Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Parson Russell Terrier

Featured Replies

Publicerat
Använder du pudeln till grytjakt också :lol::rolleyes:

:)

Pudeln har dessvärre bara hoppat i låda och "apporterat" döda fåglar, men det är inte illa pinkat för en Toypudel ^_^

P1010213.jpg

silviafagel3.jpg

En flicka måste ha nånting att kamma på som kan ha rosetter i håret....

• Svar 87
  • Visningar 19,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

jag sku vila veta namn dom JÄGARE i finland som användar kortben russlar som jakt hund????altso du mena att kort ben russell och working jack russell har samma stäm tavla so kan jag sej skit snack.

Publicerat
jag sku vila veta namn dom JÄGARE i finland som användar kortben russlar som jakt hund????altso du mena att kort ben russell och working jack russell har samma stäm tavla so kan jag sej skit snack.

Men inte hjälper det dig om jag sätter mig och rabblar lite namn på jägare i Finland? Det är ju inte så att man känner alla som bor i samma land som en själv. Vilka jägare känner du? :rolleyes: För rena provresultat får jag hänvisa dig till Koiranet och du ska få länken till den uppfödare i Finland jag har störst samarbete med. Efter det får du leta dig vidare själv.

Riikolan

Vad gäller stamtavlor:

JRTC (det du benämner som working jack russell) och Parson har mer eller mindre identiska stamtavlor. Precis som jag skrev i mitt ursprungsinlägg.

Den lågställda JRTn (Inte kortbent, det är ingen tax) har precis samma ursprung som JRTC-working och Parson. Det är Foxwarren för hela slanten i samtliga förgreningar av JRT, bara man tittar tillräckligt långt bak i stamtavlan. Fram till år 2002 registrerades de lågställda JRT i just JRTC, och jag tror inte de tappade sina jaktliga förmågor för att de bytte registreringsnummer.

Det som sedan har hänt med den lågställda JRTn (den som registreras i SKK/Kennellitto) är att man börjat avla specifikt på denna avvikande exteriör, för att få en mindre hund.

Det här är ingen tävling, iaf inte från min sida, om vilken terrierras som är den bästa. Inte heller ligger det i mitt intresse att redovisa listor med referenser eller provreultat. Min enda intention är att korrigera de uppgifter som förekommit flertalet gånger i den här tråden. Dvs att SKK JRT är en utställningshund och soffkudde endast. Ett påstående som är direkt felaktigt. Jag hoppas att alla blir nöjda med den jakthund de valt, det är ju ändå målsättningen för oss alla.

Publicerat

Givetvis är det ingen tävling och jag hoppas att du inte tagit illa upp för min beskrivning att kalla JR terriern för kortbent....det var bara för att åskådligröa skillnaderan lite mellan parson och JR (SKK) men jag har sett inom JRTC såväl högställda som lågställda....men det finns mest högställda där och och stora släktskap med parson ännu så länge.

Däremot har vi inte sett så många JR (SKK) ute på jaktprov eller i skogen ännu men det finns och dessa ska vi vara rädda om för vad gör egentligen dessa vitsuddar så fina som sällskaps hundar....jo energin oräddhet...eller översatt till jaktspråk jaktlust och dådkraft....

Tjolahopp

Publicerat

aldrig sett en sån där kortbent jack russel imponera,visst äre en djungel russlarna,men jag har aldrig sett en parson varit kortbent dock en sån där jack russel,alltid trott jrtc of gb å parson var snorlika i stamtavlan och gick registra lite hur man ville...men finns väl endå endel som envisas försöka jaga med dom där små ;) för nog ser man flest kortbenta saker gå i gucci koppel B)

Publicerat
aldrig sett en sån där kortbent jack russel imponera,visst äre en djungel russlarna,men jag har aldrig sett en parson varit kortbent dock en sån där jack russel,alltid trott jrtc of gb å parson var snorlika i stamtavlan och gick registra lite hur man ville...men finns väl endå endel som envisas försöka jaga med dom där små :lol: för nog ser man flest kortbenta saker gå i gucci koppel :lol:

Det där är så dumt, att jag ids inte ens besvara det

Publicerat

väldigt väldigt väldigt sällan man ser en sån där liten sak som har ett ändaste ärr i huvudtrakten/nosen

Publicerat
väldigt väldigt väldigt sällan man ser en sån där liten sak som har ett ändaste ärr i huvudtrakten/nosen

Men det säger nog mer om ditt umgänge, än om min ras.

