Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är det såhär dyrt att bo/jaga i Skåne?!

Featured Replies

Publicerat

Är det här ens möjligt? 167 hektar för 34 000 000?!

"Areal enl uppmätning: ca 167 ha varav 122,19 ha åker, 21,8 ha skog, 18 ha bete samt 5 ha övrig mark. Åkermarken är utarrenderad på 1-års kontrakt. Virkesförråd enl skogsbruksplan 2010, 1 850 m³sk. Där finns god jakt samt dammar. Beläget NV Tomelilla. Fastigheten kan förvärvas i sin helhet eller i delar efter diskussion med Skånegårdar."

http://www.blocket.se/simrishamn/Mark_167_ha_Ramsasa__Tomelilla_57308282.htm?ca=18&w=3

Publicerat

Det är långt från det dyraste jag har sett här nere... Hektarpriser på 350-400k är inte helt ovanligt.

Publicerat

500-550kr förekommer det med.

Publicerat

Närmsta grannen la ut sin gård till försäljning. 37 miljoner för en gård på 70 ha, åkermarken är tämligen värdelös och skogen är avverkad och klar. Märkligt att ingen har köpt gården än. Ligger på Kinnekulle i gamla skaraborgs län

Googla   Trolmen

Publicerat
  • Författare

Men… 34 miljoner kronor? För ett stycke mark på 167 hektar? Det är i min värld sinnessjukt mycket, när man kan hitta skogsgårdar för omkring samma areal för omkring 5 miljoner i Kronoberg och angränsande län. Hade ingen aning om att det var så dyrt. 34 miljoner kan man ju fan köpa slott för...

Publicerat

Nä, då får du allt lägga ut 52 miljoner.

Ett nätt 1700-talsslott i södra Skåne om ca 600 kvm inredd yta + vindar och källare med valv.

http://www.skanegardar.se/fastigheter/sateri-skane/

Publicerat

Men… 34 miljoner kronor? För ett stycke mark på 167 hektar? Det är i min värld sinnessjukt mycket, när man kan hitta skogsgårdar för omkring samma areal för omkring 5 miljoner i Kronoberg och angränsande län. Hade ingen aning om att det var så dyrt. 34 miljoner kan man ju fan köpa slott för...

Ja, det kan du, men du får inte särskilt mycket mark med..

Där är rätt stor skillnad på skog och åker i produktivitet, men det kan bara förklara en del av skillnaden mellan detta och en skogsgård i Kronoberg. Den stora grejen är att befintliga grannar köper till mark för att göra fler grisar/mer mjölk, eller effektivisera sin egen produktion/ maskinpark. Eller som en ren spekulationsinvestering. Många intresserade pressar priset duktigt uppåt..

Jordpriserna är höga i Skåne, och du får ha en riktigt bra miniräknare om du ska kunna förränta priset med produktionen..

Men som di kloge alltid har sagt " köp mark- där blir inte tillverkat mer av den"

Publicerat

Det är riktigt dyrt på sina håll i Skåne och som boende där det faktiskt är så dyrt så handlar det om begränsade områden som faktiskt har de priserna, men som det nämndes så "tillverkas" det inte mer mark och då blir det priser därefter...

Som gammal jämte så kan det tyckas vara svindyrt, men som gammal engelsman dessutom fann jag det billigt så det beror bara på vad man refererar till!

Det är nog ingen dum idé att investera pengarna i ett skånskt gods för det finns alltid köpare och det brukar inte ta så lång tid för dessa fastigheterna att säljas.

Är man bara ute efter att maximera areal så bör man leta annorstädes...

Publicerat
  • Författare

Ja, det kan du, men du får inte särskilt mycket mark med..

Där är rätt stor skillnad på skog och åker i produktivitet, men det kan bara förklara en del av skillnaden mellan detta och en skogsgård i Kronoberg. Den stora grejen är att befintliga grannar köper till mark för att göra fler grisar/mer mjölk, eller effektivisera sin egen produktion/ maskinpark. Eller som en ren spekulationsinvestering. Många intresserade pressar priset duktigt uppåt..

Jordpriserna är höga i Skåne, och du får ha en riktigt bra miniräknare om du ska kunna förränta priset med produktionen..

