Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Parson Russell Terrier

Featured Replies

Publicerat
alltså,

jaktproven för grythundar som jag värderar högst av alla hundar är så sjukt missköta så man blir mörkrädd...

grythundsklubben har idag 901 medlemmar,vilket är ingenting,min gata har fler medlemar tror till och med min korpen liga i innebandy har fler spelare?!. dom styrs enbart av terrierklubben nu,, skulle man värna om en jakthund skulle man öka svårigheten från noll till 1 iaf,

som sagt behöver hundens första vilt vara ett godkänt jaktprov alltså bästa möjliga valör om det går bra, hade detta inte varit för så många använder sig av soffhundar hade vi ägare haft bra mycket bättre urval av hundar att välj mellan.

se stövare tex hur många köper en stövare idag för inte jaga med den??

tysk terrier klubben har rätt med mycket.först visa sina färdigheter i skogen innan rosseterna kan ramlar in, är väldigt nitisk mot grythundsklubben av många själ,inte bara för dom är ett gäng som missunnar folk,inte för dom inte bryr sig om duktiga hundar,vill utveckla grytproven,inte för dom lever på gamla meriter,utan för dom sitter och pratar ner folk,och värnar sina egna intressen.... typiskt svenska sitta och disskutera saker över en kaffe utan äns varit med om det själva(mårdhunds jakten etc)

fler domare,3 prov(1prov av lärling 2 prov av erfarna),är huden för stor får den inte gå provet,

se annars klubben(uppland) som varit mig närmast mina 5 år som intresserad grytjägare varit,tror dom grävde upp en grävling senast 98? och sedan man lättade på proven för det skulle vara mer "kul" har jägarna förbytts mot halvtjocka kvinnor som inte behöve taptisera väggarna utan kan fylla dom med rosa fina rosseter,ungefär så ser jag dagen utveckling :lol:

Ja du F-C du har verkligen full insikt i allt som rör Svenska grythundklubben och dess lokalklubbar.......

Du borde ju stå högt i kurs runt om i Sveriges alla lokalklubbar som ett riktigt framtida ämne???

Kom gärna på nästa årsmöte i SGK (2009) och presentera alla dina fantastiska inlägg du gör på jaktforumen........

Skulle nog bli en upplevelse man sent kommer att glömma, rent av historisk; åtminstone för dig F-C!?!

Där finns möjligheten att framföra sin egen åsikt för att förbättra saker och ting.

Att delge andra vettiga åsikter och med en saklig motivering är något som håller på sikt !!!

Du kan fortsätta hur länge du vill med detta men tänk på att även dem du ser upp till och lovordar betraktas utifrån det du skriver......???

Mvh grävUppland............

• Svar 87
  • Visningar 19,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Ja du F-C du har verkligen full insikt i allt som rör Svenska grythundklubben och dess lokalklubbar.......

Du borde ju stå högt i kurs runt om i Sveriges alla lokalklubbar som ett riktigt framtida ämne???

Kom gärna på nästa årsmöte i SGK (2009) och presentera alla dina fantastiska inlägg du gör på jaktforumen........

Skulle nog bli en upplevelse man sent kommer att glömma, rent av historisk; åtminstone för dig F-C!?!

Där finns möjligheten att framföra sin egen åsikt för att förbättra saker och ting.

Att delge andra vettiga åsikter och med en saklig motivering är något som håller på sikt !!!

Du kan fortsätta hur länge du vill med detta men tänk på att även dem du ser upp till och lovordar betraktas utifrån det du skriver......???

Mvh grävUppland............

helst beblandar jag mig inte hos folk vars aldrig lyckats med en enkel sak som en terrier få ha störst inflytande om en klubb som ska främja jakten! är ute och reser rätt mycket och träffar mycket olikt folk,dom som jagar mest brukar inte vara specielt intresserad av sgk!undra varför?

tiden är förbi för sgk...

Publicerat

Nostradamus har talat…

… eller?

SGKs tillväxt och framgång vittnar dock om det motsatta. Du uttalar dig om folk och saker som du vare sig har kunskap eller erfarenhet om, dina påståenden får en att undra hur det står till med verklighetsuppfattningen. Hur som helst så är det inget jag bryr mig om och jag respekterar att man har olika åsikter, dock så ogillar jag att man sprider skit och osanning vilket jag bestämt hävdar att du gör här på forumet när det gäller SGK. Som jag nämnde innan så är det nog bäst att vi bryter den här diskussionen för vi kommer ingen vart med den samt att vi förstör för trådskaparen.

Publicerat
Nostradamus har talat…

… eller?

SGKs tillväxt och framgång vittnar dock om det motsatta. Du uttalar dig om folk och saker som du vare sig har kunskap eller erfarenhet om, dina påståenden får en att undra hur det står till med verklighetsuppfattningen. Hur som helst så är det inget jag bryr mig om och jag respekterar att man har olika åsikter, dock så ogillar jag att man sprider skit och osanning vilket jag bestämt hävdar att du gör här på forumet när det gäller SGK. Som jag nämnde innan så är det nog bäst att vi bryter den här diskussionen för vi kommer ingen vart med den samt att vi förstör för trådskaparen.

visst har det och alltid varit jobbigt när man får kritik som svider, jag skriver de jag känner för och kommer göra det flera gånger emot sgk så länge dom missköter den hund jag tycker förtjänar ett bättre öde...

tillväxt? du menar väl ändå inte ni växer eftersom ni har juh absolut inget att säga till om! terrier klubben bestämer ni kommer med förslag, titta på tysk terrier klubb och ta å lär ett och annt istället för sitta å diskutera saker som inte gagnar jakten,,,jo förresten den jag talar om är välkänd för sina odugliga hundar tills dom hamnar hos andra!!

Publicerat
visst har det och alltid varit jobbigt när man får kritik som svider, jag skriver de jag känner för och kommer göra det flera gånger emot sgk så länge dom missköter den hund jag tycker förtjänar ett bättre öde...

tillväxt? du menar väl ändå inte ni växer eftersom ni har juh absolut inget att säga till om! terrier klubben bestämer ni kommer med förslag,,901 medlemar är juh inget alls,måste nog vara minsta klubb i medlemar som verkat så länge!!!, titta på tysk terrier klubb och ta å lär ett och annat istället för sitta å diskutera saker som inte gagnar jakten,,,jo förresten den jag talar om är välkänd för sina odugliga hundar tills dom hamnar hos andra!!

Publicerat

2002: ca 550

2003: ca 600

2004: ca 650

2005: ca 700

2006: ca 880

2007: ca 760

Idag: ca 850

antalt dippad hårdast när proven blev hårdare,senare kom beslut om "det ska vara roligt" och träna hunden,då ökade medlemmarna stadigt,, tror ik fiskbollen har 1340st betalande suportrar i div 4 mitt sverige fotboll herrar!

sorry om jag antog klubben var större än den var :D

Publicerat

"visst har det och alltid varit jobbigt när man får kritik som svider, jag skriver de jag känner för och kommer göra det flera gånger emot sgk så länge dom missköter den hund jag tycker förtjänar ett bättre öde..."

- det svider inte, det är osanningen och okunskapen du far med som jag vänder mig emot.

"tillväxt? du menar väl ändå inte ni växer eftersom ni har juh absolut inget att säga till om! terrier klubben bestämer ni kommer med förslag,,901 medlemar är juh inget alls,måste nog vara minsta klubb i medlemar som verkat så länge!!!, "

- klubben växer både i antal medlemmar och antalet anläggningar. Att SGK inte bestämmer i championatfrågor har väl inget med tillväxt att göra, då hade jag skrivit befogenhet och inflytande. Vi har inget mål att vi ska vara många, det står var man fritt att vara medlem och om man vill stödja verksamheten. Nu har vi ju ett upplägg i det här landet att grythundars lämplighet ska testas och då gäller det ju att arbeta efter dem förutsättningarna. Visst, det finns en hel del att arbeta med men att enbart beskylla SGK för allt omkring grythundverksamheten är ju rent ut sagt befängt. Jag skulle gärna se att SGK fick större inflytande vad gäller det jaktliga men det funkar inte precis så att man bara stövlar in på Terrierklubben och Taxklubben och säger att nu tar vi över för vi vill ändra upplägget. Du skriver att SGK ska skrotas och Terrierklubben ska ta över, hur går det egentligen ihop när du skriver att SGK inte bestämmer någonting; skulle man då inte enligt ditt resonemang kunna säga att det är terrierklubben som förvaltar och äger frågorna kring grytverksamheten vilket i så fall betyder att det är terrierklubben som inte driver igenom en agenda som ligger dig i fatet? Jag förstår inte hur du underbygger ditt resonemang riktigt för om SGK ändå inte har något mandat så måste det ju betyda att SGKs verksamhet bygger på beslut som kommer ifrån Terrierklubben?

"titta på tysk terrier klubb och ta å lär ett och annat istället för sitta å diskutera saker som inte gagnar jakten,,,"

- Det här är ju en intressant infallsvinkel ifrån din sida, du klagar på att SGK inte gör något för grythundarna men TJTK är bra, hur kommer det sig då att TJTK t ex inte har drivit igenom hårdare krav för t ex grytjaktproven eller grytverksamheten som du efterfrågar? Detsamma gäller ju även dem andra rasklubbarna inom Terrierklubben, hur kommer det sig att dem inte har drivit igenom en mer jaktlig inriktning som du efterfrågar? Om vi skrotar SGK, tror du att rasklubbarna helt plötsligt kommer att bygga upp en verksamhet som har en mer jaktlig prägel? Av dina uttalanden att döma så verkar ju svaret på varför det finns ont om grythundar till jakt samt att utvecklingen är som den är helt och hållet beror på att SGK är värdelösa och inte bidrar till någonting. SGK har ett bra samarbete med TJTK och jag upplever det som att samarbetet med de andra klubbarna också funkar bra men att det finns en del att göra för att samverkan ska funkar ännu bättre. Återigen så kan du inte uttala dig om vad SGK diskuterar för du sitter inte med i styrelsen. Att SGK inte bara diskuterar jakt kan jag säga dig beror på andra faktorer än SGK, om du inte visste det så är SGK en specialklubb under SKK; det finns åtaganden och skyldigheter som kommer ifrån flera olika håll. Personligen hade jag inte haft något emot att prata grytjakt och vad man skulle kunna göra för grytjakten på vartenda möte men så fungerar inte hundverksamheten.

jo förresten den jag talar om är välkänd för sina odugliga hundar tills dom hamnar hos andra!!"

