Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sven-Erik Bucht (S)

Featured Replies

Publicerat

...... Vi får se om politikerna vill hitta en lösning eller ej. Vill de är jag övertygad om att de kan...

Det är jag med, men jag är lika övertygad om att de inte vill betala priset för den lösningen..... Och då blir det inget av det.

Och det beror inte på att jag tycker att frågan som sådan är för lite liten och för begränsad för att ta striden för den - utan det beror vad jag mer eller mindre ser dagligen i form av praktisk politik.

/T

Publicerat

http://svenskjakt.se/opinion/debatt/fjalljakten-kan-inte-vanta--upp-till-bevis-bucht/

Enligt flera (bl.a de här två) så skall det inte vara några bekymmer med att återgå till de gamla reglerna, behövs bara en politiker med stake.

Att någon organisation inom EU säger ja betyder INTE att kommissionen gör det, och det är de som bestämmer...... Det ska hålla för en juridisk granskning, för det lär överklagas.

Jag tror alls inte att det är så enkelt som det påstås.

/T

Publicerat
  • Författare

Vi får hålla tummarna att det går att genomföra,och att vi sen aldrig någonsin får se ett så här korkat system igen. Som ger utlänningar samma rätt att jaga på statens marker som oss i landet boende.. 

Publicerat

Jag tror på en kosmisk rättvisa.

Publicerat

Politiker o folk på regerings kansliet undrar varför folk har politiker förakt och inte litar på myndigheter. Detta svar fick jag idag inte av fjanten som minister.

Hej Peter!

Jag heter Caisa Ahlroth och jobbar som handläggare, tidigare var jag på Landsbygdsdepartementet och nu tillhör vi Näringsdepartementet men jag jobbar mest med landsbygdsfrågor. Jag har följt dina brev under åren och det har olyckligtvis blivit så att du inte fått svar eftersom du bara har skickat brev med åsikter och åsikter registreras med diarienummer men besvaras sällan eller aldrig, eftersom vi varken bör hålla med eller säga emot ingivare. Vi är förbjudna enligt lag att kommentera enskilda händelser, vilket åsikter ofta innehåller då de baseras på personliga upplevelser.

Fjälljaktsfrågan bereds inom regeringskansliet. Varför det ser annorlunda ut i andra länder kan vi inte påverka, eftersom de följer sina lagar och regler.

Med förhoppning om en trevlig sommar!

Vänliga hälsningar

Caisa Ahlroth

Departementssekreterare

Publicerat

Knepigt att först hänvisa till EU och sedan säga att andra länder har sina egna regler...

Publicerat

Hon är rimligen sosse - what did you expect?  :thumbsup: Litar mer på en kommunist i dagens läge, dom vet man iaf var man har.

Publicerat
  • Författare

Fan det där svaret blir man ju inte klokare av :sad: och håller med dig Peter..

Man har ju trott på en liten ljusning tidigare,när sossarna sagt det ska gå att fixa,men man ska tydligen inte lita på ngn politiker...

Vi får nog dras med dessa finnar och norrmän :yucky: som kommer hit i massor och gör att vi boende här i fjällkommunerna får stå undan för att det ej finns kort.

Men det är väl så det ska vara i sverige,fram till vi också har en sån svag rip och tjäder stam att ingen får jaga :verymad:

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu kanske det börjar hända saker i denna fråga,Sven-Erik Bucht blir utfrågad av Svensk jakts reporter..Kanske ett litet steg i rätt riktning iaf,vi får hålla tummarna :thumbsup:

Publicerat

Nu kanske det börjar hända saker i denna fråga,Sven-Erik Bucht blir utfrågad av Svensk jakts reporter..Kanske ett litet steg i rätt riktning iaf,vi får hålla tummarna :thumbsup:

Du han är politiker och ger dom svar som passar i vissa tillfällen. Jag litar inte på någon politiker.

Publicerat

Hon är rimligen sosse - what did you expect?  :thumbsup: Litar mer på en kommunist i dagens läge, dom vet man iaf var man har.

Eller Moderat?!?