Men som di kloge alltid har sagt " köp mark- där blir inte tillverkat mer av den"

Det stämmer nog absolut. Kan dessutom tänka mig att priserna pressats upp mycket pga att Skåne ju måste vara den främsta destinationen för jaktturism i Sverige just nu. Såväl för folk som kommer ner från övriga delar av Sverige och jagar som folk från Danmark och kontinenten. Tycker man ser många gamla gårdar och gods som konverterats till konferenscenter, hotell, B&B:s, korttidsarrenden m.m. Dessutom måste det ju höra till de viltrikaste delarna av Sverige, och där åkermark inte används till uppfödning eller annan mer lukrativ/stabil verksamhet utan jakt istället måste ju priset för jakten vara högt som 'kompensation'. Antar jag. Men som du säger - det förklarar kanske inte hela grejen - inte när man kan åka några kilometer norrut till Kronoberg och visserligen ha mycket mer skog men ändå, på sina håll, väldigt viltrika marker...

Det är riktigt dyrt på sina håll i Skåne och som boende där det faktiskt är så dyrt så handlar det om begränsade områden som faktiskt har de priserna, men som det nämndes så "tillverkas" det inte mer mark och då blir det priser därefter...

Som gammal jämte så kan det tyckas vara svindyrt, men som gammal engelsman dessutom fann jag det billigt så det beror bara på vad man refererar till!

Det är nog ingen dum idé att investera pengarna i ett skånskt gods för det finns alltid köpare och det brukar inte ta så lång tid för dessa fastigheterna att säljas.

Är man bara ute efter att maximera areal så bör man leta annorstädes...

Sant. Bor och pluggar för tillfället i Nottingham själv, skulle dock inte ha råd att jaga här... På väg upp till Yorkshire för någon vecka sen fick man se mycket landsbygd, vansinnigt fina fågel- och småviltsmarker. Man fattar varför priserna är höga - särskilt med tanke på befolkningstätheten...

Man kan ju f.ö. undra över hur mycket ägaren av Trolle-Ljungby skulle få för sitt slott och gods på typ 9300 hektar…..

Publicerat

Eller typ 1000ha norrlandsskog.

Publicerat

ja jävla vad rik jag blev nu då , fast i kronoberg!

men komer aldrig till salu!

Publicerat

Lönsamheten står inte i proportion till priset utan sockerbetor i växtföljden, kvoten styrs av Danisco. Ett normarrende i kronoberg ligger runt 1400kr/ha, i skåne runt 5000 med spann från 1000 till 11000/ha. Skåne är det enda landskapet som innehåller alla stödområden dvs 1-5. Det bäst avkastande finns där men också det sämsta. Köper du mark för 400000/ha och lånar till 3% blir kostnaden 12000kr/ha och år. Den växtföljd som återkommande ger ett TB2 på 12000kr/ha finns inte, inte ens i skåne.

Lähäckarna i England är ett resultat av nationellt bidrag för bibehållande av kulturlandskapet, inga eupengar. Det är ett s.k tvärvillkor precis som våra stengärdsgårdar, allér och öppna diken med biotopskydd som man inte kan flytta eller lägga igen utan tillstånd. Samtidigt så utgår det nationella miljöstöd för bevarandet.

Någon 30 hektarsregel har jag aldrig hört talas om, har travat omkring i vetåkrar på uppåt 300 hektar många gånger där borta. Brittiskt jordbruk är en betydligt större miljöbov än svenskt då det är mycket mer kemikalieintensivt pga klimatet som gynnar svampsjukdomar och längden på vegetationsperioden. Dock jobbar man med sprutfria kantzoner mot skogsbackar och vattendrag för att gynna fältviltets mat men det gör även svenska bönder.

Den nya jordbrukspolitiken kommer att innebära en nationell utjämning av stöden. Således kommer de som köpt mark med stödnivån kapitaliserad i Skåne gå på en ekonomisk nit. Stödet kommer att sjunka ca 1000kr/ha och år i stödområde 1, samtidigt som den ökar med motsvarande pengar i stödområde 5 vilket är i huvudsak småländska höglandet och norrland.

Publicerat

Mark betals i dag uteslutande efter sin produktivitet - skog eller jordbruk. Och i Skåne ger 1ha betydligt större avkastning än i Kronoberg - dels pga marken, dels pga den längre växtsäsongen. Och det ger det högre priset.

Lägg sedan till att Skåne är en inflyttningsregion som gör att du får ett golv som heter "tomtpris" om marken ligger rätt till.