- det där har du ingen som helst belägg för, du känner inte personen ifråga, du känner inte till hur hans hundar har varit, du har inte varit med och jagat med honom eller hundarna utan du har endast hört det genom en bekant som ogillar vederbörande. Att sitta o smutskasta en person på det här viset offentligt är helt oacceptabelt, punkt slut.

” antalt dippad hårdast när proven blev hårdare,senare kom beslut om "det ska vara roligt" och träna hunden,då ökade medlemmarna stadigt,, tror ik fiskbollen har 1340st betalande suportrar i div 4 mitt sverige fotboll herrar!

sorry om jag antog klubben var större än den var :)

- å ena sidan klagar du på att klubben är liten i antalet medlemmar och å andra sidan klagar du på att antalet medlemmar ökar; det var ju en god iakttagelse och reflektion! För kännedom har det aldrig tagits ett beslut på att grytverksamheten ska vara roligare, gallret införande rår vi inte för och hur träningarna bedrivs finns det regler för.

Jag ser gärna att alla klubbarna hjälps åt att arbeta fram en hållbar lösning för våra jakthundar, det är inte skoj om någon ras faller utanför med ett obefintligt program för jakt; jag tycker vi ska värna om dem raser vi har kvar för ändamålet men att vi framförallt ska arbeta för att få fram riktigt bra material och helst också bredda avelsbasen inom respektive ras för jakt. Jag håller med om att detta inte görs genom att sänka ribban och ställa lägre krav utan det gäller att jobba för ett mer ändamålsenligt system som verkligen är gynnsamt för förvaltningen och utvecklingen av våra jakthundar.

Publicerat

nu är inte jag sveriges bästa på få fram mina punkter,

hade varit rätt enkelt att från att vara den minst verksamma klubb till lite mer sund vore att byta ut systemet en anning..skrivit detta flera gånger för flera årsedan,sett några nappat andra har inte gjort det...

1,få fler domare ut i landet,(handlar om återväxt) hur många nya domare blev utbildade förra året?? hur många finns det bland 3000 jagandes terriers? jo ta in unga som har intresset för jakten, är själv inte intresserad,men har flera kompisar som är det,men eftersom klubben är totalt död och inte hjälper fram dom,skiter dom i det,,kanske missande några kommande eldsjälar,ta delsbo gänget som verkligen ställer upp för sina grytkompisar,dock är den mest den sidan av sgk som bjuder till jakt,mao dalarna,vgk..iaf så som jag uppfattat det i 2år utan större framgång att hitta likasinade....

2, 1 prov från en aspirant,2 andra prov från erfarna,(så slipper vi döma ut duktiga hundar för det snackas hit och dit)har man en duktig hund är det ingen tillfälighet att den är champion/godkänd...

varit på några jaktprov för lite,men konstigt nog har jag tyckt se att vissa hundar kommer helt ojagade till en jaktprov :D alltså tänker då alla andra jakthundars prov hur dom funkar,där går det verkligen inte bli champion bara för den gör sitt jobb,nä utan vara lite mer än så ofta,

3,ordna fadderjakter,hjälp behövande ut på jakt osv..har själv blivit väldigt förvånad över hur många som inte fått se en grythund jobba bland jägare,specilet unga som har tiden att jaga,nu istället kan man inte ringa nån utan att sett den jakten för sista gången,där muntrades ordet oxå finns terrier ägare och grytjägare..........

4,sen har vi problem med en vissa hundar som verkligen inte jobbar på grävling,eller med djur som dom inte kommer åt,ska vi verkligen sålla bort dom för en lönfet tax som kan ligga å skälla bara det luktar, gör om proven så det handlar om naturlig jakt,gör provgryten till tanterna och naturstenarna till jägarna,jag släppte inte min stövare första gången på en räv ihägn,eller min terrier i ett onaturlig situvation på grävling,att vissa hundar är mindre lämpliga att jaga med finns och det är dom vi vill ha bort?!eller ska det bara vara kul med vilken vardaglig hund som helst kunna klara provet så länge den inte vill in och jobba med grävling bakom gallret,

5,gör så att en grytchampion ska ha som för tjt klubben en jaktligt framgång innan den kan ha framgång i ringen, hade det inte varit hundvärldens lättaste sak att få en grytchampion hade vi nog sluppigt oseriösa uppfödare som bara se CASH i det,nu rackar jag inte ner på dagenshundar,men ska vi fortsätta kunna hitta hundar som faktiskt jagar och inte bara en gång innan avel så bör proven iaf bärga att hunden jagar endel innan man kan avla,sen att det finns linjeavel osv är en sak,men championat ska betyda mer än vad den gör idag(envis sak som tar sig tiden)

lite spontant hur jag kan tycka man väljer att se till hundens bästa även klubbens..

den dagen en klubb verkade för bästa hunden och inte för ägarens så hade jag köpt att beblanda mig med idioter!

Publicerat

Halloj!

För första gången lägger du fram några konkreta förslag vilket är upplyftande att se. Ska kommentera dem nedan.

hade varit rätt enkelt att från att vara den minst verksamma klubb till lite mer sund vore att byta ut systemet en anning..skrivit detta flera gånger för flera årsedan,sett några nappat andra har inte gjort det...

1,få fler domare ut i landet,(handlar om återväxt) hur många nya domare blev utbildade förra året?? hur många finns det bland 3000 jagandes terriers? jo ta in unga som har intresset för jakten, är själv inte intresserad, men har flera kompisar som är det, men eftersom klubben är totalt död och inte hjälper fram dom, skiter dom i det, kanske missande några kommande eldsjälar, ta delsbo gänget som verkligen ställer upp för sina grytkompisar, dock är den mest den sidan av sgk som bjuder till jakt, mao dalarna, vgk..iaf så som jag uppfattat det i 2år utan större framgång att hitta likasinade....

- håller med om att vi måste ha en kontinuitet i föreningen både vad gäller jägare, funktionärer och personer som vill hjälpa till med styrelsearbetet. Jag upplever det som att intresset av att hänga med på jakt är hyfsat bra men att hjälpa till i lokalklubbarna eller huvudstyrelsen är desto svårare att motivera till. Min personliga vision är att vi genom t ex jagarförbundet, gymnasium med jaktinriktning etc kan få unga att engagera sig i grytjakten och dess föreningsverksamhet. Nu har vi ju på riksnivå lyckats ingå ett samarbetsavtal med SJF men det kvarstår ju en hel del att göra, framförallt på länsnivå där lokalklubbarna arbetar fram samverkan med jaktkretsar osv. Jag har ingen direkt inblick i hur varje lokalklubb arbetar med jakt, dvs exempelvis ungdomsjakt och jakt för medlemmar, dock så vet jag att ambitionen finns men av olika anledningar når man inte ända fram i alla lokalklubbar. Vi har ju lokala faktorer som påverkar en lokalklubbs framgång vad gäller exempelvis jakter. Här nere i Skåne kan det vara lite kärvt då jaktarrendena är dyra vilket gör att man helst inte vill bjuda på något. I en annan lokalklubb kanske man saknar grytjägare med gedigen erfarenhet så man vågar sig inte på att utbilda ungdomar eller ordna jakt. Det kan ju bli ett moment 22 tyvärr när vi får en obalans mellan duktig administratörer och grytjägare; har vi för många pappersvändare så vill inte jägarna vara med och vice versa. Att vi har aktiva grytjägare i styrelserna både på lokal nivå samt riksnivå ser jag således som ett måste, framförallt för att vi ska ha en bra koppling till jägarkåren. Grytjägare är väl kanske inte alltid dem bästa administratörerna men likväl så måste dem finnas med på alla plan för att verksamheten ska kunna bedrivas på ett ändamålsenligt sätt. En annan aspekt är att man som elev eller aspirant måste kunna verksamheten och ha varit aktiv i lokalklubb, avdelning eller rasklubb för att ens bli tilltänkt som domare. Att jaga tycker som sagt dem flesta är skoj men att hjälpa till och träna fram hundar, hjälpa till vid prov eller sitta i styrelsemöten är tråkigt; nyrekryteringen är således inte helt enkel.

2, 1 prov från en aspirant,2 andra prov från erfarna,(så slipper vi döma ut duktiga hundar för det snackas hit och dit)har man en duktig hund är det ingen tillfälighet att den är champion/godkänd...

varit på några jaktprov för lite,men konstigt nog har jag tyckt se att vissa hundar kommer helt ojagade till en jaktprov alltså tänker då alla andra jakthundars prov hur dom funkar,där går det verkligen inte bli champion bara för den gör sitt jobb,nä utan vara lite mer än så ofta,

- ”inget nytt under solen” du tycker precis som många andra i domarkåren. Detta är ett ypperligt exempel på hur tungrott det kan vara att driva igenom nya ”hårdare” (championat-)regler och i detta arbete så deltar som sagt allt klubbar för att försöka enas om upplägg som sedan ska förankras och avgöras i respektive rasklubb. Taxklubben jobbar exempelvis för 3 jaktprov i sin ras och Tax- och Terrierklubben kommer att jobba för ändring av championatsreglerna så att ett 1 grytjaktprov måste ingå för SJgCH, dvs oavsett om man är champion i något grannland som vi samverkar med så ska ett grytjaktprov genomföras för att bli champion i Sverige. Som jag nämnde tidigare finns det en hel del att göra för att snäppa upp verksamheten så att man vågar ställa krav på jakthundarna. Håller med dig om oinjagade hundar på jaktprov men det är nog en värdegrundsfråga som domarkåren måste enas om för att det ska bli någon förändring. Det finns ingen annan jakthundverksamhet där man kommer till jaktprov med en hund som aldrig har satt sina tassar i skogen. Jag tycker att Engelsmännen har ett bra uttryck för detta; ”en grythund är aldrig bättre en sin senaste jakt” dvs att den måste kunna bevisa sin förträfflighet jakt efter jakt. En oinjagad hund kan ju med lite flyt lyckas spränga sin allra första räv eller få fast sin allra första grävling som den arbetar på. Jag har sett hundar göra en kanoninsats första gången dem arbetar under jord men efter det så kan det ta några släpp innan den kommer tillbaka och når upp till samma nivå; vissa hundar verkar dock inte ha förmågan att smälta intrycken ifrån sin allra första dag på jobbet.