Sen kan jag ifs aldrig tycka att det är nått extra fint med en klantig hund som alltid skadar sig. Hellre en hel hund, och sprängda rävar, än en trasa man gräver fram

Publicerat
Men det säger nog mer om ditt umgänge, än om min ras.

Sen kan jag ifs aldrig tycka att det är nått extra fint med en klantig hund som alltid skadar sig. Hellre en hel hund, och sprängda rävar, än en trasa man gräver fram

absolut håller jag med dig om hundar som ofta skadar sig inte är bra,men hundar som inte går i klinch med räv brukar ofta inte få mer än 10st på sin höjd per år,nån repa här å där brukar komma... som en god vän sa, hundar som mycket i jagar gryt behöver man inte rycka :lol:

seriöst ingen ide att försöka få mig iaf att inbilla mig om att dom ska vara utpräglade jakthundar,dom är utpräglade soffhundar med avviknde exemplar som goda jakthundar! lika så parson men inte alls närheten av dessa hundar..

Publicerat

Jag hade en kort bent jack russell som första terrier och sköt nog närmare 200 gryt vilt för den så det finns dom som kan av dom å

Han var två år när jag tog över den hunden så bättre gryt hund har jag inte haft :lol:

Publicerat
Jag hade en kort bent jack russell som första terrier och sköt nog närmare 200 gryt vilt för den så det finns dom som kan av dom å

Han var två år när jag tog över den hunden så bättre gryt hund har jag inte haft B)

å idag äger du en tysk :lol: nog finns det bra men tar man 10st sånna,10 parson,10 tyskar 10 högbenta jackar tror jag inte kortbenta hamnar top 3 :lol:

Publicerat
å idag äger du en tysk :lol: nog finns det bra men tar man 10st sånna,10 parson,10 tyskar 10 högbenta jackar tror jag inte kortbenta hamnar top 3 :lol:

Du ser att man aldrig lär sig B)

Men största anledningen att jag har en tysk det beror på att jag vill ha en alrund hund men skulle jag ha en ren gryt hund så blev det nog en sån där råtta som du har

Publicerat

det är väl ändå inte ärren som är meriterande? vi har hafft en tysktik som det blev skjutet långt över 60 sprängda rävar för, och den fick aldrig en skråma av en räv. tyvär blev hon ju inte äldre än 3 år. nog skulle jag föredra en terrier som inte får stryk varje gång, men nu föredrar jag ju inte terriers över huvud taget. rävslöseri är vad det är, rena rovjakten som är fullt jämförbar med gluggjakt :lol:

Publicerat

Om jag inte missminner mig helt, så är det ingen av de vita hundarna som ligger i topp, utan snarare tysk och border. Om man ska tala prov då. De flesta går aldrig prov med sina hundar, det är mest för "sport" eller för oss som avlar.

Publicerat
Om jag inte missminner mig helt, så är det ingen av de vita hundarna som ligger i topp, utan snarare tysk och border. Om man ska tala prov då. De flesta går aldrig prov med sina hundar, det är mest för "sport" eller för oss som avlar.

även om utom ämnet tycker jag helt klart en hund ska ligga på,inte så den skadas så de inte jaga mer den dagen,men hundar som upprepat skadar sig är ingen bra hund!

prov och prov tycker jag säger mer om ägaren än hunden faktiskt...

Publicerat

...å här sluggar grythundsfolket friskt efter varandra...Björn (Musköt) denna tråd måste vara din våta dröm :lol::lol:

Publicerat

Jag tycker inte riktigt att man ska nedvärdera proven till noll och inget.

Givetvis förlorade de sin egentliga funktion i samma sekund som gallret blev obligatoriskt, men det har fortfarande vissa poänger.

1. Är din hund en bra grythund, så tar det inte mer än 8 minuter och göra det där provet så att det syns, och vi kan leta reda på dig när vi letar jaktmeriterade avelsdjur.