Jakten i sammanhanget tror jag inte gör speciellt mycket - vi snackar 200-300kr/ha som mest. Riktigt bra jordbruksmark toppar runt 6000-7000kr/ha...... i Kronoberg ligger väl åkerarrendet på 2000-3000kr har jag för mig.

Priserna i England är höga eftersom man värderar bra jakt. Och eftersom man värderar bra jakt har man råd att satsa på att generera bra jakt. Bara det faktum att man har en 30ha regel som maximerar mongrödor till 30ha och betalar ut EU-stödet efter löpmeter häckar gör ju underverk för jakten. Att jmf med sverige där man gör precis allt man kan för att man ska få maximalt stora ytor med monogröder och vi har en jordbrukarkast som styr stenhårt i hur det odlade kulturlandskapet ska se ut.

Jag hade inte haft det minsta problem med att betala 1000kr/ha för en riktigt bra jaktmark (det finns några sådana små plättar i Skåne, men de är jävligt få ovch jävligt små) - men då får agronomkleptomanen vackert anpassa sig ganska ordentligt och kanske inte tro att meningen med livet är att sitta och glo i traktorhytt.

Även om jag är bondeson och äger mark så är mycket bestämt av åskten att vi borde ta tillbaka miljön från bönderna - för de skiter i fullkomligt i miljön och naturen, bara de får åka lite mer traktor.

/T

stackars liten, om du vill kan du få komma upp till mig och köra traktor!

edit  åka traktor ville du ju,sorry

Publicerat

stackars liten, om du vill kan du få komma upp till mig och köra traktor!

edit  åka traktor ville du ju,sorry

Jag har åkt traktor vad jag ska för detta jordelivet, och nästa..... Skulle nu - mot all förmodan behovet eller önskan uppstå - har jag tillräckligt många traktorer i släkten för att den saken förmodligen kan lösas nästgårds......

/T

Publicerat

Annars kan du samtidigt känna o provskjuta min skönhet från thelman Merkel 8 kaliber 20

Publicerat

Lönsamheten står inte i proportion till priset utan sockerbetor i växtföljden, kvoten styrs av Danisco. Ett normarrende i kronoberg ligger runt 1400kr/ha, i skåne runt 5000 med spann från 1000 till 11000/ha. Skåne är det enda landskapet som innehåller alla stödområden dvs 1-5. Det bäst avkastande finns där men också det sämsta. Köper du mark för 400000/ha och lånar till 3% blir kostnaden 12000kr/ha och år. Den växtföljd som återkommande ger ett TB2 på 12000kr/ha finns inte, inte ens i skåne.

Lähäckarna i England är ett resultat av nationellt bidrag för bibehållande av kulturlandskapet, inga eupengar. Det är ett s.k tvärvillkor precis som våra stengärdsgårdar, allér och öppna diken med biotopskydd som man inte kan flytta eller lägga igen utan tillstånd. Samtidigt så utgår det nationella miljöstöd för bevarandet.

Någon 30 hektarsregel har jag aldrig hört talas om, har travat omkring i vetåkrar på uppåt 300 hektar många gånger där borta. Brittiskt jordbruk är en betydligt större miljöbov än svenskt då det är mycket mer kemikalieintensivt pga klimatet som gynnar svampsjukdomar och längden på vegetationsperioden. Dock jobbar man med sprutfria kantzoner mot skogsbackar och vattendrag för att gynna fältviltets mat men det gör även svenska bönder.

Den nya jordbrukspolitiken kommer att innebära en nationell utjämning av stöden. Således kommer de som köpt mark med stödnivån kapitaliserad i Skåne gå på en ekonomisk nit. Stödet kommer att sjunka ca 1000kr/ha och år i stödområde 1, samtidigt som den ökar med motsvarande pengar i stödområde 5 vilket är i huvudsak småländska höglandet och norrland.

Nu har jag inte hundra koll på vem som styr över sockerkvoterna - men det är ett statligt direktiv vill jag minnas i botten som stipulerar att 10% av det socker vi förbrukar i sverige ska importeras från 3:e världen (det var 68-rörelsen som ville stödja Castro på 70-talet - min fars ilska över det tilltaget släppte aldrig under hela hans liv och han vägrade rösta på Centern under sina sista 40 levnadsår). Hur det sedan hanterades när vi gick med i EU har jag inte koll på men det är som du skriver inte fritt med sockerbetorna. Och det är sockerbetorna som är den stora avkastning här nere.