Handläggare(Sedemera sekreterare) osv brukar väl inte tillsättas politiskt? Det är väl en hyfsat akademiskt välutbildad tjänsteman som erbjuds tjänsterna? (Akademiker finner vi väl oftare hos högerväljare än i arbetarleden...?)

Men visst kan jag missat så att handläggare/departementssekreterare osv utses politiskt och inte efter akademisk kompetens.....(Och vad en tjänsteman röstar på hör eg inte till saken.)

Publicerat

Eller Moderat?!?

Handläggare(Sedemera sekreterare) osv brukar väl inte tillsättas politiskt? Det är väl en hyfsat akademiskt välutbildad tjänsteman som erbjuds tjänsterna? (Akademiker finner vi väl oftare hos högerväljare än i arbetarleden...?)

Men visst kan jag missat så att handläggare/departementssekreterare osv utses politiskt och inte efter akademisk kompetens.....(Och vad en tjänsteman röstar på hör eg inte till saken.)

Caisas politiska hemvist är för mig obekant, men inte personen i vars ställe hon svarar. Men du kan mycket väl har rätt, jag har varit tillsammans med Anna Linds pressekreterare och hon var inte så överdrivet röd.

Sen är det en gammal sanning att de moderata väljarna bara är högutbildade, jobbskatteavdragen rörde om rätt ordentligt i de gamla grupperingarna. Tillika finns det många akademiker på vänsterkanten, mp's väljare är troligen de mest välutbildade vi har. Typiska "arbetarpartiena" är nog SD och vänsterpartiet idag.

Publicerat

Caisas politiska hemvist är för mig obekant, men inte personen i vars ställe hon svarar. Men du kan mycket väl har rätt, jag har varit tillsammans med Anna Linds pressekreterare, och hon var inte så överdrivet röd.

Sen är det en gammal sanning att de moderata väljarna bara är högutbildade, jobbskatteavdragen rörde om rätt ordentligt i de gamla grupperingarna. Tillika finns det många akademiker på vänsterkanten, mp's väljare är troligen de mest välutbildade vi har. Typiska "arbetarpartiena" är nog SD och vänsterpartiet idag.

Jo det är väl så omrört i grytorna nu så jag säger inte emot dig.

Publicerat

Politiska kvarnar mal segt....

Publicerat

Caisas politiska hemvist är för mig obekant, men inte personen i vars ställe hon svarar. Men du kan mycket väl har rätt, jag har varit tillsammans med Anna Linds pressekreterare, och hon var inte så överdrivet röd.

Vänsterpartiet får sina högsta resultat i universitetsstäder, uppåt 10%. Och lägsta i gamla bruksorter, ca 2-3%. Lite ironiskt kan tyckas. Även om sd får många arbetares röster idag så är dom inget arbetarparti om man kollar hur de röstat och deras inställning till facken/arbetarrörelsen. 

Publicerat

Vänsterpartiet får sina högsta resultat i universitetsstäder, uppåt 10%. Och lägsta i gamla bruksorter, ca 2-3%. Lite ironiskt kan tyckas. Även om sd får många arbetares röster idag så är dom inget arbetarparti om man kollar hur de röstat och deras inställning till facken/arbetarrörelsen.

Enligt wikipedia

Partiet är mandatmässigt det sjätte största i Sveriges riksdag. Vänsterpartiet har sitt starkaste stöd i Västerbottens läns och Norrbottens läns riksdagsvalkretsar. Kommunalt stod Fagersta kommun för Vänsterpartiets starkaste stöd, där partiet har egen majoritet sedan valet 2002. Vänsterpartiet fick ensamt hela 55,63 procent av rösterna i kommunalvalet 2010 i Fagersta. Efter valet 2014 förlorade dock Vänsterpartiet makten i kommunen till Socialdemokraterna.

Iofs så är ju Umeå en universitetsstad dock så tror jag det finns gott om bruksorter i Västerbotten och Norrbotten, Fagersta kommun är väl ingen klassisk universitetsstad heller för den delen

• 2 weeks later...
Publicerat

Vänsterpartiet är liksom det gamla folkpartiet ett parti med två "ben" - hardcore vänster och traditionella kommunister och akademikerna som är mer Marxister än kommunister.