2. Det ÄR intressant att dokumentera arvbarheten i jaktanlagen. Om 10-20 år är det inte längre nån "som var med och jagade med hunden och vet att den var bra"

3. Det är väldigt viktig inkörsport för att få folk intresserade för grytjakt, och för att få en återväxt på jägare.

Sen är det förståss oändligt tråkigt att det idag går att bli jaktchampion med en hund som aldrig satt en tass i skogen, enbart genom att besöka ett annat nordiskt land och gå i låda där ett par gånger.

Publicerat
Jag tycker inte riktigt att man ska nedvärdera proven till noll och inget.

Givetvis förlorade de sin egentliga funktion i samma sekund som gallret blev obligatoriskt, men det har fortfarande vissa poänger.

1. Är din hund en bra grythund, så tar det inte mer än 8 minuter och göra det där provet så att det syns, och vi kan leta reda på dig när vi letar jaktmeriterade avelsdjur.

2. Det ÄR intressant att dokumentera arvbarheten i jaktanlagen. Om 10-20 år är det inte längre nån "som var med och jagade med hunden och vet att den var bra"

3. Det är väldigt viktig inkörsport för att få folk intresserade för grytjakt, och för att få en återväxt på jägare.

Sen är det förståss oändligt tråkigt att det idag går att bli jaktchampion med en hund som aldrig satt en tass i skogen, enbart genom att besöka ett annat nordiskt land och gå i låda där ett par gånger.

alltså,

jaktproven för grythundar som jag värderar högst av alla hundar är så sjukt missköta så man blir mörkrädd...

grythundsklubben har idag 901 medlemmar,vilket är ingenting,min gata har fler medlemar tror till och med min korpen liga i innebandy har fler spelare?!. dom styrs enbart av terrierklubben nu,, skulle man värna om en jakthund skulle man öka svårigheten från noll till 1 iaf,

som sagt behöver hundens första vilt vara ett godkänt jaktprov alltså bästa möjliga valör om det går bra, hade detta inte varit för så många använder sig av soffhundar hade vi ägare haft bra mycket bättre urval av hundar att välj mellan.

se stövare tex hur många köper en stövare idag för inte jaga med den??

tysk terrier klubben har rätt med mycket.först visa sina färdigheter i skogen innan rosseterna kan ramlar in, är väldigt nitisk mot grythundsklubben av många själ,inte bara för dom är ett gäng som missunnar folk,inte för dom inte bryr sig om duktiga hundar,vill utveckla grytproven,inte för dom lever på gamla meriter,utan för dom sitter och pratar ner folk,och värnar sina egna intressen.... typiskt svenska sitta och disskutera saker över en kaffe utan äns varit med om det själva(mårdhunds jakten etc)

fler domare,3 prov(1prov av lärling 2 prov av erfarna),är huden för stor får den inte gå provet,

se annars klubben(uppland) som varit mig närmast mina 5 år som intresserad grytjägare varit,tror dom grävde upp en grävling senast 98? och sedan man lättade på proven för det skulle vara mer "kul" har jägarna förbytts mot halvtjocka kvinnor som inte behöve taptisera väggarna utan kan fylla dom med rosa fina rosseter,ungefär så ser jag dagen utveckling :unsure:

Publicerat
alltså,

jaktproven för grythundar som jag värderar högst av alla hundar är så sjukt missköta så man blir mörkrädd...

grythundsklubben har idag 901 medlemmar,vilket är ingenting,min gata har fler medlemar tror till och med min korpen liga i innebandy har fler spelare?!. dom styrs enbart av terrierklubben nu,, skulle man värna om en jakthund skulle man öka svårigheten från noll till 1 iaf,

som sagt behöver hundens första vilt vara ett godkänt jaktprov alltså bästa möjliga valör om det går bra, hade detta inte varit för så många använder sig av soffhundar hade vi ägare haft bra mycket bättre urval av hundar att välj mellan.

se stövare tex hur många köper en stövare idag för inte jaga med den??

tysk terrier klubben har rätt med mycket.först visa sina färdigheter i skogen innan rosseterna kan ramlar in, är väldigt nitisk mot grythundsklubben av många själ,inte bara för dom är ett gäng som missunnar folk,inte för dom inte bryr sig om duktiga hundar,vill utveckla grytproven,inte för dom lever på gamla meriter,utan för dom sitter och pratar ner folk,och värnar sina egna intressen.... typiskt svenska sitta och disskutera saker över en kaffe utan äns varit med om det själva(mårdhunds jakten etc)

fler domare,3 prov(1prov av lärling 2 prov av erfarna),är huden för stor får den inte gå provet,

se annars klubben(uppland) som varit mig närmast mina 5 år som intresserad grytjägare varit,tror dom grävde upp en grävling senast 98? och sedan man lättade på proven för det skulle vara mer "kul" har jägarna förbytts mot halvtjocka kvinnor som inte behöve taptisera väggarna utan kan fylla dom med rosa fina rosseter,ungefär så ser jag dagen utveckling :unsure:

De urkassa reglerna för lådproven är nog dessvärre en påföljd av veganer, minkfarmsbrännare och andra trista Lobbygrupper.