Sedan sa jag aldrig att det brittiska jordbruket var ett föredömme, bara att om man värderar bra jakt högt finns det incitament för att bevara lähäckar, bäckar, små mossar etc. I Storbrittanien har man valt att försöka bevara sin häckar (till stor del mot jordbrukets önskemål) och man kommer att införa (ber om ursäkt, det är under införande om jag läste rätt i senaste numret av The Field) en 30ha regel.

Tyvärr så är i dag utvecklingen den rakt motsatta på söderslätt där man lägger igen allt man kan lägga igen i form av bäckar, vallar, kantzoner etc och sprutzoner är något tämligen sällsynt. Vilttillgången på Söderslätt har nog aldrig varit sämre än den är numera - och det kan jag tycka är tragiskt. Då ser jag hellre att jaktarrendena går upp i pris och avkastningen på jordbruket här nere sänks med 50-75%. Då skulle man kunna få till riktigt bra jakt och slippa bli idiotförklarad för att man inte plöjer upp trägården och låter en sprutoman dra fram ......

Desto fortare vi skrotar CAP och allt vad arealstöd heter desto bättre - det gynnar vare sig miljön, matpriserna eller jordbruket(på lite sikt).....

/T

Publicerat

Annars kan ju samtidigt känna o provskjuta min skönhet från thelman Merkel 8 kaliber 20

Tack, men även sådana finnes nästgårds..... Men har du en kul hagelbana nästgårds så är jag inte så svårflörtad

En kopp gott kaffe och snacka jakat efter ett par hundra smällar är ju knappast nått som tar emot.

/T

Publicerat

Hehe

Nä ingen hagelbana men kokkaffe på egenmalda zoegasbönor bjuder jag på, när du behöver vila dig mellan traktor-racen!

Sen kan vi ha engelsk fasanjakt, vi har sett en fasantupp och jag har en ypperlig fasanmissil i min tyska jaktterier, kan det bli bättre säg?

Jo. Höll på att glömma, vi skjutsar ju ut dig till generalpssset med häst o vagn( om du tröttnat på traktorn)

Och om inte kaliber 20 duger på detta högvilt så har jag en riktig raritet i min simson suhl hagelbock kaliber 12!

Kan du hålla dig till annandag jul?

Publicerat

Nu har jag inte hundra koll på vem som styr över sockerkvoterna - men det är ett statligt direktiv vill jag minnas i botten som stipulerar att 10% av det socker vi förbrukar i sverige ska importeras från 3:e världen (det var 68-rörelsen som ville stödja Castro på 70-talet - min fars ilska över det tilltaget släppte aldrig under hela hans liv och han vägrade rösta på Centern under sina sista 40 levnadsår). Hur det sedan hanterades när vi gick med i EU har jag inte koll på men det är som du skriver inte fritt med sockerbetorna. Och det är sockerbetorna som är den stora avkastning här nere.

Sedan sa jag aldrig att det brittiska jordbruket var ett föredömme, bara att om man värderar bra jakt högt finns det incitament för att bevara lähäckar, bäckar, små mossar etc. I Storbrittanien har man valt att försöka bevara sin häckar (till stor del mot jordbrukets önskemål) och man kommer att införa (ber om ursäkt, det är under införande om jag läste rätt i senaste numret av The Field) en 30ha regel.

Tyvärr så är i dag utvecklingen den rakt motsatta på söderslätt där man lägger igen allt man kan lägga igen i form av bäckar, vallar, kantzoner etc och sprutzoner är något tämligen sällsynt. Vilttillgången på Söderslätt har nog aldrig varit sämre än den är numera - och det kan jag tycka är tragiskt. Då ser jag hellre att jaktarrendena går upp i pris och avkastningen på jordbruket här nere sänks med 50-75%. Då skulle man kunna få till riktigt bra jakt och slippa bli idiotförklarad för att man inte plöjer upp trägården och låter en sprutoman dra fram ......

Desto fortare vi skrotar CAP och allt vad arealstöd heter desto bättre - det gynnar vare sig miljön, matpriserna eller jordbruket(på lite sikt).....

/T

Sockerbetorna styrs av EU i toppen för att kontrakteras på odlarnivå av Nordic Sugar (tidigare Danisco), så nej det är inte fritt. sockerbetorna har alltid varit drivkraften på söderslätt, men det är inte lika fördelaktigt som det har varit. Betor är bra, men ine bra nog till att lyfta en växtföljd. Men jägarnna ska vara glada för att betor är i växtföljden, det främjar viltet en hel del med fler avbrott från spannmål.

