Publicerat Oktober 4, 200817 yr vi ska inte skända den fina trådens början med mer galla,utan går vidare http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=14130
Publicerat November 1, 200817 yr Nej det är tvärs om .... Det är faktiskt så att de i grund och botten är samma ursprung....men en gren av vita grytjagande terriers så kallade foxterriers var först med att abonnera på namnet..... Lite enkelt uttryckt.... En bild på de första foxterriena på en utställning i sverige från terrierklubbens årsbog.....lite parsonlika eller ...grunda i bröstet och betydligt mindre ädla...
Publicerat November 1, 200817 yr Jeg vet det partys, jeg bare skøyer lite og så må jeg jo samle innlegg for å lese i jaktdagbøkene.... Har lest en bok om bakgrunnen til dagens "foxterriers" så jeg kjenner litt til historien. Fox terrier, parson, jack russel har alle samme opphav, det er show busniess og jakt som har foredlet rasene til det de er i dag.
Publicerat November 1, 200817 yr Jo jag vet att dere skojar men jag tycker att det är intressant och är det så att vi får klent med jaktlinjer i framtiden i någon av raserna kanske man skulle kunna tänka sig lite rasvård.... Men nu ser det ut som att foxen faktiskt klarar sig men som jag tror det såg ut för ett antal år sen var det nog klent med hundar eller ? I parsonklubben kommer det att disskuteras en motin om att rasklubben ska få bestämma dommare i större utsträckning på utställning då kanske man skulle kunna få in någon jaktorienterad domare på nån utställning /år...
Publicerat November 20, 200817 yr Igår ringde det en man från en gammal finnby på Orsa skogen... Eftersök på räv gör du det, undrade han?? Jovisst gör jag det svarade jag.. Men vad är det som hänt frågade jag. -Jo jag sköt på en räv som var på gården, men fick inget bra tag, för räven stack efter skottet och blödde så förfärligt ett par hundra meter , men sedan slutade det sa han. Så nu undrar jag om du kan komma och vad kostar det undrade han .. Ja inte tar jag en krona för något sådant , sa jag. Jag är ju en av eftersöks jägarna på ditt VVO. När vi kom dit jag och kompisen så visade sig att räven gått under en lada och givetvis så hade det varit folk och gått och pratat runt ladan innan vi kom.. Fn tänkte jag det här kommer att kosta för terriern.. Men vi placerade ut oss och Sissi eller som hon heter Radagast Siril stack som ett vitt sträck in under ladan och snart hörde vi hur hon körde räven från ena änden till den andra under ladan. Räven hörde vi hur den fräste och morrade åt hunden. Men sissi var på den i ett och gav inte räven en lugn stund under ladan. Efter en halvtimma så kom hon till mig blödande ur ett jack i nosen, när jag satte henne mellan mina kängor så stod vi tre passkyttar helt stilla och bara väntade... Men efter tio minuter så släppte jag henne och som ett streck var hon under ladan igen. Nu tog hon verkligen tag i räven för den for ut med sissi efter sig så kompisen kunde inte skjuta , utan räven kastade sig in under ladan i ett annat hål igen. Men efter yttewrligare en halvtimma så kom räven ut och då sköt passkytten bom igen, det var andra gången du sköt på samma räv idag, sa jag åt honom med ett brett smile... Sissi hängde på räven och efter att vi spårat tre hundra meter så hade hon kört in räven under en ny lada. Nu var hon ännu ettrigare på räven och strax small det hos Bosse och han brukar inte släppa några rävar ifrån sig utan där låg det en död räv, med ett avskjutet framben.... Så visst gör vi eftersök på räv och nu var det den 67 räven som vi skjutit för terriern på 4 år...
Publicerat November 30, 200817 yr Igår så hittade jag några rävspår i byn som gick under en gammal lada, släppte in "flistuggen " som jaktkompisarna döpt om radagast siril till och efter tio min kom räven ut ... Så där låg räv nr 68 för henne .... Var ju en lagom start på en lördag fm... För mig och sissi .. Målet innan jakten är slut i mars är ju 100 rävar Här i Orsa så vill vi inte ha några långa monotoma rävdrev För då äter vargarna upp våra stövare......
Publicerat November 30, 200817 yr grattis revper OF. vad fasiken hände i mitten av denna tråd. länkar man alla bokstäver i en reply slipper man 4 gånger dit och tillbaka från månen
Publicerat December 1, 200817 yr Författare Hej . Polarn ringde i går och frågade om jag inte var ut och letade sjubb, men det hade blivit lite för mycket lillajuls öl så jag hade inte orkat upp på mrgonen. Men han hade varit ut och kollat dem kända ställena och hittat mårdhund i ett gryt så det vara bara att fara dit och släppa hunden. Två timmar senare och 2-3 nedslag senare så fick vi sjubben på 1.60 djup
Publicerat December 1, 200817 yr Så idag sprängde min radagast siril sin 69 räv... En jaktkompis ringde och sa att han hade sett rävspår som gick under en lada utanför Orsa, när han gick och smög efter råbock i nysnön... Tyvärr så är väl inte en kombi det bästa geväret vid grytjakt på räv. När räven kom ut efter att sissi jagat den runt under ladan i 30 min , då small det ett skott och det tog emellan rumpan och skogen för kompisen ... Surt sa räven och drog ..,.
Publicerat December 1, 200817 yr Så idag sprängde min radagast siril sin 69 räv... En jaktkompis ringde och sa att han hade sett rävspår som gick under en lada utanför Orsa, när han gick och smög efter råbock i nysnön... Tyvärr så är väl inte en kombi det bästa geväret vid grytjakt på räv. När räven kom ut efter att sissi jagat den runt under ladan i 30 min , då small det ett skott och det tog emellan rumpan och skogen för kompisen ... Surt sa räven och drog ..,. Så når du skriver 69 rev så mener du totalt det hunden har sprengt , eller mener du 69 rev skutt ?
Publicerat December 1, 200817 yr Klart det menas sprängda rävar.. Tyvärr så skjuter ju mina jaktkompisar bom vid enstaka tillfällen Men så har de ju ingen remington 1100 heller... Men det händer inte ofta... Som tur är..
Publicerat December 5, 200817 yr Nu finns det lite bilder att se på från min andra mårdhundsjakt i Finland.. Gå in på www.revper.se så ser ni...