Däremot finner jag det väldigt förvånande att man från grythundsklubbens sida, inte driver en linje som kräver grytjaktsprov av hund för Svenskt Championat, även om den sen tidigare är Finsk, Dansk eller Norsk champion i lådgryt.

Grytjaktsprovet har jag inga invändningar emot, mer än att det är extremt svårt att administrera och få logistiken att gå ihop med dommare, hund, räv, skytt osv. Men en hund som gått grytjaktsprovet är absolut värd sitt championat.

Ur mitt perspektiv finns det egentligen inte en enda anledning att vara medlem i grythundsklubben, och det är ju lite trist.

PS Några rosetter har jag aldrig sett till, fast jag gått prov, kan du skicka de du har över? ;)

Publicerat

tyvärr min hund är "för" liten... men tror grythundsklubben kommer leva länge,menar dom sparkar juh ut dom som är mest driftiga och ställer upp med stövare hus och jaktmarker,tror starkt på en sån syklubbs levnad,man ska nog tacka att det finns vettigt folk i dalarna ännu!

Publicerat

"Däremot finner jag det väldigt förvånande att man från grythundsklubbens sida, inte driver en linje som kräver grytjaktsprov av hund för Svenskt Championat, även om den sen tidigare är Finsk, Dansk eller Norsk champion i lådgryt."

- SGK äger inte championatfrågorna, det gör SvTek och SvTK. Jag tror inte heller på ett upplägg där SGK stångar sig blodig för att få fram nya championatregler utan jag tror i så fall mer på att vi får ut folk i skogen så att så många som möjligt får se vad som krävs av hundarna. Om/när rasklubbarna inser vad som krävs så får dem själva driva fram en agenda som är mer gynnsam för jakthundsaveln. Enligt min mening så tycker jag att rasklubbarna ska använda SGK som ett verktyg och instrument för att utveckla sina raser i önskvärd riktning. Jag tror det blir effektivare och slagkraftigare när drivkraften och motivationen kommer ur rasklubbarna och inte vice versa för annars uppfattas SGK bara som bråkiga.

FC, jag vet att du inte är särskilt positivt inställd till SGK vilket självklart står var man fritt; alla älskar inte SGK, TJTK, SvTek, SvTK etc. Dock så vinner ingen på att bara vara negativ, alla klubbar behöver hjälp och har tillgängliga platser i sina styrelser, har man synpunkter och vill förändra saker o ting så finns det möjligheter att hjälpa till istället för att skriva ner klubbarna. Angående ditt resonemang om att SGK uttalar sig om sånt dem inte vet någonting om så kan man ju faktiskt säga att du gör detsamma då du kommenterar hur SGK jobbar utan att du ens har varit på plats och tagit del av diskussionen. SGK har inte diskuterat mårdhunden utan det har Sveriges domarkår gjort gemensamt; det är således inte SGKs styrelse som har jobbat med den frågan. SGK har inte heller sparkat ut folk som arbetar med att anordna jakter, SGK har däremot tillfälligt stängt av en domare för otillbörligt agerande om det är det du menar, om inte så förstår jag inte riktigt hur du får ihop matematiken.