Visst kan bönderna göra mer för markviltet, men jag upplever långt dom flesta bönder som naturintresserade och positiva till tilltag aom ökar stammarna av fasan/hare/ rådjur etc. Dom vet bara inte hur lite som ska till och hur dom ska göra. Lägga igen bäckar, vallar o kantzoner är olagligt så det tror jag inte dom gör, däremot så gör dom nog inget extra för viltet i dessa zoner. Och givetvis försöker dom få så stora sammanhängande skifte som möjligt, det minimerar ju maskinkostnaden. Lantbrukare vill ju köra så lite traktor som möjligt på så många hektar som möjligt.

Jag ser en stor utmaning för jägarförbundet och andra att lyfta frågan om hur lite som faktiskt krävs för att främja markviltet. Om vi tar sprutfri kantzon, lantbrukarna ser detta bara som ett problem och ett påhitt av betongbiologer. Ingenstans är det nämnt att en rätt utplacerad sprutfri kantzon kan göra underverk för rapphöns och annat markvilt, jag är av en starka överbevisningen att om lantbrukarna hade vetat mer om detta så hade betydligt mer blivit gjort och gjort rätt! I Danmark görs där en hel del av jägarförbundet och det kan vara läge att kika där för lite tips. Men det är ju klart, drt handlar inte om älg eller varg, så det är nog inte så intressant för SJF..

Skånepåg - som faktiskt är Agronom

Publicerat

Tack, men även sådana finnes nästgårds..... Men har du en kul hagelbana nästgårds så är jag inte så svårflörtad

En kopp gott kaffe och snacka jakat efter ett par hundra smällar är ju knappast nått som tar emot.

/T

Kolla på www.vaxjojsk.se , kaffe finns å jag sitter på nycklarna :)

/Magnus

Publicerat

...... Betor är bra, men ine bra nog till att lyfta en växtföljd. Men jägarnna ska vara glada för att betor är i växtföljden, det främjar viltet en hel del med fler avbrott från spannmål.

Absolut!

Visst kan bönderna göra mer för markviltet, men jag upplever långt dom flesta bönder som naturintresserade och positiva till tilltag aom ökar stammarna av fasan/hare/ rådjur etc. Dom vet bara inte hur lite som ska till och hur dom ska göra. Lägga igen bäckar, vallar o kantzoner är olagligt så det tror jag inte dom gör, däremot så gör dom nog inget extra för viltet i dessa zoner. Och givetvis försöker dom få så stora sammanhängande skifte som möjligt, det minimerar ju maskinkostnaden. Lantbrukare vill ju köra så lite traktor som möjligt på så många hektar som möjligt.

Nja - jag tycker nog att den utvecklingen bara går bakåt.... Desto yngre desto mindre intresse för naturvärden. Tittar du på Söderslätt så håller ju allt fälltvilt på att försvinna, vallarna försvinner, mossarna försvinner..... På 30 år har vallar 80-90 % av alla vallar som fanns förvunnit - de enda vallar som finns kvar är de mellan olika driftsenheter eller om du hittar en eller gammal grote (dvs en borde ur den gamla skolan) som håller på att behålla dem. Annars så tycker jag allt sånt försvinner i en allt snabbare fart.

..............

Jag ser en stor utmaning för jägarförbundet och andra att lyfta frågan om hur lite som faktiskt krävs för att främja markviltet. Om vi tar sprutfri kantzon, lantbrukarna ser detta bara som ett problem och ett påhitt av betongbiologer. Ingenstans är det nämnt att en rätt utplacerad sprutfri kantzon kan göra underverk för rapphöns och annat markvilt, jag är av en starka överbevisningen att om lantbrukarna hade vetat mer om detta så hade betydligt mer blivit gjort och gjort rätt! I Danmark görs där en hel del av jägarförbundet och det kan vara läge att kika där för lite tips. Men det är ju klart, drt handlar inte om älg eller varg, så det är nog inte så intressant för SJF..

Skånepåg - som faktiskt är Agronom

Att SJF skulle bry som om fältviltet kan du och jag bara drömma om - likt resten av jägarsverige har de bara klövar i huvudet, och lite varg. Annat finns inte i deras värld......