3,ordna fadderjakter, hjälp behövande ut på jakt osv..har själv blivit väldigt förvånad över hur många som inte fått se en grythund jobba bland jägare,specilet unga som har tiden att jaga,nu istället kan man inte ringa nån utan att sett den jakten för sista gången,där muntrades ordet oxå finns terrier ägare och grytjägare..........

- tror som jag nämnde under första punkten att det oftast handlar om lokala variationer, tradition mm men att vi ska få med oss unga ut i skogen ser jag liksom du som ett måste för att vi ska kunna föra ”grytjaktarvet” vidare.

4,sen har vi problem med en vissa hundar som verkligen inte jobbar på grävling,eller med djur som dom inte kommer åt,ska vi verkligen sålla bort dom för en lönfet tax som kan ligga å skälla bara det luktar, gör om proven så det handlar om naturlig jakt,gör provgryten till tanterna och naturstenarna till jägarna,jag släppte inte min stövare första gången på en räv ihägn,eller min terrier i ett onaturlig situvation på grävling,att vissa hundar är mindre lämpliga att jaga med finns och det är dom vi vill ha bort?!eller ska det bara vara kul med vilken vardaglig hund som helst kunna klara provet så länge den inte vill in och jobba med grävling bakom gallret,

- en utredning om ”lådverksamhetens” upplägg/system kommer att dra igång under hösten. Om resultatet ifrån utredningen accepteras av alla parter kan vi eventuellt få se ett nytt system vid sidan om det befintliga efter nästa regelrevidering 2012. Min personliga åsikt är att vi har grythundar som är mer eller mindre lämpliga på räv och/eller grävling. Många taxar är som känt duktiga på att stanna med grävlingen men det finns också terriers som kan ligga under i flera timmar utan att kika ut, även om dem är få. Likväl har vi samma nyanser på rävarbete både med tax och terrier. Personligen så tycker jag att det inte finns så mycket däremellan, antingen så funkar dem eller så funkar dem inte. Dvs en grythunds arbetssätt är mer eller mindre lämpligt på räv och/eller grävling och en grythunds arbetsförmåga gör den till fungerande eller icke fungerande. Vi vet båda hur en icke-fungerande grythund beter sig, det är en hund som man inte vill ta med sig hem oavsett om man fick den av föraren och vi vet båda hur en väl fungerande grythund beter sig; det är en hund som man vill köpa på stående fot av föraren. Har man sett en kanonhund så vet man hur bra det kan bli och hur lycklig man blir av att se den arbeta, men har man sett en rent ut sagt dålig hund så får man ont i grytjägarhjärtat. Visst finns det medelmåttiga hundar men återigen, om vi drar det till sin spets och om vi håller oss till jaktprov så vet man vad ett föredömligt/utmärkt arbete är när man ser det, förutsatt att man har pysslat med grytjakt; allt däremellan och under är ju inget man helst vill ha om man fick möjlighet att plocka ut ett eget koppel. Helst vill man ju se att så många hundar som möjligt är av sådan jaktlig kvalité att dem kan falla in under omdömet som utmärkta arbetare och det är väl dit vi vill sträva? Här tror jag att det handlar om objektivitet och rationalitet. Vi måste våga vara hårda för att nå våra mål. Ta t ex en titt på våra Engelska kollegor som en gång avlade fram det material som vi harvar runt med i dag. Jag har väldigt svårt att tro att Britterna bedrev någon välgörenhetskampanj när man avlade fram effektiva grythundar. Jag tror att det är genom högt ställda krav, blod svett och tårar som man når riktigt bra resultat och även om många pusselbitar i grytverksamheten allena kan tyckas triviala så anser jag att vi alla, dvs grytjägare & föreningar, bär ett stort ansvar för att ribban ligger så pass högt i alla avseenden att våra grythundar fungerar för det arbete som dem är avsedda för.

5,gör så att en grytchampion ska ha som för tjt klubben en jaktligt framgång innan den kan ha framgång i ringen, hade det inte varit hundvärldens lättaste sak att få en grytchampion hade vi nog sluppigt oseriösa uppfödare som bara se CASH i det,nu rackar jag inte ner på dagenshundar,men ska vi fortsätta kunna hitta hundar som faktiskt jagar och inte bara en gång innan avel så bör proven iaf bärga att hunden jagar endel innan man kan avla,sen att det finns linjeavel osv är en sak,men championat ska betyda mer än vad den gör idag(envis sak som tar sig tiden)

- håller med, tycker också det ska vara krav på arbetsmerit innan SUCH.

lite spontant hur jag kan tycka man väljer att se till hundens bästa även klubbens..

- Bra! Roligt att se synpunkter som man kan ta till sig och resonera kring istället för pajkastning.

den dagen en klubb verkade för bästa hunden och inte för ägarens så hade jag köpt att beblanda mig med idioter!

- som du förhoppningsvis ser genom att läsa mina svar så har vi jägare i grund och botten inte så olika värderingar, dock så har vi olika egenskaper och egenheter men dessa får inte komma emellan då vi alla har en och samma ledstjärna; grytjakten och bra grythundar. Jag älskar inte alla jag arbetar med eller springer på inom verksamheten, MEN, jag har valt att åtminstone försöka för i slutänden tror jag på att det tjänar sitt syfte.

Publicerat

Jag håller inte alls med!

Ju mer man "petar in" i SUCH, destor mer lidande blir samtliga arbetschampionat.

Låt SUCH vara precis vad det är, en skönhetstävling, och hunden är duktig på att se snygg ut, och ingenting annat!

Av samma anledning ska det inte krävas någon utställningsmerit för arbetschampionaten. Att en hund är direkt ful, är inget man behöver att intyg på, det kan var och en se för sig själv, och det är ju ändå inte det arbetschampionaten handlar om. Att hunden har en ändamålsenlig exteriör, bevisar den ju genom sitt arbete, sen kan man mäta och väga till dödagar.

Om hunden är snygg, kommer ägaren ändå kuska runt på utställningarna för att bevisa det..

Hurvida ful-hunden är lämplig för avel, är ju precis samma avvägning som annars. Alla hundar har fel, väg dem mot fördelarna och ta ett beslut.

//Mia -med fula och snygga hundar

Publicerat
Halloj!

För första gången lägger du fram några konkreta förslag vilket är upplyftande att se. Ska kommentera dem nedan.

1,få fler domare ut i landet,(handlar om återväxt) hur många nya domare blev utbildade förra året?? hur många finns det bland 3000 jagandes terriers? jo ta in unga som har intresset för jakten, är själv inte intresserad, men har flera kompisar som är det, men eftersom klubben är totalt död och inte hjälper fram dom, skiter dom i det, kanske missande några kommande eldsjälar, ta delsbo gänget som verkligen ställer upp för sina grytkompisar, dock är den mest den sidan av sgk som bjuder till jakt, mao dalarna, vgk..iaf så som jag uppfattat det i 2år utan större framgång att hitta likasinade....

- håller med om att vi måste ha en kontinuitet i föreningen både vad gäller jägare, funktionärer och personer som vill hjälpa till med styrelsearbetet. Jag upplever det som att intresset av att hänga med på jakt är hyfsat bra men att hjälpa till i lokalklubbarna eller huvudstyrelsen är desto svårare att motivera till. Min personliga vision är att vi genom t ex jagarförbundet, gymnasium med jaktinriktning etc kan få unga att engagera sig i grytjakten och dess föreningsverksamhet. Nu har vi ju på riksnivå lyckats ingå ett samarbetsavtal med SJF men det kvarstår ju en hel del att göra, framförallt på länsnivå där lokalklubbarna arbetar fram samverkan med jaktkretsar osv. Jag har ingen direkt inblick i hur varje lokalklubb arbetar med jakt, dvs exempelvis ungdomsjakt och jakt för medlemmar, dock så vet jag att ambitionen finns men av olika anledningar når man inte ända fram i alla lokalklubbar. Vi har ju lokala faktorer som påverkar en lokalklubbs framgång vad gäller exempelvis jakter. Här nere i Skåne kan det vara lite kärvt då jaktarrendena är dyra vilket gör att man helst inte vill bjuda på något. I en annan lokalklubb kanske man saknar grytjägare med gedigen erfarenhet så man vågar sig inte på att utbilda ungdomar eller ordna jakt. Det kan ju bli ett moment 22 tyvärr när vi får en obalans mellan duktig administratörer och grytjägare; har vi för många pappersvändare så vill inte jägarna vara med och vice versa. Att vi har aktiva grytjägare i styrelserna både på lokal nivå samt riksnivå ser jag således som ett måste, framförallt för att vi ska ha en bra koppling till jägarkåren. Grytjägare är väl kanske inte alltid dem bästa administratörerna men likväl så måste dem finnas med på alla plan för att verksamheten ska kunna bedrivas på ett ändamålsenligt sätt. En annan aspekt är att man som elev eller aspirant måste kunna verksamheten och ha varit aktiv i lokalklubb, avdelning eller rasklubb för att ens bli tilltänkt som domare. Att jaga tycker som sagt dem flesta är skoj men att hjälpa till och träna fram hundar, hjälpa till vid prov eller sitta i styrelsemöten är tråkigt; nyrekryteringen är således inte helt enkel.