Som jag nämnde inledningsvis så måste man inte älska alla klubbar för vad dem gör och inte gör, MEN, personligen så tycker jag att man kan ställa upp och hjälpa till istället för att klanka ner på dem som försöker hålla liv i föreningarna. Utan föreningarna så finns det ju ingen som samordnar någonting för dem som är intresserade och än mindre någon som ställer upp och arbetar med att skydda verksamheten när det börjar blåsa politiskt. Utan SGK så hade förmodligen grytverksamheten inte funnits kvar, jag tänker då närmast på när den senast var i blåsväder. Alla rasklubbar kan pyssla med grytverksamhet men det finns bara en klubb som är rasneutral och som arbetar uteslutande för grytjakten, rasklubbarna har en mängd andra saker som dem tar hänsyn till och arbetar med. Om man skrotar konceptet med att ha en specialklubb där det råder rasneutralitet så kommer det förmodligen bara sluta med att rasfantaster driver rasevenmang och värnar endast om sin egen ras vilket på sikt också höjer risken för bråk mellan rasklubbarna. Bråk och gruff har alltid funnits inom föreningsvärlden oavsett verksamhetsinriktning men personligen så tycker jag att grytverksamheten inte har råd med gruff, den är helt enkelt för fragil. Att SGK, SvTek och SvTK ibland får ta hand om disciplinärenden uppfattas av vissa som att vara bråkig, i mina ögon handlar det ytterst om att värna om grytjakten för ingen enskild hund eller jägare är viktigare än grytjakten i stort; vi jobbar för att upprätthålla en jaktform som är väldigt uppskattad hos en del av jägarkåren i landet och allt som utgör ett hot emot detta kräver åtgärder.

"Ur mitt perspektiv finns det egentligen inte en enda anledning att vara medlem i grythundsklubben, och det är ju lite trist."

- det beror ju på hur man ser på saker och ting. Om man ser medlemskapet som ett medel att bli berättig till provstart så visst, då spelar det ju ingen större roll vart du är medlem. Men, vill man stötta en förening som arbetar för grytjakten och alla grythundraser oavsett färg och form så är SGK det naturliga valet kan jag tycka.

Publicerat
"Däremot finner jag det väldigt förvånande att man från grythundsklubbens sida, inte driver en linje som kräver grytjaktsprov av hund för Svenskt Championat, även om den sen tidigare är Finsk, Dansk eller Norsk champion i lådgryt."

- SGK äger inte championatfrågorna, det gör SvTek och SvTK. Jag tror inte heller på ett upplägg där SGK stångar sig blodig för att få fram nya championatregler utan jag tror i så fall mer på att vi får ut folk i skogen så att så många som möjligt får se vad som krävs av hundarna. Om/när rasklubbarna inser vad som krävs så får dem själva driva fram en agenda som är mer gynnsam för jakthundsaveln. Enligt min mening så tycker jag att rasklubbarna ska använda SGK som ett verktyg och instrument för att utveckla sina raser i önskvärd riktning. Jag tror det blir effektivare och slagkraftigare när drivkraften och motivationen kommer ur rasklubbarna och inte vice versa för annars uppfattas SGK bara som bråkiga.

< klipp >

"Ur mitt perspektiv finns det egentligen inte en enda anledning att vara medlem i grythundsklubben, och det är ju lite trist."

- det beror ju på hur man ser på saker och ting. Om man ser medlemskapet som ett medel att bli berättig till provstart så visst, då spelar det ju ingen större roll vart du är medlem. Men, vill man stötta en förening som arbetar för grytjakten och alla grythundraser oavsett färg och form så är SGK det naturliga valet kan jag tycka.

Jag vet att Grythundsklubben inte äger championatsfrågan, med det hindrar dem inte att uttrycka en åsikt. Speciellt inte om man i andra sammanhang agerar som remissinstans och grytjaktens beskyddare. Det står alla föreningar fritt att uttrycka sina värderingar och sina mål. Jag tycker grythundsklubben är osedvanligt otydlig med dessa. Det må vara att grytjakten är "fragil" och den politiska arenan begränsad, men att ducka i varje strid och blåsa till reträtt i obekväma frågor, hjälper ingen.

För mig är det helt omöjligt att välja Grythundsklubben före nånting annat. Valet står mellan allt annat OCH Grythundsklubben. Grythundsklubben i min region är tyvärr nästan icke-existerande, och var det i många år tills man till slut lyckades skrapa ihop en styrelse.

Mitt perspektiv är i mångt och mycket avelsrelaterat, och en mycket viktig fråga i avel kommer alltid vara möjligheterna till avelsutvärdering. Utan det kommer man aldrig frammåt och kan aldrig förbättra vare sig sina egna hundar eller en ras. "Prov" kan bedrivas på många sätt, och lådan är inte det mest framgångsrika verktyget. Avelsutvärdering sker dessvärre inte enbart genom att bruka hundarna på jakt. Det finns aldeles för många hundägare som helt saknar förmågan att se att den egna hunden har en enda brist (och det är inte heller deras uppgift), och det finns ingen uppfödare som har möjlighet att följa samtliga avkommor ut på jakt.