Grundproblemet med jordbruket är att det är inget yrke - det är en livsstil och ett kall. Det finns helt enkelt inget bättre för en hel del av de som bedriver jordbruk - det är deras livsluft, och de kan inte göra annat eller tänka på annat.  Och då vill man narturligtvis vara duktig, effektiv och gärna lite bättre än alla andra. Och då är det lätt hänt att man plöjer upp gräsmattan om inte kärringen säger stopp. Naturligt är om det växer böljande fält av vete så stort det bara kan bli...... Annat är bara outnyttjade ytor.... Jag vet inte hur många gånger jag hört att det där med biologisk mångfald är rent trams och det kan man koncentera på några få ställen så andra slipper skiten. Det moderna svenska jordbruket kan inte ses som ett naturbruk - det är en modern kemisk processindustri.

Om jordbruket med det massiva stöd det uppbär enbart ser till produktion (för man ser enbart till produktion, lönsamheten tycks i många fall komma ett steg efter) så är det kanske dags att helt enkelt sätta jordbruket på plats rent juridiskt och piska fram en långt mer biologisk version. Tex att 10% av varje fastighet ska avsättas. Oavsett var eller när. Att införa en regel om man max 30ha monogröda. Det är ju nu inte så att vi står och faller med jordbruket - vi har ju infört tullar i en tid av övrig frihandel enkom för jordbruksvaror. Det är ganska magstarkt hur man än ser på saken.....

Med tanke på vad jag betalar årligen för jordbruksstödet så förväntar jag mig fakltiskt något annat än veteöken utan minsta tillstymmelse till liv.

Publicerat

Pmt, har lösningen för dig. Lägg rösten på MP i omvalet då de delar din vision av svenskt jordbruk till fullo. :biggrin:  

Nä, knappast......

Stöden är ytterst en subvention till konsumenten. Jag är för en avreglering av stöden men det måste gå hand i hand med marknadens vilja att bidra med tb till bönderna. Självförsörjande graden sjunker och är för basala livsmedel ruskigt låg i dagens Sverige, inte för att vi inte kan utan för att vi inte har råd att producera dem. Frihandelsavtalet gör att livsmedel med mycket tveksam avsändare flödar in och det får konsekvenser då vi uppenbarligen inte bryr oss vad vi äter. För varje polsk oxfilé du smaskar i dig så ödelägger du ytterligare några m2 gräsbeklädd inäga på österlen om man hårddrar det, ingen har längre råd att låta sydskånsk åkermark serva betesdjur.

Marken måste få göra det den är bäst på ekonomiskt, i söderslätts fall är det spannmål och socker...tyvärr! 

Stöden har sitt ursprung i mjölkupproret och en tanke om "ekonomisk" beredskap. Mjölkupproret var när en flock korkade sossekärringar tyckte maten blev för dyr och krävde att den skulle bli billigare - det blev den i affären för att vi betalar resten den via skattsedeln..... There are no such thing as a free lunch.

Det andra är en rest från erfareneheterna efter världskrigen - i dag har resten av Sverige 3 dagars underhållssäkerhet. Sedan skiter det sig....... Då känns tanken att vi ska värna jordbruket in absurdum när ine ens jordbruket som sådant klarar sig speciellt mycket längre utan import än resten av Sverige.

Så vad vi egentligen betalar för är att en liten högljudd minoritet ska få åka traktor/tröska/annat jordbruksredskap - framförallt i Spanien och Frankrike. Det betalar en svensk normalfamilj 15 000kr om året för vill jag minnas.

Lägg sedan till att vårt (Europas) skydd av jordbrukssektorn omöjliggör för stora delar av afrika att exportera det enda de kan exportera - mat. Vilket håller dem kvar i fattigdom och förvägrar dem ekonomisk utveckling och sedan har vi dem i Italien som ekonomiska flyktingar. Frågan är väl förr - hur länge ska vi ha råd med att bedriva jordbruk i europa om det sker till priset av att vi förvägrar andra länder ekonomisk utveckling utanför EU?

Och inte minst - vad säger att det öppna kulturlandskapet ala 1810 är det mest bevaransvärda, och MÅSTE vi absolut bedriva jordbruk eller skogsbruk till varje pris på varje kvadratmeter?

Jord/skogsbruket är en lågåproduktiva verksamheter som ENDAST finns kvar för att man inte kan flytta mark. Men gör det näringarna till de finaste och vackraste näringarna som finns? Det är lite som rennäringen - idiotiskt bidragsraseri bara för att man har en jäkligt bra lobbyorganisation.

/T