varit på några jaktprov för lite,men konstigt nog har jag tyckt se att vissa hundar kommer helt ojagade till en jaktprov alltså tänker då alla andra jakthundars prov hur dom funkar,där går det verkligen inte bli champion bara för den gör sitt jobb,nä utan vara lite mer än så ofta,

- ”inget nytt under solen” du tycker precis som många andra i domarkåren. Detta är ett ypperligt exempel på hur tungrott det kan vara att driva igenom nya ”hårdare” (championat-)regler och i detta arbete så deltar som sagt allt klubbar för att försöka enas om upplägg som sedan ska förankras och avgöras i respektive rasklubb. Taxklubben jobbar exempelvis för 3 jaktprov i sin ras och Tax- och Terrierklubben kommer att jobba för ändring av championatsreglerna så att ett 1 grytjaktprov måste ingå för SJgCH, dvs oavsett om man är champion i något grannland som vi samverkar med så ska ett grytjaktprov genomföras för att bli champion i Sverige. Som jag nämnde tidigare finns det en hel del att göra för att snäppa upp verksamheten så att man vågar ställa krav på jakthundarna. Håller med dig om oinjagade hundar på jaktprov men det är nog en värdegrundsfråga som domarkåren måste enas om för att det ska bli någon förändring. Det finns ingen annan jakthundverksamhet där man kommer till jaktprov med en hund som aldrig har satt sina tassar i skogen. Jag tycker att Engelsmännen har ett bra uttryck för detta; ”en grythund är aldrig bättre en sin senaste jakt” dvs att den måste kunna bevisa sin förträfflighet jakt efter jakt. En oinjagad hund kan ju med lite flyt lyckas spränga sin allra första räv eller få fast sin allra första grävling som den arbetar på. Jag har sett hundar göra en kanoninsats första gången dem arbetar under jord men efter det så kan det ta några släpp innan den kommer tillbaka och når upp till samma nivå; vissa hundar verkar dock inte ha förmågan att smälta intrycken ifrån sin allra första dag på jobbet.

3,ordna fadderjakter, hjälp behövande ut på jakt osv..har själv blivit väldigt förvånad över hur många som inte fått se en grythund jobba bland jägare,specilet unga som har tiden att jaga,nu istället kan man inte ringa nån utan att sett den jakten för sista gången,där muntrades ordet oxå finns terrier ägare och grytjägare..........

- tror som jag nämnde under första punkten att det oftast handlar om lokala variationer, tradition mm men att vi ska få med oss unga ut i skogen ser jag liksom du som ett måste för att vi ska kunna föra ”grytjaktarvet” vidare.

- en utredning om ”lådverksamhetens” upplägg/system kommer att dra igång under hösten. Om resultatet ifrån utredningen accepteras av alla parter kan vi eventuellt få se ett nytt system vid sidan om det befintliga efter nästa regelrevidering 2012. Min personliga åsikt är att vi har grythundar som är mer eller mindre lämpliga på räv och/eller grävling. Många taxar är som känt duktiga på att stanna med grävlingen men det finns också terriers som kan ligga under i flera timmar utan att kika ut, även om dem är få. Likväl har vi samma nyanser på rävarbete både med tax och terrier. Personligen så tycker jag att det inte finns så mycket däremellan, antingen så funkar dem eller så funkar dem inte. Dvs en grythunds arbetssätt är mer eller mindre lämpligt på räv och/eller grävling och en grythunds arbetsförmåga gör den till fungerande eller icke fungerande. Vi vet båda hur en icke-fungerande grythund beter sig, det är en hund som man inte vill ta med sig hem oavsett om man fick den av föraren och vi vet båda hur en väl fungerande grythund beter sig; det är en hund som man vill köpa på stående fot av föraren. Har man sett en kanonhund så vet man hur bra det kan bli och hur lycklig man blir av att se den arbeta, men har man sett en rent ut sagt dålig hund så får man ont i grytjägarhjärtat. Visst finns det medelmåttiga hundar men återigen, om vi drar det till sin spets och om vi håller oss till jaktprov så vet man vad ett föredömligt/utmärkt arbete är när man ser det, förutsatt att man har pysslat med grytjakt; allt däremellan och under är ju inget man helst vill ha om man fick möjlighet att plocka ut ett eget koppel. Helst vill man ju se att så många hundar som möjligt är av sådan jaktlig kvalité att dem kan falla in under omdömet som utmärkta arbetare och det är väl dit vi vill sträva? Här tror jag att det handlar om objektivitet och rationalitet. Vi måste våga vara hårda för att nå våra mål. Ta t ex en titt på våra Engelska kollegor som en gång avlade fram det material som vi harvar runt med i dag. Jag har väldigt svårt att tro att Britterna bedrev någon välgörenhetskampanj när man avlade fram effektiva grythundar. Jag tror att det är genom högt ställda krav, blod svett och tårar som man når riktigt bra resultat och även om många pusselbitar i grytverksamheten allena kan tyckas triviala så anser jag att vi alla, dvs grytjägare & föreningar, bär ett stort ansvar för att ribban ligger så pass högt i alla avseenden att våra grythundar fungerar för det arbete som dem är avsedda för.

- Bra! Roligt att se synpunkter som man kan ta till sig och resonera kring istället för pajkastning.

- som du förhoppningsvis ser genom att läsa mina svar så har vi jägare i grund och botten inte så olika värderingar, dock så har vi olika egenskaper och egenheter men dessa får inte komma emellan då vi alla har en och samma ledstjärna; grytjakten och bra grythundar. Jag älskar inte alla jag arbetar med eller springer på inom verksamheten, MEN, jag har valt att åtminstone försöka för i slutänden tror jag på att det tjänar sitt syfte.

en sak vi verkar var oense om är att beblanda annat folk än grytjägare i föreningen,tycker folk som tycker terrier är en intressant ras bör hålla sig ifrån verksamheten att få fram hundar under jord,även om det låter hårt så är det just som vi alla vet tanterna som är dom som flänger runt mest och deras underhuggare till män stoppar ner hunden i nått gryt för sedan i bästa fall få merit på hunden,sedan äre det världens bästa hund och avlas hej vilt på...sånt jag vill få bort iaf,men till saken igen,så bör föreningar som vill hundens bästa tänka hundens bästa,och det är hålla storleken nere,ha mycket avels material,och läs värda stamtavlor som faktiskt betyder att det är en jakthund vi pratar om,

ta 10 år bakåt i tiden när inte småhunden var lika populär tex,var verkligen border terriern lika överfet?foxterriern?parson var väl ingen egen benämning då,men tycker iaf idagen jakt äre inte ovanligt å se hundar som är på tok för stora gå runt utan äns få det påtalat,utan får ofta höra att min hund som jag tycker är lagom,ska vara liten,och en domare sa den där är alldels för liten för kunna få pris på utställning,men går vi till var hunden en gång var så äre en grythund som ska vara runt 30-35cm hög och måtta som mest 45 i bröstet,allt annat i min värld är för stort och bör sållas bort till soff liggare

tycker tex patterdales verkar ha klarat sig bra när dom säger ifrån sig allt vad som har å göra med skk (som förstört mest hundar) vilket jag inte riktigt förstått varför sgk inte oxå gör?sen att man går ihop med terrierklubben är oxå ett frågetecken??

vafan att komplicera saker som är så lätt,vi vill ha hundar som kommer in i gryten,går ner i grytet utan en blickning,jobbar med djuren genom att bryta eller ligga kvar tills husse kommer utan skada sig,(ska absolut gå jaga med flera dagar i rad),

men istället verkar det roligare diskutera om vilken längd på spaden,vilket koppel osv man ska ha,äru med saken är bara att ta tag i! skulle helst se tommy ö som ordförande och nån annan jakttokig kille som vice,då tror jag vi skulle börja kunna snacka,nu istället äre bara typiskt svensk diskutera och skriva ner och tänka på... dock skulle jag inte unna en jägare alla konstiga telefonsamtal/mail som sgk åtar sig att svara på,dom är juh så långt ifrån sin plikt ibland man börjar undra

sen tror jag säkert även du fått "utbrytar sällskapets" mail som verkar vara 50talet aktiva jägare som tyckt vara bättre att satsa på,även jag som inte ids lyssna mer på folk teroier om hur en grävling måste dött när den fick svalde en sten osv,,jag vill jaga och mer än gärna kommer bjuda in intresserade,men aldrig hjälpa en klubb som inte gör nått för utvecklingen,

Publicerat
en sak vi verkar var oense om är att beblanda annat folk än grytjägare i föreningen,tycker folk som tycker terrier är en intressant ras bör hålla sig ifrån verksamheten att få fram hundar under jord,även om det låter hårt så är det just som vi alla vet tanterna som är dom som flänger runt mest och deras underhuggare till män stoppar ner hunden i nått gryt för sedan i bästa fall få merit på hunden,sedan äre det världens bästa hund och avlas hej vilt på...sånt jag vill få bort iaf,men till saken igen,så bör föreningar som vill hundens bästa tänka hundens bästa,och det är hålla storleken nere,ha mycket avels material,och läs värda stamtavlor som faktiskt betyder att det är en jakthund vi pratar om,

Brukar helst inte blanda mej i dessa diskussioner men här tycker jag du har fel. Din åsikt är ju att bara jägare skall köpa grythundar. Kan inte dessa fantastiska jägare läsa stamtavlor och jaktprovsberättelser för att sålla och hitta sig en ordentlig gryt(jakt)hund?!