Att förlita sig på rasklubbarna är väldigt naivt. De allra flesta rasklubbarna har noll och inget intresse att bevara rasernas arbetsegenskaper, och det oavsett vilken ras vi pratar om. Tysk-klubben, och Bordercollie-klubben är väl de enda som rejält visat framfötterna, och agerat som föredömmen i den här frågan, men efter dem.. följer ingen.

Utan att förklara alla som "kärringar på kafferep" och andra tramserier, kan man fortfarande ha åsikter om föreningar. Jag tycker dessutom att det rent generellt finns ett stort värde i att lufta dessa åsikter, så att debatt blir möjlig och engagemang kan födas. Det finns ingen som blivit framgångsrik, genom att göra "som alla andra".

Publicerat

FC, jag vet att du inte är särskilt positivt inställd till SGK vilket självklart står var man fritt; alla älskar inte SGK, TJTK, SvTek, SvTK etc. Dock så vinner ingen på att bara vara negativ, alla klubbar behöver hjälp och har tillgängliga platser i sina styrelser, har man synpunkter och vill förändra saker o ting så finns det möjligheter att hjälpa till istället för att skriva ner klubbarna. Angående ditt resonemang om att SGK uttalar sig om sånt dem inte vet någonting om så kan man ju faktiskt säga att du gör detsamma då du kommenterar hur SGK jobbar utan att du ens har varit på plats och tagit del av diskussionen. SGK har inte diskuterat mårdhunden utan det har Sveriges domarkår gjort gemensamt; det är således inte SGKs styrelse som har jobbat med den frågan. SGK har inte heller sparkat ut folk som arbetar med att anordna jakter, SGK har däremot tillfälligt stängt av en domare för otillbörligt agerande om det är det du menar, om inte så förstår jag inte riktigt hur du får ihop matematiken.

Som jag nämnde inledningsvis så måste man inte älska alla klubbar för vad dem gör och inte gör, MEN, personligen så tycker jag att man kan ställa upp och hjälpa till istället för att klanka ner på dem som försöker hålla liv i föreningarna. Utan föreningarna så finns det ju ingen som samordnar någonting för dem som är intresserade och än mindre någon som ställer upp och arbetar med att skydda verksamheten när det börjar blåsa politiskt. Utan SGK så hade förmodligen grytverksamheten inte funnits kvar, jag tänker då närmast på när den senast var i blåsväder. Alla rasklubbar kan pyssla med grytverksamhet men det finns bara en klubb som är rasneutral och som arbetar uteslutande för grytjakten, rasklubbarna har en mängd andra saker som dem tar hänsyn till och arbetar med. Om man skrotar konceptet med att ha en specialklubb där det råder rasneutralitet så kommer det förmodligen bara sluta med att rasfantaster driver rasevenmang och värnar endast om sin egen ras vilket på sikt också höjer risken för bråk mellan rasklubbarna. Bråk och gruff har alltid funnits inom föreningsvärlden oavsett verksamhetsinriktning men personligen så tycker jag att grytverksamheten inte har råd med gruff, den är helt enkelt för fragil. Att SGK, SvTek och SvTK ibland får ta hand om disciplinärenden uppfattas av vissa som att vara bråkig, i mina ögon handlar det ytterst om att värna om grytjakten för ingen enskild hund eller jägare är viktigare än grytjakten i stort; vi jobbar för att upprätthålla en jaktform som är väldigt uppskattad hos en del av jägarkåren i landet och allt som utgör ett hot emot detta kräver åtgärder.

först å främst har jag väldigt svårt för sitta och stödja med pengar,tid och mina jakt timmar en syförening som faktiskt inte gör nått i mina ögon bra för varken oss ungdomar eller väldigt jakt intresserade,utan det är vissa eldar inom klubben som står för det,men sgk tar äran för,,men iaf kan inte sgk bestämma nått utan terrierklubben,lika bra å lägga ner och jobba därifrån eller starta om och lyssna på dom som blir utslängda för dom låter för mycket!

