grunden för hela EU man är på och ska pilla i: det ska inte vara någon som helst skillnad mellan en EU-medborgare i Slovakien och en EU-medborgare i Sverige.......
Publicerat Juni 24, 201510 yr Författare Om det ej går att begränsa utländska jägare och jaktrycket fortsätter att öka,då är vi snart på samma ställe där Norge är nu.Då blir ripan rödlistad även här inom några år..Och efter den blir tjädern nästa fågel,den finns ju snart bara kvar i Sverige,finland och Norge.Den lilla spillra av tjäder ute i europa går det knappt att jaga mycket på.. Nu ska vi ej heller räkna med att så många jaktturister åker mot ryssland för tjäder jakt,även om jag vet ngr norrmän som gjorde det och hade tydligen mycket bra jakt..utan det är ju hit dom kommer..
Publicerat Juni 24, 201510 yr Så PMT. Jag förstår inte riktigt din ståndpunkt Är du motståndare till att försöka hitta "workarounds". Eller säger du att det inte går? Det behöver inte vara samma sak! Det jag absolut vill hålla med om är att det inte går om man inte vill... Jag tror däremot att det går om man vill. Nu har jag inte detaljstuderat sanningshalten, men det brukar ju framföras att andra EU länder emellanåt lyckas gynna sina medborgare. Det om något tyder ju på att det går.
Publicerat Juni 24, 201510 yr Så PMT. Jag förstår inte riktigt din ståndpunkt Är du motståndare till att försöka hitta "workarounds". Eller säger du att det inte går? Det behöver inte vara samma sak! Jag säger att det är principiellt omöjligt - vad jag personligen tycker och tänker har jag såvitt jag kan se inte nämt alls. Om du nu nödvändigtvis undrar så ser jag den fria rörligheten och likabehandlingsrätten som extremt central i ett europeiskt samarbete - tullar vi på den så har EU inte längre någon som helst funktion. Jag tror däremot att det går om man vill. Nu har jag inte detaljstuderat sanningshalten, men det brukar ju framföras att andra EU länder emellanåt lyckas gynna sina medborgare. Det om något tyder ju på att det går. Att gynna sina medborgare är en sak, men om man gynnar sina medborgare på bekostnad av alla andra EU-medborgare så blir det "kinkigare" eller hur vi ska uttrycka det. Och att förfördela svenskar eller lokala svenskar på bekostnad av alla andra EU-medborgare för något som närmast är att betrakta som en skitsak i sammanhanget - nej, den striden tror jag inte kan vinnas. Om det ej går att begränsa utländska jägare och jaktrycket fortsätter att öka,då är vi snart på samma ställe där Norge är nu.Då blir ripan rödlistad även här inom några år..Och efter den blir tjädern nästa fågel,den finns ju snart bara kvar i Sverige,finland och Norge.Den lilla spillra av tjäder ute i europa går det knappt att jaga mycket på.. Nu ska vi ej heller räkna med att så många jaktturister åker mot ryssland för tjäder jakt,även om jag vet ngr norrmän som gjorde det och hade tydligen mycket bra jakt..utan det är ju hit dom kommer.. Jakttrycket kan staten begränsa så den risken är minimal. De alternativ som återstår blir då lott eller fri prissättning. /T
Publicerat Juni 24, 201510 yr Tackar PMT. Det gör det lättare att förstå din övertygelse. Jag kan för det mesta hålla med men ser inte världen riktigt så svart eller vit. EU hade ett existensberättigande redan som frihandels zon. Eller tom som kol och stål union. Jag är inte övertygad om att meningen med EU faller för att det finns vissa små skillnader i hur ett land sponsrar fritidssysselsättning för de som betalar skatt i landet jämfört med de som inte gör det. Jo ett pris som är en bråkdel av vad det skulle vara på en auktion är en form av sponsring...
Publicerat Juni 24, 201510 yr ......... Jag kan för det mesta hålla med men ser inte världen riktigt så svart eller vit. EU hade ett existensberättigande redan som frihandels zon. Eller tom som kol och stål union. Jag är inte övertygad om att meningen med EU faller för att det finns vissa små skillnader i hur ett land sponsrar fritidssysselsättning för de som betalar skatt i landet jämfört med de som inte gör det. Jo ett pris som är en bråkdel av vad det skulle vara på en auktion är en form av sponsring... Det är inte min värld - det är verkligheten........ Sedan skulle det medföra "kostnader" politiskt hur man än vänder och vrider på saken - här i Sverige och i EU. Ett "pris" som hela Sverige då ska betala - det är liksom ingen slump att politikerna drar sig för att rota i frågan. Frågan berör en väldigt liten del av Sveriges väljar och hela konceptet bygger inte på en rättighet i någon form utan en "defacto förmån" som man nu tagit sig som en rättighet. Det gör att om regeringen vill dirva frågan måste vinna stöd internt likväl som i riksdagen - partidistrikt och grupper som inte har ett skit intresse i frågan ställer nog upp - men bara om den politiska kohandeln ger dem något. Sedan är det en minoritetsregering och oppositionen ska ha sitt. Skulle sedan Sverigedemokraterna stödja frågan så blir det ett politiskt pris i att driva igenom frågan med deras stöd i riksdagen - det kommer ledarskribenterna inte att släppa förbi i brådrasket. Sedan ska den haarvas i EU med även där politisk kohandel där andra grupper och politiker förmodligen vill ha stöd för sina undantag osv osv osv. Alla politiker - i princip - är för den fria rörligheten, och ser absolut att den ska gälla för alla andra utom någon egen liten minoritet som borde få slippa konsekvenserna. Om alla fick igenom sina undantag skulle den fria rörligheten inte drabba någon i hela EU överhuvudtaget eftersom den inte skulle finnas i praktiken. /T
Publicerat Juni 24, 201510 yr Njae Det är nog så att alla politiker är för fri rörlighet för varor. Men det har inte alltid varit lika självklart gällande tjänster. Och att migrera utan inkomst är absolut inte en självklarhet. Men det är ändå en bisak. Det är knappast förvånande att du som inte vill hitta en lösning där lokala gynnas har svårt att se en sådan lösning. Vi får se om politikerna vill hitta en lösning eller ej. Vill de är jag övertygad om att de kan...
Publicerat Juni 24, 201510 yr http://svenskjakt.se/opinion/debatt/fjalljakten-kan-inte-vanta--upp-till-bevis-bucht/ Enligt flera (bl.a de här två) så skall det inte vara några bekymmer med att återgå till de gamla reglerna, behövs bara en politiker med stake.
Publicerat Juni 24, 201510 yr http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2015/06/ortsbor-far-fortur-till-fjalljakten/ Danmark och Finland lyckas då.