Jägarkåren idag har nog svårt med föryngringen. Är det då inte bättre att någon person som köpt en grythund (oavsett bakgrund) kan bli intresserad av jakten genom att delta i SGK:s verksamhet? Vart började ditt jaktintresse? Kom du ut ur livmodern med klubba i hand eller föddes kanske intresset någonstans? Tänk om nån hade sagt "näe den här gröngölingen får inte bli jägare för han har inte rätt kläder/intresse/hund etc. etc."

Det verkar som att du är så förblindad av hat, för att du känner och kanske jagar med den person som klivit snett, så att hela SGK skall utrotas! Ibland måste man lyfta på huvet lite. Ta tummen ur röven nu å flytta upp till norrland så ska det nog bli bättre ska du se ; )

/Micke

Publicerat
Brukar helst inte blanda mej i dessa diskussioner men här tycker jag du har fel. Din åsikt är ju att bara jägare skall köpa grythundar. Kan inte dessa fantastiska jägare läsa stamtavlor och jaktprovsberättelser för att sålla och hitta sig en ordentlig gryt(jakt)hund?!

Jägarkåren idag har nog svårt med föryngringen. Är det då inte bättre att någon person som köpt en grythund (oavsett bakgrund) kan bli intresserad av jakten genom att delta i SGK:s verksamhet? Vart började ditt jaktintresse? Kom du ut ur livmodern med klubba i hand eller föddes kanske intresset någonstans? Tänk om nån hade sagt "näe den här gröngölingen får inte bli jägare för han har inte rätt kläder/intresse/hund etc. etc."

Det verkar som att du är så förblindad av hat, för att du känner och kanske jagar med den person som klivit snett, så att hela SGK skall utrotas! Ibland måste man lyfta på huvet lite. Ta tummen ur röven nu å flytta upp till norrland så ska det nog bli bättre ska du se ; )

/Micke

haha,jo just de ja...

ja bara jägare ska köpa grythundar,annars vore det som köpa en stövare för sällskap,,hunden är en jakthund även om du inte tycker det,min hund skulle må väldigt dåligt om den inte fick jaga iaf,

just precis vad jag försöker framföra att ni i sgk borde börja jobba lite mer med finna ungdomar och låta dom komma in,som sagt vet jag flera som fått kalla handen när det gäller den biten......... mitt jaktintresse kom genom släkten men min grytjakt kom genom intresset för tyskterrier som hund,där efter har man blivit klokare med åren... hehe hoppas jag som långhårig stockholmare satt många kaffe koppar i halsen på bittra landsorts bor :wub: blivit dömd efterkläderna och åldern,ja och inte gör de mig nått...

om vi skulle kika tillbax några år ser du att jag skriver ännu idag precis det jag skrev för för nått år sedan,,,att det inte hänt nått är en sak,men blivit ännu värre är juh ännu mer skrämande,utan detta är fortfarande min personliga åsikt som kanske blivit mer radikal med året som gått,eftersom jag tycker ni gräver er egen grav,jag mår då inte dåligt av det,men tycker ändå lite synd eftersom finns väldigt bra folk i klubben utom vissa dårå,

sen att läsa om proven kan vara rätt kul,nordlig vind,kl12:02 släpps en överfet terrier på en inspårad räv,upptaget uteblev och vi grillande korv medans vi väntande ut hunden,

jo jag ska bli en norrlänning och inte bry mig om grytprov eller försöka rätta till tant klubben,kommer förövrigt ha 30mil till närmaste domare, erat hägn ligger bara 45mil nedanför så visst är norrland överrepresenterade inom klubben :D

Publicerat
haha,jo just de ja...

ja bara jägare ska köpa grythundar,annars vore det som köpa en stövare för sällskap,,hunden är en jakthund även om du inte tycker det,min hund skulle må väldigt dåligt om den inte fick jaga iaf,

just precis vad jag försöker framföra att ni i sgk borde börja jobba lite mer med finna ungdomar och låta dom komma in,som sagt vet jag flera som fått kalla handen när det gäller den biten......... mitt jaktintresse kom genom släkten men min grytjakt kom genom intresset för tyskterrier som hund,där efter har man blivit klokare med åren... hehe hoppas jag som långhårig stockholmare satt många kaffe koppar i halsen på bittra landsorts bor :lol: blivit dömd efterkläderna och åldern,ja och inte gör de mig nått...

om vi skulle kika tillbax några år ser du att jag skriver ännu idag precis det jag skrev för för nått år sedan,,,att det inte hänt nått är en sak,men blivit ännu värre är juh ännu mer skrämande,utan detta är fortfarande min personliga åsikt som kanske blivit mer radikal med året som gått,eftersom jag tycker ni gräver er egen grav,jag mår då inte dåligt av det,men tycker ändå lite synd eftersom finns väldigt bra folk i klubben utom vissa dårå,

sen att läsa om proven kan vara rätt kul,nordlig vind,kl12:02 släpps en överfet terrier på en inspårad räv,upptaget uteblev och vi grillande korv medans vi väntande ut hunden,

jo jag ska bli en norrlänning och inte bry mig om grytprov eller försöka rätta till tant klubben,kommer förövrigt ha 30mil till närmaste domare, erat hägn ligger bara 45mil nedanför så visst är norrland överrepresenterade inom klubben :lol:

Till att börja med kanske du ska ta och ompröva dina värderinga om kvinnor? Att du bara träffar tanter, är ju för oss andra helt ointressant (även om jag tycker det är lite märkligt eftersom du kallar dig själv ung, men alla har ju sina preferenser)

Vad gäller att enbart jägare ska köpa grythund så är det ju skrattretande. Med så få grytintresserade jägare, så skulle man kunna föda upp en kull, av valfri terrier, varje år. Det bäddar ju jättefint för inavel och utarmning av raserna. Dessutom är inte alla terriers BRA grythundar. Ska dessa då avlivas kanske? För gud förbjude att de hamnar hos en TANT iaf... Att gå miste om generationer i avel, får inte som konsekvens att de få hundar som föds, per automatik är bra, snarare tvärt om. För att kunna ha ett selektivt urval, måste det också finnas nått att välja på.

Jag finner det komiskt, att du ena sekunden pratar om överfeta terriers, och i nästa andetag säger att desamma ska säljas till jägare. För vilken nytta då?

Själv började mitt intresse för grytjakt av en slump, jag råkade helt enkelt få en skitbra hund, och en sån begåvning kan man inte låta gå till spillo. Det finns garanterat fler som mig.

Publicerat

all jakt hundar som inte funkar ska grävas ner oberoende om ras.

Publicerat

Här var det muntert :lol:

Kan alla svinjägare med femtielva olika raser och egenskaper hålla sams här borde väl gryt folket? Det finns skithundar och stjärnor där med även om det första klienteriets ägare är dom sista att erkänna det.

En stamtavla och/eller egna erfarenheter av föräldrarnas jaktliga förmåga skall väl fungera, eller? :wacko: Låt rosetthundarna sitta vackert och jaga med de som är nåt, svårare än så är det väl inte?

Och låt bli personliga påhopp - inte så lite fjantigt!

Publicerat

Jag håller inte alls med!

Ju mer man "petar in" i SUCH, destor mer lidande blir samtliga arbetschampionat.

Låt SUCH vara precis vad det är, en skönhetstävling, och hunden är duktig på att se snygg ut, och ingenting annat!

Av samma anledning ska det inte krävas någon utställningsmerit för arbetschampionaten. Att en hund är direkt ful, är inget man behöver att intyg på, det kan var och en se för sig själv, och det är ju ändå inte det arbetschampionaten handlar om. Att hunden har en ändamålsenlig exteriör, bevisar den ju genom sitt arbete, sen kan man mäta och väga till dödagar.

Om hunden är snygg, kommer ägaren ändå kuska runt på utställningarna för att bevisa det..

Hurvida ful-hunden är lämplig för avel, är ju precis samma avvägning som annars. Alla hundar har fel, väg dem mot fördelarna och ta ett beslut.

//Mia -med fula och snygga hundar

Själva fundamentet i vår lilla grythundvärld bygger ju på att ”specialister” gemensamt skall bedöma hundarna vilket i slutänden utmynnar i ett championat för en liten skara, andemeningen är väl dock att det ska vara en seriös, objektiv och saklig bedömning på en grythund ämnad för grytjakt. Vad som fallerar är när specialisterna som ska bedöma hundarna inte löser sin uppgift, ägarna utnyttjar systemet, fokus tappas. Dvs:

1. om alla exteriördomarna hade förstått vad grytjakt är och vikten av att rasstandarden hålls så hade vi förmodligen inte haft ett så utbrett problem med storleken på hundarna.

2. att ägare utnyttjar system är inget nytt, man kan ställa ut sin hund två tusen gången och för eller senare blir den champion, man kan komma med en oinjagad hund till jaktprov och har man tur så lyckas hunden hosta ut en räv eller lägga sig på håll framför en grävling i ett okomplicerat gryt.

3. Om ingen har tilltro till systemet eller bryr sig om syftet med utvärderingen av grythundarna så kommer vare sig, exteriördomare, jaktdomare, uppfödare, ägare ta upplägget på ett seriöst sätt. Själva grundtanken/andemeningen med vårt upplägg i Sverige är ju att vi tar hjälp av folk som är proffs på respektive område för att skapa en helhetsbedömning av vår lilla grythund; om någon av bedömningarna fallerar så brister ju konceptet kan jag tycka.

Vi leker lite med tanken…

… ponera att vi skulle införa t ex krav på grytjaktprov innan SUCH, hur många skulle gå och köpa en grythund för att flänga runt på utställning då?

… ponera att vi skulle införa krav på tre grytjaktprov för SJgCH, hur många skulle kuska runt på jaktprov med en grythund om man inte var genuint intresserad av jakt/grytjakt?

… ponera att vi skulle ha exteriördomare som inbördes verkligen tog rasstandarden på allvar, hur många överstora hundar hade vi sett i ringarna då och hur många uppfödare skulle föda upp stora hundar?

Ur mitt perspektiv så är uppdelningen tjusiga utställningshundar och fula jakthundarna inte en särskilt hållbar lösning på sikt. Hade det inte varit bättre om vi försökte ha rastypiska grythundar punkt slut, dvs att vi inrättar ett system som bildar en homogen målbeskrivning och sedan håller vi i den benhårt. Risken är ju annars att vi får 99% utställningshundar och 1% jakthundar i alla grytraser och det är väl ändå inte särskilt gynnsamt för grythunden i stort? Om vi drar det till sin spets, en JRT som inte har några grytanlag är det en JRT enligt rasstandarden även om den är SUCH? Personligen skulle jag inte ha några som helst problem med att släpa med någon av mina hundar till en exteriördomare om jag visste att han bedömde den efter rasstandarden. Om vi hela tiden släpper på tyglarna och håller verksamheten öppen för att våra grythundar används till allt annat än jakt så blir ju utslaget ännu hårdare mot vår lilla avelsbas med jaktindivider. Om vi istället jobbar gemensamt mot ett mål som har jakten i fokus så borde ju resultat kunna nås snabbare och i större utsträckning.

I mitt perspektiv så tycker jag inte heller att det är så värst svårt att bedöma hur en grythund ska va. En grythund med dåliga leder, rygg, päls, tänder, tassar, nos, storlek, allergi etc slår ut sig själv på fältet. Jagar man hårt/ofta med sin hund och den håller ihop så vet man att den har en bra konstruktion. Detsamma gäller jaktegenskaperna, en grythund med bristande egenskaper håller inte i fält om du jagar hårt/ofta med den, åtminstone inte om du bara har just den hunden, sitter den på avbytarbänken och får agera inhoppare vid något enstaka tillfälle så kan det väl kanske funka.

Här är en standard ifrån Fell and Moorland Working Terrier Club som jag har översatt lite fritt, tycker den va skoj :wacko: .

STANDARD FÖR EN JAKTTERRIER

En jaktterrier ska ha ett terrierlikt utseende och skall ha en orubblig vilja av att arbeta.

HUVUD: ska vara starkt och i huvudet skall det finnas en hjärna, kapabel av att visa intelligens, lydnad, respekt och tillgivenhet.

NACKE: ska vara stark och muskulös och förena huvud med kroppen.

BRÖST: ska vara tillräckligt stort för att rymma ett lejons hjärta men litet nog för att hjälpa dess ägare att förfölja och hitta sitt villebråd i väldigt trånga skrymslen.

BEN: ska vara långa, eller korta, beroende på vilken terräng dem är anställa att arbeta i. Benen ska vara starka nog för att bära dess ägare genom en hård dag.

TASSAR: fyra, en i slutet på varje ben med extremt tåliga trampdynor.

PÄLS: oavsett sträv eller slät, vit eller färgad, skall den vara tät och ogenomtränglig för att hålla dess bärare varm samt underlätta rengöring, dvs. ej föra med sig onödigt mycket jord och vatten.

RYGG: stark och smidig.

SVANS: lång eller kort enligt preferens, en jaktterrier ska ha en svans.

ÖGON: till stor hjälp, ovan jord.

ÖRON: ja, två.

NÄSA: ska vara kapabel till att upptäcka och bedöma minsta förnimmelse av vittring.

TÄNDER: ska vara så stora och starka som möjligt, säkrade i en muskulös käke, kapabel att bita hårt och hålla ett stadigt grepp.

I temperamentet ska jaktterriern vara läraktig och påvisbar, med en enastående vilja av att gå under och stanna under jord samt älska sitt arbete. Jaktterriern skall trivas under jord, den ska inte dyka upp titt som tätt för att kolla om dess ägare fortfarande är där. Jaktterriern skall inte bry sig om sina skråmor och sätter arbetet främst. Jaktterriern skall ha ett trevligt lynne och ej vara lättretlig.

Publicerat
Själva fundamentet i vår lilla grythundvärld bygger ju på att ”specialister” gemensamt skall bedöma hundarna vilket i slutänden utmynnar i ett championat för en liten skara, andemeningen är väl dock att det ska vara en seriös, objektiv och saklig bedömning på en grythund ämnad för grytjakt. Vad som fallerar är när specialisterna som ska bedöma hundarna inte löser sin uppgift, ägarna utnyttjar systemet, fokus tappas. Dvs:

1. om alla exteriördomarna hade förstått vad grytjakt är och vikten av att rasstandarden hålls så hade vi förmodligen inte haft ett så utbrett problem med storleken på hundarna.

2. att ägare utnyttjar system är inget nytt, man kan ställa ut sin hund två tusen gången och för eller senare blir den champion, man kan komma med en oinjagad hund till jaktprov och har man tur så lyckas hunden hosta ut en räv eller lägga sig på håll framför en grävling i ett okomplicerat gryt.

3. Om ingen har tilltro till systemet eller bryr sig om syftet med utvärderingen av grythundarna så kommer vare sig, exteriördomare, jaktdomare, uppfödare, ägare ta upplägget på ett seriöst sätt. Själva grundtanken/andemeningen med vårt upplägg i Sverige är ju att vi tar hjälp av folk som är proffs på respektive område för att skapa en helhetsbedömning av vår lilla grythund; om någon av bedömningarna fallerar så brister ju konceptet kan jag tycka.

… ponera att vi skulle införa t ex krav på grytjaktprov innan SUCH, hur många skulle gå och köpa en grythund för att flänga runt på utställning då?

… ponera att vi skulle införa krav på tre grytjaktprov för SJgCH, hur många skulle kuska runt på jaktprov med en grythund om man inte var genuint intresserad av jakt/grytjakt?

… ponera att vi skulle ha exteriördomare som inbördes verkligen tog rasstandarden på allvar, hur många överstora hundar hade vi sett i ringarna då och hur många uppfödare skulle föda upp stora hundar?

Ur mitt perspektiv så är uppdelningen tjusiga utställningshundar och fula jakthundarna inte en särskilt hållbar lösning på sikt. Hade det inte varit bättre om vi försökte ha rastypiska grythundar punkt slut, dvs att vi inrättar ett system som bildar en homogen målbeskrivning och sedan håller vi i den benhårt. Risken är ju annars att vi får 99% utställningshundar och 1% jakthundar i alla grytraser och det är väl ändå inte särskilt gynnsamt för grythunden i stort? Om vi drar det till sin spets, en JRT som inte har några grytanlag är det en JRT enligt rasstandarden även om den är SUCH? Personligen skulle jag inte ha några som helst problem med att släpa med någon av mina hundar till en exteriördomare om jag visste att han bedömde den efter rasstandarden. Om vi hela tiden släpper på tyglarna och håller verksamheten öppen för att våra grythundar används till allt annat än jakt så blir ju utslaget ännu hårdare mot vår lilla avelsbas med jaktindivider. Om vi istället jobbar gemensamt mot ett mål som har jakten i fokus så borde ju resultat kunna nås snabbare och i större utsträckning.

I mitt perspektiv så tycker jag inte heller att det är så värst svårt att bedöma hur en grythund ska va. En grythund med dåliga leder, rygg, päls, tänder, tassar, nos, storlek, allergi etc slår ut sig själv på fältet. Jagar man hårt/ofta med sin hund och den håller ihop så vet man att den har en bra konstruktion. Detsamma gäller jaktegenskaperna, en grythund med bristande egenskaper håller inte i fält om du jagar hårt/ofta med den, åtminstone inte om du bara har just den hunden, sitter den på avbytarbänken och får agera inhoppare vid något enstaka tillfälle så kan det väl kanske funka.

Här är en standard ifrån Fell and Moorland Working Terrier Club som jag har översatt lite fritt, tycker den va skoj :wacko: .

En jaktterrier ska ha ett terrierlikt utseende och skall ha en orubblig vilja av att arbeta.

HUVUD: ska vara starkt och i huvudet skall det finnas en hjärna, kapabel av att visa intelligens, lydnad, respekt och tillgivenhet.

BRÖST: ska vara tillräckligt stort för att rymma ett lejons hjärta men litet nog för att hjälpa dess ägare att förfölja och hitta sitt villebråd i väldigt trånga skrymslen.

BEN: ska vara långa, eller korta, beroende på vilken terräng dem är anställa att arbeta i. Benen ska vara starka nog för att bära dess ägare genom en hård dag.

PÄLS: oavsett sträv eller slät, vit eller färgad, skall den vara tät och ogenomtränglig för att hålla dess bärare varm samt underlätta rengöring, dvs. ej föra med sig onödigt mycket jord och vatten.

NÄSA: ska vara kapabel till att upptäcka och bedöma minsta förnimmelse av vittring.

TÄNDER: ska vara så stora och starka som möjligt, säkrade i en muskulös käke, kapabel att bita hårt och hålla ett stadigt grepp.

I temperamentet ska jaktterriern vara läraktig och påvisbar, med en enastående vilja av att gå under och stanna under jord samt älska sitt arbete. Jaktterriern skall trivas under jord, den ska inte dyka upp titt som tätt för att kolla om dess ägare fortfarande är där. Jaktterriern skall inte bry sig om sina skråmor och sätter arbetet främst. Jaktterriern skall ha ett trevligt lynne och ej vara lättretlig.

klockrent!

Publicerat

Här är en standard ifrån Fell and Moorland Working Terrier Club som jag har översatt lite fritt, tycker den va skoj :o .

Har följt denna tråd med ett visst mått av intresse...tycker precis som tidigare skribent att detta är ett klockrent inlägg...resonerar precis likadant själv avseende den ras jag representar. Lite av den problematik som kommit fram i tråden dvs jakthun - kontra annan sorts hund, återfinns även kring Kopovrasen.

Tycker det är viktigt att jakthundar, oavsett ras, fortsätter att vara just jakthundar.

Så skall inte spamma denna tråd mer... :wacko:

Publicerat
Till att börja med kanske du ska ta och ompröva dina värderinga om kvinnor? Att du bara träffar tanter, är ju för oss andra helt ointressant (även om jag tycker det är lite märkligt eftersom du kallar dig själv ung, men alla har ju sina preferenser)

helt klart är tejejr roligare att jaga med än vissa killar,men att ni är överepresnterade på träningarna är juh bara löjligt att äns neka till,väldigt få tjejer man tyvärr ser gräva ner sig 2 meter,men alltför ofta stå men provets bästa hund,det får jag ej ihop!

Vad gäller att enbart jägare ska köpa grythund så är det ju skrattretande. Med så få grytintresserade jägare, så skulle man kunna föda upp en kull, av valfri terrier, varje år. Det bäddar ju jättefint för inavel och utarmning av raserna. Dessutom är inte alla terriers BRA grythundar. Ska dessa då avlivas kanske? För gud förbjude att de hamnar hos en TANT iaf... Att gå miste om generationer i avel, får inte som konsekvens att de få hundar som föds, per automatik är bra, snarare tvärt om. För att kunna ha ett selektivt urval, måste det också finnas nått att välja på.

Jag finner det komiskt, att du ena sekunden pratar om överfeta terriers, och i nästa andetag säger att desamma ska säljas till jägare. För vilken nytta då?

Själv började mitt intresse för grytjakt av en slump, jag råkade helt enkelt få en skitbra hund, och en sån begåvning kan man inte låta gå till spillo. Det finns garanterat fler som mig.

en fråga bara,du som tar på dig ett ansvar gentemot grythundens framtid som uppfödare som du säger,varför ta valpar varje år när du vet att dom ej hamnar hos jägare,för mig är varje såld terrier med grytanlag en verkligen miss som hamnar hos en ikke jägare,

-buffalo fredrik

lite snabbt, hoppas ni tänkt göra grythunden till en frisk jagande hund inom klubben och rikta energi på det,sånna som jag skulle aldrig beblanda mig eftersom jag skulle bli förbannad om nån dök upp med en ojagad hund på min lediga fritid som jag ställer upp för denna person! skulle vara mig själv och säga det rakt ut..

vad betyder grythund är olika för många,men en grythund för mig är en jagande hund,att den ser ut på ett visst sätt är en domarens ansvar,det är en terrier och jagar man i gryt med den blir det väl en grythund?++??? eller ska vi vara både kock och servitör nu oxå???

ponera att vi skulle införa t ex krav på grytjaktprov innan SUCH, hur många skulle gå och köpa en grythund för att flänga runt på utställning då?

vad du menar är att klubben skulle bli ännu mindre men ännu mer jagande??? förstår inte varför det är nå fel att inte behöva hjälpa personer som har som särintresse att åka runt,, trodde oxå i början sgk var för mer jakt,men gick i kras rätt snart jag var med folket och på proven,, synd men faktiskt förstår jag du sitter och försvarar dig,,hade oxå gjort det om nån klagat på mitt jobb inom nått!!!

kolla finland,kan tänka mig dom sitter och garvar bra mycket åt denna tråd,en personen sitter och hetsar 2st högt uppsatta i en förening den ensama killen kallar för en fruntimmer förening,,som desutom för buksvåger politik inom en jakthund,kan tänka mig detta börjar bli känsligt så säga bara till så kan vi sluta...

Publicerat
en fråga bara,du som tar på dig ett ansvar gentemot grythundens framtid som uppfödare som du säger,varför ta valpar varje år när du vet att dom ej hamnar hos jägare,för mig är varje såld terrier med grytanlag en verkligen miss som hamnar hos en ikke jägare,

-buffalo fredrik

lite snabbt, hoppas ni tänkt göra grythunden till en frisk jagande hund inom klubben och rikta energi på det,sånna som jag skulle aldrig beblanda mig eftersom jag skulle bli förbannad om nån dök upp med en ojagad hund på min lediga fritid som jag ställer upp för denna person! skulle vara mig själv och säga det rakt ut..

vad betyder grythund är olika för många,men en grythund för mig är en jagande hund,att den ser ut på ett visst sätt är en domarens ansvar,det är en terrier och jagar man i gryt med den blir det väl en grythund?++??? eller ska vi vara både kock och servitör nu oxå???

ponera att vi skulle införa t ex krav på grytjaktprov innan SUCH, hur många skulle gå och köpa en grythund för att flänga runt på utställning då?

vad du menar är att klubben skulle bli ännu mindre men ännu mer jagande??? förstår inte varför det är nå fel att inte behöva hjälpa personer som har som särintresse att åka runt,, trodde oxå i början sgk var för mer jakt,men gick i kras rätt snart jag var med folket och på proven,, synd men faktiskt förstår jag du sitter och försvarar dig,,hade oxå gjort det om nån klagat på mitt jobb inom nått!!!

kolla finland,kan tänka mig dom sitter och garvar bra mycket åt denna tråd,en personen sitter och hetsar 2st högt uppsatta i en förening den ensama killen kallar för en fruntimmer förening,,som desutom för buksvåger politik inom en jakthund,kan tänka mig detta börjar bli känsligt så säga bara till så kan vi sluta...

FC, jag är övertygad om att man inte heller i Finland är helt förskonad ifrån ”problem”, dvs faktorer som inte är gynnsamma för vår lilla jakthund. Alla länder har förmodligen ”problem” i mer eller mindre utsträckning där en liten skara människor kämpar för sin jakthund/ras. Jag har likaså svårt att tro att hela Finlands grytjägarkår sitter och läser detta, än mindre att alla skulle tycka det var direkt nöjsamt då vi i grund och botten sysslar med samma verksamhet, dvs att vi brinner för grytjakten. Jag försöker arbeta utifrån de förutsättningarna som givits mig och står till buds, jag gör så gott jag kan för att påverka/utveckla verksamheten till något som jag tillsammans med andra grytjaktintresserade tror på. Tyvärr finns det ingen enkel trollformel för att skapa en perfekt grytjägarvärld och även om vi hade en optimal miljö/tillvaro för våra grythundar och grytjakten politiskt/avelsmässigt/bruksmässigt/ägarmässigt etc så är jag rädd att vi ändå hade tvistat jägare sinsemellan, den här diskussionen är kanske ett målande exempel? Således, att du verkar tycka ”diskussionen” är nöjsam kan jag till viss del förstå med utgångspunkt ifrån vad du skrivit tidigare på forumen men att andra grytjägare skulle tycka att det bidrar till något vettigt har jag aningen svårare att tänka mig.

Vad gäller att du skulle hetsa mig till något samt att det skulle vara pinsamt på något sätt förstår jag inte riktigt, det är väl inget högstadiedisco vi är på? Och formuleringen ”buksvåger politik inom en jakthund” låter rakt av motbjudande. FC, ta några djupa andetag och ge hjärnan en chans innan du flyger på folk, det funkar kanske med vissa men du lär inte komma någon vart med mig om du vill hålla diskussionen på lekstugenivå. Jag diskuterar som sagt gärna med dig men håll inte på och tramsa.

Publicerat

Om våra hundar skall bedömmas exteriört av "specialister" så är det inte på utställning man hittar dessa, tyvärr. Om man tittar på dommarvalen som tex Terrierklubben gör, så hittar jag max 1 gång per år, en domare med någon form av specialkunskap eller specialintresse för min ras. Jag utgår irån att det är lika dant för övriga.

Jag har inget emot utställning som sådant, men jag kan inte för en enda dag se det som ett bra redskap för avelsutvärdering eller avelskvalificering, då bedömningarna ofta är helt godtyckliga. En hund får ett Cert ena dagen, och nästa dag, för en annan dommare får den en 0:a. Vad har vi fått reda på om den hunden då?

Utställning är och förblir en skojjig sport, i mina ögon.

Vägen att gå till en vettig exteriör bedömning är isf antingen den Finska avelskvalificeringen, eller brukshundarns exteriöra Korningsmoment, exteriörbedömningen. Här är dommarna specifikt utbildade på den/de raser de har rätt att bedömma.

På den finska avelskvalificeringen (samma/liknande förekommer visst i Danmark om jag förstått saken rätt, men jag vet inte riktigt upplägget där) är oerhört grundlig. Hunden vägs och mäts och bara på huvudet finns 3-4 bedömningskriterier för dommaren att titta på, som exempel. Här finns heller inget "fint pris" att vinna, vilket helt och hållet tar bort mål och motivation att avla på något som är modernt, iställer för något som faktiskt följer rasstandard.

Därför tycker jag också att SUCH är ointressant som kvalifikation för arbetschampionat.

helt klart är tejejr roligare att jaga med än vissa killar,men att ni är överepresnterade på träningarna är juh bara löjligt att äns neka till,väldigt få tjejer man tyvärr ser gräva ner sig 2 meter,men alltför ofta stå men provets bästa hund,det får jag ej ihop!

"Provbästa" är något vi här nere inte använder oss av alls, tack och lov! Grytprov är ingen tävling. När man har den här typen av tävlingsmoment, kommer också de som vill se grytandet som en sport.

Att andelen kvinnor på grytprov är så stort, ÄR givetvis precis som du säger, för att de inte ids eller har kvalifikationer nog att ta sina hundar ut i naturen. Eller för att de helt enkelt inte vågar. Lilla Fido kan ju faktiskt dö.

Själv kan jag bara tycka att gryprov är bättre än inget, för hundarnas skull. Även om lådan inte är speciellt givande numera, utvärdering av den blivande grythundens arbete, så föröjer den iaf livskvalitén för just den individen 10 minuter i veckan.

Dessutom, återigen, grytprov och lådträning föder intresse för grytjakt, och det tycker jag är oerhört värdefullt.

Själv brukar jag lådan för att testa just anlagethos mina hundar innan de går ut i naturen och för att ge mina hundar en chans att upptäcka och respektera viltet för vad det är.

Personligen, gräver jag sällan en enda meter om jag kan slippa, utan jagar med sprängare och inte förliggare. Men givetvis ska man inte underskatta det arbete som görs i vare sig avel eller jakt med förliggare!

en fråga bara,du som tar på dig ett ansvar gentemot grythundens framtid som uppfödare som du säger,varför ta valpar varje år när du vet att dom ej hamnar hos jägare,för mig är varje såld terrier med grytanlag en verkligen miss som hamnar hos en ikke jägare

Det är givetvis extremt trist att valpar med goda jaktanlag inte alltid kommer till jagande hem. Men som jag skrev tidigare, är det ett pris jag är villig att betala, för att kunna utveckla och förbättra kvalitén på mina jagande uppfödningar. Varje parning har en specifik målsättning, och som alla uppfödare vet, så kan man vara lycklig om en valp i den kullen, får den förbättring och egenskap man eftersträvat. Vare sig den är mental, exteriör eller jaktlig. Hurvida dessa parningar äger rum varje år, eller vartannat, beror ju helt på om man hittar rätt hundar att para.

JRT, Border och i viss mån Parson har ett väldigt stort handikapp att dras med, de är söta. Det innebär att massor med människor vill föda upp dem, och massor med människor vill äga dem. Tyvärr finns inget redskap för att förhindra detta, då dessa personer väljer sin väg, oavsett SUCH eller SJCH.

Tack och lov för tysken så har den, i det här sammanhanget, ett mindre tilltalande utseende och en låg gullegull-kvot.

För mig har Grythundsklubben här valt rätt väg (jag får faktiskt ta tillbaka mitt tidigare uttalande om värdet av att vara med i Grythundsklubben här). Istället för att begränsa så har man valt att belöna. Med Bruksavelspriset, och bruksuppfödarpriset ger man de uppfödare som valt "den smala vägen" ett erkännande.

Att kräva 3 grytjaktsprov, är en mycket god målsättning.

För mig personligen hade det dock varit en smärre omöjlighet att ta nått championat med någon hund, i Skåne finns ingen spårsnö, ingen isande kall vinter, och inga vidsträckta skogar. Här har vi en effektiv grytjaktssässong som börjar första januari. Att jaga med stövare innebär en ganska stor problematik, då jaktmarken är "3 åkrar stor". Men det kan ju få vara och förbli mitt problem :wub:

Publicerat

"Tack och lov för tysken så har den, i det här sammanhanget, ett mindre tilltalande utseende och en låg gullegull-kvot."

Va menar du med det ???? ;)^_^:P:lol:

Skämt åsido så är väl finland ett av de land som inte gått med i den tyska federationen och därför börjat få hunduppdelning även där....jakt/utställning....(Tysk jatkterrier)

Tycker för övrigt att mina grytchampins jagar lika bra som den som inte är det i stallet.

Vi avlar tyskar och parsons och försöker hålla jaktliga egenskaperna vid liv.......tyskarna säljs enbart till jägare.....självklart.

Parson säljs till den aktiva hundmänniskan/jägaren ungefär fifty/fifty.

Varför ska människor som inte jagar få köpa hund ?

Terriern har genom sin prägel på att kunna gå i gryt de egenskaperna som också gör den till något utöver det vanliga som småhund den orkar både fysiskt och mentalt med allt som betydligt större hundar klarar av(Skidspåret/pimpel-isen osv)

Därför är den hjälplig som sällskapshund också...men var och en är salig i sin tro......

Sen som försvar till alla hunduppfödrare, hur ska jag kunna veta att den som utger sig för att ska jaga 100ggr+ verkligen gör det och inte lägger av och flyttar till stockholm nästa år och säljer hunden till en pensionär.....men trots allt så bär ju denna hund på anlagen som vi kan hjälpligt checka av vid konstgrytet....alternativt få hjälp att gå naturgrytsprov med.

Sen en liten sak till men det rinner väl av dig FC det är upp till rasklubbarna att bestämma domare på utställningar och bestämma sin ras championatsbestämmelser...missnöjd... byt ras eller medverka på årsmöten genom motioner

eller närvaro....

Publicerat

Oj, många långa och intressanta inlägg, endel bättre än dom andra och endel som är svåra att förstå.

En sak som jag absolut inte förstår är att du F_C i så många fall snackar skit om saker som du inte gillar.

Måhända att du inte gillar SGK...ignorera klubben i såna fall...för som du själv säger så vill du ju inte

beblanda dig med sånt folk. Jag vet inte om du är medlem eller inte...men är du medlem så tycker jag

att du ska ta dig iväg på årsmötet...både i din lokalklubb och det "stora" årsmötet...för fram dina åsikter

där istället för att spy galla här. För hur man än vrider och vänder på det så blir en klubb/förening inget

mer än vad medlemmarna gör det till. Medlemmarna har möjlighet att påverka även om det i många fall

kan verka svårt. Jag tror att vi jägare på sätt och vis har oss själva att skylla för att ha hamnat i den här

situationen som minoritet i klubben. Hade vi velat och orkat engagera oss och ta initiativet förut så hade

det nog varit möjligt men vad jag förstått så har det inte varit så lätt att få riktiga jägare att ställa upp i

styrelser.MEN..nu tycker jag att det går åt rätt håll, jag tror att vi har en styrelse som verkligen jobbar för

det som vi jägare eftersträvar, det kanske inte går så fort men jag vet att det är ganska tungrott att förändra

stora saker i klubbar, särskilt när man inte har ensam bestämmanderätt.

Jag gissar att du tycker att den här diskussionen är väldigt underhållande och jag tror också att du på nåt

sätt hoppas att du kan skamfila SGK`s rykte genom detta...men jag ska vara så ärlig att jag tror att den

enda du skadar är dig själv.

Publicerat
Oj, många långa och intressanta inlägg, endel bättre än dom andra och endel som är svåra att förstå.

En sak som jag absolut inte förstår är att du F_C i så många fall snackar skit om saker som du inte gillar.

Måhända att du inte gillar SGK...ignorera klubben i såna fall...för som du själv säger så vill du ju inte

beblanda dig med sånt folk. Jag vet inte om du är medlem eller inte...men är du medlem så tycker jag

att du ska ta dig iväg på årsmötet...både i din lokalklubb och det "stora" årsmötet...för fram dina åsikter

där istället för att spy galla här. För hur man än vrider och vänder på det så blir en klubb/förening inget

mer än vad medlemmarna gör det till. Medlemmarna har möjlighet att påverka även om det i många fall

kan verka svårt. Jag tror att vi jägare på sätt och vis har oss själva att skylla för att ha hamnat i den här

situationen som minoritet i klubben. Hade vi velat och orkat engagera oss och ta initiativet förut så hade

det nog varit möjligt men vad jag förstått så har det inte varit så lätt att få riktiga jägare att ställa upp i

styrelser.MEN..nu tycker jag att det går åt rätt håll, jag tror att vi har en styrelse som verkligen jobbar för

det som vi jägare eftersträvar, det kanske inte går så fort men jag vet att det är ganska tungrott att förändra

stora saker i klubbar, särskilt när man inte har ensam bestämmanderätt.

Jag gissar att du tycker att den här diskussionen är väldigt underhållande och jag tror också att du på nåt

sätt hoppas att du kan skamfila SGK`s rykte genom detta...men jag ska vara så ärlig att jag tror att den

enda du skadar är dig själv.

jag har ingen skam i kroppen,jag påstår inte vara någon person som är bra på föra mig i sånna här disskutioner som inte kommer leda till nått om jag gissar rätt,,bästa fall har nån fått lite nyft om att det inte är helt ok med dalta med ej jakt intresserad som tar allt för stor plats i en jakt inriktad klubb, i min värld är skk,för lätta meriter,för hög andel valpar som säljs till ikke jägare, sjuk!

att du som enda svensk kettu äger en grävlings ren foxterrier kan väl inte tycka sgk verkligen inte kan gynna dig tex, tänk dig den dagen man får fingrarna och låter jakthundar föddas och jagas i naturlig miljö,gå ett steg längre med terriers som ska jaga,tex bara köra mot vanliga rävar som inte sitter i nån plåtlåda, är faktiskt osäker om någon hund får så mycket onaturlig bild på jakten som just då,man säger juh inte helt sällan att man måste göra proven så snabbt som möjligt innan hunden blir för mycket jagad med, i min värld tycker jag man borde få ta första valp kullen av en tik när den är ca 4år och riktigt är en jakthund,nu istället ska man få så mycket som möjligt ut av en tik i pengar/valpar,,kan bara bli fel

sen läser absolut inte specielt många från finland,men av pm och döma så ligger dom i min linje om att sluta vara en klubb för ikke jägare,det är nog en förutsättning att sluta med vara en klubb för dom som inte vill jaga,finns väl ras klubbar som kan sköta det,trodde absolut grythund inte är nått som födds utan blir!!!!

ps,du har även missat tillkomma med nått inom ämnet,jag ids inte sjunka till vara en sån bitter ungkarl som du,försök fara ut å jaga lite istället...!

buffalo fredrik..

jag tänkte eftersom det är nodöigt och bråka om små saker,dock är jag inte övertygad om det inte går på rätt väg..

men vad säger du om jag bjuder vilka som helst med en terrier på jakt,jag står för hus och rum,jakt mark,till och med en räv i gryt om jakten vill sig väl,,vi kör ett inoffciellt rävsprängar sm,kravet är man ska ha 5 rävar sprängda för kunna kvala in. kan säkert få ihop 5-6 stövare på samma plats och bara för nyfikenheten skulle det vara roligt och se vilka hundar som duger till och inte,har länge velat haft detta,tror iaf många yngre jägare skulle tycka om att läsa att man inte behöver vara champion för vara bästa,då jag bara känner en som har en jch och den är nog säker bästa vi har i sverige,

vad tror du,hör runt och kom gärna ett svar