Det ser man på riksdagsvalet med - de är stora i "Bottenlänen" någon bruksort och i högskoleorterna. Till skillnad från MP som i princip bara har en seriös storlek i större städer, vilket är lite av en paradox sett till vad de tycker att deras politik står för. Även MP är ett parti med två "ben" - vänsterfallangen och miljöfallangen, det är där världsförbättrarna hamnade när det gick för de flesta att kommunismen var ett dead end på 1990-talet.

Det gamla folkpartiet var likadant - statsliberaler och de frikyrkliga. De senare drog till KD. Det roliga där är att det var fasansfullt många som aldrig fattade skillnaden på statsliberal och stadsliberal och det skrevs mer ett begreppsmässigt harakiri på ledarsidorna vilka borde befolkas med folk som fattar den ganska stora skillnaden.

/T

Publicerat

Jag är väldigt dåligt insatt i frågan men undrar ändå hur det skiljer sig från tex sjöfågeljakten här nere? Vi har ingen anstormning av Polska och Danska jägare för sjöfågeljakt pga Länstyrelsens bestämmelser, "Sjöfågeljakten var tidigare förbehållen kust-och skärgårdsbefolkningen. Jakten var ett viktigt komplement till fisket och jordbruket och gav ett välkommet tillskott till vardagsfödan. 
I dag får alla som är folkbokförda i Blekinge jaga sjöfågel på allmänt vatten och även ta med sig två jaktgäster"

från http://www.lansstyrelsen.se/blekinge

Publicerat

Jag är väldigt dåligt insatt i frågan men undrar ändå hur det skiljer sig från tex sjöfågeljakten här nere? Vi har ingen anstormning av Polska och Danska jägare för sjöfågeljakt pga Länstyrelsens bestämmelser, "Sjöfågeljakten var tidigare förbehållen kust-och skärgårdsbefolkningen. Jakten var ett viktigt komplement till fisket och jordbruket och gav ett välkommet tillskott till vardagsfödan.

I dag får alla som är folkbokförda i Blekinge jaga sjöfågel på allmänt vatten och även ta med sig två jaktgäster"

från http://www.lansstyrelsen.se/blekinge

Jaktgäster måste ha med sig någon lokal förmåga, för att få jaga. Sen är det ju tyvärr ganska få bra ställen kvar, som jag förstått. Då får man nog köpa sig ett tillstånd från Fastighetsverket..

Publicerat

Jaktgäster måste ha med sig någon lokal förmåga, för att få jaga. Sen är det ju tyvärr ganska få bra ställen kvar, som jag förstått. Då får man nog köpa sig ett tillstånd från Fastighetsverket..

Grundbulten där är historisk: sjöfågeljakten var förbehållen (alltså ENDAST tillåten) för en definierad grupp "kust och skärgårdsbefolkningen" under mycket lång tid. Fjälljakten har ingen sådan historisk exlusivitet, det har aldrig bott så många personer där att det behövts regleras - den har därför varit en möjlighet som blivit till en  "defacto rättighet" så tillvida att den endast nyttjats av lokalbefolkning. Med ökad rörlighet och möjligheter för alla så blir nu den uppfattade "rättigheten" överkörd av att det faktiskt är en möjlighet för alla - inte en rättighet för få - som faktiskt varit just det sedan hedenhös.

/T

Publicerat

Aha, det låter ju rimligt.

Publicerat

Aha, det låter ju rimligt.

Därmed inte sagt att det är bra som det är nu...... För något måste man nog göra åt saken, och det ganska snart. Men att strypa "alla" till "de som fick ha det för sig själv förr" är nog den svåraste vägen att förbättra tillståndet på. I alla fall om vi svenskar vill kunna åka utomlands och jaga med.

VAD man sedan borde göra utifrån ovan är en betydligt mer öppen fråga men det finns nu inte regler mot att ha olika enkla "möjligheter" av "historiska skäl", det har ju andra länder inom EU.

/T