Publicerat

Självklart ska man få uttrycka sin åsikt Terrestrial, vad jag åsyftar i mitt inlägg är att det finns individer med en massa åsikter som vare sig är konstruktiva eller är ämnade att bidra till utveckling. Att bara vara missnöjd och rent ut sagt kasta skit tycker jag personligen att alla klarar sig utan. Har man däremot konstruktiv kritik som det rimligtvis går att göra någonting med är det en annan sak.

FC, grytverksamheten bygger på eldsjälar och dessa har ju ett hem där dem parkerar sin hund, bössa och stövlar. Det är i anslutning till eldsjälens hemvist som sysselsättning oftast sker, dvs på lokalklubbsnivå. SGK bygger på aktiva lokalklubbar och det är igenom dessa som SGK utvecklas och får verksamheten att rulla vidare. Om man lyfter blicken ifrån sina egna stövlar ibland så kommer man att se att det finns eldsjälar förutom dem som du beskriver. Jag har svårt att se att SGK skulle ha sparkat ut så många eldsjälar att dem kan bedriva verksamhet över hela landet, för mig veterligen finns det bara en eldsjäl som sitter vid sidan om (tillfälligt) just nu.

Du säger att väldigt lite görs för jaktintresserade och unga, ja det kanske är så på sina håll men återigen så är det lokalklubbarna som har bäst möjlighet att anordna aktiviteter. Det skulle kännas konstigt om SGK centralt går ut och påtvingar lokalklubbar att anordna jakter mm. Det finns flera lokalklubbar som anordnar jakter, varför inte ansluta till någon av dessa? Här har vi ju ett ypperligt förslag som du skulle kunna ha skickat in till SGK, SvTek eller SvTK istället för att vara bitter. DVS att du istället skulle kunna lämna in ett utkast på hur ungdomsverksamhet skulle kunna bedrivas i landet.

Terrestrial, jag är väl medveten om hur situationen ser ut i respektive rasklubb. Visst är det naivt om man helt skulle förlita sig på att rasklubbarna ska komma till SGK med ett kanonengagemang och en färdig agenda för deras ras vad gäller det jaktliga. Vad jag menar är att man sällan når några vettiga resultat utan ömsesidig motivation. Om SGK, vilket har gjorts tidigare, ligger på för hårt på rasklubbarna finns det en risk att dem slår taggarna utåt istället. Enligt min mening är det viktigt att rasklubbarna känner att dem får rå om sina egna raser och att SGK inte är och petar för mycket i deras avel. SGKs domarkår uttrycker (tillsammans med SvTek, SvTK) vid varje domarkonferens vilka förändringar man skulle vilja se i landet vad gäller championat, jaktprov, anlagsprov etc. Den tunga biten är sedan att förankra detta i rasklubbarna men framförallt att sporra dem till förändring. För en sak är säker, det som domarna uttrycker gör livet inte lättare för uppfödarna vad gäller kraven på hundarna.

Det du beskriver som att inte vilja ta strid är egentligen en strategi som väldigt många inom grytväsendet har valt att ta för att inte dra på sig onödig uppmärksamhet pga missförstånd, bråk och osämja osv. Jag tycker det är en sund inställning med utgångspunkt ifrån att vi ska vara rädda om det vi har. De debatter man ger sig in i det är dem som man är tvungen att ge sig in i om det skulle behövas vid t ex en eventuell revision. Att ta ”onödiga” debatter känns som resursslöseri och är oftast förenat med risker. I övrigt ser jag det som positivt att föra en diskussion med medlemmar och förhoppningsvis leder det till utveckling om det går att realisera de synpunkter som kommer ur diskussionen.

I vissa regioner är SGK sämre representerade/utbredda än andra, det gäller framförallt i södra Sverige där TJTK har aktiva anläggningar. SGK kommer att bygga upp en mer omfattande organisation i södra Sverige, dock så är det inget som görs över en natt så det tar lite tid.

Nu ska vi nog inte paja den här Parson-tråden mer utan i så fall får vi nog starta en ny tråd :blink:

Publicerat

Han var två år när jag tog över den hunden så bättre gryt hund har jag inte haft :lol:

Ja den hunden kan jag intyga gjorde rätt för sig som grythund trots sina korta ben!!!

Mvh grävUppland............. :lol: